Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

26/04/2025
σε Θέατρο
Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ν. Γεωργοσοπούλου, Α. Ιορδάνου: Στο «Σώμα: Μήδεια» οι νεκροί και οι ζωντανοί ζητούν δικαίωση

Γιάννης Ασκάρογλου-παράσταση Ignoramus: Ανελευθερία του Τύπου και προκατάληψη

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου
Ήταν ο Οιδίποδας πατροκτόνος και ο Λάιος ο πατέρας του; Λένε ψέματα οι αλήθειες τους και μπορούμε να πούμε αλήθειες μέσα από «ψέματα» και μύθους; Η αγαπημένη παράσταση του κοινού, Μια άλλη Θήβα, στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, μιλάει για την τέχνη, την εξουσία, τη φυλακή, την κακοποίηση και τη φιλία, με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο. 

Πριν από τρία χρόνια, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ανέβασε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το έργο Μία άλλη Θήβα, συστήνοντας στο αθηναϊκό κοινό τον Γαλλοπερουβιανό συγγραφέα Σέρχιο Μπλάνκο. Το εγχείρημά του αγκαλιάστηκε από τον κόσμο, αφού η τρίτη σεζόν της παράστασης κλείνει με διαδοχικά sold-out.

Η ιστορία κινείται σε τρία επίπεδα. Σε πρώτο επίπεδο έχουμε έναν συγγραφέα (τον S) που θέλει να γράψει ένα θεατρικό έργο με θέμα την πατροκτονία και έρχεται σε επαφή με έναν 20χρονο ισοβίτη (τον Μαρτίν), καταδικασμένο για τη δολοφονία του πατέρα του, προσπαθώντας να αντλήσει υλικό. Σε δεύτερο επίπεδο βλέπουμε τη διαδικασία συγγραφής του έργου, τη μελέτη κλασικών κειμένων του Σοφοκλή (Οιδίπους τύραννος και Οιδίπους επί Κολωνώ), του Ντοστογιέφσκι (Αδελφοί Καραμαζόφ) και του Φρόιντ (ίσως και του Λακάν για το οιδιπόδειο σύμπλεγμα), της δικογραφίας αλλά και την προσέγγιση με τον ίδιο τον πατροκτόνο. Τέλος, βλέπουμε τη σχέση που αναπτύσσει ο συγγραφέας-σκηνοθέτης με τον ηθοποιό (Φέδε) που θα ενσαρκώσει τον Μαρτίν αλλά και τη δουλειά του ηθοποιού για να «μπει» στο ρόλο. Μέσα από αυτές τις τρεις ιστορίες, που εισχωρούν η μία μέσα στην άλλη ώσπου να γίνουν ένα, ο συγγραφέας κατορθώνει να υλοποιήσει τον στόχο που θέτει μέσω του S, να χρησιμοποιήσει τα «ψέματα» για να πει την αλήθεια.

Αλήθεια πρώτη: Η τέχνη και η ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση περιορίζονται από το κράτος και τις χορηγίες. Ο S αποφασίζει να γράψει αυτό το έργο αφού «κόπηκε» το αρχικό γιατί έθιγε μια εταιρεία-χορηγό. Υφίσταται διαδοχικές απαγορεύσεις από το υπουργείο Εσωτερικών: Αρχικά είχε συμφωνηθεί ο Μαρτίν να υποδυθεί τον εαυτό του, μετά να παρακολουθήσει τις παραστάσεις και τέλος να παραβρεθεί στη γενική πρόβα· τελικά όλα ακυρώθηκαν.

