Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Θεωρία Αφιερώματα

Καλλιτέχνες και ΕΑΜ: Από την Αντίσταση στην Αθήνα της φωτιάς

15/12/2024
σε Αφιερώματα
Καλλιτέχνες και ΕΑΜ: Από την Αντίσταση στην Αθήνα της φωτιάς
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Μάκης Γεωργιάδης
Προς τον κόκκινο Δεκέμβρη του ΄44

Η επιρροή του ΕΑΜ στους καλλιτέχνες είχε φτάσει στο απόγειό της πριν την απελευθέρωση. Όμως το ζήτημα της εξουσίας δεν έμπαινε ως προτεραιότητα. Ο Δεκέμβρης βρήκε απροετοίμαστο τον ΕΑΜικό κόσμο και τους καλλιτέχνες, που ωστόσο ρίχθηκαν στην αγώνα.

Μια φθινοπωρινή λιακάδα ήταν η απελευθέρωση. Μια γιορτή κι’ ένα μεθύσι που έβγαλε άπαντες στους δρόμους. Από τη Λυρική Σκηνή ξεκινούσαν τα πλήθη των καλλιτεχνών, των ηθοποιών, των διανοουμένων να γιορτάσουν στις 12 του Οκτώβρη την αποτίναξη του ζυγού. «Η τέχνη από τον λαό και για τον λαό» μοιραζόταν τις αγωνίες και τους πόθους του τελευταίου. Άλλωστε το ΕΑΜ των Λογοτεχνών, το αντίστοιχο των Καλλιτεχνών καθώς και μια σειρά οργανώσεις όπως οι Νέοι Καλλιτέχνες, η Ομάδα Λογοτεχνών της Εθνικής Αλληλεγγύης, το Θεατρικό Εργαστήρι, το Θέατρο του Λαού ή ο Εκπολιτιστικός Όμιλος του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, είχαν προσφέρει τα μέγιστα στον απελευθερωτικό αγώνα. Τόσο στην ένοπλη δράση από τις γραμμές του ΕΛΑΣ, όσο και στις δομές υποστήριξης και αλληλεγγύης. Η κατοχή και η αντίσταση υπήρξε μια σκληρή περίοδος, αλλά δεν ήταν νεκρή για τον πνευματικό και καλλιτεχνικό κόσμο. Η αντίσταση συνδυαζόταν με την πνευματική δημιουργία. Η φθινοπωρινή λιακάδα αποδείχτηκε ένα σύντομο διάλειμμα ανάμεσα στις μέρες του ατσαλιού και της φωτιάς που πλησίαζαν.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Οι Πρωτομαγιές της «τρίτης περιόδου» 1928-1931

Μετανάστες εργάτες: Ο διπλός αποκλεισμός

Θύμιζαν όλο και περισσότερο ρέκβιεμ μιας ανεκπλήρωτης επανάστασης. Θα έγραφε στο ποίημα του Αντίσταση για εκείνες τις ημέρες ο Νίκος (Κόλιας) Καββαδίας:

Κι’ απέ Δεκέμβρης στην Αθήνα και φωτιά / Τούτο της γης το θαλασσόδαρτο αγκωνάρι / λικνίζει κάτω από το δρυ και την ιτιά τον Διάκο, τον Κολοκοτρώνη και τον Άρη. (Ελεύθερα Γράμματα, τ. 14, 10 Αυγούστου 1945).

Η Αθήνα βυθιζόταν και πάλι σε έναν πόλεμο, σε μια ταξική αναμέτρηση για την οποία η πλευρά των καταπιεσμένων δεν ήταν έτοιμη και θύμιζε κάτι από ένα άλλο, λίγο παλιότερο ποίημα του Κόλια, το Αθήνα 1943:

Οι δρόμοι κόκκινες γιομάτοι επιγραφές / τρανά την ώρα διαλαλούν / την ορισμένη / Αγέρας πνέει βορινός απ’ τις κορφές / κι αργοσαλεύουνε στα πάρκα / οι κρεμασμένοι. (Δημοσιεύτηκε στο παράνομο περιοδικό Πρωτοπόροι, τ. 6, Δεκέμβρης 1943 με το ψευδώνυμο Α. Ταπεινός).

