Δημήτρης Χατζηπαναγιώτου
Τι πραγματικά εξυπηρετεί το σχέδιο Μπακογιάννη;
Είναι πολύ εύκολο για τον εκάστοτε δήμαρχο Αθηναίων να ανακοινώνει προγράμματα ανάπλασης, αλλά πολύ δύσκολο να τα υλοποιεί και, κυρίως, να αποτρέπει παραβάσεις και καταστρατηγήσεις προς όφελος των συμφερόντων που εκφράζουν οι διαφόρων ειδών επιχειρηματίες. Σε κάθε περίπτωση, η εξαγγελία από τον Κ. Μπακογιάννη του προγράμματος που φέρει την ονομασία «Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα» μας θυμίζει άλλα προγράμματα αναπλάσεων ή παρεμβάσεων από τους προκατόχους του. Όπως, για παράδειγμα, της μητέρας του και πρώην δημάρχου Ντόρας Μπακογιάννη που έφερε την ονομασία «Διπλή Ανάπλαση» και είχε εξαγγείλει την περιβόητη μετεγκατάσταση του γηπέδου του Παναθηναϊκού στην περιοχή του Βοτανικού και είχε χαρακτηριστεί από την ίδια ως «η κορυφαία παρέμβαση της μεταολυμπιακής περιόδου»! Αργότερα, βεβαίως, όταν μεταπήδησε –παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της– στη θέση της υπουργού Εξωτερικών, εγκατέλειψε και τη «Διπλή Ανάπλαση»…
Μια άλλη εξαγγελία, με την ονομασία «Χάρτα Πρασίνου της Αθήνας», είχε γίνει από τον επόμενο δήμαρχο, Νικήτα Κακλαμάνη, με στόχο να εξασφαλιστούν 7,25 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο — που και αυτά υπολείπονται σημαντικά από τα μεγέθη που υπάρχουν σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Είχε εξαγγείλει, επίσης, την απαλλοτρίωση 248 στρεμμάτων, προκειμένου να εξασφαλιστούν χώροι πράσινου, καθώς και τη δημιουργία της λεγόμενης «Πρασινοδομίας». Αμφότερες έμειναν στα χαρτιά! Ακόμη και το «Ίδρυμα Ωνάση» είχε παρουσιάσει σχέδιο για την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου και τμήματος της οδού Πατησίων που έφερε την ονομασία «Rethink Athens». Γιατί δεν υλοποιήθηκε;
Τώρα έρχεται η σειρά του σημερινού δημάρχου. Ο λεγόμενος «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας», μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: Πρώτον, την πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας και την ενοποίηση του Ζαππείου με τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου και, δεύτερον, τη μετατροπή της οδού Ηρώδου Αττικού σε οδό ελεύθερη από αυτοκίνητα. Ο ίδιος, μάλιστα, εμφανίστηκε την Τρίτη στη Β. Όλγας για τις σχετικές δηλώσεις, δεν έκανε όμως τον κόπο να περπατήσει στο χώρο του Ζαππείου, διότι τότε θα έβλεπε δεκάδες ΙΧ σταθμευμένα παράνομα στους διαδρόμους του! Μερικά κυκλοφορούσαν παράνομα, απειλώντας με τραυματισμό τις μητέρες που έκαναν περίπατο με τα μωρά τους στα καροτσάκια ή τα μικρά παιδιά που έτρεχαν ανέμελα παίζοντας. Εάν σε αυτά προσθέσουμε και τα δίκυκλα μηχανοκίνητα που διασχίζουν το Ζάππειο και μάλιστα με υψηλές ταχύτητες, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η κατάσταση δεν είναι απλώς εξωφρενική, αλλά άκρως επικίνδυνη.
Απαιτείται οργάνωση και αντεπίθεση από τους κατοίκους της πόλης
Μα από πού μπαίνουν όλα αυτά τα τροχοφόρα στο Ζάππειο; Η κυριότερη παράνομη είσοδος είναι από τη λεωφόρο Β. Όλγας — οι άλλες δύο είναι από την Ηρώδου Αττικού και την Αμαλίας. Εκεί που στάθηκε ο δήμαρχος για να κάνει δηλώσεις, κάνοντας πως δεν την βλέπει. Είναι γνωστό, επίσης, ότι καθημερινά –και προ κορονοϊού– δεκάδες ΙΧ και ταξί οδηγούν τους επιβάτες στο πολυτελές καφεζαχαροπλαστείο «Αίγλη», διασχίζοντας το Ζάππειο, ενώ έχει τοποθετηθεί ακόμη και φυλάκιο για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας τους! Από την είσοδο της Ηρώδου Αττικού, οι –παράνομα– εισερχόμενοι οδηγοί χρησιμοποιούν τηλεχειριστήριο για την άρση της οριζόντιας μεταλλικής δοκού! Ποιος τους το έχει δώσει, άραγε; Αλήθεια, τόσους μήνες δήμαρχος, δεν μπορούσε με μια απλή κίνηση να απαγορεύσει την παράνομη και προκλητική είσοδο τόσων τροχοφόρων και ισχυρίζεται τώρα ότι θα το κάνει με το νέο σχέδιο; Τι υποκρισία! Ας κάνει αυτό το ελάχιστο κι ας αφήσει τις μεγαλοστομίες.
Δυστυχώς, όλες οι κυβερνήσεις προωθούν το δόγμα «Προτεραιότητα στην οδική και μηχανοκίνητη κυκλοφορία». Γι’ αυτό οι κάτοικοι στις γειτονιές της Αθήνας πρέπει να περάσουν στην αντεπίθεση, οργανώνοντας τη λαϊκή τους αντίσταση στην επίθεση της κυβέρνησης, του κεφαλαίου και της υποκριτικής ΕΕ, που αντιμετωπίζουν το περιβάλλον ως εμπόρευμα. Η μετωπική λαϊκή αντεπίθεση σε επίπεδο πόλης και γειτονιάς μπορεί να εκφραστεί με την οργάνωση και ανάπτυξη των Μαχητικών Κινήσεων Πόλης, οι οποίες θα επεξεργαστούν ένα σχετικό ενιαίο πρόγραμμα πάλης. Ένα πρόγραμμα που, από τη μια, θα αποτελεί εργαλείο εξειδίκευσης και ανάπτυξης της δράσης κατά τόπους και, από την, άλλη θα μπορεί να ενοποιεί τις τοπικές δράσεις σε ενιαία μέτωπα είτε γενικής φύσης (εργασιακά, συγκοινωνιακά, περιβαλλοντικά) είτε ειδικής (κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ποδηλατόδρομοι, πεζόδρομοι).