Αλήθεια δεύτερη: Ο Μαρτίν είναι ένας άνθρωπος κοινωνικά αδέξιος, πιστεύει πως είναι ηλίθιος, κατατάσσει τον εαυτό του στον πάτο του «κοινωνικού βαρελιού» και είναι καχύποπτος και εχθρικός. Κακοποιήθηκε φριχτά από τον πατέρα του, εγκατέλειψε το σχολείο, για να μπορέσει να βιοποριστεί άρχισε να εκδίδεται και οδηγήθηκε στο έγκλημα όταν ένας πελάτης του και φίλος του πατέρα του φανέρωσε το μυστικό του. Είναι λοιπόν πατροκτόνος ή ήταν σε νόμιμη άμυνα;

Αλήθεια τρίτη: Ο S προσεγγίζει τον Μαρτίν αποστασιοποιημένος, νιώθει καλύτερός του γιατί χαίρει κοινωνικής αναγνώρισης και αποδοχής. Αρκετές φορές τον πατρονάρει χρησιμοποιώντας για παράδειγμα δύσκολες λέξεις και έννοιες. Στο τέλος όμως δίνει στον Μαρτίν αυτό που περισσότερο χρειάζεται. Αποδοχή και την υπόσχεση μιας φιλίας.

Αλήθεια τέταρτη: Ο Φέδε παίρνει το ρόλο προσαρμόζοντας την εμφάνισή του σ΄ αυτό που περίμενε ο S. Καθώς όμως «δουλεύει» το ρόλο γίνεται αυτός που φέρνει στη σκηνή προβληματισμούς, αποσπάσματα από κλασικά κείμενα και το τελικό ερώτημα: Είναι πατροκτονία, αν ο πατέρας δεν ανταποκρίνεται στον κοινωνικό και συναισθηματικό του ρόλο;

Αλήθεια πρώτη: Η ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση περιορίζεται από το κράτος και τις χορηγίες.

Η σκηνοθεσία του Β. Θεοδωρόπουλου αναδεικνύει το ρεαλισμό αλλά και τη συναισθηματική, γλυκόπικρη πλευρά του έργου. Κρατάει το ρυθμό που πρέπει, χωρίς εντυπωσιασμούς, ώστε να κοινωνήσει στον θεατή την ουσία του κειμένου. Επικουρείται σ΄ αυτή την προσπάθεια από τη μετάφραση (Μ. Χατζηεμμανουήλ), τον φωτισμό (Απ. Κουτσιανικούλης) και τη μουσική (Στ. Γασπαράτος). Έξοχο είναι και το σκηνικό (Κ. Πολίτης), το περιφραγμένο προαύλιο της φυλακής με την μπασκέτα και το γραφείο του συγγραφέα. Καταπληκτικές είναι οι ερμηνείες των δύο ηθοποιών. Ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης βυθίζονται αριστοτεχνικά σε όλα τα επίπεδα της ιστορίας και δημιουργούν πολύπλοκες σχέσεις, γεμάτες αποχρώσεις. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στο πέρασμα του Δ. Καπουράνη από το χαρακτήρα του Μαρτίν σε αυτόν του Φέδε, που σηματοδοτείται από το κούμπωμα της ζακέτας του αλλά στην πραγματικότητα είναι το πέρασμα από ένα κόσμο σε έναν άλλον, τελείως διαφορετικό.

 

Μία άλλη Θήβα

Θέατρο Κνωσός, Κνωσού 11, Πλατεία Αμερικής

Μέχρι 25 Μάη

Εισιτήρια

Ετικέτες: Κατερίνα Φραγκουλοπούλου
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Dead Pioneers: Νεκροί Πιονέροι και κακοί Iνδιάνοι

Επόμενο

Να εφαρμοστεί η Απόφαση του Εφετείου για τις καθηγήτριες Μουσικής στο Δήμο Αγ. Βαρβάρας!

Σχετίζεται με Άρθρα

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/01/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Η μουσική παράσταση Ματαρόα στον ορίζοντα στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής συνδέει τον επαναστατικό αγώνα της Αντίστασης και του Δεκέμβρη του ΄44...

ΣυνεχίστεDetails

The Doctor: Μπορεί η ταυτότητά μου να είναι άνθρωπος;

The Doctor: Μπορεί η ταυτότητά μου να είναι άνθρωπος;
από Δημήτρης Τζιαντζής
17/12/2024
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Η σύγχρονη διασκευή από τον Ρόμπερτ Ίκε του κλασικού έργου του ΄Άρτουρ Σνίτσλερ αποτελεί μια καθηλωτική παράσταση που θέτει προβληματισμούς γύρω από...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Να εφαρμοστεί η Απόφαση του Εφετείου για τις καθηγήτριες Μουσικής στο Δήμο Αγ. Βαρβάρας!

