Ματίνα Παπαχριστούδη
Λίγο μετά τις ευρωεκλογές, το Alert ΤV, ένα κανάλι με ιδιοκτησία-«φάντασμα» στο οποίο κυριαρχούν οι εκπομπές του Κυριάκου Βελόπουλου, ανακοίνωσε ως διευθυντή ειδήσεων τον Στέφανο Χίο, πραγματικό εκδότη του ακροδεξιού Μακελειού, του ανθρώπου που πριν δύο χρόνια πρωταγωνίστησε στην επιχείρηση ενοποίησης των ακροδεξιών μορφωμάτων υπό τον υπόδικο υπαρχηγό της Χρυσής Αυγής, Ηλία Κασιδιάρη, η οποία όμως απέτυχε. H εκπομπή του αρχηγού της Ελληνικής Λύσης στο Alert TV, στο μεταξύ, μεταδίδεται σε δεκάδες μικρά περιφερειακά κανάλια, ανάμεσα τους και σε πέντε σταθμούς στην Αττική, με αποτέλεσμα ο εμπρηστικός πολιτικός λόγος του να ακούγεται καθημερινά σε όλη τη χώρα. Κι αυτό είναι μια από τις αιτίες της δημοφιλίας του. Ο ίδιος είχε δηλώσει στο παρελθόν πως πλήρωσε 1,5 εκατ. ευρώ για τη μετάδοση της εκπομπής του σε δίκτυο καναλιών!
Γεγονός είναι, σε κάθε περίπτωση, ότι αυτή τη στιγμή το κόμμα του έχει την ισχυρότερη τηλεοπτική παρουσία και μάλιστα χωρίς τη διαμεσολάβιση ισχυρών ιδιοκτητών ΜΜΕ. Σε αυτό το φόντο, η πρωτιά της Μαρίν Λεπέν στον πρώτο γύρω των εκλογών στη Γαλλία φαίνεται πως δημιούργησε προσδοκίες στον Βελόπουλο. Έσπευσε, έτσι, να οικειοποιηθεί την άνοδο της γαλλικής ακροδεξιάς, δηλώνοντας εκφραστής του ρεύματος αμφισβήτησης της δεξιάς νεοφιλελεύθερης πολιτικής.
Παρά τις μεγάλες προσδοκίες του αρχηγού της Ελληνικής Λύσης, ωστόσο, οι διαφορές με την επιτυχία της Λεπέν είναι τεράστιες. Η Λεπέν είχε την ανοιχτή υποστήριξη του Γάλλου μεγιστάνα των ΜΜΕ, Βενσάν Μπολορέ, στα μίντια του οποίου εκτός από τη συνεχή υποστηρικτική προβολή των θέσεων της, ξεδιπλώθηκε η επιχείρηση συκοφάντησης των πολιτικών αντιπάλων της. Τα δυο τελευταία χρόνια δε, ανέθεσε στην ακροδεξιά δημοσιογράφο Καρολίν Παρμεντιέρ, την οποία έκανε σύμβουλο Τύπου, την εξομάλυνση των τεταμένων σχέσεων της με τα συστημικά Μέσα ενημέρωσης της Γαλλίας, μια επιχείρηση που σε μεγάλο βαθμό στέφθηκε με επιτυχία.
Στη χώρα μας, αντιθέτως, το κόμμα της ΝΔ συνεχίζει να έχει – σε γενικές γραμμές – την αμέριστη στήριξη του συστήματος μίντια και των ολιγαρχών ιδιοκτητών τους. Παράλληλα, ενσωματώνει στους κόλπους του την ακροδεξιά ιδεολογία, πολιτική και τακτική.
Πλήρης είναι η αδιαφορία της κυβέρνησης, των θεσμικών ελεγκτικών οργάνων και των ΜΜΕ να εφαρμόσουν δυο νέους κανονισμούς της ΕΕ. Ο πρώτος αφορά στην «προστασία των δημοσιογράφων και της ελευθερίας του Τύπου», που εγκρίθηκε τον περασμένο Απρίλιο και οφείλει να εφαρμοστεί σε όλα τα κράτη-μέλη. Ο δεύτερος υποχρεώνει τη χώρα να εφαρμόσει νομοθεσία προστασίας ΜΜΕ και δημοσιογράφων έναντι των καταχρηστικών αγωγών Slapps.
Είναι φανερή η απροθυμία της κυβέρνησης αλλά και των ιδιοκτητών των ΜΜΕ να ενσωματώσουν τη νέα νομοθεσία. Οι κανόνες είναι σαφείς, θα πρέπει να δημοσιοποιούνται στοιχεία και πληροφορίες για το ιδιοκτησιακό καθεστώς όλων των ομίλων σε ειδική πλατφόρμα. Επίσης, τα ΜΜΕ οφείλουν να δημοσιοποιούν τα στοιχεία για την κρατική διαφήμιση που λαμβάνουν, ενώ η κάθε χώρα υποχρεούται να δημοσιοποιεί σε ποια μίντια και πόσα δίνει κάθε έτος.
Η διαφήμιση γενικά και η κρατική διαφήμιση ειδικότερα παραμένουν το ισχυρό όπλο χειραγώγησης όλων των ΜΜΕ, βασικό μέσο διαφθοράς και διαπλοκής. Τα μόνα στοιχεία που δημοσιοπούνται είναι αυτά των διαγωνισμών προς τις διαφημιστικές εταιρείες. Στα ποσά του πρώτου εξαμήνου του 2024, πάντως, προστέθηκε ένα ακόμη, ύψους 3,65 εκατ. ευρώ, για την επικοινωνιακή διαχείριση της υπόθεσης ξεπουλήματος των παραλιών.