Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Θεωρία Κίνηση Ιδεών

Σκέψεις για τον Λένιν

10/09/2020
σε Κίνηση Ιδεών
Σκέψεις για τον Λένιν
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Αλέξανδρος Χρύσης

Ι. Η τοποθέτηση που ακολουθεί, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατόν πενήντα χρόνων από τη γέννηση του Β. Ι. Λένιν, δεν έχει τη στόχευση και τη μορφή μιας ακαδημαϊκά τεκμηριωμένης αναφοράς σε κάποια, ή κάποιες έστω, από τις φάσεις της ζωής και του έργου του μπολσεβίκου επαναστάτη. Και ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι ο περιορισμένος αριθμός των λέξεων θα καθιστούσε ακόμη δυσκολότερη, αν όχι αδύνατη, μια τέτοια προσέγγιση, ας είμαι ειλικρινής: δεν ήταν αυτός ο λόγος που με αποθάρρυνε από το να προχωρήσω σε μια τέτοιου τύπου επαγγελματικά στοιχειοθετημένη απόπειρα.

 

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ο Τσίπρας θα σώσει τον ελληνικό λαό ως Μεσσίας;  

Για μια ψυχιατρική της χειραφέτησης, για το νέο βιβλίο του Θ. Μεγαλοοικονόμου

Επέλεξα, λοιπόν, συνειδητά. Αν και δε θα γράψω αυθόρμητα, θα γράψω, ωστόσο, από καρδιάς. Αυτή τη φορά, θα γράψω χωρίς αποσπάσματα από το ανεξάντλητο βιβλιογραφικό υλικό του ίδιου του Λένιν και των μελετητών του έργου του, φίλων και εχθρών του. Θα γράψω χωρίς παραπομπές στους τόμους των Απάντων του. Θα γράψω για τον Λένιν, ανακαλώντας στο σήμερα, μέσα από τη συλλογική (;) μας μνήμη, την εξομολόγηση του συνοδοιπόρου του, του αυτόχειρα ποιητή της Επανάστασης Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι:

 

«Φοβάμαι αυτούς τους στίχους πούχω μπροστά μου

κατά εκατοντάδες

όπως ένα μικρό παιδί μπροστά στην ψευτιά.

Αν κάνουν πάνω στο κεφάλι του ένα φωτοστέφανο,

φοβάμαι μήπως σκεπάσουν τ’ αυθεντικό, τ’ ανθρώπινο και το σοφό

το απέραντο μέτωπο του Λένιν.

Φοβάμαι τις λιτανείες, τα μαυσωλεία,

το θαυμασμό, τ’ αγάλματά του και

τους κανόνες του,

μην πάει και πνίξουν, κάτω απ’ τη γλυκειά γιορτή,

το Λένιν και την απλότητά του.

Τρέμω γι’ αυτόν όπως τρέμω για τη κόρη

του ματιού μου.

Αλλοίμονο στο ψέμμα! στο ιδεώδες

των ζαχαροπλαστών!

Η καρδιά εκλέγει και το καθήκον υπαγορεύει:

Θα γράψω.»[1]

 

ΙΙ. Αναζητώντας το στίγμα του Λένιν στον γκρίζο ορίζοντα της δικής μας εποχής, ίσως δε θα έπρεπε να εστιάζουμε τόσο την προσοχή μας στις απαντήσεις που έδωσε από τακτική άποψη εντός της ιστορικής συγκυρίας που ο ίδιος έδρασε, όσο στις ερωτήσεις που έθεσε, στα μείζονα ζητήματα που ανέδειξε, επιδιώκοντας να συμβάλει από στρατηγική οπτική στην ερμηνεία και στην αλλαγή του κόσμου.

