«Στην εποχή της τεχνολογίας, της τεχνητής νοημοσύνης, δεν θέλησαν – όχι δεν μπόρεσαν- να διασφαλίσουν ώστε δύο τραίνα να μην κινηθούν στην ίδια γραμμή με αντίθετη φορά. Δεν θέλησαν όμως και γι αυτό δεν έγινε ποτέ γιατί για τις κυβερνήσεις έχουν μεγαλύτερη αξία τα κέρδη των ιδιωτών παρά οι ζωές των ανθρώπων.». Τα παραπάνω τόνισε ο Σταύρος Μανίκας, Μελος ΔΣ Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και μέλος της Πολιτικής Επιτροπής της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης, μιλώντας στην μαζική και αποκαλυπτική εκδήλωση των φοιτητικών συλλόγων στο ΕΜΠ στις 19/2/2025, με θέμα «Η υπόθεση των Τεμπών, και ο ρόλος του ΕΜΠ: Η επιστήμη στην υπηρεσία της αλήθειας ή του κέρδους;».
Καταλήγοντας σημείωσε:
«Μπορούμε να μετατρέψουμε την οργή μας σε οργανωμένο μαχητικό αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής και της κυβέρνησης που οδήγησε στο έγκλημα που γεννάει μικρά και μεγάλα Τέμπη. Να φύγουν οι ιδιώτες, οι μεταφορές να περάσουν στο σύνολό τους στο δημόσιο και που θα δουλεύουν για το κοινωνικό σύνολο, ποιοτικά και με ασφάλεια και όχι για το κέρδος. Για το έγκλημα στα Τέμπη είναι ένοχοι και πρέπει να πληρώσουν: Hellenic Train – Κυβέρνηση – Ευρωπαϊκή Ένωση – Δικαστικό σύστημα εξουσίας»
Ολόκληρη η ομιλία του Σταύρου Μανίκα
Δυο χρόνια έχουν περάσει από το έγκλημα των Τεμπών.
Και για μας, τους εργαζόμενους στις μεταφορές, δεν ήταν «ατύχημα», όπως θέλουν να το παρουσιάσουν ούτε κακιά στιγμή αλλά ένα προσχεδιασμένο έγκλημα!
Δυο χρόνια τώρα, κυβερνώντες και συνένοχοι, προσπαθούν μετά μανίας να συγκαλύψουν το έγκλημα τους.
Για παράδειγμα η κυβέρνηση, όχι μόνο καλύπτει την Hellenic Train, αλλά εξακολουθεί και να την επιδοτεί για τις «υπηρεσίες της», όπως έκανε πριν λίγες ημέρες με 61 εκ. ευρώ.
Και θέλουν να το συγκαλύψουν γιατί έχει πάνω του τη σφραγίδα όλων των κυβερνήσεων και των πολιτικών κομμάτων, που με μεγάλο ζήλο στήριξαν και εφάρμοσαν τις ντιρεκτίβες της ΕΕ βάζοντας τα κέρδη των λίγων πάνω απ τις ζωές του λαού.
Το έγκλημα των Τεμπών δεν ήρθε ξαφνικά αλλά είναι αποτέλεσμα ενός σχεδιασμού που προωθήθηκε και εξακολουθεί να προωθείται συστηματικά εδώ και πολλά χρόνια, όχι μόνο με τον ΟΣΕ και γενικά στις μεταφορές αλλά με το σύνολο των κοινωνικών αγαθών μέσα από κοινοτικές οδηγίες.
Και η παραμικρή αμφιβολία για τον εγκληματικό τους σχεδιασμό θα εξανεμιστεί από τα στοιχεία που θα σας παραθέσουμε στη συζήτηση.
1. Για τον ΟΣΕ παράδειγμα, αρχή αποτέλεσε η Οδηγία 440 του 1991, που προέβλεπε τον λογιστικό διαχωρισμό μεταξύ της υποδομής και της εκμετάλλευσης. Η διάσπαση «υποδομής» και εκμετάλλευσης, ουσιαστικά της γραμμής και του τραίνου που κινείται πάνω σε αυτή την γραμμή (!) έχει προκαλέσει σοβαρές δυσλειτουργίες και προβλήματα ασφάλειας, που ορισμένα από αυτά τα είδαμε να εκδηλώνονται καθαρά στα Τέμπη.
