Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Θεωρία Κίνηση Ιδεών

Οι ιεράρχες της απόλυτης σχετικότητας ή συζητήσεις περί «αριστερόμετρου»

29/11/2021
σε Κίνηση Ιδεών
Οι ιεράρχες της απόλυτης σχετικότητας ή συζητήσεις περί «αριστερόμετρου»
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Μπάμπης Συριόπουλος

Όποιος προσπαθήσει να ορίσει το νόημα εννοιών όπως αριστερά, σοσιαλισμός, κομμουνισμός ή να νοηματοδοτήσει επαναστάσεις και εξεγέρσεις του παρελθόντος, να πάρει θέση για το τι σηματοδοτούν σε κάθε εποχή, ποιοι τα εκφράζουν σήμερα και ποιοι όχι, συχνά χαρακτηρίζεται δογματικός, λοιδορείται ως κάτοχος της απόλυτης αλήθειας, ιδιοκτήτης και πορτιέρης, ιεροδικαστής και εισαγγελέας, χρήστης του «αριστερόμετρου» (ή όποιου άλλου …μέτρου) και καταγγέλλεται ως επίδοξος εξουσιαστής.

Αν έχει συμφωνηθεί να δοθεί σε κάποιον μια μοτοσυκλέτα, αλλά του δώσουν ένα ποδήλατο πιθανότατα θα διαμαρτυρηθεί λέγοντας ότι δεν είναι καθόλου το ίδιο, ότι τα δύο δίτροχα οχήματα έχουν σημαντικές διαφορές, ότι έχουν άλλες δυνατότητες και καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες. Κανείς, εκτός ίσως από τους υπεύθυνους της απάτης, δεν θα τον θεωρήσει «τιμητή» ούτε θα τον ειρωνευτεί ότι χρησιμοποιεί κάποιο «μοτοσυκλετόμετρο». Αντίθετα, για έννοιες όπως αριστερά, σοσιαλισμός, κομμουνισμός ή για επαναστάσεις και εξεγέρσεις του παρελθόντος τα πράγματα είναι διαφορετικά· όποιος προσπαθήσει να ορίσει το νόημά τους, τι σηματοδοτούν σε κάθε εποχή, ποιοι τα εκφράζουν σήμερα και ποιοι όχι, συχνά χαρακτηρίζεται δογματικός, λοιδορείται ως κάτοχος της απόλυτης αλήθειας, ιδιοκτήτης και πορτιέρης, ιεροδικαστής και εισαγγελέας, χρήστης του «αριστερόμετρου» (ή όποιου άλλου …μέτρου) και καταγγέλλεται ως επίδοξος εξουσιαστής.

Σύμφωνα με τους υποστηρικτές αυτής της αντίληψης αυτές οι έννοιες όπως και η σημασία κορυφαίων γεγονότων πρέπει να μένουν αόριστες, πλήρεις συμβολικής αξίας αλλά χωρίς πραγματικό αντίκρισμα, δεν μιλάνε αυτές καθαυτές αλλά ο καθένας μπορεί να μιλάει στο όνομά τους, δεν είναι παρά «κενά σημαίνοντα» και «πουκάμισα αδειανά». Πρέπει να μένουν υποχρεωτικά στην γκρίζα ζώνη της ασάφειας όχι λόγω των δυσκολιών του ορισμού τους, αλλά λόγω της φύσης τους· η σχετικότητά τους πρέπει να είναι απόλυτη. Αυτή είναι η απόλυτη αλήθεια που κηρύττουν τα ιερατεία της εποχής μας. Αν για την καθημερινή πρακτική ή για τις θετικές επιστήμες απαιτείται ακρίβεια, στην ιδεολογία είναι καταδικαστέα.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ο Τσίπρας θα σώσει τον ελληνικό λαό ως Μεσσίας;  

