Ματίνα Παπαχριστούδη
(σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου)
Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη για τα ΜΜΕ και τους ανθρώπους τους από όσο την περιγράφουν τα δεκάδες δημοσιεύματα και αναλύσεις μετά το φιάσκο της hoax είδησης θανάτου του Κώστα Γαβρά. Στη χώρα μας, ως συνήθως, στήθηκε πολιτικός καβγάς με κυβερνητικούς και αντικυβερνητικούς πολιτικούς και δημοσιογράφους να τσαλαβουτάνε στα απόνερα του πραγματικού προβλήματος. Επιδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο, τόσο το Μαξίμου (και ο μηχανισμός προπαγάνδας του στα ΜΜΕ) όσο και η ΝΔ (και το φερέφωνο της ο Σκάι με τα στελέχη του), αφενός την άγνοια τους και αφετέρου την αδιαφορία τους για τη δημοσιογραφία και την ενημέρωση. Μέλημα τους είναι μόνο η προπαγάνδα, ο χειρισμός της πραγματικότητας και η χειραγώγηση.
Το πραγματικό πρόβλημα που αναδείχθηκε στην «ψεύτικη» είδηση του θανάτου Γαβρά είναι το παντοτινό πρόβλημα των ΜΜΕ, η κατασκευή, την οποία θεώρησαν ως δεδομένη «είδηση» τα διεθνή μέσα επειδή προερχόταν από έναν (υποτιθέμενο- κατασκευασμένος και αυτός) λογαριασμό της υπουργού Πολιτισμού. Η ψεύτικη είδηση όπως και το ψεύτικο προφίλ προήλθαν από έναν Ιταλό δημοσιογράφο ο οποίος χρόνια τώρα «παίζει» με παρόμοιες κατασκευές ειδήσεων «πεθαίνοντας» διάσημους. Τη διέψευσε ο ίδιος 20 λεπτά αργότερα αλλά τα διεθνή ΜΜΕ και φυσικά τα εγχώρια, την είχαν ήδη αναρτήσει στις ιστοσελίδες τους.
Το γεγονός αναδεικνύει με δραματικό πλέον τρόπο πως οι δημοσιογράφοι, πιθανώς και τα ΜΜΕ ως οργανισμοί και επιχειρήσεις έχουν χάσει το παιχνίδι της ενημέρωσης, δηλαδή του ελέγχου και της επιρροής. Η ενημέρωση έχει παραδοθεί από τους ίδιους, χωρίς κανόνες και όρια, στις νέες πολυεθνικές μηχανές αναζήτησης, στα ρομποτοειδή λογισμικά αναζήτησης και διασταύρωσης γεγονότων. Με άγνωστα και ανεξερεύνητα, προς το παρόν αποτελέσματα.
Μόλις πριν τρεις μήνες γράφαμε στο Πριν, σε αυτή τη στήλη για την ραγδαία ανάπτυξη και διείσδυση της ιαπωνικής εταιρείας JX Press η οποία «πουλάει» ειδήσεις στα διεθνή ΜΜΕ, επειδή τις «διασταυρώνει» ταχύτερα από οποιοδήποτε άλλο Πρακτορείο. Το μυστικό της; Ένα ρομποτικό λογισμικό που αναζητά ταχύτατα συνάφειες και αναφορές σε δισεκατομμύρια λογαριασμούς στα social media! Τι πιο απλό λοιπόν από έναν, δέκα, είκοσι, εκατοντάδες ψεύτικους λογαριασμούς στο twitter για να δημιουργηθεί, κατασκευαστεί και διαδοθεί μια είδηση;
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Το μακρύ καλοκαίρι των απολύσεων και της συνέχισης μη πληρωμής των μισθών σε εργαζόμενους στα ΜΜΕ. Χωρίς κανείς πλέον να εκπλήσσεται ή να αντιδρά. Περισσότερες από 20 απολύσεις στον ΔΟΜ του Βαγγέλη Μαρινάκη. Με την ΕΣΗΕΑ σε πλήρη αμηχανία να κρέμεται από τις ενέργειες του υπουργείου Εργασίας. Το οποίο φυσικά και δεν θα κάνει τίποτε πέρα από συναντήσεις με την εργοδότρια εταιρεία.
Και στα τηλεοπτικά κανάλια απολύσεις και ενώ αναμένουν τις επίσημες τηλεοπτικές άδειες που θα βάλουν τάξη και μπλα, μπλα του αρμόδιου υπουργού Ν. Παππά. ΑNT1 και Star έκαναν επίδειξη δύναμης απολύοντας τεχνικούς και δημοσιογράφους. Σε αυτές τις περιπτώσεις είχαμε κινητοποίηση, κυρίως επειδή προήλθε από την ΕΤΙΤΑ και όχι από την ΕΣΗΕΑ που δεν είχε πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η κυβέρνηση πάντως το χαίρεται. Το κυβερνητικό μαγαζί της ΕΡΤ τα πάει περίφημα με την προπαγάνδα, το νέο επενδυτικό πρόγραμμα 300 και βάλε εκατ. ευρώ επιδοτεί και καναλάρχες για τηλεοπτικές σειρές. Το αρμόδιο υπουργείο ετοιμάζεται για κανονική απόβαση στη ΔΕΘ, στήνοντας μέγα «ψηφιακό» περίπτερο για να διαλαλήσει τα δώρα σε ιδιώτες. Το ότι οι εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι και τα ΜΜΕ απολύουν ουδόλως την ενδιαφέρει.