2. Επόμενο βήμα ήταν ένα σύνολο από Ευρωπαϊκές Οδηγίες που βασίστηκαν και επέκτειναν την παραπάνω Οδηγία το 2001 και έγιναν γνωστές ως το «πρώτο σιδηροδρομικό πακέτο».
3. Ακολούθησε το δεύτερο σιδηροδρομικό πακέτο το 2004 το οποίο εισήγαγε την πλήρη «απελευθέρωση» όλων των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην ΕΕ από τις αρχές του 2007.
4. Έπειτα ήρθε το τρίτο σιδηροδρομικό πακέτο, του 2007, όπου εισήχθηκε η «απελευθέρωση» των διεθνών επιβατικών μεταφορών από το 2010.
5. Τελευταία ήρθε η Οδηγία του 2012, που ουσιαστικά ενοποιούσε τις προηγούμενες Οδηγίες.
Στην εποχή της τεχνολογίας, της τεχνητής νοημοσύνης, δεν θέλησαν – όχι δεν μπόρεσαν- να διασφαλίσουν ώστε δύο τραίνα να μην κινηθούν στην ίδια γραμμή με αντίθετη φορά. Δεν θέλησαν όμως και γι αυτό δεν έγινε ποτέ γιατί για τις κυβερνήσεις έχουν μεγαλύτερη αξία τα κέρδη των ιδιωτών παρά οι ζωές των ανθρώπων.
Φυσικά η «απελευθέρωση των σιδηροδρόμων» και η είσοδος ιδιωτών στο δίκτυο θεωρητικά θα έπρεπε να συνοδεύεται με την απαίτηση να εφαρμόσουν τα αναγκαία μέτρα ασφάλειας, δηλαδή να εγκατασταθούν τα συστήματα που αποτρέπουν τα ατυχήματα.
Δηλαδή στην εποχή της τεχνολογίας, της τεχνητής νοημοσύνης, δεν θέλησαν – όχι δεν μπόρεσαν- να διασφαλίσουν ώστε δύο τραίνα να μην κινηθούν στην ίδια γραμμή με αντίθετη φορά. Δεν θέλησαν όμως και γι αυτό δεν έγινε ποτέ γιατί για τις κυβερνήσεις έχουν μεγαλύτερη αξία τα κέρδη των ιδιωτών παρά οι ζωές των ανθρώπων.
Σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου του 2017 το κόστος για την τοποθέτηση συστημάτων ασφαλείας στις ράγες και στους συρμούς που θα καθιστούσαν απολύτως ασφαλείς τις μεταφορές ανέρχεται σε όλη την Ευρώπη 90 δισ. ευρώ, όμως η χρηματοδότηση για τα έτη 2013-2023 ήταν τέσσερα δισ. ευρώ δηλαδή δεν κάλυψαν ούτε το 5% των αναγκών. Όμως έδωσαν και δίνουν πάνω 500 δισ. ευρώ για τον πόλεμο.
Σύμφωνα με την ίδια έκθεση η «τρέχουσα κατάσταση» των συστημάτων ασφαλείας μπορεί να «αποδοθεί κυρίως στην απροθυμία πολλών διαχειριστών υποδομής και σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να επενδύσουν σε εξοπλισμό ασφαλείας λόγω της δαπανηρής επένδυσης που συνεπάγεται μια τέτοια απόφαση και το ότι για πολλούς από αυτούς δεν στοιχειοθετείται επιχειρηματική σκοπιμότητα»!
Έτσι η «επιχειρηματική σκοπιμότητα», μετράει οικονομικά το κόστος των μέτρων ασφαλείας και πολύ απλά δεν τα υλοποιούν με αποτέλεσμα να χάνονται ανθρώπινες ζωές.