 

Πράγματι, ως επαναστάτης με πρακτικό φιλοσοφικό προσανατολισμό δεν επικεντρώθηκε στην επεξεργασία ενός συστήματος ερμηνείας του κόσμου. Επιδίωξε, όμως, να συνδέσει έμπρακτα την υλιστική του φιλοσοφία με τον ριζικό μετασχηματισμό της κοινωνίας. Ακριβέστερα: αντιμετώπισε την ερμηνευτική διαδικασία και τα πορίσματά της ως ‘στιγμή’ και καρπό ταυτόχρονα της επαναστατικής δράσης. Προσδιόρισε, εξαρχής, τη δική του ταυτότητα με βάση τις συντεταγμένες -ερμηνεία και αλλαγή- που είχε ήδη αποτυπώσει σε ένα φθαρμένο απόκομμα χαρτιού, στα μέσα περίπου του 19ου αιώνα, ο συγγραφέας των Θέσεων για τον Feuerbach. Ο Λένιν απέρριψε ‘καθαρές’, κοινωνικά ‘αμόλυντες’ ερμηνείες και πρακτικές. Φιλοσοφική ερμηνεία -υλιστική διαλεκτική- και κοινωνική αλλαγή -σοσιαλιστική επανάσταση- αποτέλεσαν για τον Λένιν τρόπους στράτευσης στην υπόθεση του κομμουνισμού.

 

Περιθώρια για υποτίμηση της θεωρίας δεν άφησε ο ηγέτης της Οκτωβριανής Επανάστασης. Θα συμφωνήσει εξαρχής και κατά γράμμα σε αυτό το ζήτημα με τον θεμελιωτή του ρωσικού μαρξισμού, τον Πλεχάνοφ, προς τον οποίο ο Λένιν, ένσαρκος άνθρωπος, όχι άψυχο ομοίωμα επαναστάτη, εμφορείται από αντιθετικά συναισθήματα. Χωρίς επαναστατική θεωρία, ένα κίνημα, όσο εκρηκτικό, όσο προωθημένο και αν εμφανίζεται ως προς τους στόχους και την αυταπάρνηση των μελών του, είναι επί της ουσίας τυφλό.

Μόνο που για τον Λένιν η θεωρία δεν είναι θεωρητικολογία ούτε παιχνίδι εννοιών. Η επαναστατική θεωρία υπήρξε, γι’ αυτόν, συνεκτική έκφραση της μέριμνας, του αγώνα και της αγωνίας των σκεπτόμενων ανθρώπων για την κοινωνική αλλαγή. Προφανώς, μια τέτοια θεωρία δεν έχει να κάνει με τον ακαδημαϊκό σοσιαλισμό. Ο από καθ’ έδρας σοσιαλισμός δεν υπήρξε ποτέ επιλογή του Λένιν. Αυτός ο ψευτο-επιστημονικός σοσιαλισμός δεν πρέπει, συνεπώς, να συγχέεται με τη συστηματική προσπάθεια εγγραφής του σοσιαλισμού έξωθεν στη συνείδηση και την πρακτική μιας εργατικής τάξης, κυριολεκτικά αναλφάβητης, όπως το μέγιστο μέρος του ρωσικού εργατικού και αγροτικού προλεταριάτου στην τσαρική Ρωσία, ή λειτουργικά αναλφάβητης, όπως μεγάλα τμήματα του σύγχρονου προλεταριάτου. Η θέση του Λένιν για τον καταλυτικό ρόλο αστών διανοουμένων/ταξικών επαναστατών, τόσο στην ιστορικότητα, όσο και στη διαχρονικότητά της, δεν αποτελεί ύβρη, δεν εκφράζει περιφρόνηση, αλλά υψηλή εκτίμηση μάχιμου κομμουνιστή διανοούμενου  απέναντι στους εργάτες και στο δομικά προσδιορισμένο ανατρεπτικό δυναμικό τους.

