Την αντίθεσή της στην συγχώνευση-κατάργηση του ΣΑΕΚ Κουφαλίων υπογραμμίζει με ανακοίνωσή της η Αγωνιστική Παρέμβαση – Συνεργαζόμενοι Α΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.
Στην ανακοίνωσή της τονίζει τα ακόλουθα:
Με μια ακόμα κίνηση αιφνιδιασμού και τετελεσμένων, το Υπουργείο Παιδείας προχωρά σε «συγχώνευση», του ΣΑΕΚ Κουφαλίων με αυτό της Σίνδου, δηλαδή το καταργεί. Η νέα κίνηση απαξίωσης των δημόσιων δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ήρθε, ενώ υποτίθεται το ΣΑΕΚ θα λειτουργούσε μαζί με το ΕΠΑΛ και το ΕΚ Κουφαλίων στα πλαίσια Campus που τάχα θα έφερναν αναβάθμιση, με βάση τον νόμο 5082/2024 για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) που ψήφισε η ΝΔ τον Γενάρη του 2025 μαζί με τους φασίστες των Σπαρτιατών.
Φαίνεται πως η κυβέρνηση δεν αρκείται στην εισβολή του ιδιωτικού τομέα και των εργοδοτών στη δημόσια τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση που εξασφάλισε με τον συγκεκριμένο νόμο. Μια κυβέρνηση που έχει χάσει την κοινωνία, όπως έδειξαν και δείχνουν οι κινητοποιήσεις για τα Τέμπη, προσπαθεί να «τελειώσει τη δουλειά» με μια σειρά από επιθετικά μέτρα. Ελπίζοντας μάλλον και σε μια νέα ευκαιρία από τα συμφέροντα που ωφελούνται. Δεν ήταν τυχαίες οι δηλώσεις Πιερρακάκη στο Capital.gr, λίγο πριν εγκαταλείψει τον υπουργείο Παιδείας, ότι η επαγγελματική εκπαίδευση -δηλαδή τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ- έχει αποτύχει, για να ανακοινώσει έπειτα τις «Ακαδημίες Επαγγελματικής Εκπαίδευσης». Μια μορφή ιδιωτικοποίησης στο μοντέλο των «Ωνάσειων» μέσα από την παράδοση σε ιδιώτες των υποδομών, της διοίκησης και του περιεχομένου της τεχνικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με το δημόσιο να κρατάει το κόστος και τη μισθοδοσία. Campus και «Ακαδημίες» μέσα από την ιδιωτικοποίηση, μερική ή συνολική, είναι αντιεκπαιδευτικές επιλογές που στοχεύουν στη ριζική υποβάθμιση της ΤΕΕ σε μιας χρήσης καταρτίσεις ενός φτηνού, ευέλικτου, επισφαλούς εργατικού δυναμικού, αλλά και την ισοπέδωση της δημοκρατίας, της παιδαγωγικής ελευθερίας και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών. Εργαλείο για την εμπέδωση αυτών των επιλογών είναι και η αξιολόγηση.
Η απόφαση αυτή οδηγεί στην ουσιαστική κατάργηση λειτουργικών μονάδων που αποτελούσαν κρίσιμους κρίκους στην εκπαιδευτική και επαγγελματική πορεία των αποφοίτων των ΕΠΑΛ και έχει σαν άμεσες συνέπειες:
· Αφαιρεί από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ μια δυνατότητα συνέχισης σπουδών σε δομή δημόσιας μεταλυκειακής κατάρτισης, αφού πρώτα τους έχουν κόψει τον δρόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αντί να εξασφαλιστούν εργασιακά δικαιώματα και προοπτική, οι απόφοιτοι ωθούνται στην πελατεία των ιδιωτικών ΣΑΕΚ, κολεγίων και «πανεπιστημίων». Αυτό σε μια εποχή κρίσης του συστήματος που στερεί από τη νέα γενιά κάθε προοπτική, ενώ την στοχοποιεί ταυτόχρονα σαν παραβατική.
· Δημιουργεί συνθήκες ρευστότητας και αβεβαιότητας για το ΕΠΑΛ Κουφαλίων, καθώς ο νόμος για την ΤΕΕ προβλέπει συγχωνεύσεις και κλείσιμο ΕΠΑΛ που δεν βρίσκονται στα πλαίσια Campus. Χωρίς ΣΑΕΚ, δεν υπάρχουν πια οι προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο στα Κουφάλια, παρά το γεγονός ότι έχει ανακοινωθεί με τις ανάλογες μεγαλοστομίες.
· Η επιλογή αυτή, που αφορά για την ώρα και άλλα 8 ΣΑΕΚ, εντάσσεται στην κατεύθυνση απαξίωσης των δημόσιων δομών και ανοίγει τον δρόμο για μεγαλύτερη διείσδυση των ιδιωτικών ΙΕΚ και μορφών κατάρτισης με χαμηλής ποιότητας παροχές και με επισφαλείς εργασιακές σχέσεις.
