Στις 12 το μεσημέρι της Πέμπτης 27 Μαρτίου θα συζητηθεί στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό όργανο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η έφεση που άσκησε η σοπράνο Φύλλη Γεωργιάδου για την τιμωρία που δέχτηκε από τη διοίκηση του οργανισμού επειδή «τόλμησε» να καταγγείλει προϊστάμενό της για ανάρμοστη, εκφοβιστική συμπεριφορά.
Η υπόθεση
Η Φύλλη Γεωργιάδου εργάζεται ως σοπράνο στη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από το 2007, με σύμβαση ορισμένου χρόνου – όπως και η πλειονότητα των συναδέλφων της. Είναι συνδικαλιστικά ενεργή και αντιπρόσωπος του σωματείου της στη δευτεροβάθμια Ομοσπονδία του χώρου, την ΠΟΘΑ.
Όπως η ίδια κατήγγειλε, στις 26 Σεπτεμβρίου 2024, στις 11 το βράδυ, μετά τη λήξη της πρόβας, ο μαέστρος και προϊστάμενός της την περίμενε στο πάρκινγκ της Λυρικής, εξαπολύοντας εναντίον της απρόκλητη φραστική επίθεση. Σύμφωνα πάντα με όσα καταγγέλλει η Φύλλη Γεωργιάδου, της φώναξε «κοίτα να βγάλεις το σκασμό μ@λακισμένη, ηλίθια, βλήμα, αλλιώς θα φύγεις», με την ίδια να εκτιμά πως αιτία αυτής της επίθεσης ήταν η συνδικαλιστική της δράση. Σημειώνει, μάλιστα, με νόημα πως αν ήταν άνδρας συνδικαλιστής, ο προϊστάμενος δεν θα είχε επιδείξει τέτοια συμπεριφορά.
Την επομένη το πρωί, η Γεωργιάδου κατήγγειλε το περιστατικό στους ανωτέρους της, με τον μαέστρο να παραδέχεται το συμβάν καθότι υπήρχαν μάρτυρες. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ τη συνάντησε και δήλωσε μεν ότι καταδικάζει το περιστατικό, ωστόσο της ζήτησε να αποσύρει την καταγγελία και να αρκεστεί σε μια προφορική συγγνώμη. Την προειδοποίησε μάλιστα ότι σε διαφορετική περίπτωση η ίδια θα δεχτεί καταγγελία από τον προϊστάμενό της για «παλαιότερη υπόθεση». Ωστόσο, αρνήθηκε να υποχωρήσει.
Πράγματι, λίγες μέρες μετά, ο προϊστάμενος υπέβαλε καταγγελία σε βάρος της, κατηγορώντας τη για ανάρμοστη συμπεριφορά, παρότι ο ίδιος δεν ήταν παρών στο περιστατικό. Οι μαρτυρίες στις οποίες στηρίχθηκε κρίνονται ως ψευδείς, σύμφωνα με τη Γεωργιάδου, η οποία έχει ήδη κινηθεί νομικά κατά των συκοφαντών της, τονίζοντας ότι τρεις αυτόπτες μάρτυρες και αδιάψευστα τεκμήρια καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς της εκ των υστέρων καταγγελίας.
Παράλληλα, η ίδια θέτει τα εξής ερωτήματα:
Αν πράγματι είχε προσβάλει συναδέλφους της εν ώρα εργασίας (όπως υποστηρίζει ο προϊστάμενός της), γιατί καμία από τις «θιγόμενες» δεν το κατήγγειλε εγκαίρως; Γιατί δεν προσέφυγαν οι ίδιες, παρά εμφανίζονται ως μάρτυρες στην καταγγελία του προϊσταμένου; Γιατί ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, όταν τη συνάντησε, δεν ανέφερε τίποτα για τη «δήθεν» συμπεριφορά της αλλά απείλησε αόριστα με μελλοντική καταγγελία;
Αντίποινα
Η υπόθεση δεν αποτελεί απλώς εσωτερική διαμάχη σε έναν δημόσιο καλλιτεχνικό φορέα. Η ίδια η ΕΛΣ με τη στάση της έχει παραβεί το Νόμο 4808/2021 για τη βία και την παρενόχληση στην εργασία, ο οποίος απαγορεύει ρητά την υποβολή καταγγελίας από το ίδιο πρόσωπο που έχει καταγγελθεί, καθώς κάτι τέτοιο θεωρείται αντίποινα.