Η επιρροή του ΕΑΜ στον πνευματικό κόσμο, ανάμεσα ακόμη και σε αστούς καλλιτέχνες, είχε φτάσει στο απόγειο της πριν την απελευθέρωση. Οι ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου είχαν πραγματοποιήσει μεγάλη απεργία τον Μάρτη του ‘44, θεατρικές παραστάσεις και πάρτι οικονομικής ενίσχυσης ήταν στην ημερήσια διάταξη καθώς και κινητοποιήσεις για την αποτροπή εκτελέσεων, φυλακίσεων και κάθε είδους διώξεων. Στο σπίτι της ηθοποιού Αλέκας Παΐζη λειτουργούσε το παράνομο τυπογραφείο. Λογοτέχνες και άνθρωποι των τεχνών βρέθηκαν στις τάξεις του ΕΛΑΣ όπως ο Βασίλης Ρώτας, ο Γεράσιμος Σταύρου, ο Γιώργος Κοτζιούλας.

Πλήθος διανοουμένων και καλλιτεχνών βρέθηκαν και στα οδοφράγματα και στις μάχες του Δεκέμβρη, είτε ένοπλοι με τον ΕΛΑΣ είτε στα δίκτυα υποστήριξης. Ενδεικτικά: Κοσμάς Πολίτης, Μιχάλης Κατσαρός, Ηλίας Δεκουλάκος, Γιάννης Ξενάκης , Μάνος Ζαχαρίας, Μέμος Μακρής, Βάσω Κατράκη και πλήθος άλλων.

Το ζήτημα, ωστόσο, της εξουσίας και της ανατροπής των κοινωνικών συσχετισμών δεν έμπαινε ως προτεραιότητα στις ΕΑΜικές οργανώσεις των καλλιτεχνών. Το στρατηγικό έλλειμμα της ηγεσίας του ΕΑΜ και του ΚΚΕ θα ήταν αδύνατο να μην αντανακλάται και στον ευαίσθητο αυτό χώρο. Βεβαίως, ο Κώστας Βάρναλης με άρθρο του στον Ριζοσπάστη τον Νοέμβρη του 1944, επισήμαινε πως: «Τα συνθήματα των λογοτεχνών και των συγγραφέων δεν πρέπει να μείνουν απλά λόγια. Αυτά θα πραγματοποιηθούν μόνο όταν ο λαός πάρει την εξουσία και όταν δοθεί η ευκαιρία για ελεύθερη και άφθονη μόρφωση στην εργατιά και στην αγροτιά».

Στο μεσοδιάστημα μεταξύ απελευθέρωσης και της Μάχης της Αθήνας το ΕΑΜ έδωσε μάχες για την αποπομπή όσων είχαν συνεργαστεί με τους κατακτητές ή τις δοσιλογικές κυβερνήσεις. Στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών το ΕΑΜ και οι κομμουνιστές είχαν συντριπτική πλειοψηφία. Σε δύο γενικές συνελεύσεις, μια στις 20 Οκτωβρίου και άλλη μια τον Νοέμβριο διαγράφηκαν συνολικά 14 ηθοποιοί.

