Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Συνεντεύξεις

Συνέντευξη Ντίνος Παπαγεωργίου-Θα ζήσουμε σαν «δούλες» ή θα διεκδικήσουμε τη φωνή μας;

03/04/2025
σε Συνεντεύξεις
Συνέντευξη Ντίνος Παπαγεωργίου-Θα ζήσουμε σαν «δούλες» ή θα διεκδικήσουμε τη φωνή μας;

Photo Credit Νίκος Κωδούνας

Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Με αφορμή την παρουσίαση στο Θέατρο Άττις-Νέος Χώρος του τολμηρού θεματικά έργου Δούλες του Ζαν Ζενέ από την Ομάδα Σημείο Μηδέν και τον σκηνοθέτη Σάββα Στρούμπο, συζητάμε με τον ηθοποιό της παράστασης Ντίνο Παπαγεωργίου που υποδύεται το ρόλο της Κυρίας

Συνέντευξη στον Κυριάκο Νασόπουλο

Σε κοινέςΚατηγορίες

Τάκης Πολίτης: Τρομοκρατική οργάνωση το Ισραήλ, βαθιά κατάπτωση της Ευρώπης

Σάρλοτ Κέιτς: Στη Δύση διώκουν όσους καταγγέλλουν τη γενοκτονία

 Τι ήταν αυτό που σας τράβηξε στο ανέβασμα του τολμηρού αυτού έργου;

Ο Ζενέ με γοητεύει κυρίως γιατί φωτίζει έναν κόσμο που μένει στην αφάνεια, που αποκρύπτεται και που φιμώνεται και που το status quo θεωρεί ανάξιο ενασχόλησης. Ο κόσμος που αποκαλύπτει ο Ζενέ δεν είναι οι κοινωνικές ομάδες μόνο στην ταξική τους διάσταση (Οι υπηρέτριες, οι μειονότητες) αλλά ταυτόχρονα στην υπαρξιακή τους κατάσταση, στις σκέψεις και στις φαντασιώσεις τους αλλά και στο πώς εκλαμβάνουν την κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Ειδικά αυτό το στοιχείο, της οπτικής του καταπιεσμένου, είναι που θαυμάζω στο έργο του Ζενέ, γιατί δεν δίνει καθόλου εύκολες λύσεις μπαίνοντας σε δίπολα καλού-κακού ή μιας αφηρημένης θυματοποίησης. Αντίθετα, αναδεικνύει την συμπλεγματική κατάσταση με την οποία λειτουργούν οι δυνάμεις εξουσίας στο ίδιο το άτομο και το πώς το ίδιο το άτομο τις αφομοιώνει αναπαράγοντάς τες.

Τι προκλήσεΙς είχε ο ρόλος της Κυρίας που χεΙραγωγεί καΙ καθοδηγεί;

