Μια μέρα πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ένα προσοντολόγιο-τερατούργημα, ως τρόπο διορισμού αλλά και ως τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών. Παράλληλα η κυβέρνηση επιβεβαίωσε για μια ακόμη φορά ότι τα κενά στα σχολεία δεν θα καλυφθούν με μόνιμους διορισμούς, αφού το 2019 θα διοριστούν 4.500 μόνο στην ειδική αγωγή και ο αριθμός τους συνολικά και σε βάθος πενταετίας θα υπολείπεται των μισών θέσεων. Με κοινή τους δήλωση οι εκπρόσωποι των Παρεμβάσεων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ζητούν να μπει τέρμα στον εμπαιγμό και να αποσυρθεί τώρα το προσοντολόγιο έκτρωμα ως τρόπος διορισμού αλλά και ως τρόπος πρόσληψης αναπληρωτών. Οι Παρεμβάσεις αγωνίζονται για μαζικούς μόνιμους διορισμούς όλων των αναπληρωτών με βάση αποκλειστικά το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία για την κάλυψη όλων των πραγματικών αναγκών της εκπαίδευσης.
Αναλυτικά η κοινή δήλωση των εκπροσώπων των Παρεμβάσεων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση:
Ένα τερατούργημα, προσοντολόγιο, ως τρόπο διορισμού αλλά και ως τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών, ανακοίνωσε μία μέρα πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων ο υπουργός Παιδείας, με τις ευλογίες του Υπουργικού Συμβουλίου. Παράλληλα η κυβέρνηση επιβεβαίωσε για μια ακόμη φορά ότι τα κενά στα σχολεία δεν θα καλυφθούν με μόνιμους διορισμούς, αφού το 2019 θα διοριστούν 4.500 μόνο στην ειδική αγωγή και ο αριθμός τους συνολικά και σε βάθος πενταετίας θα υπολείπεται των μισών θέσεων. Φυσικά όλα αυτά αν ο ΣΥΡΙΖΑ επανεκλεγεί στην κυβέρνηση.
Με το προσοντολόγιο, πνεύματος ΕΕ – ΟΟΣΑ και πολιτικής λογικής Διαμαντοπούλου, τα πτυχία αλλά και η ζωή που έχουν αφιερώσει χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στα σχολεία γίνονται κουρέλια. Εξαϋλώνονται στο όνομα της ευελιξίας, της ατομικής συγκέντρωσης προσόντων και πιστοποιήσεων. Από τη μια μπαίνει νταβάνι στην προϋπηρεσία και η μέγιστη μοριοδότηση της εξισώνεται με τη μέγιστη μοριοδότηση των ακαδημαϊκών προσόντων (120 μόρια). Και από την άλλη το βασικό πτυχίο θα προσμετράται με 7 έως το πολύ 21 μόρια, αν έχει βαθμό άριστα! Στα ακαδημαϊκά προσόντα θα μοριοδοτούνται επιπλέον το δεύτερο πτυχίο, πρώτο και δεύτερο μεταπτυχιακό, διδακτορικό, γνώση ξένης γλώσσας –πάλι με διαβαθμίσεις ανάλογα με το βαθμό- πιστοποιημένη γνώση ΤΠΕ, πιστοποιητικό επιμόρφωσης από ΑΕΙ τουλάχιστον 300 ωρών. Ταυτόχρονα αδιευκρίνιστο παραμένει τι σημαίνει η πρόβλεψη «μεταβατικών διατάξεων για την εξασφάλιση της παιδαγωγικής επάρκειας όσων εκπαιδευτικών δεν τη διαθέτουν», ενώ με σαφήνεια τοποθετείται ως προυπόθεση. Όλα αυτά πρέπει να έχει κάποιος από τον Σεπτέμβρη για να φιλοδοξεί να βρεθεί στις λίστες των υποψήφιων αναπληρωτών για ελάχιστες θέσεις για 900 ευρώ και μια το πολύ 9μηνη σύμβαση. Λίστες που κάθε δύο χρόνια θα αναδιατάσσονται με βάση την απόκτηση επιπλέον προσόντων. Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ πετά στον κάλαθο των αχρήστων τους εκατοντάδες μήνες εργασιακής περιπλάνησης χιλιάδων αναπληρωτών, στις εσχατιές της χώρας και τους θέτει όλους σε διαδικασία αλληλοσφαγής.
