Αιμιλία Τσαγκαράτου
▸Χιλιάδες παιδιά στην απόγνωση και στην αγκαλιά της μαθητείας
Η σχολική χρονιά, μία από τις πιο δύσκολες των τελευταίων ετών, προχωρά προς το τέλος της και, όπως κάθε φορά, οι βδομάδες αυτές είναι μια περίοδος δοκιμασίας για χιλιάδες μαθητές καθώς πλησιάζουν οι εξετάσεις.
Η φετινή όμως σχολική χρονιά δεν είναι σαν τις προηγούμενες. Μετά από μήνες κλειστών σχολείων εξαιτίας της πανδημίας, η εξεταστική φρενίτιδα φτάνει στο απόγειό της, με την Τράπεζα Θεμάτων στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου και τον διαγωνισμό PISA στην ελληνική εκδοχή του, ο οποίος θα διεξαχθεί πιλοτικά στην ΣΤ΄ τάξη 300 Δημοτικών και στη Γ΄ τάξη 300 Γυμνασίων (ο κατάλογος των σχολείων έχει ανακοινωθεί).
Πάνω από 160.000 μαθητές και μαθήτριες των Α΄ και Β΄ τάξεων όλων των τύπων ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων θα έχουν να αντιμετωπίσουν την Τράπεζα Θεμάτων, τον πιο σκληρό τρόπο προαγωγής, που επανέφερε η κυβέρνηση της ΝΔ. Στις εξετάσεις Μαΐου-Ιουνίου οι μαθητές-τριες των Λυκείων θα εξεταστούν με θέματα που θα ορίζονται κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας και το υπόλοιπο 50% από τους/τις εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων μαθημάτων. Η εφαρμογή της Τράπεζας σε συνδυασμό με τον μέσο όρο του «10», που θεσπίστηκε ως βαθμολογία για την προαγωγή από τάξη σε τάξη, οδηγούν στη μαζική απόρριψη χιλιάδων μαθητών-τριών από το Λύκειο, απόρριψη που θα γιγαντωθεί την επόμενη σχολική χρονιά.
Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τον τεράστιο όγκο της ύλης και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα ΑΕΙ που πέρσι σήμαινε την «αποτυχία» 20.000 μαθητών, ακόμα και αριστούχων, να εισαχθούν στα Πανεπιστήμια αποτελούν ένα εκρηκτικό μείγμα που θα οδηγήσει χιλιάδες παιδιά των λαϊκών στρωμάτων στην απόγνωση και στην αγκαλιά της μαθητείας, της κατάρτισης μιας χρήσης ή στην αναζήτηση εργασίας αμέσως μετά την αποφοίτηση από το σχολείο.
Η επιμονή της κυβέρνησης της ΝΔ στην εφαρμογή της τυποποιημένης αξιολόγησης των μαθητών-τριών στα Λύκεια αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για την προώθηση της, στρατηγικής σημασίας για το κεφάλαιο, αντιδραστικής αναδιάρθρωσης στο σύνολο της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα επιχειρήματα έχουν ακουστεί πολλές φορές και όχι μόνο από αυτή την κυβέρνηση: ισχυρό Λύκειο και Εθνικό Απολυτήριο, προώθηση της «αριστείας» κ.λπ.
Τα μαθησιακά αποτελέσματα με τον μανδύα των αδιαμφισβήτητων αντικειμενικών τεχνοκρατικών τεκμηρίων αποσκοπούν και υπηρετούν την εναρμόνιση και την εκ βάθρων αναδιαμόρφωση όλων των πλευρών της εκπαίδευσης, έτσι ώστε το «ποιος, τι, πώς και γιατί σπουδάζει» να απαντά στη διαμόρφωση εκείνου του εργατικού δυναμικού, το οποίο θα είναι αφενός ευέλικτο στις ταχύτατα μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του κεφαλαίου και αφετέρου θα ενστερνίζεται τα κυρίαρχα αστικά ιδεολογικά και πολιτικά αφηγήματα σε όλες τις πλευρές της ζωής του.
Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και ο ελληνικός διαγωνισμός PISA. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, ο διαγωνισμός αυτός είναι «διαγνωστικός», τα αποτελέσματά του θα είναι «αντικειμενικά», μακριά από οποιαδήποτε «υποκειμενική» ή «μεροληπτική» αξιολόγηση των μαθητών/τριών που θα συμμετέχουν σε αυτόν. Στην πραγματικότητα όμως, πίσω από τις εύηχες λέξεις κρύβεται η ανάγκη του συστήματος για πιο «αποτελεσματική» αξιολόγηση, μέτρηση, και προσαρμογή στις αναδιαρθρώσεις. Ο διαγωνισμός PISA, με την εμπειρία που υπάρχει και από τη διεθνή εφαρμογή του, αποθεώνει τις μετρήσεις, κατατάσσει, κατηγοριοποιεί και υποκινεί τον ανταγωνισμό και τελικά την υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Οι εκπαιδευτικοί όμως δεν μένουν με τα χέρια σταυρωμένα. Ήδη έχει αποφασιστεί από την ΟΛΜΕ πανελλαδική κινητοποίηση στις 11 Μαΐου με αιτήματα την άμεση περικοπή της εξεταστέας ύλης σε όλες τις τάξεις και τη μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Στην Αττική θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας στη 1 μ.μ. και την ίδια ώρα οι ΕΛΜΕ θα οργανώσουν αντίστοιχες κινητοποιήσεις στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Για τον διαγωνισμό PISA, σε μαζική σύσκεψη σωματείων που έγινε στις 2 Μάη, πάρθηκαν αποφάσεις και συζητήθηκαν βήματα για την ακύρωση του διαγωνισμού, με απαίτηση για κήρυξη απεργίας από τις Ομοσπονδίες και απόφαση για στάσεις εργασίας από τα πρωτοβάθμια σωματεία, κοινή αφίσα και ανακοίνωση των εκπαιδευτικών, καμπάνια στους γονείς, συγκεντρώσεις στο ΙΕΠ στις 17/5 και έξω από τα σχολεία την ημέρα διεξαγωγής του διαγωνισμού.