 

Ο Λένιν δεν ταύτισε την τρέχουσα με τη δυνάμει συνείδηση της εργατικής τάξης. Δεν υπέκυψε, όπως σύγχρονοί του, αλλά και σύγχρονοί μας ακτιβιστές, στην κρυφή γοητεία του εργατισμού και του αυθορμητισμού. Αναγνώρισε ως κοινωνικό πρόβλημα την ανισόμετρη κατανομή της γνώσης, απόρροια του κοινωνικού/ταξικού καταμερισμού εργασίας, και επιδίωξε την ώσμωση διανόησης και προλεταριάτου με πολιτικούς όρους στοχεύοντας σταθερά στον επαναστατικό μετασχηματισμό της κοινωνίας. Κατ’ επέκταση, και η θεωρία του για το κόμμα ως πολιτική πρωτοπορία του εργατικού κινήματος δε σηματοδοτεί μια τάση υποκατάστασης της ίδιας της εργατικής τάξης στο ρόλο της ως επαναστατικού υποκειμένου από το κόμμα.

Δεν ήσαν βεβαίως λίγοι αυτοί που, εσφαλμένα κατά την άποψή μου,   επέκριναν σε μια τέτοια κατεύθυνση το συγγραφέα του Τι να κάνουμε; και του Ένα βήμα μπρος δυο βήματα πίσω· ανάμεσά τους κορυφαίες φυσιογνωμίες του κομμουνιστικού κινήματος, όπως η Λούξεμπουργκ και ο νεαρός Τρότσκι. Είναι οι ίδιοι, που θα αναγνωρίσουν και θα χρεώσουν στον Λένιν, σε αυτή την περίπτωση όχι άδικα κατά τη γνώμη μου, μια εν μέρει τουλάχιστον, μηχανιστική μεταφορά και ενσωμάτωση του υποδείγματος εργοστασιακής πειθαρχίας στην αντίληψή του για το κόμμα.

Αναμφίβολα, ο Λένιν δε δίστασε! Ανέδειξε με ευθύ και άμεσο τρόπο το οργανωτικό ζήτημα ως θεμελιώδες θεωρητικό και πρακτικό πρόβλημα του επαναστατικού κινήματος. Ωστόσο, η δική του απάντηση, όσον αφορά  τη, φιλοσοφικά και πολιτικά, κρίσιμη παράμετρο της πειθαρχίας, εύλογα προβλημάτισε και εξακολουθεί να προβληματίζει. Η καταρχήν εύστοχη πρόσληψη της εσωκομματικής δημοκρατίας από τον μπολσεβίκο επαναστάτη ως σύνθεσης δημοκρατισμού και πειθαρχίας δε συνάγεται λογικά και δε συνάδει πολιτικά με την υιοθέτηση του εργοστασίου ως προτύπου πειθαρχίας, όσο και αν οι ιστορικές συνθήκες διατύπωσης της θέσης δεν πρέπει να αγνοούνται.  Εν πάση περιπτώσει, ως μαρξιστής ο Λένιν δεν πρότεινε, δε θα μπορούσε να προτείνει μια αφηρημένη, μια ‘καθαρή’ θεωρία του κόμματος. Συνάρτησε οργανικά, και πάντως όχι προσχηματικά, τις θέσεις του για το κόμμα ως συλλογικό οργανωτή και διανοούμενο με την ιδιαιτερότητα των συνθηκών της παρανομίας και της απολυταρχίας στη Ρωσία των αρχών του 20ου αιώνα. Άλλωστε, γι’ αυτόν, ο μαρξισμός ως θεωρία της επανάστασης δεν υπήρξε μια αφηρημένη ορθολογική κατασκευή. Προκύπτει και αναπτύσσεται διαμέσου των επεξεργασιών επαναστατών διανοουμένων, ατομικών και συλλογικών, ως συγκεκριμένη ιστορική έκφραση πολύμορφων και πολυσύνθετων κοινωνικών σχέσεων και αντιθέσεων.

