του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Oι ναυτεργάτες και οι εργαζόμενοι στη ναυτιλία πλήρωσαν το 2012 φόρους ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ και οι εφοπλιστές θα πληρώσουν για το 2013 μόλις 105 εκατομμύρια ευρώ! Το διασφάλισε η κυβέρνηση με μια προκλητική τροπολογία στην οποία καθορίζεται –σε οικειοθελή μάλιστα βάση- η φορολογική επιβάρυνση 478 εφοπλιστικών εταιρειών έως το 2016. Πρόκειται για κύρωση με νόμο συνυποσχετικού που υπογράφεται από τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά και τον πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θ. Βενιάμη.
Για τα επόμενα τρία χρόνια κάθε εφοπλιστική εταιρεία που υπάρχει στην Ελλάδα θα επιβαρυνθεί με το ποσό των 212.885 κάθε χρόνο. Μάλιστα σε περίπτωση που η φορολογική επιβάρυνση δεν φτάσει αυτό το ποσό προβλέπεται «ρήτρα» σύμφωνα με την οποία θα γίνουν… συναντήσεις ώστε να συζητηθεί το θέμα! Δηλαδή ούτε καν αυτά τα χρήματα είναι διασφαλισμένα. Αυτά την ίδια στιγμή που τα ετήσια κέρδη των εφοπλιστικών εταιρειών αγγίζουν τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ναυτεργατικών σωματείων.
Η ρύθμιση πέρασε από τη Βουλή την προηγούμενη Πέμπτη με τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ να την υπερψηφίζουν. Όσον αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ, τάχθηκε υπέρ μίας διαπραγμάτευσης με τη «ναυτιλιακή κοινότητα» από «μηδενική βάση» με… διαιτητή την ΕΕ! Όπως χαρακτηριστικά υποστήριξε ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Συρμαλένιος, «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βάζει θέμα φορολόγησης των ελλήνων εφοπλιστών».
Η κυβέρνηση δικαιολογώντας αυτή την ταξική και προκλητική ρύθμιση αναφέρει στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας πως σε αντίθετη περίπτωση θα υπάρξει εκροή πλοίων από το ελληνικό νηολόγιο προς νηολόγια τρίτων χωρών και τις λεγόμενες «σημαίες ευκαιρίας». Μάλιστα μιλώντας σε δημοσιογράφους στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης υποστήριξε ότι «δεν μπορεί να γίνει αλλιώς», γιατί τα φορολογικά παραστατικά των εφοπλιστών εκδίδονται σε λιμάνια διάφορων χωρών και δεν μπορούν να ελεγχθούν, αφού δεν υφίσταται «παγκόσμιο σύστημα φορολόγησης».
Αυτά την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση μέσα στο χρόνο έχει νομοθετήσει σειρά «ρουσφετιών» υπέρ του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Μεταξύ άλλων τους έχει απαλλάξει από εισφορές στο ΝΑΤ που προκύπτουν από παρελθοντικές φορολογικές χρήσεις, ενώ ειδικά για τους εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα έχει καταργήσει κάθε «ηλικιακό» περιορισμό για τη χρήση πλοίων στις γραμμές.