Ματίνα Παπαχριστούδη
Με την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου για την ασφάλεια των δημοσιογράφων, την ερχόμενη εβδομάδα, το Μέγαρο Μαξίμου ολοκληρώνει το στόχο του για την πλήρη υποταγή και χειραγώγηση των μίντια και των εργαζόμενων σε αυτά. Σημειώνεται πως η «ασφάλεια» είναι ένα από τα προαπαιτούμενα του Συμβουλίου της Ευρώπης για να δώσει πόντους στην κυβέρνηση Μητσοτάκη αναφορικά με την τήρηση της Ελευθερίας του Τύπου. Βέβαια, ουδόλως ενδιαφέρει το Συμβούλιο και την Κομισιόν το γεγονός ότι η κυβέρνηση έθεσε υπό την εποπτεία της τον έλεγχο ιδιοκτησίας και διαφάνειας των ΜΜΕ και δεν το, έδωσε σε ανεξάρτητη αρχή όπως σαφώς ορίζει ο Κανονισμός για την Ελευθερία των ΜΜΕ. Ούτε ενοχλούνται επειδή δεν προβλέπεται η «αξιολόγηση της συγκέντρωσης στην αγορά των ΜΜΕ».
Με τη βούλα των ευρωπαϊκών οργάνων, λοιπόν, η κυβέρνηση μετά τη διανομή των 200 και πλέον εκατ. ευρώ στα μίντια, την ικανοποίηση των ιδιοκτητών καναλιών πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας και τη διαπραγμάτευση για τις ραδιοφωνικές άδειες, προχωρά στο κλείσιμο των εκκρεμοτήτων που έχουν να κάνουν με την υποταγή-χειραγώγηση των δημοσιογράφων. Αυτό προωθείται με τρία σχέδια.
Το πρώτο είναι η υπογραφή ΚΥΑ για αμοιβές και εργασιακές σχέσεις στα κρατικά Μέσα – ΕΡΤ, ΑΠΕ, Γραφεία Τύπου, ΟΤΑ. Δεν πρόκειται για συλλογική σύμβαση που θα κατοχυρώνει, μεταξύ άλλων, τη συντακτική ελευθερία και θα εξασφαλίζει σταθερούς αξιοπρεπείς μισθούς. Αλλά για αύξηση και επέκταση του απαράδεκτου καθεστώτος των λεγόμενων «τροφείων», με τα οποία γίνεται συνήθεια η επιδοματική πολιτική και μετατρέπονται οι εργαζόμενοι σε ζητιάνους κουπονιών.
Το δεύτερο είναι το Εθνικό Σχέδιο για την ασφάλεια και το τρίτο η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής αντι-Slapp νομοθεσίας στο εθνικό δίκαιο. Η ΕΣΗΕΑ έστειλε στο Μαξίμου τις δικές της θέσεις για την ασφάλεια, που περιλαμβάνονται και στα προαπαιτούμενα διεθνών δημοσιογραφικών ενώσεων. Το πραγματικό, ωστόσο, διακύβευμα είναι αυτά που συμβαίνουν στα παρασκήνια. Πίσω από τις κάμερες και τα μικρόφωνα, η κυβέρνηση «οπλίζει» το κράτος με θεσμικά εργαλεία, όπως η διεύρυνση της έννοιας «εθνική ασφάλεια» και οι συμφωνίες με τις πλατφόρμες, για την επιβολή ολοκληρωτικής λογοκρισίας. Διατάξεις και νόμους που δεν πρόκειται να καταργήσει καμία επόμενη κυβέρνηση.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Το σχέδιο για την ασφάλεια των δημοσιογράφων σε οκτώ ενότητες θα παρουσιαστεί την ερχόμενη Τετάρτη. Εκεί, σύμφωνα με πληροφορίες μας, θα παρουσιαστούν και τα βασικά σημεία της αντι-Slapp νομοθεσίας, την οποία η κυβέρνηση κρατάει στο συρτάρι της εδώ και τρία χρόνια. Οι προστατευτικές διατάξεις έναντι των καταχρηστικών αγωγών σε πολίτες και δημοσιογράφους είναι το «τυράκι» στη φάκα του σχεδίου φίμωσης.
Ασφάλεια δεν σημαίνει (μόνο) οι δημοσιογράφοι να έχουν προστατευτικό εξοπλισμό στην κάλυψη πολέμων. Είναι και να μην υφίστανται επιθέσεις των ΜΑΤ στις διαδηλώσεις εάν δεν αποδέχονται να «μαντρωθούν» πίσω από τις ασπίδες τους. Το μοντέλο των ενσωματωμένων στην ελεγχόμενη κρατική ή στρατιωτική πληροφόρηση μίντια και δημοσιογράφων έχει ήδη πετύχει. Απομένει η εξαφάνιση και καταστολή της αντίθετης άποψης.
Η καταστολή προϋποθέτει τη συναίνεση των συστημικών μίντια και του επίσημων θεσμών, όπως οι συνδικαλιστικές ενώσεις, καθώς και των δημοσιογράφων-εκδοτών. Η «κάβα» εκατομμυρίων της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης την εξασφαλίζει, αν και το ετήσιο κόστος εξαφανίστηκε από τον προϋπολογισμό. Για το 2025 υπολογίζεται στα 500 εκατ. Με δεδομένο δε ότι η πληροφόρηση έχει αντικατασταθεί από τα δελτία Τύπου, το ποσό για το 2026 αναμένεται μεγαλύτερο.
