 

‘Συγκεκριμένη ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης’! Αυτή την έμφορτη πολιτικών συνεπειών μεθοδολογική αρχή, η οποία στις τάξεις των σύγχρονων αντικαπιταλιστικών κινημάτων αντιμετωπίζεται συνήθως σαν φραστικό στερεότυπο, κενό νοήματος και περιεχομένου, ο Λένιν θεωρούσε και χαρακτήριζε ‘ζωντανή ψυχή’, πεμπτουσία του μαρξισμού. Η ανάπτυξη του καπιταλισμού στη Ρωσία, Ο Ιμπεριαλισμός, ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού, Δύο τακτικές της σοσιαλδημοκρατίας στη δημοκρατική επανάσταση κ.ο.κ. Χωρίς τη συγκεκριμένη μελέτη και ανατομία του ρωσικού και διεθνούς καπιταλισμού της εποχής του ήταν αδιανόητη για τον Λένιν όχι μόνο η ανάπτυξη επαναστατικής θεωρίας, αλλά αυτή καθαυτή η δημιουργία επαναστατικού κινήματος. Χωρίς την επί του πεδίου, επιστημονική μελέτη της συγκεκριμένης ταξικής δομής και του συγκεκριμένου συσχετισμού δυνάμεων της ρωσικής κοινωνίας, ήταν αδιανόητη για τον Λένιν η διατύπωση ενός τεκμηριωμένου πολιτικού προγράμματος, μιας ολοκληρωμένης πολιτικής πρότασης για την επαναστατική στρατηγική και τακτική της ρωσικής σοσιαλδημοκρατίας.

Από την άλλη πλευρά, και καθώς το ‘αλάθητο’ είναι θεολογική έννοια, δε θα πρέπει να θεωρήσουμε ότι ο χαρακτήρας τους ως συγκεκριμένων διασφάλιζε σε κάθε περίπτωση και την ορθότητά των κοινωνικών και πολιτικών αναλύσεων του Λένιν. Πολύ φοβούμαι, για παράδειγμα, ότι, παρά τις επίπονες και συστηματικές προσεγγίσεις του στο μείζον ζήτημα της συμμαχίας εργατών-αγροτών, ο Λένιν υποτίμησε, εν τέλει, την πολιτική σημασία που έχει η πολιτισμική, με την ευρεία έννοια του όρου, διαφορά, αν όχι αντίθεση, ανάμεσα στον εργατικό και στον αγροτικό τρόπο ζωής. Παρομοίως, υποψιάζομαι ότι η πολυετής και συστηματική μελέτη του για την κοινωνική ταυτότητα της επανάστασης και τις αντίστοιχες πολιτικές επιλογές της ρωσικής σοσιαλδημοκρατίας δεν απέτρεψε την άνοιξη του 1917  το συγγραφέα των Θέσεων του Απρίλη, από το να συμπεράνει πρόωρα ότι, υπό μία έννοια, η αστικοδημοκρατική επανάσταση είχε ήδη περαιωθεί.

Αλλά τι σημαίνει ‘πρόωρα’, όταν ένας επαναστάτης όπως ο Λένιν, επικεφαλής ενός συλλογικού ηγεμόνα όπως το ρεύμα των μπολσεβίκων, συνομιλεί με την Ιστορία, αναμετράται με το χρόνο, τον πυκνό ιστορικό χρόνο; Η συγκεκριμένη ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης δεν εκτυλίσσεται μόνο στη διάσταση του χώρου, του κοινωνικού πεδίου, των οικονομικών, των πολιτικών και των πολιτιστικών θεσμών και πρακτικών. Ο επαναστάτης που δεν εξαντλείται στην ερμηνεία, αλλά παραμένει σταθερά στρατευμένος στην υπόθεση της αλλαγής του κόσμου, διαμορφώνει το σχέδιο δράσης συνεκτιμώντας και τη διάσταση του χρόνου. Ενός χρόνου, εσωτερικά πολυεπίπεδου, που κινείται, ταυτόχρονα και με αυξομειούμενους ρυθμούς, σε διεθνή, σε εθνική, ακόμη και σε προσωπική κλίμακα.

Αυτή η ανάγκη της χρονο-ρύθμισης, του συν-τονισμού με το βηματισμό της Ιστορίας, προϋποθέτει ασφαλώς την επιστημονική μελέτη της δυναμικής της, αλλά ωθεί επίσης τα δρώντα επαναστατικά υποκείμενα, άτομα και συλλογικότητες, να αντιμετωπίσουν την εξέγερση ως τέχνη. Ο Λένιν οικειοποιήθηκε, επικαλούμενος τον Μαρξ, αυτό τον προσδιορισμό της εξέγερσης ως τέχνης. Γιατί άραγε; Ίσως διότι η τέχνη, καταφάσκοντας τον αυτοσχεδιασμό–όχι την αυθαιρεσία- του δημιουργού, έχει τους δικούς της τρόπους να συσχετίζει το χώρο και το χρόνο, προκειμένου να δώσει μορφή στην ανάγκη και ελευθερία στο φορέα της. Ο Λένιν, ο επιστήμων Λένιν, δε δίστασε να αντιμετωπίσει την εξέγερση ως τέχνη, την πολιτική ως τέχνη και επιστήμη ταυτόχρονα. Αυτοσχεδίασε! Προώθησε στην πράξη την έμπνευση της ‘δυαδικής εξουσίας’, συνέλαβε και εφάρμοσε την Νέα Οικονομική Πολιτική (ΝΕΠ). Κρίθηκε και κρίνεται, άλλοτε με μεγαλοψυχία και άλλοτε μικρόψυχα, για τους, ούτως ή άλλως, ιστορικούς αυτοσχεδιασμούς του. Σημαντικότερο, ωστόσο, και από τους δικούς του αυτοσχεδιασμούς, είναι ότι ο Λένιν αναγνώρισε και αξιοποίησε τον αυτοσχεδιασμό της επαναστατικής τάξης, του προλεταριάτου, όταν αυτός ο συλλογικός δημιουργός της Ιστορίας, στα 1905, έφερε στο προσκήνιο το νέο συλλογικό έργο της επαναστατικής τέχνης, τα σοβιέτ.

ΙΙΙ.

Με τις σκοτούρες μας,

ένα σωρό,

στων γεγονότων τη δίνη

πέρασε η μέρα

σιγά σιγά σκοτεινιάζοντας.

Οι δυο μας στο δωμάτιο:

Εγώ

κι ο Λένιν ―

εκεί στον άσπρο τοίχο

η φωτογραφία.[2]

 

Δε μου ήταν εύκολο να αφήσω στην άκρη τα παραθέματα και τις παραπομπές στους τόμους των έργων του. Οι λέξεις του Λένιν βρίσκουν πάντα δρόμους να διεισδύουν στη σκέψη και στο λόγο, γραπτό και προφορικό, αρκετών -ολοένα λιγότερων πάντως- ανθρώπων της γενιάς μου. Είναι αλήθεια, πέρασε χρόνος πολύς από την εποχή της δικής μου νιότης, που τα κείμενα του Λένιν ήταν ‘best-seller’ και οι ‘συναντήσεις’ μαζί του, ιδίως για τη σπουδάζουσα νεολαία, ήταν ‘must’. Αλλά και τώρα, σ’ αυτούς τους καιρούς της ξηρασίας, δε λείπουν εκείνοι που κρίνουν πολιτικά σκόπιμο να μιλήσουν γι’ αυτόν. Πρόκειται συνήθως γι’ αυτούς που βρίσκουν τον τρόπο να ‘εγκωμιάσουν’ τον Λένιν άλλοτε μ’ ένα σταλινικό κι άλλοτε μ’ ένα μετα-μαρξιστικό επικήδειο. Και όμως! Μέσα σ’ αυτή τη σκοτεινιά -δεν ξέρω πώς- ακόμη και λίγες γραμμές από φθινοπωρινά χειρόγραφα έχουν τη δύναμη να κρατούν ζωντανή την ελπίδα:

