Μέλος του ΔΣ της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης με τις Αγωνιστικές Παρεμβάσεις
Για οργανωμένη προσπάθεια διείσδυσης των φασιστών στα σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που αντιμετωπίζει οξύτατα κοινωνικά προβλήματα, μιλάει στο Πριν η Πόπη Σαραϊδάρη, μέλος του ΔΣ της τοπικής ΕΛΜΕ. Kαταγγέλλει την κυβέρνηση για τις αναφορές σε «δύο άκρα», με την αστυνομία
να χτυπά τους αντιφασίστες. Η Διεύθυνση Εκπαίδευσης κοιτούσε αδιάφορη, ενώ τώρα προαναγγέλλει πειθαρχικές διαδικασίες κατά εκπαιδευτικών. Ιδιαίτερα έντονη είναι η αντιφασιστική δράση της Ε’ ΕΛΜΕ και
των μαχόμενων εκπαιδευτικών.
Συνέντευξη στη Θεοπίστη Καπέτα
▶ Είδαμε το προηγούμενο διάστημα μια έντονη παρουσία ακροδεξιών και φασιστικών ομάδων σε περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης, με δολοφονικές επιθέσεις και ξυλοδαρμούς. Σε τι οφείλεται αυτό;
Η Δυτική Θεσσαλονίκη βιώνει οξυμένα όλα τα κοινωνικά προβλήματα, ακραία εκμετάλλευση, ανισότητες, τραγική έλλειψη υποδομών, περιβαλλοντική υποβάθμιση. Ένα χρόνο μετά την καταδίκη της εγκληματικής Χρυσής Αυγής είναι φανερό ότι γίνεται οργανωμένη επιχείρηση φασιστικών ομάδων να διεισδύσουν στα σχολεία και στις λαϊκές γειτονιές, εκμεταλλευόμενες την κοινωνική κρίση που οξύνει η πανδημία. Την οξύνει, ακόμα, το χτύπημα του δημόσιου σχολείου που οδηγεί στην εξαθλίωση, την έλλειψη οράματος και τα αδιέξοδα της νέας γενιάς. Αυτό το έδαφος είναι που λιπαίνει την εμφάνιση φασιστικών ομάδων και πρακτικών, μαζί ασφαλώς με την ακραία αντιμεταναστευτική πολιτική, την καταστολή και τον αυταρχισμό ενάντια και στην πιο απλή κοινωνική διεκδίκηση. Οι φασιστικές και ναζιστικές ομάδες επενδύουν στην ανασφάλεια για το αύριο, ενώ καλούν σε «εμφύλιο των φτωχών», ώστε να μην γίνουν αγώνες ενάντια στην άρχουσα τάξη.
Οι φασίστες μπαινόβγαιναν στον σχολικό χώρο με την ανοχή της αστυνομίας. Αναζήτησαν, χτύπησαν και τραυμάτισαν συγκεκριμένους μαθητές
▶Πώς βρέθηκε η ομάδα των φασιστών και των ακροδεξιών μέσα στα ΕΠΑΛ Σταυρούπολης να χτυπά και να προκαλεί με ναζιστικούς χαιρετισμούς;
Οι φασίστες μπαινόβγαιναν στον σχολικό χώρο με την ανοχή της αστυνομίας. Αναζήτησαν, χτύπησαν και τραυμάτισαν συγκεκριμένους μαθητές, τους συμμαθητές τους δηλαδή, μαζί με εξωσχολικούς από διάφορα σημεία της πόλης. Αποδείχθηκε πως υπήρχε οργανωμένο σχέδιο για να φανούν κάνοντας επίδειξη δύναμης. Μαθητές και εκπαιδευτικοί βρέθηκαν σε καθεστώς τρομοκρατίας και χρειάζονται στήριξη για να νιώσουν ασφαλείς στον σχολικό χώρο, αλλά και να αντιμετωπίσουν πρωτοφανείς καταστάσεις από φασιστικές ομάδες. Από την άλλη η Διευθύντρια Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης έδωσε οδηγία να μην εκφράσει ο σύλλογος καθηγητών του σχολείου καμία άποψη και φάνηκε ότι αδράνησαν και εξαφανίστηκαν, ενώ το Υπουργείο Παιδείας προαναγγέλλει πειθαρχικές διαδικασίες εκπαιδευτικών για να μεταθέσει τις ευθύνες. Οι εκπαιδευτικοί, σε αυτές τις συνθήκες, κάνουν την προσπάθειά τους μέσα σε ένα σχολείο με 1.200 μαθητές, με ελλείψεις εκπαιδευτικών, υποστηρικτικών δομών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών. Αν αναζητήσουμε ευθύνες, πρέπει να σταθούμε σε όσους αποφασίζουν για τα παιδιά μέσα και έξω από το σχολείο.