Είναι ρόλος-πρόκληση από πολλές απόψεις. Πρώτα απ’ όλα γιατί τα όσα ενσαρκώνει η Κυρία υπερβαίνουν κατά πολύ τα όρια αυτού που θα λέγαμε δραματικό πρόσωπο. Φέρει κάτι πολύ μεγαλύτερο από τον ρόλο της συγκεκριμένης κυρίας, το αφεντικό δηλαδή των δύο συγκεκριμένων υπηρετριών. Δεν είναι τυχαίο το ότι ο Ζενέ επιλέγει να δώσει ονόματα στις δύο δούλες (Σολάνζ-Κλαιρ) ενώ δεν ονοματίζει το τρίτο πρόσωπο παρά μόνο με την ιδιότητά του, αφήνοντάς το σκόπιμα στην ανωνυμία και δίνοντάς του έτσι μία πιο συμβολική-καθολική διάσταση. Όλα όσα λέει και πράττει η Κυρία, είναι ακόμα περισσότερο προκλητικά απο ερμηνευτικής άποψης ,αφού φαίνεται συνεχώς να διαφεύγει, να αποπροσανατολίζει και να αυτοαναιρείται, κάνοντας έτσι ακόμα πιο λαβυρινθώδη τον τρόπο ύπαρξής της. Στην Κυρία βλέπω αρκετές αναλογίες σε σχέση με τον τρόπο που δρα η εξουσία στην σημερινή εποχή. Μου κάνει εντύπωση η διορατική ματιά του Ζενέ, που ενώ γράφει το έργο το 1947, λίγο μετά δηλαδή απο την πτώση του φασισμού και του ναζισμού, που αποτελούσαν μια άμεση μορφή επιβολής της βίας της εξουσίας, η Κυρία-εξουσία στο έργο του παρουσιάζεται με διαφορετικό προσωπείο. Δεν είναι άμεσα εκδηλωμένη, δεν βιαιοπραγεί ευθέως, δεν τρομοκρατεί και απειλεί αλλά αντίθετα, παρουσιάζεται εκλεπτυσμένη, με ενδιαφέρον για τις δούλες και με λόγο που προσπαθεί να σαγηνεύσει. Φυσικά, δεν απουσιάζει η απειλή της βίας που υφέρπει κάτω από κάθε της λέξη. Ωστόσο, φαίνεται να είναι και η ίδια δέσμια μέσα σε αυτό το σχήμα. Zει για να εξουσιάζει τις υπηρέτριές της, χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να υπάρξει ούτε η ίδια. Όπως συμπτωματικά διάβασα πρόσφατα σε ένα παράθεμα απο τον Αντι-Οιδίποδα των Ντελεζ και Γκουαταρί και μου φάνηκε ότι επικοινωνεί εντελώς με το έργο και την οπτική της Κυρίας «Δεν υπάρχουν πλέον κύριοι, υπάρχουν δούλοι που κυβερνούν δούλους. Ο αστός δίνει το παράδειγμα: πιο δούλος και από τον έσχατο των δούλων, πρώτος υπηρέτης της πεινασμένης μηχανής, κτήνος αναπαραγωγής του κεφαλαίου. Κι εγώ ο ίδιος είμαι δούλος, να τι λέει τώρα το αφεντικό.» *

Photo Credit Αντωνία Κάντα

 

Οι πρωταγωνίστριες κάθε φορά που φτάνουν σε ένα σημείο εξέγερσης, στο όριο για την ανατροπή, τελικά αυτοαφοπλίζονται 

ΥπάρχεΙ τελΙκά απάντηση στο μεγάλο ερώτημα που θέτεΙ η παράσταση: τι θα γινόταν αν οΙ απόκληροΙ της κοινωνίας δΙεκδΙκούσαν τη φωνή τους;

Νομίζω ότι τόσο ο συγγραφέας όσο και η παράσταση προσπαθούν περισσότερο να αναρωτηθούν πάνω σε αυτό παρά να απαντήσουν. Στο έργο δεν φαίνεται οι Δούλες να μπορούν να διεκδικήσουν πραγματικά την φωνή τους, παρόλο που σε πολλές στιγμές φαίνεται να έχουν πλήρη επίγνωση της κατάστασης που βιώνουν, της θέσης τους αλλά και των μηχανισμών που χρησιμοποιούν τα αφεντικά τους(Κυρία-Κύριος) για να συντηρείται αυτή η κατάσταση. Κάθε φορά που φτάνουν σε ένα σημείο εξέγερσης, στο όριο για την ανατροπή, όλη τους η ορμή εκτρέπεται εναντίον του εαυτού τους, σαν να αυτοαφοπλίζονται. Επιλέγουν έτσι να καταφεύγουν στην φαντασίωση να γίνουν αυτές η Κυρία. Αντί δηλαδή να κατέβουν στο αστικό σαλόνι και να εξεγερθούν ή να αποδράσουν από τον εγκλεισμό τους, επιλέγουν να κλειστούν στο δωμάτιο τους με το «κρεβατάκι-κλουβί» τους, όπως το αποκαλούν οι ίδιες, και να φαντασιωθούν ότι -για λίγο- είναι οι ίδιες η Κυρία και ότι ο πραγματικός τους εαυτός είναι το θύμα της φαντασίας τους. Μέσω αυτού του παιχνιδιού δεν οδηγούνται σε εξανθρωπισμό, γίνονται ίδιες με αυτό που τις καταπιέζει.

