Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Στήλες - Άρθρα Η δεύτερη ματιά

Γιατί αυτό; Γιατί έτσι! Ο βρυχηθμός του διευθυντηρίου  

14/03/2018
σε Η δεύτερη ματιά, Πολιτισμός, Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
Γιατί αυτό; Γιατί έτσι!  Ο βρυχηθμός  του διευθυντηρίου   
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Κίμων Ρηγόπουλος

Σε μια κοινωνία ανθρώπων όπου η δεισιδαιμονία εκτοπίζει την έλλογη συνεννόηση και ο παράλογος φόβος γίνεται επικράτεια, η απάντηση στο ερώτημα γιατί αυτό είναι: γιατί έτσι. Βροντώδες και πρωτόγονο επιβάλλεται ως κανόνας και τιμωρία.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Φωνές που δεν βοούν στην έρημο

Απλές ιστορίες αξιολόγησης

 

 

Το δικό μας γιατί αυτό επιστρέφεται στους επίδοξους νεκροθάφτες μας μόνο ως υπερήφανη απάντηση: γιατί αυτό είναι το δίκαιο

 

Η Νικόλ Κίντμαν είναι μια πασίγνωστη ηθοποιός και ο Γιώργος Λάνθιμος ένα «εισαγωγής» εξαγώγιμο σκηνοθετικό προϊόν μας. Ο έλληνας σκηνοθέτης την επέλεξε ως πρωταγωνίστρια της ταινίας του με τον τίτλο: The Killing of the Sacred Deer (Ο θάνατος του ιερού ελαφιού). Μέχρις εδώ όλα καλά. Ένας διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης μας συναντά ένα υπέρλαμπρο άστρο του κινηματογράφου. Τα φλας αστράφτουν, αυτοί περπατούν πάνω στο κόκκινο χαλί και τα υπόλοιπα τα κανονίζει, δηλαδή τα χειραγωγεί ασφυκτικά, η κινηματογραφική βιομηχανία. Πράγματα γνωστά που συντελούνται σ’ ένα τελετουργικό ντεκόρ παραδοσιακό και με μια γκλαμουριά που οι επιστρώσεις του μακιγιάζ της αδυνατούν να κρύψουν την ιστορική της κόπωση. Εδώ δεν πρόκειται να ασχοληθώ με την κριτική της ταινίας, αφού εξάντλησε προ πολλού τον κύκλο της στη χώρα μας.

Αυτό που μου κίνησε το ενδιαφέρον είναι μια συνέντευξη που παραχώρησε η ηθοποιός και στην οποία περιγράφει τη συνεργασία της με τον σκηνοθέτη. Η Κίντμαν, αφού δηλώνει «υπνωτισμένη» από το σενάριο και την προσωπικότητα του σκηνοθέτη, τοποθετεί στο άφατο το κλειδί της μαγικής συνάντησής της με αυτόν: «Τον ρωτούσα γιατί αυτό κι εκείνος δεν μου απαντούσε». Στο βασίλειο του σκηνοθέτη αυτές οι μικρές απορίες των «εκτελεστών» μένουν αναπάντητες. Γιατί αυτό; Γιατί έτσι. Οι ηθοποιοί δηλώνουν διαθεσιμότητα και ο σκηνοθέτης γίνεται χρήστης αυτής της διαθεσιμότητας και καταχραστής της. Και έτσι όλα παίρνουν το δρόμο τους. Στο δρόμο της κατασκευασμένης επιτυχίας κανείς δεν ρωτά γιατί πέτυχε. Απλώς απολαμβάνει το μερίδιο της επιτυχίας που του αναλογεί γιατί δεν πρέπει να είναι αχάριστος. Ακριβώς όπως ένα παιδί ξετυλίγει το δώρο της νονάς χωρίς να αναρωτιέται αν το δικαιούται. Όμως τι γίνεται όταν το αναπάντητο «γιατί αυτό» δεν διασκεδάζεται με κάποιο δώρο εξ ουρανού ή με κάποια κατασκευασμένη επιτυχία; Όταν η απουσία απάντησης στο αιωρούμενο «γιατί αυτό», δεν ανακουφίζεται με το «κοιμήσου εσύ κι η τύχη σου δουλεύει»; Όταν το «γιατί αυτό» γίνεται η οιμωγή της πτώσης –«γιατί θεέ μου»– και ο απορημένος θρήνος της απώλειας των κεκτημένων —«γιατί αυτό σε μένα θεέ μου»;

