Μαριτίνα Μανιού
▸ Έπειτα από την πίεση του περσινού μεγαλειώδους κινήματος ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, με λαό και νεολαία να κάνει ξεκάθαρο ότι η παιδεία δεν θα θυσιαστεί στον βωμό του κέρδους, βλέπουμε την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, πάνω στον ήδη καλά στημένο καμβά της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, να προσπαθεί να βαθύνει ολοένα και περισσότερο την αντιδραστική εκπαιδευτική αναδιάρθρωση (και) στα σχολεία.
Λίγες μέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς το υπουργείο δεν δίστασε με fast track διαδικασίες να περάσει σε εγκύκλιο μια διάταξη που προβλέπει μια τιμωρητική αντιμετώπιση των καταλήψεων στα σχολεία.
Πρόκειται για ένα αντιδραστικό μέτρο, όπου σε περίπτωση που «η διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθίσταται αδύνατη ή ιδιαιτέρως δυσχερής λόγω παρεμπόδισης» –από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο–, το σχολείο είναι υποχρεωμένο «να παρέχει υποχρεωτικά τον ίδιο αριθμό διδακτικών ωρών εξ’ αποστάσεως». Όμως, η διάταξη δεν σταματά εκεί και συνεχίζει… Αφότου αποκατασταθεί η λειτουργία της μονάδας, «το σχολείο υποχρεωτικά παρέχει και δια ζώσης τον ίδιο αριθμό διδακτικών ωρών που παρείχε εξ αποστάσεως». Πώς; Με περιορισμό των εκδρομών και περιπάτων και παράλληλη διεξαγωγή μαθημάτων με τις σχολικές εορτές.
Ευθεία επίθεση σε βασικά μέσα πάλης του μαθητικού κινήματος (κατάληψη, αποχή)
Συντελείται, λοιπόν, μία ευθεία επίθεση σε βασικά μέσα πάλης του μαθητικού κινήματος (κατάληψη, αποχή), τα οποία το υπουργείο επιχειρεί να καταστείλει με τιμωρητικό τρόπο μέσω της διπλής αναπλήρωσης μαθημάτων, σε ώρες μάλιστα που θεωρούνται «ανάσα» για τους μαθητές (βλ. τριήμερες-πενθήμερες εκδρομές, περίπατοι κλπ.).
Το συγκεκριμένο μέτρο δεν έρχεται ως κεραυνός εν αιθρία. Αποτελεί με έμμεσο τρόπο προσπάθεια της κυβέρνησης να περιφρουρήσει την αντιεκπαιδευτική πολιτική της, την οποία δεν δίστασε να ξεδιπλώσει το καλοκαίρι μέσω του νέου νομοσχεδίου για το σχολείο και να θωρακιστεί απέναντι σε κάθε μορφή πιθανής αντίδρασης του πανεκπαιδευτικού και ευρύτερα του νεολαιίστικου και εργατικού κινήματος. Είδαμε χαρακτηριστικά την απάντηση των αστυνομικών δυνάμεων, από τις πρώτες κιόλας μέρες της εφαρμογής των συγχωνεύσεων τμημάτων, απέναντι στα κύματα αντιδράσεων και κινητοποιήσεων που ξέσπασαν τόσο από μαθητές και γονείς όσο και από σωματεία εκπαιδευτικών, φτάνοντας στο σημείο να ρίχνουν χημικά και να χτυπήσουν αγωνιζόμενους εκπαιδευτικούς που κινητοποιήθηκαν έξω από το υπουργείο Παιδείας. Η κυβέρνηση καταστέλλει, λοιπόν, προκειμένου ανενόχλητη να ιδιωτικοποιεί και παράλληλα να εφαρμόζει τη βάρβαρη και χρόνια ταξική πολιτική που έχουμε δει τα αποτελέσματά της με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής Σχολής (ΕΒΕ) και την Τράπεζα Θεμάτων.
Με αντιδραστικό διάταγμα, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να οχυρώσει την πολιτική της ιδιωτικοποίησης
Πλέον οι ταξικοί φραγμοί ξεκινούν από τις πρώτες τάξεις του λυκείου (βλ. εθνικό απολυτήριο) αλλά φτάνουν μέχρι και το γυμνάσιο (βλ. ψηφιακό φροντιστήριο). Παράλληλα, οι συγχωνεύσεις των τμημάτων, αποτέλεσμα του βάρβαρου μέτρου της αξιολόγησης των σχολείων σε «καλά» και «κακά», έρχονται να δείξουν ότι το υπουργείο αντιλαμβάνεται τους μαθητές απλώς ως νούμερα στην προσπάθεια να ελαχιστοποιήσει τα έξοδα και να εξοικονομήσει πόρους. Την ίδια στιγμή που το ΥΠΑΙΘ θα μειώνει τα λεφτά που δίνει για την παιδεία, ο μαθητής θα αναγκάζεται να κάνει ολόκληρο ταξίδι για να πάει στο μάθημα του καθώς το τμήμα του μπορεί να έχει μετακινηθεί σε άλλη γειτονιά ή σε άλλο χωριό και έπειτα θα στοιβάζεται σε μια αίθουσα με άλλους 25-29 συμμαθητές του!
Απέναντι στο σχολείο των ταξικών φραγμών και στη διαμόρφωση μιας παιδείας για λίγους και εκλεκτούς, όπου τα πληττόμενα ταξικά κομμάτια των μαθητών θα πετιούνται εκτός, το μαθητικό κίνημα θα συνεχίσει να παλεύει για ένα ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο χωρίς αποκλεισμούς. Όσο επιτίθενται στα μέσα αγώνα, όπως η κατάληψη, όσο προσπαθούν να φιμώσουν τις φωνές των μαθητών, άλλο τόσο το μαθητικό κίνημα θα συνεχίζει να παλεύει για τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες λαού και νεολαίας. Η επίθεση που δέχεται το πανεκπαιδευτικό κίνημα γεννά την ανάγκη το επόμενο διάστημα να οργανωθούν κινητοποιήσεις αντίστοιχες με τη μαζική πανεκπαιδευτική κινητοποίηση της περασμένης Παρασκευής 20/9, όπου μαθητές φοιτητές και εκπαιδευτικοί θα δείξουν ότι δεν θα είμαστε εκεί που χωράμε αλλά θα είμαστε εκεί που θέλουμε!