Γι αυτούς τους λόγους φτάσαμε στο τραγικό γεγονός της αύξησης των ατυχημάτων και ειδικά των σιδηροδρομικών «ατυχημάτων» στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat που δημοσιεύτηκαν τον Δεκέμβρη του 2024, το 2023, ο αριθμός των ανθρώπων που σκοτώθηκαν σε σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ αυξήθηκε σε 841 έναντι 803 το 2022, με θλιβερή πρωτιά την Ελλάδα. Το 2021 είχαν γίνει 1.339 σημαντικά σιδηροδρομικά ατυχήματα, με 683 νεκρούς, από τα οποία 97 αφορούσαν συγκρούσεις τρένων.
Το προσωπικό σε ΕΘΕΛ – ΗΛΠΑΠ το 2009 ήταν 9.982 εργαζόμενοι και ύστερα από συνεχείς μειώσεις, αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης, μετατάξεις, ρουσφετολογικές αποσπάσεις κλπ. σε συνδυασμό με την έλλειψη προσλήψεων σήμερα είναι μόλις 4.774. Δηλαδή μέσα σε 15 χρόνια οι κυβερνήσεις μείωσαν το προσωπικό στην ΟΣΥ κατά 51%.
Μήπως όμως μετά το έγκλημα «έβαλαν μυαλό» και η κατάσταση βελτιώνεται; Πρέπει να απαντήσουμε πως δυστυχώς όχι!
Στις 7 Οκτωβρίου συρμός του προαστιακού στάλθηκε σε γραμμές του Μετρό. Τον Νοέμβρη του 2024 όπως και τον Δεκέμβρη του 2023 ακινητοποιημένοι λόγω βλάβης συρμοί του προαστιακού παρά λίγο να συγκρουστούν με συρμούς του τραίνου. Δεκάδες ατυχήματα και παρ ολίγον ατυχήματα σε αφύλακτες διαβάσεις…
Παρά τις φιέστες της κυβέρνησης και την υποκριτική ψευτοδιαμαρτυρία των αντιπολιτευτικών δυνάμεων η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι τραγική.
Για να γίνει σε όλους κατανοητό αυτό που επικρατεί στις αστικές μεταφορές και τους κινδύνους που διατρέχουν εργαζόμενοι και επιβάτες θα πρέπει να γνωρίζουμε τα εξής:
– Το προσωπικό σε ΕΘΕΛ – ΗΛΠΑΠ το 2009 ήταν 9.982 εργαζόμενοι και ύστερα από συνεχείς μειώσεις, αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης, μετατάξεις, ρουσφετολογικές αποσπάσεις κλπ. σε συνδυασμό με την έλλειψη προσλήψεων σήμερα είναι μόλις 4.774. Δηλαδή μέσα σε 15 χρόνια οι κυβερνήσεις μείωσαν το προσωπικό στην ΟΣΥ κατά 51%. Χαρακτηριστικό της μείωσης του προσωπικού και της εντατικοποίησης είναι ότι τον Γενάρη του 2023 οι βάρδιες της ΟΣΥ ήταν 2.453 και οι ενεργοί οδηγοί ήταν 2.714. Σήμερα, με ίδιες τις βάρδιες οι ενεργοί οδηγοί ήταν 2.100, δηλαδή 614 λιγότεροι οι οποίοι καλούνται να βγάλουν τα ίδια δρομολόγια.