Τα όνειρα των παιδιών της γαλαρίας προσμένουν δικαίωση και στοιχειώνουν ακόμη την αντίδραση

Όσο το κλίμα πολωνόταν προς τον Δεκέμβρη τόσο η αστική διανόηση, παρά τις υπαρκτές διαφορές της φιλελεύθερης και της συντηρητικής της πτέρυγας, αντιλαμβανόταν ως κοινό εχθρό το ΕΑΜ και μια δυνητική κοινωνική επανάσταση. Την ίδια περίοδο με τις διαδικασίες διαγραφής των ηθοποιών που είχαν συνεργαστεί με τους κατακτητές, έγινε απόπειρα να διαγραφεί και ο λογοτέχνης Σπύρος Μελάς από την Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών, κατηγορούμενος για συνεργασία με τους κατακτητές. Όμως η πρόταση δεν πέρασε. Και φυσικά μετά τα Δεκεμβριανά άρχισαν οι διώξεις των αριστερών και κομμουνιστών λογοτεχνών και διανοουμένων. Ενδεικτικοί είναι οι εκτοπισμοί από τις αγγλικές δυνάμεις στο στρατόπεδο της Ελ Τάμπα του ηθοποιού Μίμη Φωτόπουλου, του ποιητή Άρη Αλεξάνδρου, του πεζογράφου Γιώργου Βαλέτα, του στιχουργού Βαγγέλη Γκούφα και άλλων.

Περιέγραφε η Άλκη Ζέη στο βιβλίο της Με μολύβι φάμπερ νούμερο δύο τις μέρες του Δεκέμβρη: «Στο σχολείο, στην αυλή. Μπροστά μπροστά κάτω ξαπλωμένη η Αλίκη γεμάτη αίματα, το πόδι της κρέμεται. Το κρατάει με τα δύο της χέρια. Ουρλιάζει. Στην αυλή κεραμίδια, σίδερα, άνθρωποι. Όλα ανάκατα. Μέσα από το μισογκρεμισμένο κτίριο, δύο νεαροί κρατάνε μια κοπέλα. Άλλος από τους ώμους, άλλος από τα πόδια. Την έχουν σκεπάσει με ένα παλτό. Πάμε με τα πόδια, δεν έχει συγκοινωνία. Περπατάμε σε μια άγνωστη πόλη. Στη μέση του δρόμου, στην άσφαλτο σκάνε σφαίρες και κομμάτια σίδερα. Ατέλειωτος δρόμος»…

Ενώ από την άλλη ο τρόμος των αστών αποτυπώνεται στο ημερολόγιο του Γιώργου Θεοτοκά: «Πλήθη τεράστια παρελάσανε στους δρόμους κραυγάζοντας τα συνθήματα του κομμουνιστικού κόμματος. Νιώσαμε ένα μεγάλο και ασυγκράτητο λαϊκό κύμα που μας σήκωνε και μας έπαιρνε. Για μια στιγμή τρομάξαμε».

Ο καλύτερος, ίσως, επίλογος είναι τα λόγια του Μάνου Χατζιδάκι: «Τα Δεκεμβριανά δεν ήταν αντίδραση κομμουνιστών. Ήταν η αγανάκτηση των παιδιών της γαλαρίας που έβλεπαν τους συντρόφους τους και τα όνειρά τους στα φέρετρα, από σφαίρες που έριξαν δοσίλογοι και φασίστες, φορώντας γαλάζιους μανδύες εθνικοφροσύνης. Και όλα αυτά τα ελληνικά αποβράσματα με την επίσημη στήριξη του νεαρού τότε κράτους είχαν έναν εχθρό: την ψυχή των παιδιών της γαλαρίας»…

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν στο φύλλο 7-8 Δεκεμβρίου 

Δεκεμβριανά: Το χρονικό μιας αναπόφευκτης σύγκρουσης για την εξουσία

Ετικέτες: ΔεκεμβριανάεαμΜάκης ΓεωργιάδηςΠρος τον κόκκινο Δεκέμβρη του ΄44
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Ιστορικό–Πολιτικό διήμερο για τον Δεκέμβρη του ‘44

Επόμενο

Δεκέμβρης ’44: Τα «δύο έθνη» σε σύγκρουση

Σχετίζεται με Άρθρα

Μισός αιώνας από την απελευθέρωση της Σαϊγκόν και την ήττα των Αμερικανών στο Βιετνάμ

Μισός αιώνας από την απελευθέρωση της Σαϊγκόν και την ήττα των Αμερικανών στο Βιετνάμ
από Γιάννης Ελαφρός
07/05/2025
0

Μάκης Γεωργιάδης   Χρονολόγιο 1956: Οι ΗΠΑ μπλοκάρουν την προκήρυξη εκλογών και ενισχύουν τη στρατιωτική τους παρουσία Ιούνης 1965: Μεγάλης έκτασης δολοφονικές επιθέσεις των...