Σε μια κοινωνία ανθρώπων όπου η δεισιδαιμονία εκτοπίζει την έλλογη συνεννόηση και ο παράλογος φόβος επικρατεί, η απάντηση είναι: «γιατί έτσι». Αυτό το βροντώδες και πρωτόγονο «γιατί έτσι» επιβάλλεται ως κανόνας και τιμωρία. «Όταν θέλεις κάτι πάρα πολύ όλο το σύμπαν συνωμοτεί μαζί σου για να συμβεί», έγραψε κάποτε ο Κοέλιο για να καταντήσει κι αυτό, έτσι αποσπασμένο από τα συμφραζόμενά του, ένα σύνθημα αντεστραμμένης μοιρολατρίας. Γιατί δεν τα κατάφερα; Μήπως δεν το ήθελα και τόσο πολύ; Λες να μη γύρισα όσο επιδέξια θα έπρεπε τον τροχό της τύχης και τώρα με εκδικούνται οι εφιάλτες μου, μοίρα κακομοίρα μου; Μια απόγνωση εν κενώ, έξω από κοινωνικές αναφορές και συντεταγμένες. Ένα τσουνάμι που παρασύρει τον μισοπνιγμένο κι αυτός, γαμώ την ατυχία του, όντας καραφλός δεν μπορεί να πιαστεί ούτε απ’ τα μαλλιά του.

Ο φόβος πάντα θα φυλάει τα έρμα, μέχρις ότου τα έρμα εγκαταλείψουν την ερημία τους και αρθρώσουν λόγο πληθυντικό. Όχι με μια κίβδηλη μετάνοια που δεν πείθει ούτε τους ίδιους τους μετανοούντες, όχι ψιθυρίζοντας προσευχές με το ιδρωμένο κομποσκοίνι στα χέρια μας, όχι συμφιλιωμένοι με τον καταρράκτη της απόγνωσης που κάνει το είδωλο θολό και το οχυρό μακρινό και απόρθητο.

Το «γιατί έτσι μου αρέσει» του κάθε αφασικού μας άφησε χρόνους. Ήταν το αποτύπωμα ενός αλλήθωρου μικρομεγαλισμού που στόμωσε, αντί πινακίου φακής, συνειδήσεις. Τώρα είναι το διευθυντήριο που ασύδοτο βρυχάται: «γιατί έτσι μας αρέσει» και μόνο αυτή την απάντηση καταδέχεται να δώσει. Το δικό μας «γιατί αυτό», απαλλαγμένο από μια νωχελική και ψεύτικη νοσταλγία, από το καθηλωτικό παράπονο του ανήμπορου, δεν μπορεί πια να παραμένει ένα ερώτημα ορφανό. Το δικό μας «γιατί αυτό» επιστρέφεται στους επίδοξους νεκροθάφτες μας μόνο ως υπερήφανη απάντηση: «γιατί αυτό είναι το δίκαιο». Θέλει «αρετή και τόλμη» αλλά, κυρίως, της τόλμης την αρετή.

Ετικέτες: Η δεύτερη ματιάΚίμων Ρηγόπουλοςπρωτοσέλιδο
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Μέρα αντίστασης σε κάθε μορφή καταπίεσης

Επόμενο

Μόνιμη σταθερή εργασία σε δημόσιο-ιδιωτικό τομέα

Σχετίζεται με Άρθρα

Γράμμα από Βρετανία

Γράμμα από Βρετανία
από Χρίστος Κρανάκης
17/05/2025
0

Η κυβέρνηση των Εργατικών ανακοίνωσε την κατάργηση του ημι-κρατικού οργανισμού NHS England, που φτιάχτηκε το 2012 από την κυβέρνηση του Συντηρητικού Κάμερον με σκοπό...

