Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Λογοτεχνία

«Πτέρυγα Α΄-Κελί 71»: Δύο κόσμοι, όχι χωριστά

04/08/2024
σε Λογοτεχνία
«Πτέρυγα Α΄-Κελί 71»: Δύο κόσμοι, όχι χωριστά
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Κατερίνα Φραγκουλοπούλου

«Μα απ’ την κόλασή μου σου φωνάζω:

Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω»

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ό,τι μπόρεσα να πάθω: Ένα οχυρό της σύγχρονης ποίησης

Ποίημα: Μαθήματα Ιστορίας

Γαλάτεια Καζαντζάκη 

Το θεατρικό έργο του Β. Τσιράκη (εκδ. Tόπος), τοποθετείται, όπως φανερώνει και ο τίτλος, σε ένα κελί φυλακής, όπου συναντιούνται δύο άνθρωποι οι οποίοι κάτω από «φυσιολογικές» συνθήκες δεν θα αλληλοεπιδρούσαν ποτέ. Ο ένας (Α), ένας μηχανικός , στέλεχος κατασκευαστικής εταιρείας με καλλιτεχνικές ανησυχίες και ο άλλος (Β), μετανάστης, θρησκευόμενος, απόκληρος της ζωής, κυνηγημένος από την εφηβεία του. Κανένας από τους δύο δεν διέπραξε το έγκλημα για το οποίο φυλακίστηκε και καταλήγουν να μοιράζονται τον περιορισμένο χώρο ενός κελιού.

Δραματουργικά, το κελί παίζει ουσιαστικό ρόλο στην ιστορία τους. Λειτουργεί σαν μικροσκόπιο, που βοηθά τον θεατή-αναγνώστη να επικεντρωθεί στα «εργαστηριακά» δείγματα που έχει μπροστά του. Εξισώνει τα δύο κεντρικά πρόσωπα του έργου. Ο κοινωνικός περίγυρος φτάνει σε μας μέσα από τις διηγήσεις τους και σύντομα δελτία ειδήσεων. Έτσι, έχουμε μπροστά μας δύο ανθρώπους «γυμνούς», μεγεθυμένους και όλο το χρόνο να σκεφτούμε/αναλύσουμε τη ζωή τους, μακριά από τον καταιγισμό πληροφοριών και εικόνων, που έχουμε πια συνηθίσει.

Ας επικεντρωθούμε, λοιπόν, στο πραγματικό αντικείμενο μελέτης μας, τους δύο ήρωες του έργου.

Ο Α είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα ενός ανθρώπου της «μεσαίας» τάξης. Προέρχεται από μία αποκατεστημένη οικονομικά οικογένεια, ακολουθεί τη λογική του «καλού» πτυχίου και της καλής «δουλειάς» παραμερίζοντας το προφανές ταλέντο του στη ζωγραφική και μπαίνει με τη θέλησή του στο λουστραρισμένο κελί μιας σύγχρονης εταιρείας. Έχει την οικονομική δυνατότητα να ακολουθεί το σύγχρονο τρόπο ζωής/lifestyle, να καλύπτει τις πραγματικές αλλά και τις πλασματικές ανάγκες που αυτός δημιουργεί με αντάλλαγμα την κατάργηση κάθε έννοιας προσωπικού χώρου, ελεύθερου χρόνου και τελικά ελευθερίας. Όταν αρχίζει να το αντιλαμβάνεται και να σκέφτεται την αποδέσμευσή του, εμπλέκεται σε ένα έγκλημα και καταλήγει στη φυλακή. Αυτή τη νέα, απόλυτη στέρηση της ελευθερίας του την αποδέχεται πλήρως και την «αγαπάει». Φτάνει στο σημείο, όταν του δίνεται η δυνατότητα να αποφυλακιστεί, να επιλέξει την παραμονή του στη φυλακή απέναντι στην κοινωνική αστάθεια/αναταραχή που προκαλεί το ξέσπασμα ενός πολέμου και μιας βαθιάς οικονομικής κρίσης.

 Μπορούν η ελευθερία και η ασφάλεια να συνυπάρξουν ή αλληλοαναιρούνται;

Ο Β είναι μετανάστης. Γι’ αυτόν το καπιταλιστικό όνειρο τελείωσε στα 15 του με το ξεκλήρισμα της οικογένειάς του, την αρπαγή του σπιτιού του και τη στέρηση των όποιων δικαιωμάτων του. Παίρνει το δρόμο της ξενιτιάς, αναζητώντας έναν ελάχιστο χώρο για να ζήσει. Βρίσκει μια «δουλίτσα» και ζει στο περιθώριο μέσα στο φόβο, προσπαθώντας να παραμένει αόρατος. Όταν δολοφονείται το αφεντικό του, ομολογεί το έγκλημα, επιλέγοντας την «ασφάλεια» της φυλακής, δηλαδή τροφή και στέγη. Είναι, όμως, ένας άνθρωπος που δεν ξεχνά την ιστορία του, δεν σπάει τους δεσμούς του με τα πατριωτάκια του, που είναι επίσης φυλακισμένα, και δεν αρνείται στον εαυτό του τη δυνατότητα να εξελιχθεί και να αλλάξει. Εκμεταλλεύεται μάλιστα τις δυνατότητες που του παρέχει ο Α για το τελευταίο. Έτσι, όταν του δίνεται η δυνατότητα να αποφυλακιστεί, την αρπάζει με σκοπό να παλέψει για την ελευθερία του και για να αλλάξει τον κόσμο μέσα από τη συλλογική δράση.