– Η αριθμητική δύναμη (ενεργά, παροπλισμένα και ακινητοποιημένα οχήματα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών) του στόλου της ΕΘΕΛ – ΗΛΠΑΠ το 2009 ήταν 2.886 οχήματα και το 2022 σαν ενοποιημένη ΟΣΥ (ΕΘΕΛ -ΗΛΠΑΠ) ήταν 1.976. Η πραγματική όμως δύναμη το 2024 ενεργών λεωφορείων και τρόλεϊ είναι μόλις 1.050 οχήματα. Στον αριθμό περιλαμβάνονται και τα πανάκριβα «σαπάκια» leasing και τα πολυδιαφημιζόμενα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Εδώ έχουμε και το εξής καταπληκτικό : Ο χρόνος ζωής ενός λεωφορείου είναι τα 12 χρόνια. Ε λοιπόν οι κυβερνήσεις στην χώρα μας αντί να αλλάξουν οχήματα με καινούρια, αλλάζουν τη νομοθεσία αυξάνοντας το όριο ζωής των οχημάτων μαζικής μεταφοράς. Από τα 12 χρόνια το έφτασαν στα 27! Λεωφορεία, τρόλεϊ και συρμοί που έχουν κάνει πάνω από 1.200.000 χιλιόμετρα, δύο πήγαινε έλα δηλαδή στην Σελήνη και τα βαφτίζουν ασφαλή.
– Στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, στην γραμμή 1, υπάρχουν συρμοί από το 1985, που έχουν κάνει από 2 έως 4 εκατομμύρια χιλιόμετρα. Από το σύνολο των συρμών στη γραμμή 1 κυκλοφορούν καθημερινά 15 με 18 τον χειμώνα και ακόμα λιγότεροι το καλοκαίρι. Οι άλλοι μισοί δεν μπορούν να κινηθούν λόγω έλλειψης προσωπικού ή λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στις υπόλοιπες γραμμές του ΜΕΤΡΟ με έλλειψη τροχαίου υλικού, συντήρησης, προσωπικού.
Πώς εξυπηρετούν οι κυβερνήσεις τα οικονομικά συμφέροντα των ιδιωτών στις μεταφορές
– Η κυβέρνηση με την συναίνεση και ανοχή(;) των κοινοβουλευτικών δυνάμεων συμπεριλαμβάνει και 211 οχήματα των ΚΤΕΛ στο έργο των Δημόσιων αστικών μεταφορών με το συγκοινωνιακό έργο που παραχώρησε στα ιδιωτικά ΚΤΕΛ. Το έργο είχε παραχωρηθεί με πρόσχημα την πανδημία, όπως λέει η κυβέρνηση, μόνο που αποκρύπτουν μια λεπτομέρεια: ο πρώτος νόμος για παραχώρηση δημόσιου συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες ψηφίστηκε το 2010, ο δεύτερος το 2017 και ο τρίτος Γενάρη του 2020. Όμως όλοι γνωρίζουμε πως η επιδημία στην χώρα μας ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020.
Για τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ υπάρχουν δύο συμβάσεις. Η πρώτη σύμβαση αφορά την Ανατολική Αττική, όπου η εξυπηρέτηση των 24 λεωφορειακών γραμμών θα κοστίσει τουλάχιστον 188,4 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ για 96 λεωφορεία. Η δεύτερη σύμβαση που θα ξεκινήσει αργότερα καλύπτει 38 γραμμές στη Δυτική Αττική έναντι τουλάχιστον 197,1 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ για 115 λεωφορεία.
Το σύνολο των λεωφορείων της κοινοπραξίας είναι 211 και ο ανακοινωμένος σχεδιασμός για τις αστικές μεταφορές, όπως και το χρονοδιάγραμμα ανακοινώθηκε επίσημα από την κυβέρνηση διά στόματος του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σε συνεργασία με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και τον υφυπουργό Βασίλη Οικονόμου και είναι το εξής: Το λεκανοπέδιο της Αττικής των 5.000.000 κατοίκων θα εξυπηρετείται «με συνολικά 950 οχήματα (σ.σ. αθροίζοντας και τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ), έως το καλοκαίρι του 2025 για την πύκνωση των δρομολογίων και την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών στους πολίτες»!
Το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης και τμήμα της Αττικής παραχωρήθηκε σε ιδιώτες.