Να εφαρμοστεί η Απόφαση του Εφετείου για τις καθηγήτριες Μουσικής στο Δήμο Αγ. Βαρβάρας!

Ο κόσμος τους και ο δικός μας

Ο κόσμος τους και ο δικός μας

Χρυσό το 2024 για τους Κροίσους (και άλλα σχόλια στο ημίφως)

Χρυσό το 2024 για τους Κροίσους (και άλλα σχόλια στο ημίφως)

Ποιος φοβάται -ακόμα- τη Βιρτζίνια Γουλφ;

Ποιος φοβάται -ακόμα- τη Βιρτζίνια Γουλφ;

Φύλλο 17-18.5

Μαύρο στη ΔΑΠ, δυνατότητες για την Attack στις φοιτητικές εκλογές

Ρατσιστικά τείχη και απελάσεις εξπρές

Ανατρεπτική απάντηση στην περίεργη εποχή

Πολιτικό γεγονός το Φεστιβάλ Αναιρέσεις

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Camping Αναιρέσεις: 12 με 20 Ιουλίου ετοιμαστείτε για Ερέτρια Ευβοίας
Ατζέντα

Camping Αναιρέσεις: 12 με 20 Ιουλίου ετοιμαστείτε για Ερέτρια Ευβοίας

16/05/2025
Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Οι φοιτητικές εκλογές 2025 σε σημεία
Νεολαία

Οι φοιτητικές εκλογές 2025 σε σημεία

Χρίστος Κρανάκης Ταξίδι ανά τις πόλεις Μικρή πτώση της συμμετοχής σημειώθηκε στην Αθήνα, με τις καθεστωτικές δυνάμεις ελαφρώς μικρότερα ποσοστά ...

17/05/2025
Διαδήλωση το Σάββατο 17/5 ενάντια στη νέα Νάκμπα για την Παλαιστίνη – Ανακοίνωση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης
Κίνημα

Διαδήλωση το Σάββατο 17/5 ενάντια στη νέα Νάκμπα για την Παλαιστίνη – Ανακοίνωση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης

Συμπληρώθηκαν 77 χρόνια από τη Νάκμπα (καταστροφή) του Παλαιστινιακού λαού και το Ισραήλ και οι σύμμαχοί του σε ΗΠΑ και ...

17/05/2025
Ρεκόρ κερδών  μισθοί φτώχειας
Πολιτική

Ρεκόρ κερδών μισθοί φτώχειας

Στα ύψη είναι τα κέρδη των καπιταλιστικών επιχειρήσεων, ακριβώς λόγω του ότι η εργασία στην Ελλάδα είναι πολύ φθηνή, οι ...

17/05/2025
Γιάννης Λαθήρας: Ο λαός της Νεάπολης – Συκεών δε θα ανεχθεί την ακροδεξιά δράση (βίντεο)
Δικαιώματα

Γιάννης Λαθήρας: Ο λαός της Νεάπολης – Συκεών δε θα ανεχθεί την ακροδεξιά δράση (βίντεο)

Ομάδα θρησκόληπτων ακροδεξιών μαζεύτηκε την Παρασκευή έξω από το δημαρχείο στον Δήμο Νεάπολης-Συκεών για να εμποδίσει την πραγματοποίηση διάλεξης του ...

17/05/2025
νΚΑ: Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για δεύτερη χρονιά – Μήνυμα ανατροπής για την επόμενη μέρα του φοιτητικού κινήματος
Νεολαία

νΚΑ: Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για δεύτερη χρονιά – Μήνυμα ανατροπής για την επόμενη μέρα του φοιτητικού κινήματος

Ανακοίνωση της νεολαίας Κομμουνιστική Απελευθέρωση για τις φοιτητικές εκλογές Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για δεύτερη χρονιά – Μήνυμα ανατροπής για ...

16/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.