Για μια ψυχιατρική της χειραφέτησης, για το νέο βιβλίο του Θ. Μεγαλοοικονόμου

Η ανθρώπινη πράξη, η ανάγκη αποφάσεων ανάμεσα σε εναλλακτικές λύσεις βρίσκουν το λογικό αντίστοιχό τους στη «αρχή του αποκλειόμενου τρίτου» σύμφωνα με την οποία μία πρόταση είναι είτε αληθής είτε ψευδής, αλλιώς δεν έχει νόημα. Ο Γκέοργκ Λούκατς είχε γράψει: «Η εναλλακτική λύση δημιουργεί έτσι μια διχοτομία του αντικειμενικού κόσμου σε συνάρτηση με τις ενεργητικές αντιδράσεις, που προκαλούν οι αλληλεπιδράσεις με αυτόν· μια διχοτομία τεθειμένη από το υποκείμενο στη βάση των γνωστών ιδιοτήτων του αντικειμένου. Αυτή η σειρά, αρχίζοντας από την αντίθεση του χρήσιμου και μη-χρήσιμου, του ωφέλιμου και του επιβλαβούς, περνάει μέσα από πολλές διαμεσολαβήσεις, για να φτάσει στις “ύψιστες αξίες”, όπως το καλό και το κακό». Όποιος αρνείται το διχοτομικό χαρακτήρα των εννοιών αρνείται τη σχέση τους με την πρακτική δραστηριότητα και τις αντίστοιχες αποφάσεις. Με λίγα λόγια όποιος αποφεύγει να ορίσει τι σημαίνει αριστερά δεν σκοπεύει να κάνει τίποτα αριστερό, όποιος αποφεύγει να πει τι ήταν το Πολυτεχνείο του 1973 (σύμφωνα με τις αποφάσεις της Συντονιστικής του Επιτροπής και τα συνθήματά του) και τι σημαίνει σήμερα, ποιοι το εκφράζουν και ποιοι όχι, δεν σκοπεύει στην υλοποίηση των διακηρυγμένων στόχων του.

Η κομμουνιστική αριστερά που έχει ανάγκη η εποχή μας δεν μπορεί να διεκδικεί το αλάθητο, αλλά οι εξεγέρσεις του παρελθόντος δεν μπορεί να γίνουν σημαίες ευκαιρίας με συμβολική αξία αποκλειστικά

Η συζήτηση και η απόφανση για τη σημασία των «ύψιστων αξιών» δεν συνεπάγεται ιερατεία και αστυνομίες· μάλλον το αντίθετο συμβαίνει. Η καταναγκαστική αοριστία δεν ταιριάζει μόνο στους «βολεμένα αδρανείς» αλλά και στους συμμέτοχους κάθε καταπιεστικής εξουσίας. Τα αστικά συντάγματα εκεί που χρειάζεται είναι επίτηδες αόριστα ώστε η εκτελεστική εξουσία να τα ερμηνεύει κατ’ αποκλειστικότητα, το εθνικό συμφέρον και η εθνική ασφάλεια πρέπει να είναι αόριστα για να τα ερμηνεύει η κυβέρνηση και η ΕΥΠ. Η «πατρίδα» πάνω απ’ όλα απωθεί κάθε συγκεκριμενοποίηση ώστε να είναι προσαρμόσιμη στα αστικά συμφέροντα. Οι θρησκευτικές αξίες και παραινέσεις είναι επίσης αόριστες και αλληλοσυγκρουόμενες, ώστε να απαιτούν τις ερμηνείες των ιερατείων στην κυριολεξία, του πάπα, του πατριάρχη ή του αρχιεπίσκοπου. Ο στρατηγός Γιαρουζέλσκι στη «σοσιαλιστική» Πολωνία της δεκαετίας του 1980 σίγουρα απέφευγε με κάθε τρόπο τη συζήτηση για το τι σημαίνει εργατική εξουσία, ενώ το ΚΚ Κίνας σίγουρα θέλει να ξεχαστεί πως όριζαν τον κομμουνισμό ο Μαρξ, ο Λένιν και ο Μάο. Οι εξουσίες των καθεστώτων του «υπαρκτού σοσιαλισμού» ήταν σίγουρα αντιδογματικές με τον τρόπο τους.

Η «δημιουργική ασάφεια» (σύμφωνα με τον Γιάνη Βαρουφάκη) της Συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου του 2015 ερμηνεύτηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και την ΕΕ με το τρίτο μνημόνιο στις 13 Ιούλη της ίδιας χρονιάς. Αυτό το μνημόνιο όπως και τα προηγούμενα υλοποιήθηκε όχι από κάποια δογματική αστυνομία σκέψης αλλά από την Αστυνομία στην κυριολεξία με κλομπ, χημικά και αύρες. Η ασάφεια και ο αντιδογματισμός στον ορισμό της αριστεράς επιλύθηκαν από την ΕΛΑΣ.

