Αυτό το δύσκολο καλοκαίρι, το βιβλίο είναι το πιο όμορφο μέσο απόδρασης, που δεν απαιτεί ούτε μάσκα, ούτε πιστοποιητικό εμβολιασμού (ούτε έξοδα μετακίνησης). Συντάκτες του Πριν προτείνουν κάποιους τίτλους λογοτεχνικών βιβλίων που μας υπόσχονται ένα γοητευτικό ταξίδι. Ένα ταξίδι που δεν μας αποξενώνει από τον πραγματικό κόσμο, αλλά μας βοηθά να τον καταλάβουμε. Εδώ θα βρείτε αντίστοιχες προτάσεις για νέες εκδόσεις εκτός μυθοπλασίας Αυτά σε μια περίοδο που παρατηρείται μια πτώση της φιλαναγνωσίας, η οποία συνδέεται με τους περιορισμούς που επέβαλε η υγειονομική κρίση.
Nτομινίκ Μανότι, Μασσαλία 73
μτφρ. Γιάννης Καυκιάς, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου.
Η δράση στο αστυνομικό μυθιστόρημα Μασσαλία 73 εκτυλίσσεται έντεκα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου της Αλγερίας, με φόντο μια παλιά «πραγματική ιστορία», δηλαδή μέσα σε έξι μήνες είχαν δολοφονηθεί στη Γαλλία πάνω από πενήντα μετανάστες, εκ των οποίων περίπου είκοσι στη Μασσαλία, όλοι τους θύματα της ρατσιστικής τρομοκρατίας. Οι φονιάδες της OAS έχουν αμνηστευθεί και πολλοί από αυτούς έχουν ενσωματωθεί στον κρατικό μηχανισμό και την αστυνομία. Το 1973 ένας 27χρονος αστυνομικός, νεοδιορισμένος στη Μασσαλία, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός 16χρονου αλγερινής καταγωγής. Και στην πορεία της έρευνάς του ανακαλύπτει ότι το ρατσιστικό παρελθόν ρίχνει βαριά τη σκιά του στο σήμερα. Ένα καλογραμμένο και ιστορικά τεκμηριωμένο «νουάρ» που, μεταξύ των άλλων, ανιχνεύει τις ρίζες της σύγχρονης ακροδεξιάς βίας.
Τόμας Γουλφ, Περί χρόνου και ποταμού (τόμοι α΄, β΄, γ’),
μτφρ: Γιάννης Λειβαδάς, εκδ. Εξάντας 2018
Δεν είναι πολύ γνωστός στην Ελλάδα ο Τόμας Γουλφ, (1900-1938, μην τον συγχέουμε με τον νεότερο Τομ Γουλφ), ένας από τους σημαντικότερους Αμερικάνους λογοτέχνες, ο οποίος πέθανε στα 38 του μόλις χρόνια. Το πρώτο έργο του Γύρνα σπίτι άγγελέ μου (μετ. Κοσμάς Πολίτης, εκδ. Μεταίχμιο 2017) θεωρήθηκε ένα από τα σημαντικότερα έργα της εποχής του και αποτυπώνει τον εσωτερικό αγώνα ενός εφήβου να εκπληρώσει τους πνευματικούς στόχους του σε μια πολυσύνθετη εποχή. Το δεύτερο έργο του («Περί χρόνου και ποταμού») στηρίζεται όπως και το πρώτο σε αυτοβιογραφικά στοιχεία και ανατέμνει την αμερικάνικη κοινωνία της εποχής του, συγκρίνοντάς την με την Ευρώπη που επισκέφτηκε μετά τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο. Ο Γουλφ μέσα από τον ιδιαίτερο λυρισμό του και την εντυπωσιακή γραφή του, αναδεικνύει τις βαθύτερες αξίες και δομές που διαμόρφωσαν τη νεότερη αμερικανική ιστορία.
Δημοσθένης Παπαμάρκος, Κanellos Cob, Γυμνά οστά
εκδ. Polaris
Δικαιολογημένα αυτό το graphic novel, δηλαδή ένα μυθιστόρημα σε μορφή κόμικ, έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα καλύτερα δείγματα αυτού του λογοτεχνικού/εικαστικού είδους. Τα Γυμνά οστά αφηγούνται μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας που εκτυλίσσεται σε μια καταστραμμένη από έναν θερμοπυρηνικό πόλεμο Γη, σε έναν κόσμο που θέλει να καταργήσει κάθε διαχωρισμό ανάμεσα στο καλό και το κακό, στον άνθρωπο και τη μηχανή. Αν και το δυστοπικό αυτό κόμικ αναφέρεται στο μέλλον, τα θέματα που θίγει έχουν άμεση σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα. Ο Δημοσθένης Παπαμάρκος, που έχει στο ενεργητικό του τη θαυμάσια συλλογή διηγημάτων Γκιακ, έγραψε το σενάριο. ενώ η εντυπωσιακή εικονογράφηση είναι του ταλαντούχου Kanellos Cob (Kανέλλου Μπίτσικα) που σταδιοδρομεί με επιτυχία στη Γαλλία.