Μόνο ως ειρωνεία μπορεί να ακουστεί το επιχείρημα του Υπουργού ότι προσφέρει ίσες ευκαιρίες για εργασία σε χιλιάδες άνεργους και νέους απόφοιτους με την είσοδο των ακαδημαϊκών κριτηρίων. Ουσιαστικά με την υπόσχεση ελάχιστων μόνιμων διορισμών, απαξιώνοντας πλήρως το βασικό τους πτυχίο, τους βυθίζει σε μια κινούμενη άμμο προσόντων που όλο θα πρέπει να τρέχουν να εξασφαλίσουν περισσότερα από το διπλανό τους ώστε να προηγηθούν σε διαρκώς μεταβαλλόμενους πίνακες, για μια θέση προσωρινής, ελαστικής εργασίας ανά την Ελλάδα. Η κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, υλοποιεί με τον καλύτερο τρόπο τις νεοφιλελεύθερες επιταγές της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ για τη συνεχή κατάρτιση και δια βίου μάθηση, στις πλάτες των νέων. Πολύ περισσότερο που σήμερα όλα τα μεταπτυχιακά πληρώνονται αδρά, με βάση το νόμο Γαβρόγλου για τα Πανεπιστήμια, και η αγορά πιστοποιήσεων καλά κρατεί.
Προφανώς όταν για να προσληφθεί κάποιος ως αναπληρωτής απαιτείται λίγο ως πολύ να διαθέτει περισσότερα προσόντα και από τους Διευθυντές Σχολείων, καταλαβαίνει κανείς ότι η αξιολόγηση και των μόνιμων εκπαιδευτικών είναι προ των πυλών.
Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία, από τη μια μη κάλυψης των πραγματικών αναγκών των σχολείων και από την άλλη κατηγοριοποίησης και αλληλοσφαγής των ανθρώπων για μια θέση ελαστικής και εφήμερης εργασίας, σε ένα τοπίο οξυνόμενης κρίσης, λιτότητας και εμπορευματοποίησης το σχολείο θα δεχθεί τη χαριστική βολή. Ήδη τα σχέδια για την αντιδραστική αναδιάρθρωση του Λυκείου, ανακοινώθηκε ότι θα είναι στο επόμενο νσχ, που θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος Γενάρη.
Απέναντι σε ένα εκπαιδευτικό κίνημα που εδώ και καιρό έχει σταματήσει αντιεκπαιδευτικές πολιτικές πολλών κυβερνήσεων και έχει επιβάλλει εργασιακά και μορφωτικά δικαιώματα, οι ανακοινώσεις αυτές δεν θα μπορούσαν να γίνουν παρά με εκδήλωση αμετροέπειας και υπονόμευσης από την πλευρά του Υπουργείου. Πως αλλιώς να χαρακτηρίσει κανείς τους συνδικαλιστικού ύφους χαρακτηρισμούς του Δ.Τ. του Υπουργείου απέναντι στις Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών που –άκουσον, άκουσον- ενώ είχαν προκηρύξει συλλαλητήριο στις 1.00μμ χθες το μεσημέρι έξω από το υπουργείο Παιδείας ζητώντας συνάντηση, κλήθηκαν να παρουσιαστούν στις 9.30 το πρωί σε ένα γραφείο της Βουλής; Φυσικά το μεσημέρι έλειπαν, ο Υπουργός μέσα από το Υπουργείο και οι εκπρόσωποι των κυβερνητικών ΣΥΝΕΚ, μέλη του ΔΣ της ΟΛΜΕ, στην προγραμματισμένη συγκέντρωση, έξω από αυτό. Οι δυνάμεις αυτές μαζί με ΔΑΚΕ και ΠΕΚ, έχουν μεγάλες ευθύνες που τόσο καιρό καλλιεργούσαν κλίμα αναμονής και αρνιόντουσαν να οργανώσουν την κινητοποίηση των εκπαιδευτικών, μη ψηφίζοντας στις ΓΣ Προέδρων της ΟΛΜΕ, τις προτάσεις σχεδιασμού της δράσης που έφερναν οι Παρεμβάσεις από το Σεπτέμβρη. Αυτή η τακτική έδωσε το χρόνο στην κυβέρνηση να φέρει το προσοντολόγιο – έκτρωμα λίγο πριν το κλείσιμο των σχολείων. Σοβαρό μερίδιο ευθύνης για τη μη ψήφιση αγωνιστικού σχεδιασμού δράσης έχουν και οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ, που επέμεναν μόνο στον ξεχωριστό δικό τους προγραμματισμό.