ΣυνεχίστεDetails

Χούντα 1967-1974: Τα παραμύθια περί της «εθνοσωτήριου» ιλαροτραγωδίας

21η Απρίλη: Από το πουλί της χούντας στα ακροδεξιά αυγά
από Δημήτρης Τζιαντζής
21/04/2025
0

Αφιέρωμα: Η χούντα της 21ης Απριλίου και ο σύγχρονος φασισμός  Μάκης Γεωργιάδης Χούντα 1967-1974 Τα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια και υπό την επήρεια ακόμη των...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Δεκέμβρης ’44: Τα «δύο έθνη» σε σύγκρουση

Δεκέμβρης '44: Τα «δύο έθνη» σε σύγκρουση

Δεκέμβρης ’44: Τα αγγλικά σχέδια προετοιμασίας της «ανοικτής σύγκρουσης με το ΕΑΜ»

Δεκέμβρης '44: Τα αγγλικά σχέδια προετοιμασίας της «ανοικτής σύγκρουσης με το ΕΑΜ»

Δεκεμβριανά: Το ΚΚΕ και ο στόχος της «Λαϊκής Δημοκρατίας»

Δεκεμβριανά: Το ΚΚΕ και ο στόχος της «Λαϊκής Δημοκρατίας»

Να ανακληθεί η απόλυση εργαζομένου από το Μητροπολιτικό Κολλέγιο

Να ανακληθεί η απόλυση εργαζομένου από το Μητροπολιτικό Κολλέγιο

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

από Γιάννης Ελαφρός
09/05/2025

Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Γιατί είμαι υποψήφιος με την Παντειέρα-ATTACK στις φοιτητικές εκλογές
Νεολαία

Γιατί είμαι υποψήφιος με την Παντειέρα-ATTACK στις φοιτητικές εκλογές

Βασίλης Τσουκαλάς

11/05/2025
ΠΕΝΕΝ
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Ξεκινάει Δευτέρα ξημερώματα (6 πμ) η 48ωρη παναττική απεργία

Ξεκινάει τα ξημερώματα της Δευτέρας (στις 6 πμ) η 48ωρη Παναττική απεργία της ΠΕΝΕΝ στα οχηματαγωγά πλοία με απεργιακή συγκέντρωση ...

11/05/2025
νΚΑ: Στις 14 Μάη… κάνουμε ATTACK!
Νεολαία

νΚΑ: Στις 14 Μάη… κάνουμε ATTACK!

Ανακοίνωση της νΚΑ για τις φετινές φοιτητικές εκλογές.  Στις 14 Μάη στηρίζουμε-ψηφίζουμε Attack στα ΑΕΙ ! Για δυνατή αντικαπιταλιστική – ...

11/05/2025
Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

Γιώργος Παυλόπουλος Με μια φυγή προς τα μπρος επιχείρησε να ξεπεράσει ο Φρίντριχ Μερτς το σοκ από το ταπεινωτικό πολιτικό ...

11/05/2025
Attack στα ΑΕΙ: Το πανεπιστήμιο του νόμου, της τάξης και των κερδών δεν θα περάσει!
Νεολαία

Attack στα ΑΕΙ: Το πανεπιστήμιο του νόμου, της τάξης και των κερδών δεν θα περάσει!

«Τα 10 σημεία που πρότεινε η Υπουργός Παιδείας στη χθεσινή Σύνοδο των Πρυτάνεων στη Χαλκιδική, αποτελούν ευθεία όξυνση της επίθεσης ...

11/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.