▶ Σε ποιο βαθμό έχουμε πρόβλημα φασιστικής διείσδυσης στα σχολεία της δυτικής Θεσσαλονίκης;
Εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχουν φασιστικοί θύλακες σε σχολεία, που ενισχύθηκαν από τη δράση και την προβολή της Χρυσής Αυγής ως νόμιμου κοινοβουλευτικού κόμματος. Εμφανίστηκαν οργανωμένα στα σχολεία με τις καταλήψεις ενάντια στη Συμφωνία των Πρεσπών. Η εθνικιστική ρητορική που είχε μεγάλη προβολή, είχε σημαντική απήχηση μεταξύ των μαθητών, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα. Υπήρξαν διευθυντές σχολείων με εθνικιστικές απόψεις που υπέθαλψαν και υποβοήθησαν τον ρόλο τους. Δεν είναι πολλοί σε κάθε σχολείο, ενισχύονται όμως από εξωσχολικούς και συχνά μεταφέρουν τη δράση τους από σχολείο σε σχολείο, όπως αποδείχθηκε και από τα πρόσφατα γεγονότα με επιθέσεις σε σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Υπάρχουν αντιστάσεις όμως σε αυτά τα φαινόμενα μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία, όπως φάνηκε και στις μεγάλες αντιφασιστικές συγκεντρώσεις που έγιναν σαν απάντηση.
▶ Με ποιο τρόπο έχει απαντήσει η Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης στην προσπάθεια της ακροδεξιάς να παρέμβει στα σχολεία της περιοχής;
Η Ε’ ΕΛΜΕ βρέθηκε από την πρώτη στιγμή στο πλάι της σχολικής κοινότητας. Οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν και στήριξαν τις αντιφασιστικές κινητοποιήσεις, που έδωσαν μαζική απάντηση και γι’ αυτό πρέπει να συνεχιστούν. Το ΔΣ της Ε΄ ΕΛΜΕ προχώρησε ήδη σε συνέντευξη τύπου την Παρασκευή 1η Οκτώβρη, ενώ παράλληλα αποφάσισε να απευθύνει πρόσκληση σε συνδικαλιστικούς, κοινωνικούς και μαζικούς φορείς για τη διοργάνωση αντιφασιστικής διαδήλωσης τις επόμενες μέρες. Κάλεσε παράλληλα στα πλαίσια της δράσης της ΟΛΜΕ, την Πέμπτη 7/10, ημέρα καταδίκης της εγκληματικής Χρυσής Αυγής, να οργανωθούν στα σχολεία για δύο ώρες από τους συλλόγους και τις μαθητικές κοινότητες προβολές ταινιών και συζητήσεις αντιφασιστικού περιεχομένου. Έχει προγραμματίσει επίσης εκδήλωση-συζήτηση με αντιφασιστικό χαρακτήρα. Εδώ και χρόνια οι ΕΛΜΕ της δυτικής Θεσσαλονίκης έχουν αναπτύξει μια πολύμορφη αντιφασιστική δράση και γι’ αυτό είχαμε επανειλημμένα αντιδράσεις της Χρυσής Αυγής –και όχι μόνο– με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις, αλλά και απειλές.
▶ Τα ΕΠΑΛ βρέθηκαν στη δίνη του κυκλώνα. Πώς τα επηρεάζει η κρίση που αντιμετωπίζει το σημερινό σχολείο;
Δεν είναι τυχαίο ότι στο στόχαστρο βρέθηκαν τα ΕΠΑΛ. Είναι μεγάλα συγκροτήματα όπου φοιτούν πολλοί μαθητές από τα πιο φτωχά λαϊκά στρώματα, μετανάστες, κοινωνικά ευάλωτοι, οι οποίοι με την εντεινόμενη ταξική επίθεση στα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα βρίσκονται μπροστά σε ένα αβέβαιο μέλλον. Κάποιοι προσπαθούν να κάνουν έντονη την παρουσία τους και να αντιδράσουν μέσω της σύνδεσής τους με φασιστικές ομάδες, οι οποίες αποκτούν νομιμοποίηση μέσα από τον ακραίο κοινωνικό ανταγωνισμό που είναι η γραμμή του συστήματος, καθώς και τον εθνικιστικό, ρατσιστικό λόγο των ΜΜΕ και τη θεωρία των δύο άκρων. Στα ΕΠΑΛ απαιτείται ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και πραγματικές ευκαιρίες για συνέχιση των σπουδών των μαθητών για να αλλάξει η εικόνα.
▶ Πώς σχολιάζετε τις δηλώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας και του κυβερνητικού εκπροσώπου;
Το υπουργείο, με τις δηλώσεις του υπουργικού διδύμου Κεραμέως και Μακρή υιοθέτησε τη θεωρία των δύο άκρων, ενώ ο γενικός γραμματέας Α. Κόπτσης προανήγγειλε πειθαρχικά για τους εκπαιδευτικούς. Η παρέμβαση εισαγγελέα ζητήθηκε καθυστερημένα. Αντί να αναγνωρίσουν το πρόβλημα της δράσης φασιστικών ομάδων μέσα και έξω από τα σχολεία, με επίσημες ανακοινώσεις επιχειρήθηκε η αντιστροφή της πραγματικότητας. Η αναφορά σε βία που άσκησαν «οι από έξω», οι αντιφασίστες δηλαδή, αναπαράγει τη θεωρία των δυο άκρων. Η υπουργός Παιδείας και οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας και Περιφερειακής Εκπαίδευσης επί δυο μέρες παρακολουθούσαν απαθείς την εξέλιξη των γεγονότων, ενώ ανάλογη ήταν και η στάση της αστυνομίας. Έριξε χημικά στην αντιφασιστική συγκέντρωση και όχι στα φασιστοειδή που πετούσαν πέτρες, καδρόνια, μολότοφ. Έχουν τεράστια ευθύνη για τους τραυματισμούς φοιτητών και μαθητών.