Ήταν αναμενόμενο. Με τη φόρα που έχει πάρει η κυβέρνηση και τον απόλυτο έλεγχο που ασκεί στα κρατικά Μέσα, δημοσιογράφους αλλά και συνδικαλιστές, θεωρεί πως δεν υπάρχει κανένας φραγμός. Η καταγγελία της δημοσιογράφου Φρόσως Παύλου, μια από τις παλαιότερες στο ρεπορτάζ
στην περιφέρεια Θεσσαλίας, δεν είναι απλά εξοργιστική. Θέτει μείζον ζήτημα για την κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη με το ευθύ ερώτημα: Έχουν αναλάβει τα υπουργεία της κυβέρνησης του να εκπροσωπούν τους επιχειρηματίες και τα συμφέροντα τους και στον τομέα της επικοινωνίας;
Η καταγγελία είναι σαφής. Η δημοσιογράφος εν ώρα εργασίας δέχθηκε τηλεφώνημα από μια κυρία η οποία της συστήθηκε ως “ως συνεργάτιδα του
Γραφείου Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Η ενημέρωση που μου έκανε ήταν ότι δεν μπορώ να δημοσιεύσω, να αναρτήσω ή να μεταδώσω
οτιδήποτε από τα εγκαίνια της αμυντικής βιομηχανίας METLEN στον Βόλο, εάν προηγουμένως δεν έχει εγκριθεί από τη METLEN“!
Η δημοσιογράφος τη ρώτησε ευθέως εάν εκπροσωπεί το υπουργείο ή την εταιρεία. “Την ρώτησα επίσης αν γνωρίζει ότι απευθύνεται σε δημοσιογράφο της δημόσιας τηλεόρασης, η οποία δεν λογοδοτεί σε καμία ιδιωτική εταιρεία, αλλά στον ελληνικό λαό που την χρηματοδοτεί. Και τέλος την ρώτησα αν είναι βέβαιη ότι επιθυμεί να συνεχιστεί αυτή η συζήτηση ή αν προτιμά να θεωρήσουμε ότι δεν άκουσα καλά και να σταματήσει εκεί“, σημειώνει στην ανάρτησή της.
Μετά από 38 χρόνια δουλειάς η δημοσιογράφος της ΕΡΤ κατάφερε να εκπλαγεί. Ενημέρωσε την ένωση συντακτών για το τηλεφώνημα και η ΕΣΗΕΘΣτΕ-Ε το κατήγγειλε δημόσια, ζητώντας εξηγήσεις από το υπουργείο Άμυνας.
Τίθεται ωστόσο ένα ερώτημα. Η διοίκηση της ΕΡΤ άραγε ήταν ενημερωμένη για την επαφή της “συνεργάτιδας” του υπουργού Εθνικής Άμυνας;
Δεν είναι δα άγνωστο ότι όλα τα ρεπορτάζ πλέον ελέγχονται κεντρικά στο περίφημο ενιαίο news room των ειδήσεων της ΕΡΤ. Αυτά που στέλνουν οι ρεπόρτερ και συντάκτες, εκτός όσων βγαίνουν απευθείας στον αέρα, εγκρίνονται από τους κατανεμημένους επικεφαλής στη ροή των ειδήσεων. Άνθρωποι σε ρόλο “δημοσιογράφου” που εξυπηρετούν όχι τη δημοσιογραφία αλλά το κυβερνητικό αφήγημα.
Διόλου δεν αποκλείεται συνηθισμένο όπως είναι το υπουργείο Άμυνας και κάθε υπουργείο του Κυριάκου Μητσοτάκη, να δίνει γραμμή για όσα βγαίνουν στον αέρα της ΕΡΤ και στο διαδίκτυο, να προχώρησε ένα βήμα παραπάνω. Ο επιχειρηματίας απαίτησε να εγκρίνει το ρεπορτάζ που θα μεταδίδονταν στην ΕΡΤ και η εκπρόσωπος του υπουργείου το απαίτησε με τη σειρά της, από τη δημοσιογράφο.
