Γραμμένο στις αρχές του 2000 από τον Ρουμάνο Ματέι Βίζνιεκ το έργο Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα εμπνέεται και έχει αφετηρία τους εμφύλιους πολέμους που οδήγησαν στη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Με ένα συνδυασμό υπερ-ρεαλιστικών και ρεαλιστικών σκηνών, και με λόγο που υπερβαίνει το δράμα της Γιουγκοσλαβίας και ανοίγει συνολικά το θέμα του πολέμου, της προσφυγιάς, του κέρδους, του ρατσισμού, της πολλαπλής εκμετάλλευσης του ανθρώπου, η παράσταση της ομάδας The Young Quill σε σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου –που ανέβηκε για δεύτερη χρονιά- είναι πραγματικά δυνατή!
Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι επιστρέφει στο χωριό του μετά τη λήξη του πολέμου, που πλέον βρίσκεται υπό την κυριαρχία των «άλλων». Αναζητούν τη σορό του γιου τους, που σκοτώθηκε στον εμφύλιο. Αντιμετωπίζουν την καχυποψία των κατοίκων του χωριού, αλλά και την προσπάθειά τους να βγάλουν κέρδος από παντού, ακόμα και από κρυφούς τάφους, χαμένους σκελετούς και άλλα ενθύμια των χαμένων. «Πρόοδος»: Όλα πουλιούνται κι αγοράζονται. Ακόμα και η κόρη τους, που μπλέκει σε κύκλωμα σωματεμπορίας στην Ιταλία και τους στέλνει κάποια χρήματα. Συγκλονίζει η βουβή αναζήτηση των γονιών και ο θρήνος του σκοτωμένου, σε μια παράσταση που αναζητά το νήμα της ανθρωπιάς σε μια εποχή πολέμων, εξευτελισμού του ανθρώπου και αδίστακτου καπιταλισμού. Ιδιαίτερη η εναρκτήρια σκηνή με τους γέροντες στα σύνορα, ένα ακόμα σχόλιο του τόσο επίκαιρου έργου για τη βαρβαρότητα του εθνικισμού και των ματωμένων συνόρων.
Ερμηνεύουν: Αλέξανδρος Βάρθης, Τάσος Λέκκας, Μάνια Παπαδημητρίου, Δημήτρης Πετρόπουλος, Ελίζα Σκολίδη.
Μέχρι 26 Φεβρουαρίου 2025, κάθε Τετάρτη στο Θέατρο Μπέλλος στις 8 μ.μ.