Μέσα σε ένα κόσμο που κινείται με καταιγιστικούς ρυθμούς, το έργο του Βασίλη Τσιράκη μας αναγκάζει να σταθούμε για μια στιγμή ακίνητοι, να ακούσουμε τις σκέψεις μας και να τοποθετηθούμε σε μερικά θεμελιώδη ερωτήματα. Μπορούν η ελευθερία και η ασφάλεια να συνυπάρξουν ή αλληλοαναιρούνται; Ποια είναι η σχέση ανάγκης και επιθυμίας; Πώς η πληθώρα προσφοράς καθοδηγεί τις επιθυμίες και αν καταφέρουμε να καθορίσουμε τις επιθυμίες μας είμαστε ελεύθεροι ή έστω ευτυχισμένοι; Είναι αυτό μια διεργασία στα πλαίσια της ατομικής ευθύνης; Είναι τελικά η ζωή ένας μοναχικός δρόμος επιβίωσης που καταλήγει στο συμβιβασμό ή ζούμε μονάχα όταν υπάρχουμε για τους άλλους;

Ετικέτες: Κατερίνα Φραγκουλοπούλου
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Κρατικές ευθύνες για την πανώλη

Επόμενο

Λαγονήσι: ΜAT έστειλε η κυβέρνηση ενάντια στους κατοίκους, για να προστατεύσει μεγάλα ξενοδοχειακά συμφέροντα (Video – photos)

Σχετίζεται με Άρθρα

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»
από Δημήτρης Τζιαντζής
26/04/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Ήταν ο Οιδίποδας πατροκτόνος και ο Λάιος ο πατέρας του; Λένε ψέματα οι αλήθειες τους και μπορούμε να πούμε αλήθειες μέσα από...

ΣυνεχίστεDetails

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/01/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Η μουσική παράσταση Ματαρόα στον ορίζοντα στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής συνδέει τον επαναστατικό αγώνα της Αντίστασης και του Δεκέμβρη του ΄44...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Λαγονήσι: ΜAT έστειλε η κυβέρνηση ενάντια στους κατοίκους, για να προστατεύσει μεγάλα ξενοδοχειακά συμφέροντα (Video – photos)

Λαγονήσι: ΜAT έστειλε η κυβέρνηση ενάντια στους κατοίκους, για να προστατεύσει μεγάλα ξενοδοχειακά συμφέροντα (Video - photos)

Κοινωνική αναταραχή και έκρηξη ακροδεξιάς βίας στη Βρετανία

Κοινωνική αναταραχή και έκρηξη ακροδεξιάς βίας στη Βρετανία

Να πάρουμε πίσω τις ζωές και τα καλοκαίρια μας

Να πάρουμε πίσω τις ζωές και τα καλοκαίρια μας

Αποχαιρετισμός στον αγωνιστή εκπαιδευτικό Μάκη Μαυρέλη

Αποχαιρετισμός στον αγωνιστή εκπαιδευτικό Μάκη Μαυρέλη

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής
Η Άλλη Όψη

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής

Στις 14 Μαΐου η σπουδάζουσα νεολαία καλείται να πάρει αποφάσεις σε δύο επίπεδα. Αρχικά, έχει τη δυνατότητα να «αξιολογήσει» το ...

13/05/2025
Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

Παναγιώτης Ξοπλίδης Η Ρωσία αποτελεί έναν αναμφισβήτητα υπολογίσιμο «παίκτη» στην πυραμίδα του σύγχρονου ολοκληρωτικού καπιταλισμού, παρά τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά του ...

13/05/2025
Αντί Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ
Αναδημοσιεύσεις

Αντί Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ

Παρέμβαση για το θέμα της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ που ακυρώθηκε. Από τη σελίδα των εκδόσεων Ισνάφι. Δήλωση της ...

12/05/2025
νΚΑ: Στις 14 Μάη… κάνουμε ATTACK!
Νεολαία

νΚΑ: Στις 14 Μάη… κάνουμε ATTACK!

Ανακοίνωση της νΚΑ για τις φετινές φοιτητικές εκλογές.  Στις 14 Μάη στηρίζουμε-ψηφίζουμε Attack στα ΑΕΙ ! Για δυνατή αντικαπιταλιστική – ...

12/05/2025
Γυρίζει στο σχολείο της η εκπαιδευτικός Χρύσα Χοτζόγλου-Δεκτή η αναστολή της δυνητικής αργίας
Εκπαίδευση

Γυρίζει στο σχολείο της η εκπαιδευτικός Χρύσα Χοτζόγλου-Δεκτή η αναστολή της δυνητικής αργίας

Μια σημαντική πρώτη νίκη του πανεκπαιδευτικού κινήματος αλληλεγγύης ενάντια στις διώξεις εκπαιδευτικών και τον κυβερνητικό αυταρχισμό-εμπορευματοποίηση της παιδείας αποτελεί η ...

12/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.