Άλλωστε η διοίκηση της ΕΛΣ δεν περιορίστηκε στη Γεωργιάδου, καθώς εκδικητική ποινή επιβλήθηκε και στον μάρτυρα που στήριξε την καταγγελία της. Η ίδια τιμωρήθηκε με χρηματικό πρόστιμο και προειδοποίηση απόλυσης, ενώ ο προϊστάμενός της τιμωρήθηκε απλώς με προφορική επίπληξη. Και όλα αυτά από ένα πειθαρχικό όργανο (της ΕΛΣ) το οποίο είναι μονοπρόσωπο, καθώς ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής είναι και αυτός που απαγγέλλει κατηγορίες και αυτός που κρίνει — εισαγγελέας και δικαστής μαζί.
Η Φύλλη Γεωργιάδου άσκησε έφεση στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό όργανο, δηλαδή το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΣ, το οποίο καλείται τώρα να κρίνει αν θα καλύψει τις ενέργειες του Καλλιτεχνικού Διευθυντή.
Σημειώνεται ότι ανακοινώσεις στήριξης στη Φύλλη Γεωργιάδου και καταδίκης της στάσης τόσο του προϊσταμένου της όσο και της διοίκησης της ΕΛΣ έχει εκδώσει πλήθος σωματείων και φορέων. Ανάμεσά τους το Σωματείο Εργαζομένων της ΕΛΣ, η Ένωση Λυρικών Πρωταγωνιστών Ελλάδας, ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, η φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, η ΑΔΕΔΥ, η ΟΕΝΓΕ, πλήθος ΕΛΜΕ κ.ά.
Το περιστατικό αναγνωρίστηκε ως βία και παρενόχληση τόσο από τη νομική υπηρεσία της ΕΛΣ, όσο και από την Επιθεώρηση Εργασίας και τον Συνήγορο του Πολίτη, στον οποίο έχει ήδη κατατεθεί προσφυγή και βρίσκεται σε εξέλιξη σχετική έρευνα.
«Η φωνή μου δε θα φιμωθεί»
«Η ΕΛΣ είναι ένας οργανισμός με προορισμό να παράγει τέχνη και πολιτισμό, όμως πίσω από τη βιτρίνα της υψηλής αισθητικής κρύβονται περιπτώσεις καταπάτησης εργασιακών και ατομικών δικαιωμάτων, που το κοινό δεν μπορεί να γνωρίζει», καταγγέλλει η Φύλλη Γεωργιάδου μιλώντας στο ΠΡΙΝ. «Το περιστατικό του μπούλινγκ στο πάρκινγκ δεν ήταν απλά παραβίαση της δεοντολογίας, ήταν απάνθρωπη συμπεριφορά ανώτερου ιεραρχικά προς κατώτερη, που στη συνέχεια εξελίχθηκε σε οργανωμένη προσπάθεια ηθικής εξόντωσης και δολοφονίας χαρακτήρα της καταγγέλλουσας.
»Η στάση των στελεχών της ΕΛΣ απέναντί μου δεν έχει καμία σχέση ούτε με την υψηλή κουλτούρα ούτε με δημόσιο ίδρυμα ευνομούμενης πολιτείας. Στέλεχος της διοίκησης της ΕΛΣ, που προσφάτως έσπευσε να καταδικάσει τη βία και τη λογοκρισία που έλαβε χώρα στην Εθνική Πινακοθήκη από το βουλευτή της Νίκης, παρέλειψε να τιμωρήσει τη βία που έλαβε χώρα μέσα στον δικό του οργανισμό και χρησιμοποίησε κάθε μέσον για να φιμώσει τη φωνή της καταγγέλλουσας. Ας μη σχολιάσω δε την ύψιστη υποκρισία να ανεβαίνει αυτές τις μέρες στην ΕΛΣ φεμινιστική “Λουτσία ντι Λάμερμουρ”. Είναι πραγματικά τραγική ειρωνεία η ΕΛΣ να χρηματοδοτεί παραγωγές με “γυναικεία οπτική” και την ίδια στιγμή να διώκει την εργαζόμενη που τόλμησε να καταγγείλει έμφυλο μπούλινγκ.
«Να γνωρίζουν ότι η φωνή μου δε θα φιμωθεί, θα διεκδικήσω το δίκιο μου μέχρι τέλους. Η Ελλάδα είναι χώρα δημοκρατική, όπου ισχύουν οι νόμοι και η λογοδοσία για τους οργανισμούς που χρηματοδοτούνται από την Πολιτεία. Περιμένω από το ΔΣ να τηρήσει τις διαδικασίες και τη νομιμότητα. Να σταθεί στο ύψος του θεσμικού του ρόλου και να ελέγξει τη στρεβλή απόφαση του πρωτοβάθμιου οργάνου, που προσπάθησε να συγκαλύψει την υπόθεση.»