ΣυνεχίστεDetails

Ό,τι μπόρεσα να πάθω: Ένα οχυρό της σύγχρονης ποίησης

Ό,τι μπόρεσα να πάθω: Ένα οχυρό της σύγχρονης ποίησης
από Δημήτρης Τζιαντζής
10/04/2025
0

Τα «παθήματα» είναι το βασικό υλικό της ποιητικής συλλογής του Κίμωνα Ρηγόπουλου. Η «λύπη» είναι το κλειδί που τα ξεκλειδώνει.  Το κείμενο που ακολουθεί...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Μόνιμη σταθερή εργασία σε δημόσιο-ιδιωτικό τομέα

Μόνιμη σταθερή εργασία σε δημόσιο-ιδιωτικό τομέα

Εκλογές για το δυνάμωμα των αγώνων

Εκλογές για το δυνάμωμα των αγώνων

Ανεπάρκεια  και πολιτική χρεοκοπία της ιταλικής Αριστεράς

Ανεπάρκεια και πολιτική χρεοκοπία της ιταλικής Αριστεράς

Οι μυστικές διαδρομές νεοναζί-«υπηρεσιών»

Οι μυστικές διαδρομές νεοναζί-«υπηρεσιών»

Φύλλο 24-25.5

Εργαζόμενοι-ες από τη «Λάντζα» μιλούν στο Πριν

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Μηχανισμός σκληρής ταξικής επιλογής φοιτητών

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

Φεστιβάλ Αναιρέσεις: Τριήμερο μαχητικής πολιτιστικής πρότασης στην Αθήνα

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

28/05/2025
Κομοτηνή: Εκδήλωση της οργάνωσης Κομμουνιστική Απελευθέρωση για το ΕΣΥ την Παρασκευή
Ατζέντα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εκδήλωση στην Κομοτηνή με θέμα «Η διάλυση του ΕΣΥ»

27/05/2025
Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

25/05/2025

Διεθνή

Η πιο μεγάλη ώρα  για τον λαό της Παλαιστίνης
Πολεμικές Συγκρούσεις

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

από Δημήτρης Τζιαντζής
25/05/2025

Αφιέρωμα

Η επαναστατική πορεία του Λέοντα Τρότσκι
Βιβλιοπαρουσιάσεις

Η επαναστατική πορεία του Λέοντα Τρότσκι

Νίκος Πελεκούδας Ο σημαντικός μαρξιστής ιστορικός Ισαάκ Ντόιτσερ στο βιβλίο του Ο Ένοπλος Προφήτης παρουσιάζει τη ζωή του Τρότσκι μέχρι ...

29/05/2025
Παρεμβάσεις Δ.Ε.: Το απύθμενο θράσος της «πλειοψηφίας» της ΟΛΜΕ
Εκπαίδευση

Παρεμβάσεις ΔΕ: Ανάγκη για απεργιακό αγώνα διαρκείας – Χωρίς αγωνιστική απόφαση η ΟΛΜΕ

Το Σάββατο 24/5 έγινε η Γενική Συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ πανελλαδικά και η διεξαγωγή της τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή με ...

28/05/2025
Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη στις 4/6 στο Σύνταγμα – Σε κλοιό διαδηλωτών συνάντηση για ισραηλινές μπίζνες στην Ομόνοια
Κίνημα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη στις 4/6 στο Σύνταγμα – Σε κλοιό διαδηλωτών συνάντηση για ισραηλινές μπίζνες στην Ομόνοια

Σε νέο μεγάλο συλλαλητήριο καλούν οι Παλαιστινιακές οργανώσεις στην Ελλάδα (Παροικία, Ένωση Παλαιστινίων Εργαζομένων κ.α.) την Τετάρτη 4 Ιούνη, στις ...

28/05/2025
ΣΕΡΕΤΕ
Εργαζόμενοι

ΣΕΡΕΤΕ: Πανελλαδική απεργία στην έρευνα την Πέμπτη – Πού θα γίνουν συγκεντρώσεις

Πανελλαδική απεργία πραγματοποιούν την Πέμπτη οι εργαζόμενοι στην έρευνα με το σωματείο του ΣΕΡΕΤΕ, με απεργιακές συγκεντρώσεις να προγραμματίζονται στην ...

28/05/2025
Άμεση ανάγκη συνδρομών και ενισχύσεων στο ΠΡΙΝ!
ΠΡΙΝ

Άμεση ανάγκη συνδρομών και ενισχύσεων στο ΠΡΙΝ!

Ό,τι έχουμε είμαστε εμείς. Το Πριν έχει αντέξει πάνω από τρεις δεκαετίες γιατί στηριζόταν πάντα σε πρωτοπόρες τάσεις αγώνα, αναζήτησης, ...

28/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.