Αιμιλία Τσαγκαράτου
▸Οι τίτλοι μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού PISA του ΟΟΣΑ κάθε φορά είναι πανομοιότυποι.
Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βρίσκεται στις χαμηλότερες θέσεις, οι Έλληνες μαθητές υστερούν στα βασικά στα μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου, στις φυσικές επιστήμες. Και οι διαπιστώσεις αυτές γίνονται χρόνια τώρα από έναν καπιταλιστικό, οικονομικό και όχι εκπαιδευτικό οργανισμό όπως είναι ο ΟΟΣΑ. Άρα τα εργαλεία που χρησιμοποιεί είναι από τον χώρο της οικονομίας και όχι της εκπαίδευσης. Και είναι έτσι φτιαγμένα που να μετρούν, να συγκρίνουν, να κατατάσσουν, να ταξινομούν με αυθαίρετο τρόπο.
Ο διαγωνισμός PISA εστιάζει σε συγκεκριμένες ικανότητες και δεξιότητες. Τα αναλυτικά προγράμματα της κάθε χώρας είναι ανύπαρκτα για τον διαγωνισμό. Οι χώρες που «προγυμνάζουν» τους μαθητές και τις μαθήτριές τους με βάση αυτά που ζητά ο διαγωνισμός είναι και αυτές που συνήθως έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα, όπως το περίφημο παράδειγμα της Σιγκαπούρης –όπου να σημειώσουμε ότι σε έρευνα που έγινε πρόσφατα, ο φόβος των μαθητών της για τις εξετάσεις είναι μεγαλύτερος από τον φόβο για την απώλεια των γονιών τους…
Οι κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, εξοβελίζονται. Και όταν αναφέρονται, θεωρούνται «φυσικές», χωρίς να κατονομάζονται προφανώς οι αιτίες. Οι μαθητές/τριες της Ελλάδας συγκρίνονται με μαθητές από εντελώς διαφορετικά κοινωνικά, πολιτιστικά, οικονομικά και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Το «φάρμακο» είναι γνωστό, και είναι ακριβώς εκείνο που δημιουργεί το πρόβλημα. Ακόμα πιο σκληρή εφαρμογή των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων. Μόνο που κανένας δεν λέει ότι η εφαρμογή των οδηγιών του ΟΟΣΑ από όλες τις κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια είναι αυτή που οδηγεί σε αυτά τα αποτελέσματα.
Στο capital.gr, δημοσιεύθηκε ειδική παρέμβαση του Αντρέα Σλάιχερ, του υπεύθυνου του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, στην οποία προτείνει τα γνωστά: επιλογή των εκπαιδευτικών από τους διευθυντές των σχολείων, μεγαλύτερη «αυτονομία» των σχολείων, λιγότερος συνδικαλισμός και δικαιώματα, ενώ «διαπιστώνει» ότι οι δαπάνες για την παιδεία δεν παίζουν δα και σπουδαίο ρόλο για το αν μια χώρα έχει «αποδοτικό» εκπαιδευτικό σύστημα…