Τελικά ισχύει ότι «η κόλαση είναι οι άλλοι» όπως έλεγε ο -φίλος του Ζενέ- Σαρτρ; 

Οι Δούλες δεν μπορούν να οραματιστούν την ζωή τους έξω από την κοινωνική και ταξική θέση που τους έχει ανατεθεί, παρά μόνο ως αντιστροφή των ρόλων τους μεταξύ αυτών και του ‘«Άλλου»’, δηλαδή της Κυρίας, διατηρώντας όμως το δίπολο Κυρίας-Δούλας ακέραιο. Δεν διανοούνται κανέναν άλλον τρόπο ζωής που δεν ακολουθεί αυτό το σχήμα. Ποίος είναι όμως εν προκειμένω ο ‘«Άλλος»’ , όταν τον να καθορίσουν τον εαυτό τους είναι μια διαδικασία που τον εμπεριέχει και χωρίς αυτόν αδυνατούν να υπάρξουν; Στην περίπτωσή τους μάλλον ισχύει ότι κόλαση είναι οι άλλοι, αλλά οι άλλοι βρίσκονται ριζωμένοι μέσα τους, οπότε τα όρια μεταξύ εαυτού και άλλου δεν είναι τόσο διακριτά.

*Καπιταλισμός και Σχιζοφρένεια: Ο Αντι-Οιδίπους, μτφρ. Βασίλης Πατσογιάννης, Πλεθρον, Αθήνα 2016, σελ. 294

Συντελεστές παράστασης:

Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Παπαγεωργίου
Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης
Μουσική – Ηχοτοπίο: Λεωνίδας Μαριδάκης
Σύμβουλος δραματουργίας – Θεατρολόγος: Μαρία Σικιτάνο
Επιστημονικός Συνεργάτης: Πάνος Παπαθεοδώρου
Κατασκευή Κοστουμιών: Ελένη Χασιώτη
Κατασκευή Σκηνικού: Απόστολος Ζερδεβάς
Μακιγιάζ: Βιργινία Τσιχλάκη
Υπεύθυνοι Επικοινωνίας: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά):
Έλλη Ιγγλίζ (Σολάνζ)
Ντίνος Παπαγεωργίου (Κυρία)
Μυρτώ Ροζάκη (Κλαιρ)

Σελίδα της ομάδας Σημείο Μηδέν στο Facebook 

Εως Δευτέρα 14 Απριλίου 2025

ΩΡΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ
Παρασκευή 21:00
Σάββατο 21:00
Κυριακή 20:00
Δευτέρα 21:00

Αγορά εισιτηρίων 

ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Εριουργία: Τέταρτη φωτιά σε λίγες μέρες προετοιμάζει το έδαφος για τσιμεντοποίηση

Επόμενο

Αλεσάντρο Πελεγκάτα: Κυνήγι κέρδους και στον ιταλικό σιδηρόδρομο

Σχετίζεται με Άρθρα

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
από Γιάννης Ελαφρός
15/05/2025
0

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας γνώρισαν...

ΣυνεχίστεDetails

Ακροβασίες 10/5/2025

Ακροβασίες 10/5/2025
από Βασίλης Παπαγεωργίου
15/05/2025
0

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Αλεσάντρο Πελεγκάτα: Κυνήγι κέρδους και στον ιταλικό σιδηρόδρομο

Αλεσάντρο Πελεγκάτα: Κυνήγι κέρδους και στον ιταλικό σιδηρόδρομο

Τέμπη: Διήμερο δράσεων στις 5 και 6 Απριλίου στις γειτονιές της Αθήνας

Τέμπη: Διήμερο δράσεων στις 5 και 6 Απριλίου στις γειτονιές της Αθήνας

Η τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία των κατακτητών

Η τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία των κατακτητών

Γαλλία: «Δεν έχω οξυγόνο» (και) από το Μονπελιέ

Γαλλία: «Δεν έχω οξυγόνο» (και) από το Μονπελιέ

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση
Εργαζόμενοι

ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση

Δημήτρης Σταμούλης ▸Μαύρη επέτειος 10 ετών από το εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου Από 1η Απρίλη και έως 30 Ιούνη, ...

15/05/2025
Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς

Κομμουνιστική Απελευθέρωση Ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις Ο σύγχρονος καπιταλισμός βρίσκεται σε μια οριακή καμπή, η οποία ήδη πυροδοτεί σειρά ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.