Σπύρος Γραμμένος, Ιστορίες του Χόρχε,
εκδ. ΚΨΜ
Ο κοινωνικά ενεργός καλλιτέχνης Σπύρος Γραμμένος εκτός από μουσική και στίχους, γράφει και βιβλία. Παιδικά αλλά και για μεγαλύτερους. Τον περασμένο μήνα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΚΨΜ το νέο του βιβλίο με τίτλο Οι ιστορίες του Χόρχε. Το βιβλίο περιέχει και το άλμπουμ Δισκός Σας σε φλασάκι. Πρόκειται για το δεύτερο βιβλίο του συγγραφέα στις εκδόσεις ΚΨΜ μετά το αλληγορικό παραμύθι για μικρούς και μεγάλους Το φανταστικό χωριό που θα μπορούσε να είναι πρότυπο για μια ευτυχισμένη κοινωνία.
Τομ Γουλφ, Η Πυρά της ματαιοδοξίας
μτφρ: Γιάννης Περδικογιάννης, εκδ. Σέλας
Όταν ο χρηματιστής της Γουόλ Στριτ, Σέρμαν Μακκόι, βγαίνοντας κατά λάθος από τον αυτοκινητόδρομο μπαίνει στην περιοχή του Μπρονξ, εμπλέκεται σε ένα ατύχημα με έναν νεαρό μαύρο.
Αρχίζει τότε γι’ αυτόν μια περιπέτεια που θα του αλλάξει τη ζωή και θα τον κάνει να συνειδητοποιήσει κάποια πράγματα για τον εαυτό του, τη ζωή του αλλά και την κοινωνία γενικότερα.
Στην υπόθεση εμπλέκονται ο φιλόδοξος βοηθός του περιφερειακού εισαγγελέα, ένας Άγγλος δημοσιογράφος που προσπαθεί με όλα τα μέσα να σώσει την καριέρα του και ένας αιδεσιμότατος κληρικός που χρησιμοποιεί και κατευθύνει τις φυλετικές εντάσεις στην περιοχή για να ενισχύσει την πολιτική του επιρροή και να πλουτίσει.
Καζούο Ισιγκούρο, Η Κλάρα και ο ήλιος
μτφρ. Αργυρώ Μαντόγλου, εκδ. Ψυχογιός
Ο σπουδαίος βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας λογοτέχνης επιστρέφει με τη γνωστή ευαισθησία στη θεματολογία του Μη με αφήσεις ποτέ, χωρίς ωστόσο να φτάνει στα ίδια λογοτεχνικά ύψη. Η Κλάρα και ο ήλιος είναι ένα συγκινητικό σκοτεινό παραμύθι για μια κοντινή δυστοπία. Εκατομμύρια εργαζόμενοι έχουν αντικατασταθεί από μηχανές, ενώ οι άνθρωποι είναι διαχωρισμένοι με ιδιόμορφα ταξικά κριτήρια με το κυνήγι μιας ανώτερης μόρφωσης να είναι εν δυνάμει θανάσιμο.
Σίγκριντ Νιούνεζ, Ο Φίλος
μτφρ. Γιώργος Λαμπράκος, εκδ. Gutenberg
Το πολυσυζητημένο, βραβευμένο με το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας ΗΠΑ το 2018 βιβλίο της Σίγκριντ Νιούνεζ πρόσφατα κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Gutenberg. Ο Φίλος χαρακτηρίστηκε ως ένα «πανέμορφο βιβλίο για τον θάνατο, το πένθος την τέχνη και την αγάπη». Η συγγραφέας με τα εργαλεία της παρατήρησης και της επισκόπησης αποδομεί τη μέχρι χθες κραταιή εικόνα και θέση του άντρα συγγραφέα-ιερού τέρατος ο οποίος θεωρείται υπεράνω κριτικής. Το βιβλίο συνδυάζει μυθοπλασία, δημοσιογραφική έρευνα και δοκιμιακή γραφή.
Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκες, Το σκάνδαλο του αιώνα
μτφρ. Μαρία Παλαιολόγου
εκδ. Ψυχογιός
Σε αυτή την έκδοση συγκεντρώνονται πενήντα δημοσιογραφικά κείμενα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες αντιπροσωπευτικά της πολυετούς καριέρας του στον Τύπο — όταν εργαζόταν ως μαχόμενος δημοσιογράφος, ενώ παράλληλα έγραφε τα μυθιστορήματα που τον έκαναν διάσημο. Στο βιβλίο, ο αναγνώστης μπορεί να παρακολουθήσει την εξέλιξη του Μάρκες, τα πρώτα του κείμενα σε εφημερίδες της Κολομβίας, έως τα εκτενέστερα, πιο μυθιστορηματικά, ρεπορτάζ του. Όπως είχε πει και ο ίδιος ο συγγραφέας: «Δεν θέλω να με θυμούνται για το Εκατό Χρόνια Μοναξιάς ούτε για το βραβείο Νομπέλ αλλά για την εφημερίδα».