Η κομμουνιστική αριστερά που έχει ανάγκη η εποχή μας δεν μπορεί να διεκδικεί το αλάθητο, ούτε να θεωρεί ότι σε κάποια ιερά κείμενα είναι καταγεγραμμένες οι αλήθειες της κομμουνιστικής απελευθέρωσης που απλά πρέπει να ανακαλυφθούν και να διαβαστούν. 104 χρόνια μετά την Οκτωβριανή επανάσταση, 150 χρόνια μετά την Παρισινή Κομμούνα, μετά από τις επαναστάσεις που διέτρεξαν τον 20ο αιώνα, αλλά και τα πισωγυρίσματα και τις μεταλλάξεις, πολλά πρέπει να συζητηθούν. Ο κομμουνισμός, η αριστερά και το εργατικό κίνημα του σήμερα έχουν να αντιμετωπίσουν και να ανατρέψουν τον καπιταλισμό του 21ου αιώνα και όχι αυτόν του 19ου. Η αναγκαία αυτή συζήτηση όμως δεν μπορεί να ξεκινάει από μηδενική βάση και δεν μπορεί παρά να αποκλείει όσους γοητεύτηκαν από την αστική εξουσία και αντιμετωπίζουν το αγωνιστικό παρελθόν τους σαν «μια τρέλα νεανική που τώρα έχει περάσει». Ούτε μπορεί οι επαναστάσεις και οι ηρωικοί αγώνες του παρελθόντος να γίνονται σημαίες ευκαιρίας με συμβολική αξία αποκλειστικά. Σίγουρα στη συγκεκριμένη πραγματικότητα, στο κίνημα, στους ζωντανούς ανθρώπους υπάρχουν ανακολουθίες, αντιφάσεις, ενδιάμεσες και υβριδικές καταστάσεις και γκρίζες ζώνες. Ωστόσο ακόμα και το γκρίζο αποτελείται από μαύρο και άσπρο.

 

Ετικέτες: ΆρθραΜπάμπης Συριόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Στήριξη της Εναλλακτικής Παρέμβασης – Δικηγορικής Ανατροπής στις εκλογές του ΔΣΑ

Επόμενο

Από Σπόντα 27.11

Σχετίζεται με Άρθρα

Μην πυροβολείτε τον πιανίστα

Μην πυροβολείτε τον πιανίστα
από Δημήτρης Τζιαντζής
08/06/2025
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails

Ο Τσίπρας θα σώσει τον ελληνικό λαό ως Μεσσίας;  

Ο Τσίπρας θα σώσει τον ελληνικό λαό ως Μεσσίας;   
από Γιάννης Ελαφρός
06/06/2025
0

Δημήτρης Γρηγορόπουλος

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Ακροβασίες 27/11/2021

Από Σπόντα 27.11

«Πρωταθλήτρια Ευρώπης» στην ακρίβεια η Ελλάδα σε ρεύμα και τρόφιμα

«Πρωταθλήτρια Ευρώπης» στην ακρίβεια η Ελλάδα σε ρεύμα και τρόφιμα

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Τρεις ρόλοι σε αντιλαϊκό έργο

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Τρεις ρόλοι σε αντιλαϊκό έργο

Προϋπολογισμός πανδημίας με μειωμένα τα κονδύλια της υγείας

Προϋπολογισμός πανδημίας με μειωμένα τα κονδύλια της υγείας

Φύλλο 7-8/6

Δηλώσεις αγωνιστών: Γιατί συμμετέχω στην

πορεία προς τη Γάζα!

Η δημοκρατία βαρίδι για το κεφάλαιο

Βήμα μπροστά για τις Αναιρέσεις

Ιδιώνυμο κατά φοιτητών

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης
Γράμμα από...

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης

από Δημήτρης Τζιαντζής
07/06/2025

Αφιέρωμα

Στεγαστική κρίση: Με… πλατφόρμες και «πύλες» δεν πέφτουν τα ενοίκια
Κοινωνία

Στεγαστική κρίση: Με… πλατφόρμες και «πύλες» δεν πέφτουν τα ενοίκια

Δημήτρης Σταμούλης Άλλο ένα επικοινωνιακό τρικ από την κυβέρνηση αποτελεί η «Πύλη Στεγαστικής Πολιτικής», stegasi.gov.gr, που ανακοίνωσε το υπουργείο Κοινωνικής ...

08/06/2025
Μην πυροβολείτε τον πιανίστα
Η δεύτερη ματιά

Μην πυροβολείτε τον πιανίστα

Αιμιλία Καραλή

08/06/2025
Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης
Γράμμα από...

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης

Γράμμα από Δανία Νίκος Καπιτσίνης Για ακόμη μία φορά, η άλλοτε κραταιά διαχείριση του καπιταλισμού με ισχυρό κράτος πρόνοιας – ...

07/06/2025
Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει
Πολεμικές Συγκρούσεις

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει

Λίτσα Φρυδά Η Γάζα εξακολουθεί να ματώνει, μα στέκεται όρθια. Κάθε ρήγμα στο τείχος της διεθνούς σιωπηλής συνενοχής αποτελεί νίκη ...

07/06/2025
Γιατί θα βαδίσω προς τη Γάζα;
Κίνημα

Γιατί θα βαδίσω προς τη Γάζα;

Όσο το ιστιοφόρο Madleen του Στολίσκου της Ελευθερίας πλέει για να σπάσει τον ισραηλινό ναυτικό αποκλεισμό της Λωρίδας της Γάζας -κάτω ...

07/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.