· Υποβαθμίζει την εργασιακή προοπτική του προσωπικού που υπηρετεί του ΣΑΕΚ, των σπουδαστών και αποφοίτων, αλλά και των υποδομών και του εξοπλισμού που δεν μπορεί να αξιοποιηθεί στη Σίνδο και λόγω των περιορισμών σε χώρους.
Η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ μεθοδικά διαλύουν τον δημόσιο χαρακτήρα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και ωθούν τις νέες και τους νέους είτε στην ιδιωτική κατάρτιση είτε στην εγκατάλειψη κάθε προσδοκίας εκπαίδευσης και επαγγελματικής προοπτικής. Μήπως όμως οι υποδομές και ο εξοπλισμός του ΣΑΕΚ Κουφαλίων είναι στο στόχαστρο ιδιωτικών συμφερόντων που καλοβλέπουν την ιδέα να τους παραχωρηθούν για να στήσουν «Ακαδημία»;
Είναι φανερό ότι η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας, στα πλαίσια της συνολικής στρατηγικής της ΝΔ και της ΕΕ για την ΤΕΕ, είναι σε βαθιά κρίση. Ανακυκλώνει σενάρια, νόμους, συχνά ανεφάρμοστους, και μοντέλα που αλλάζουν πριν καν ξεκινήσουν γιατί δεν μπορούν να τετραγωνίσουν τον κύκλο: η τεχνική εκπαίδευση απαιτεί πόρους, προσωπικό, υποδομές και επιστημονικό επίπεδο, με γενική, τεχνική παιδεία και εργαστηριακή πράξη. Αυτά όμως θα δικαίωναν την απαίτηση για μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα. Έτσι θα ακυρωνόταν η στρατηγική κυβέρνησης και ΕΕ για φτηνό και μισοκαταρτισμένο εργατικό δυναμικό που ωθείται στην ΤΕΕ με σκοπό την φτηνή εργασία μέσω μαθητείας και πρακτικής άσκησης, για να ανακυκλώνει την ανεργία στη συνέχεια. Καθόλου τυχαία η κυβέρνηση κάνει εξαγγελίες για «τεχνικά γυμνάσια» σαν χώρο τιμωρίας της νεανικής παραβατικότητας μέσω αυτού που βάφτισε «κοινωνική εργασία». Ούτε είναι τυχαίο το αδιέξοδο και η αφωνία των ΕΛΤΕΕ για το θέμα της κατάργησης των ΣΑΕΚ σαν αποτέλεσμα της συναίνεσης στις κυβερνητικές επιλογές για τα Campus, αλλά και την αντιεκπαιδευτική πολιτική συνολικά και κυρίως την αξιολόγηση. Ένα αδιέξοδο που ξεκινά από τη συντεχνιακή λογική που θέλει τη ΤΕΕ να σώζεται διαχωριζόμενη από τη γενική εκπαίδευση, ωσάν η αντιεκπαιδευτική πολιτική, η αξιολόγηση, το μισθολόγιο και οι εργασιακές σχέσεις να επιφυλάσσουν για αυτή διαφορετική μοίρα.
Όχι στην κατάργηση του ΣΑΕΚ Κουφαλίων! Να ανακληθεί η εγκύκλιος για την συγχώνευση-κατάργηση των 8 ΣΑΕΚ, να μπει φρένο στην απαξίωση και ιδιωτικοποίηση της ΤΕΕ.
Καλούμε:
· Σε ενημέρωση και κινητοποίηση των συλλόγων εκπαιδευτικών από τις ΕΛΜΕ για να μην περάσει αυτός ο νέος σχεδιασμός. Να καταδικάσει το μέτρο η ΟΛΜΕ και να αναλάβει πρωτοβουλίες. Σύσκεψη συντονισμού των ΕΛΜΕ όπου εδρεύουν τα ΣΑΕΚ που χτυπάει το μέτρο.
· Σε συντονισμό με τους μαθητές, γονείς, τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και την τοπική κοινωνία που θίγονται άμεσα από την κατάργηση του ΣΑΕΚ Κουφαλίων.
· Να θυμηθούμε τις παρακαταθήκες του σκληρού, αλλά νικηφόρου αγώνα ενάντια στην κατάργηση το 2013, από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, πάλι με Μητσοτάκη, των Τομέων υγείας και γραφικών τεχνών και τη διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών που υπηρετούσαν εκεί. Με τους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος επέστρεψαν στα σχολεία νικητές!
· Σε αγώνα για ένα δημόσιο, δωρεάν και ενιαίο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά και μια δημόσια τεχνική εκπαίδευση αναβαθμισμένη και ενταγμένη σε ένα πολυτεχνικό σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις κοινωνικές ανάγκες και όχι στις επιταγές της αγοράς.
Δεν θα επιτρέψουμε να κατεδαφίσουν άλλη μία δημόσια δομή της δημόσιας εκπαίδευσης!
Η μόρφωση και η επαγγελματική προοπτική των μαθητών μας δεν είναι εμπόρευμα!
—