Προσφέρεται στους Κινέζους κι άλλος προβλήτας του ΟΛΠ χωρίς διαγωνισμό
του Κυριάκου Νασόπουλου
Η τελική εντολή για την επίσπευση των διαδικασιών πλήρους παράδοσης του λιμανιού του Πειραιά από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) στην Κόσκο, δόθηκε όπως όλα δείχνουν από το Μέγαρο Μαξίμου και προσωπικά από τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Την περασμένη εβδομάδα, με τις ευλογίες της κυβέρνησης, οι διοικήσεις ΟΛΠ και ΣΕΠ ΑΕ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ), θυγατρική της Κόσκο, έδωσαν τα χέρια και υπέγραψαν από κοινού το πρακτικό συμφωνίας που οδηγεί στην άνευ όρων παράδοση ολόκληρου του λιμανιού του Πειραιά στον κινεζικό κολοσσό.
Η περιβόητη και παράλληλα σκανδαλώδης συμφωνία, που βαφτίστηκε ως «φιλικός διακανονισμός», προβλέπει μεταξύ άλλων ότι η ΣΕΠ ΑΕ θα αναλάβει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του προβλήτα III και πως η εκμετάλλευσή του θα περάσει αποκλειστικά στα δικά του χέρια. Αντίθετα, η αρχική σύμβαση παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων από τον ΟΛΠ στην Κόσκο, που είχε υπογραφεί το 2009, προέβλεπε πως η ΣΕΠ ΑΕ θα κατασκεύαζε εξ ολοκλήρου τον προβλήτα III αλλά η εκμετάλλευση του δυτικού του τμήματος θα παρέμενε στον ΟΛΠ.
Ακόμη, στη νέα συμφωνία προβλέπεται η μείωση ή ακόμα και η ουσιαστική κατάργηση του εγγυημένου τιμήματος που κατέβαλλε η ΣΕΠ ΑΕ στον ΟΛΠ, όπως όριζε η αρχική Σύμβαση Παραχώρησης και η οποία ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ ετησίως. Αυτό προκύπτει από προβλεπόμενο όρο που καθορίζει πως το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα δεν καταργείται αλλά η εφαρμογή του αναστέλλεται από το 2013 μέχρις ότου το ΑΕΠ ανέλθει στο επίπεδο του 2008. «Είναι πολύ δύσκολο ο ΟΛΠ να αποδεχτεί το αίτημα της ΣΕΠ ΑΕ για μείωση ή κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος», δήλωνε στα τέλη Ιουλίου ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μ. Βαρβιτσιώτης.
Ακόμη, με βάση το πρακτικό συμφωνίας, η ΣΕΠ ΑΕ θα αναλάβει την κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού Προβλητών Πετρελαιοειδών, την οποία ο ΟΛΠ θα ξεπληρώσει σε 15 χρόνια, ενός αλιευτικού καταφυγίου στο χώρο Αρμού για το Δήμο Περάματος, ενώ θα προχωρήσει και σε έργα αναβάθμισης του προβλήτα II, έτσι ώστε να είναι εφικτή η υποδοχή νέας γενιάς πλοίων, κάτι που θα αυξήσει κατακόρυφα τα κέρδη της. Όσον αφορά τη διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης δεν αλλάζει κάτι, καθώς ισχύει μέχρι το 2044, ενώ υπολογίζεται πως ο νέος δυτικός προβλήτας ΙΙΙ θα είναι έτοιμος το 2020.
Κοντολογίς, ο ΟΛΠ και η ελληνική κυβέρνηση πανηγυρίζουν διότι η Κόσκο θα σταματήσει να πληρώνει ενοίκιο στον ΟΛΠ και παράλληλα θα προχωρήσει σε επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά, την οποία θα εκμεταλλεύεται η ίδια μέχρι τουλάχιστον το 2044. Από την πλευρά της κυβέρνησης γίνεται λόγος περί σημαντικής συμφωνίας που θα αναβαθμίσει το λιμάνι του Πειραιά, αποκρύπτοντας πως η όλη συμφωνία γίνεται με απευθείας ανάθεση στην Κόσκο, χωρίς να προκηρυχθεί διαγωνισμός. «Η βούληση της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού είναι να προχωρήσει άμεσα η αποκρατικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, χωρίς χρονοκαθυστερήσεις», έσπευσε να προσθέσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μ. Βαρβιτσιώτης.
Από ‘δω και στο εξής, οι εξελίξεις αναμένεται να είναι ραγδαίες, καθώς το αμέσως προσεχές διάστημα, το πρακτικό συμφωνίας του «φιλικού διακανονισμού», θα περάσει από τις γενικές συνελεύσεις των δύο εταιρειών, μετέπειτα από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να καταλήξει στη Βουλή προς ψήφιση.
«Πρόκειται για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και την παράδοσή του στην Κόσκο», δήλωσε στο Πριν ο πρόεδρος της Ένωσης Μόνιμων και Δόκιμων Λιμενεργατών ΟΛΠ, Νίκος Γεωργίου. «Ό,τι ζητάνε οι Κινέζοι, τους το δίνει η διοίκηση του ΟΛΠ. Με τη νέα συμφωνία, τους δίνεται η δυνατότητα στην ουσία να επεκταθούν στον προβλήτα III, κάτι που δεν προβλεπόταν στην αρχική συμφωνία. Παράλληλα, ζητούν να μειωθεί και το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα», σχολίασε για το σκανδαλώδη φιλικό διακανονισμό. «Είμαστε σε αγωνιστική επαγρύπνηση. Θα δούμε πώς θα εξελιχτεί το σχέδιο και θα πράξουμε αναλόγως» τόνισε στο Πριν ο εκπρόσωπος των εργαζομένων.
«Με τον απαράδεκτο φιλικό διακανονισμό μεταξύ ΟΛΠ και Κόσκο παραχωρούν, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία, το Δυτικό Μέτωπο του Λιμανιού ως πανωπροίκι στην Κόσκο…
Σε συνδυασμό με την απαίτηση της Κόσκο για απόκτηση του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και την αποδοχή της απαίτησης από την κυβέρνηση, όπως διοχετεύεται στον Τύπο, οδηγούμαστε σε ένα καθεστώς όπου η Κόσκο θα μεταβληθεί σε ιδιοκτήτη και ταυτόχρονα παραχωρησιούχο του ΟΛΠ. Θα αποκτήσει όλο τον ΟΛΠ χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση», αναφέρει η κοινή ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ.