του Διονύση Ελευθεράτου
Η αναμονή για την τρίτη γνωμάτευση Λοβέρδου και ένας Σφακιανάκης…
Κάναμε λάθος, το ομολογούμε. Έπιασε το μάτι μας τον τίτλο της (νωπής τότε) είδησης ότι ο Ανδρέας Λοβέρδος επικοινώνησε με τον Σφακιανάκη και προς στιγμή σκεφτήκαμε τον Νότη. Πρόλαβε, μάλιστα, ο νους να «φτιάξει» και σενάρια.
Τι θα μπορούσαν να πουν ή και να κάνουν, μαζί τής Παιδείας ο υπουργός και ο «μόρτης» ο αοιδός; Καμία ημερίδα μήπως με θέμα την αυθεντικότητα του λαϊκού κινήματος που εκπροσωπεί η Χρυσή Αυγή ή με θέμα το τερατούργημα της Μεταπολίτευσης; Ανταλλαγή απόψεων για το αν απειλούν περισσότερο τα θεμέλια της κοινωνίας οι μετανάστες ή οι οροθετικές γυναίκες; Μήπως τίποτε μουσικές εκδηλώσεις στα σχολεία, ώστε να καλυφθούν οι ώρες που μένουν κενές εξαιτίας της έλλειψης εκπαιδευτικών;
Εδώ υπάρχουν ολοήμερα σχολεία που «διώχνουν» αναγκαστικά τους μαθητές στις 12 το μεσημέρι. Θα μπορούσε ίσως να «κρατήσει πρόγραμμα» μια-δυο ωρίτσες ο Νότης, ώστε να διευκολυνθούν κάπως οι εργαζόμενοι γονείς, να πιστωθεί κι ο υπουργός τη θέσπιση «πολιτιστικού προγράμματος». Η νιότη ν’ ακούει Νότη, να κάνει ο αοιδός δυναμική επανεμφάνιση έπειτα από το άδοξο τέλος που είχε -προ δεκάμηνου- η συνεργασία του με το Έναστρον, να γράψουν οι εφημερίδες «από το Έναστρον στο Προαύλιον», να βγάλουν μεροκάματο μερικοί μουσικοί και τεχνικοί. Διετέλεσε κι υπουργός Εργασίας ο Λοβέρδος, επιδεικνύει ξεχωριστή ευαισθησία απέναντι στις ανθρώπινες βιοποριστικές αγωνίες.
«Ξενερώσαμε» όμως… Με άλλον Σφακιανάκη τα είπε ο υπουργός. Δεν επρόκειτο για τον ερμηνευτή του «Αετού» αλλά για την επιτομή του αετίσιου -στο Ίντερνετ- ματιού. Για τον Μανώλη Σφακιανάκη, τον επικεφαλής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Αστυνομίας. Θα ψάξει, λέει, να βρει εάν είναι ή όχι μαθητική μια σελίδα του Facebook που καλούσε σε καταλήψεις. Αυτή την αποστολή δεν τη λες ακριβώς «δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος», αλλά σίγουρα είναι «εντός του κλίματος» – για να παραφράσουμε τον στίχο του Τριπολίτη. Από εδώ η Εισαγγελία, από εκεί το μάτι του Μανώλη, δεν μπορεί, θα περιοριστεί της «ανταρσίας» η «πανώλη» (το ελπίζει η «υπεύθυνη Ελλάς, όλη….).
Θα πάψει λοιπόν για λίγο ο «ηλεκτρονικός» Σφακιανάκης να αναζητά παιδόφιλους και θα ψάξει για παιδο-υποκινητές. Διάβολε, δεν έχει όρια η υποκρισία της δήθεν αγωνίας για τη διασφάλιση του «ανεπηρέαστου» της μαθητικής κρίσης. Τους ενοχλεί αυτή καθαυτή η κρίση και η επιλογή των μαθητών – τελεία και παύλα. Τους ενοχλεί η διατάραξη της «σιγής νεκροταφείου» σε ένα σχολείο που το έκαναν ημιθανές. Είδατε ποτέ κανέναν υπουργό Παιδείας να εξανίσταται με τους μεσήλικες «αγανακτισμένους» που βρίζουν τους μαθητές, τους απειλούν κι ενίοτε επιχειρούν να υλοποιήσουν τις απειλές; Όχι. Αυτοί είναι οι… καλοί «εξωσχολικοί».
Το «κυνήγι μαγισσών», δηλαδή των «εξωσχολικών υποκινητών» που ανακαλύπτονται ακόμη και όταν -κι όπου- είναι καταφανώς ομόθυμο το «θέλω» των μαθητών, εξελίσσεται σε ανοχή ή αγαλλίαση άμα τη εμφανίσει αναψοκοκκινισμένων «οργισμένων». Ο πατέρας, ο οποίος π.χ. σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης θα επαινέσει το παιδί του που συμμετέχει στις κινητοποιήσεις και θα ευχηθεί να το κάνουν όλοι οι μαθητές, ίσως σε λίγο να υποχρεώνει σε υπερωρίες τον ανιχνευτή Μ. Σφακιανάκη. Ο έξαλλος, ο οποίος φωνάζει όσο πέντε Φορτσάκηδες και βρίζει τους «καταληψίες» μαθητές όσο πέντε «Χρυσαυγίτες» έξω από ένα θέατρο που ανεβάζει «ανίερη παράσταση», είναι ΟΚ. «Υπεύθυνος πολίτης»…
Δεν ξέρεις τι να πρωτοθαυμάσεις σε αυτό το «μάθημα δημοκρατίας»… Το «μονά-ζυγά δικά μας» στην περίπτωση του αφοριστικού θεωρήματος περί «εξωσχολικών»; Την παραγγελία Λοβέρδου για το Facebook; Την υπέροχη λοβέρδεια αντίληψη ότι κόμματα κι οργανώσεις δεν πρέπει να βγάζουν τσιμουδιά για τα τεκταινόμενα στα σχολεία («εξωσχολικές» παρεμβάσεις κι αυτές!), για να μένει προφανώς η κυβερνητική εξουσία ανενόχλητη, ανεμπόδιστη στο -πολιτικά και κοινωνικά «ουδέτερο», βεβαίως, βεβαίως- έργο της;
Κατά τα άλλα, ένα φρεσκάρισμα στο μάθημα της Λογικής μάλλον το χρειάζεται ο Ανδρ. Λοβέρδος: τη μία ημέρα λέει πως οι καταλήψεις αποτελούν έθιμο της περιόδου που προηγείται της επετείου του Πολυτεχνείου (ηθικό δίδαγμα: «δεν υπάρχουν σοβαρές αιτίες, τίποτε το χειρότερο δεν πλήττει τα σχολεία επί των ημερών μου κι όσοι κινητοποιούνται είναι περίπου φολκλορικά στοιχεία ή κοπανατζήδες»). Την άλλη μέρα ψάχνει απεγνωσμένα υποκινητές. Ναι, καταχθόνιους, επικίνδυνους συνωμότες που παίρνουν τηλέφωνο τους μαθητές και -αν πιστέψουμε την πρώτη λοβέρδεια εκδοχή- λένε χαμηλόφωνα: «Λοιπόν, φιλαράκο, τώρα θα αποδείξεις στον εαυτό σου ότι είσαι μάγκας και μετράς. Θα θυμηθείς και φέτος να κάνεις την κατάληψη που γίνεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή, γιατί δεν λέει να τα ξεχνάμε αυτά. Εντάξει; Το αντέχεις;». Συγγνώμη, αλλά από τον συγκερασμό των δυο εκδοχών Λοβέρδου δεν μας προκύπτει τίποτε λογικότερο.
Ας είναι. Το «ποιος Σφακιανάκης» αποσαφηνίστηκε σε λίγα δευτερόλεπτα. Το «συνήθεια ή συνωμοσία;» θα παραμείνει για λίγο (παραπάνω) σε εκκρεμότητα. Θα περιμένουμε την τελική (;) γνωμάτευση του υπουργού, που τόσο δύσκολα θέματα του βάζουν τα αλλόκοτα αγρίμια και θρασίμια της χώρας…