«Ύστερα έρχονται και σου λένε “τα χρόνια έφυγαν”, αλλά εγώ θέλω να μου απαριθμήσετε κι εκείνα που έφυγαν μαζί με τα χρόνια – αυτό ποιος θα τ’ αντέξει; Έτσι εκείνο το βράδυ έστριβα σε μια πάροδο, όταν είδα έναν άνθρωπο να τον τραβολογάνε οι αστυφύλακες, ήταν μεσόκοπος, με γενάκι “πως λέγεσαι;” τον ρωτούσαν, τσιμουδιά αυτός “αφήστε τον”, είπα, “πλήρωσα εγώ με την ψυχή μου γι’ αυτόν. Λέγεται Λένιν”.[3]

 

Αύγουστος 2020

 

 

 

[1] Από το ποίημα «Βλαντιμίρ Ιλίτς Λένιν» του Μαγιακόφσκι σε μετάφραση Παύλου Τιβέρη.

[2] Από το ποίημα «Συνομιλία με τον Λένιν» του Μαγιακόφσκι σε μετάφραση Μήτσου Αλεξανδρόπουλου.

[3] «Ιστορίες», από τα Χειρόγραφα του φθινοπώρου του Τάσου Λειβαδίτη.

Ετικέτες: Αλέξανδρος ΧρύσηςΆρθραΛένινΟκτωβριανή επανάσταση
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας των εργαζομένων στο Αττικό νοσοκομείο

Επόμενο

Διαδήλωση αλληλεγγύης στους πρόσφυγες της Μόριας την Παρασκευή

Σχετίζεται με Άρθρα

Ο Τσίπρας θα σώσει τον ελληνικό λαό ως Μεσσίας;  

Ο Τσίπρας θα σώσει τον ελληνικό λαό ως Μεσσίας;   
από Γιάννης Ελαφρός
06/06/2025
0

Δημήτρης Γρηγορόπουλος

ΣυνεχίστεDetails

Ας πούμε κάτι άλλο, για αλλαγή

Ας πούμε κάτι άλλο, για αλλαγή
από Δημήτρης Τζιαντζής
01/06/2025
0

Γιώργος Τσαντίκος

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Διαδήλωση αλληλεγγύης στους πρόσφυγες της Μόριας την Παρασκευή

Διαδήλωση αλληλεγγύης στους πρόσφυγες της Μόριας την Παρασκευή

Κώστας Κάππος ή όταν οι αριστεροί δεν είναι γιαλαντζί

Κώστας Κάππος ή όταν οι αριστεροί δεν είναι γιαλαντζί

Ο Χρίστος του χιούμορ, της σκέψης, της γνώσης…

Ο Χρίστος του χιούμορ, της σκέψης, της γνώσης...

ΝΑΡ Θεσσαλονίκης για το θάνατο εργάτη στο εργοτάξιο του Μετρό

ΝΑΡ Θεσσαλονίκης για το θάνατο εργάτη στο εργοτάξιο του Μετρό

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»
Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»

από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025

Αφιέρωμα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza
Κίνημα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza

H οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ ανακοινώνουν την ολόψυχη στήριξή τους στην πρωτοβουλία March to Gaza-Πορεία στη Γάζα και ...

06/06/2025
Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει ...

06/06/2025
Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο
Εργαζόμενοι

Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο

Δεν έχουν τέλος οι θάνατοι εργαζομένων την ώρα του μεροκάματου με τελευταίο τραγικό περιστατικό το θανατηφόρο τροχαίο την Παρασκευή το ...

06/06/2025
Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους
Αθλητισμός

Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους

Κυριάκος Νασόπουλος Ξεκαθάρισμα λογαριασμών και επίδειξη ισχύος έκαναν στο παρκέ του μπάσκετ οι ιδιοκτήτες των ΚΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Η ...

06/06/2025
ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ

Σε απεργία πείνας από τις 12 Μαΐου βρίσκεται ο Τούρκος αγωνιστής και δικηγόρος Günay Dağ, διαμαρτυρόμενος για την ανάκληση του ...

06/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.