Στην ΔΟΕ ΔΑΚΕ, ΔΗΣΥ, ΕΡΑ και ΑΕΕΚΕ αφόπλισαν τον κλάδο επικαλούμενοι διαρκώς την αναμονή της ανακοίνωσης του τρόπου διορισμού και αφήνοντας υπονοούμενα ότι θα μπορεί να είναι σε θετική κατεύθυνση, χωρίς σχεδιασμό και ασαφείς απεργιακές κινητοποιήσεις για την απάντηση του εκπαιδευτικού κινήματος.
Η κηρυγμένη 24ωρη απεργία μόνο την ημέρα ψήφισης του προσοντολογίου από τη ΔΟΕ, οι 3ωρες στάσεις εργασίας σε ΔΟΕ – ΟΛΜΕ (μόνο για την Αθήνα), βάζουν προσχώματα και παραδίδουν τα όπλα απέναντι σε ένα αγωνιστικό σχέδιο που θα επιδιώκει να ακυρώσει τις επιδιώξεις της κυβέρνησης και να δώσει τη μάχη των μόνιμων μαζικών διορισμών με βάση αποκλειστικά το πτυχίο και την προϋπηρεσία.
Ως ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ θα συμβάλλουμε με όλους τους τρόπους, στον αναγκαίο αποφασιστικό και αταλάντευτο αγώνα, όπως κάναμε μέχρι τώρα. Για να μην περάσει το έκτρωμα του υπουργείου, που διαλύει τις ζωές χιλιάδων εκπαιδευτικών, που απαξιώνει το πτυχίο και την προϋπηρεσία, που θα μας οδηγήσει στον ανταγωνισμό και στο κυνήγι προσόντων.
Απαιτούμε την άμεση υλοποίηση ΤΩΡΑ του συνόλου των αιτημάτων μας.
Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί ΟΛΩΝ των αναπληρωτών με βάση αποκλειστικά το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία. Για την κάλυψη όλων των πραγματικών αναγκών της εκπαίδευσης.
Απόσυρση του προσοντολογίου της ανεργίας και της κατηγοριοποίησης.
Καλούμε τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, αλλά και των ΕΛΜΕ και των ΣΕΠΕ σε έκτακτες συνεδριάσεις μέσα στις γιορτές, για να καταδικάσουν το προσοντολόγιο έκτρωμα και να οργανώσουν τη αγωνιστική απάντηση των εκπαιδευτικών.
Να σχεδιάσουν μέτρα ενημέρωσης των συναδέλφων και του κόσμου, προπαγάνδας με πανό και παρεμβάσεις προς τα έξω, σε κάθε πόλη, μαζί με αναπληρωτές. Να συγκροτήσουν και να ενεργοποιήσουν τις επιτροπές αναπληρωτών σε κάθε περιοχή. Να συζητήσουν και να συντονίσουν τον αγώνα δασκάλων – καθηγητών αλλά και των φοιτητών και αδιορίστων εκπαιδευτικών. Να προγραμματίσουν έκτακτες ΓΣ μόλις ανοίξουν τα σχολεία το Γενάρη και ΓΣ προέδρων. Σε κάθε περίπτωση να αποφασιστεί εκεί άμεση απεργιακή απάντηση και κλιμάκωση.
Κλιάφα Άρτεμις, ΔΣ ΔΟΕ
Δινοπούλου Βαγγελίτσα, αναπληρώτρια εκπ/κός, ΔΣ ΔΟΕ
Ζαγανίδης Χρήστος, ΔΣ ΟΛΜΕ
Ιωαννίδου Γιώτα, ΔΣ ΟΛΜΕ