Για τους “αρίστους” υπαλλήλους των επιχειρηματικών συμφερόντων το γεγονός είναι απολύτως λογικό. ‘Έτσι πορεύονται διαρκώς. Δεν είναι όμως λογική για τη διοίκηση της ΕΡΤ, τους δημοσιογράφους διευθυντές και αρχισυντάκτες έστω και αν βρίσκονται στο στενό ή ευρύ κύκλο του Μαξίμου να παραδίδουν απευθείας τα κλειδιά του ρεπορτάζ στα γραφεία Τύπου των επιχειρηματιών.
Κι αν αυτό το αποφάσισαν ήδη πρέπει να βγουν και να το ομολογήσουν δημόσια.
Να πουν δηλαδή ότι μπορεί όλοι οι πολίτες πληρώνουν για δημόσια ενημέρωση από την ΕΡΤ αλλά η κυβέρνηση και τα διάφορα υπουργεία της είναι παραρτήματα επιχειρηματικών συμφερόντων, άρα θα ελέγχουν απευθείας πλέον και χωρίς τους “μεσάζοντες” δημοσιογραφικά στελέχη, τα ρεπορτάζ.
Ο αρμόδιος υπουργός του Μαξίμου Παύλος Μαρινάκης οφείλει να δώσει εξηγήσεις, όπως και ο πρόεδρος της ΕΡΤ. Έχουν μεταβιβάσει την αρμοδιότητα ελέγχου της ενημέρωσης στους συνεργάτες υπουργούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη;
Η επίσημη καταγγελία της ΕΣΗΕΘΣτΕ-Ε
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΘΣτΕ-Ε εκφράζει την έντονη αντίδρασή του στο γεγονός ότι, κατά την διάρκεια εγκαινίων εργοστασίου στον Βόλο, συνάδελφος ανταποκριτής της ΕΡΤ η οποία είχε προσκληθεί στην εκδήλωση, ενημερώθηκε από το Γραφείο Ενημέρωσης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να αποστείλει τα πλάνα του ρεπορτάζ της, προς έλεγχο στην εταιρεία.
Το πρωτοφανές και ατυχές περιστατικό μόνο ως «δημοσιογραφική φάρσα» θα μπορούσε να εκληφθεί, καθώς είναι αδιανόητο ιδιωτική εταιρεία να καλείται να ελέγξει ή να εγκρίνει δημοσιογραφικό υλικό που παράγεται από δημοσιογράφο της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης και μάλιστα με τη μεσολάβηση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Η δημοσιογραφική ανεξαρτησία και η ελευθερία της ενημέρωσης αποτελούν αδιαπραγμάτευτες αρχές της δημοκρατίας και δεν μπορούν να υπόκεινται
σε προληπτικό έλεγχο από οποιονδήποτε ιδιωτικό ή δημόσιο φορέα.
Ζητούμε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας να δώσει σαφείς εξηγήσεις για το περιστατικό και να διευκρινίσει εάν η σχετική εντολή δόθηκε πράγματι από υπηρεσιακούς παράγοντες ή πρόκειται για μεμονωμένη και αυθαίρετη ενέργεια.
Παράλληλα, καλούμε τη διοίκηση της ΕΡΤ να διασφαλίσει την πλήρη προστασία των δημοσιογράφων της από κάθε μορφή παρέμβασης, λογοκρισίας ή προληπτικού ελέγχου του έργου τους.
Η ΕΣΗΕΘΣτΕ-Ε υπενθυμίζει ότι η ενημέρωση των πολιτών δεν μπορεί να τελεί υπό την έγκριση επιχειρηματικών συμφερόντων ή άλλων εξωδημοσιογραφικών κέντρων και αναμένει άμεσες απαντήσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.