Συμπεράσματα:
Παρά τις εξαγγελίες και την ωραιοποίηση της κατάστασης η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική :
• Το έργο της εμπορευματικής λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής συνεχίζεται με θύμα και τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες και όλους τους εργαζόμενους της Αττικής που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
• Αυξημένος κίνδυνος ασφάλειας επιβατών και εργαζομένων, η αναμονή και η ταλαιπωρία λόγω έλλειψης προσωπικού και οχημάτων είναι καθημερινά φαινόμενα, ενώ υπάρχουν εργαζόμενοι που εργάζονται τρεις και τέσσερεις μήνες σερί χωρίς μια μέρα ανάπαυση.
Τα παραδείγματα των τελευταίων μηνών είναι χαρακτηριστικά. Λεωφορεία που αρπάζουν φωτιά εν κινήσει, πόρτες που πέφτουν ή ανοίγουν εν κινήσει, επιβάτες να περπατάνε πάνω στις ράγες του ηλεκτρικού γιατί ο συρμός άρπαξε φωτιά, συρμοί του μετρό που βγάζουν καπνούς, φθαρμένα και ακατάλληλα ελαστικά κλπ.
Να φύγουν οι ιδιώτες, οι μεταφορές να περάσουν στο σύνολό τους στο δημόσιο και που θα δουλεύουν για το κοινωνικό σύνολο, ποιοτικά και με ασφάλεια και όχι για το κέρδος.
Η ιδιωτικοποίηση των μεταφορών είτε σιδηρόδρομος είτε λεωφορεία είτε ΜΕΤΡΟ και η λειτουργία τους με βάση το κέρδος οδηγεί σε μείωση των μέτρων ασφάλειας που θεωρούνται «κόστος», χειροτέρευση των υπηρεσιών και αύξηση των τιμών των εισιτηρίων.
Μπορούμε να μετατρέψουμε την οργή μας σε οργανωμένο μαχητικό αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής και της κυβέρνησης που οδήγησε στο έγκλημα που γεννάει μικρά και μεγάλα Τέμπη.
Να φύγουν οι ιδιώτες, οι μεταφορές να περάσουν στο σύνολό τους στο δημόσιο και που θα δουλεύουν για το κοινωνικό σύνολο, ποιοτικά και με ασφάλεια και όχι για το κέρδος.
Για το έγκλημα στα Τέμπη είναι ένοχοι και πρέπει να πληρώσουν: Hellenic Train – Κυβέρνηση – Ευρωπαϊκή Ένωση – Δικαστικό σύστημα εξουσίας
Για να τιμωρηθούν όλοι όσοι υπηρέτησαν την πολιτική της ιδιωτικοποίησης και της «απελευθέρωσης των αγορών», όσοι συναίνεσαν και προώθησαν τις ντιρεκτίβες της ΕΕ. Όλοι αυτοί ευθύνονται για τα εγκληματικά κενά στην ασφάλεια, την απαξίωση του σιδηρόδρομου και το έγκλημα των Τεμπών.
• Καμία συγκάλυψη! Να αποδοθούν όλες οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες και να τιμωρηθούν οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί. Να παρθούν όλα τα μέτρα για να μην ξαναγίνει.
• Ενιαίος δημόσιος σιδηρόδρομος, δημόσια περιουσία χωρίς καμία αποζημίωση με εργατικό και λαϊκό έλεγχο. Και το θεωρούμε αδιανόητο να μένουν οι υπεύθυνοι όσο ψηλά κι αν βρίσκονται και η Hellenic Train ατιμώρητοι και στην θέση τους! Είναι οι υπαίτιοι του εγκλήματος και της προσπάθειας συγκάλυψης του.
• Να είναι αποκλειστικά δημόσια τα βασικά κοινωνικά αγαθά.
• Να ακυρωθούν όλες οι ιδιωτικοποιήσεις, της επιχειρηματικής λειτουργίας και της ανταποδοτικότητας.
• Τώρα μέτρα ασφάλειας και προστασίας στους χώρους δουλειάς. Να σταματήσει να αντιμετωπίζεται η προστασία της εργασίας και της ζωής του λαού σαν κόστος.
Τέμπη: Ηχηρό μήνυμα για «οξυγόνο» στην εκδήλωση των φοιτητικών συλλόγων