Ματίνα ΠαπαχριστούδηN
Από το 2022 και μετά, καταγράφεται εντατική προσπάθεια επιβολής της αμερικανο-νατοϊκής ατζέντας στην ενημέρωση και της ιδεολογικής της επιρροής σε δημοσιογράφους, ανθρώπους της πληροφόρησης αλλά και στα πανεπιστήμια. Από την περίοδο της προσπάθειας για την «εκπαίδευση δημοσιογράφων» από την αμερικάνικη πρεσβεία και μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, το ΝΑΤΟ διεύρυνε τις επιχειρήσεις επιρροής, με δημόσια πλέον και καλά προωθημένα προγράμματα υπό τον μανδύα αντιμετώπισης της παραπληροφόρησης ή της… ασφάλειας των δημοσιογράφων.
Την περασμένη εβδομάδα, πολυδιαφημίστηκε με δελτίο τύπου από το ΓΕΕΘΑ η «συνδυασμένη σύσκεψη των Ομάδων Εργασίας (Working Groups) του ΝΑΤΟ για τις Πληροφοριακές και Ψυχολογικές Επιχειρήσεις (Information – Psychological Operations), καθώς και η σύσκεψη της Ομάδας Εργασίας για τις Στρατιωτικές Δημόσιες Σχέσεις (Military Public Affairs)». Όπως έγραψε η νέα ειδησεογραφική διπλωματική ιστοσελίδα neostrategy.gr, «οι στρατιωτικές δημόσιες σχέσεις (σχέσεις προς τον Τύπο και την κοινωνία) και οι επιχειρήσεις ψυχολογικού πολέμου πάνε μαζί και σε αυτά επιβάλλεται να συνηθίσουν τα ελληνικά ΜΜΕ».
Ο συνδυασμός των «ψυχολογικών επιχειρήσεων», μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος επιθετικής στρατιωτικής επικοινωνιακής τακτικής με τις «δημόσιες σχέσεις» του στρατού, αποτυπώνει την κλιμάκωση των προσπαθειών για την επιβολή φιλοπολεμικής πολιτικής μέσω των μίντια. Γεγονός είναι ότι η διαρκής κατάντια στην ενημέρωση, με τα «οικόσιτα» στην κυβερνητική προπαγάνδα συστημικά Μέσα, δημιουργεί ευνοϊκό έδαφος για να περάσει η νέα φιλοπόλεμη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το καινούργιο είναι ότι τα διάφορα αυτά «σεμινάρια» ή «σχολεία» προωθούνται θρασύτατα, ανακοινώνονται χωρίς κανένα πρόσχημα ή, έστω, επιχείρημα και φυσικά, χωρίς καμία αντίδραση. Τουναντίον, πολλές από αυτές τις νατοϊκές επιχειρήσεις αγκαλιάζονται από τις ιδιοκτησίες των μίντια και υποστηρίζονται δημοσιογραφικά.
Ρόλο έπαιξαν ήδη από το 2022 η λειτουργία «σχολείου επιχειρήσεων ΜΜΕ του ΝΑΤΟ» στο Κιλκίς, η διοργάνωση από το ΝΑΤΟ συνεδρίου για την ασφάλεια δημοσιογράφων στη Θεσσαλονίκη και η ίδρυση αμέσως μετά «διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης δημοσιογράφων για την ασφάλεια επαγγελματιών ΜΜΕ σε πολεμικά μέτωπα». Ο στόχος να επιβληθεί στην ελληνική κοινωνία ο «φιλοαμερικανισμός», αλλά και να πεισθεί αυτή ότι είναι αναγκαίος ο πόλεμος, η μετατροπή της βιομηχανίας σε πολεμική, καθώς και ότι η χώρα έχει σημαίνοντα ρόλο στις πολεμικές νατοϊκές επιχειρήσεις.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Ρεπορτάζ για τα ελληνικά μίντια στη γερμανική εφημερίδα Taz αναδεικνύει τον ολοκληρωτικό έλεγχο της ενημέρωσης από την κυβέρνηση. Με αφορμή την πρόσφατη απεργία στα ΜΜΕ, η γερμανική εφημερίδα σημειώνει πως δεν απήργησαν όλα τα ΜΜΕ, δείχνοντας ότι υπάρχει «μια ύπουλη διαπλοκή μεταξύ κυβέρνησης και μέσων ενημέρωσης». Για το «κατεστραμμένο τοπίο», όπως το χαρακτηρίζει, αιτία είναι η κρατική επιδότηση μέσω διαφήμισης των Μέσων.
Το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτεί πλέον και την κρατική διαφήμιση, με κονδύλια που κατευθύνονται στα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ επιτυγχάνοντας την πλήρη υποταγή τους. Για την καμπάνια «αναβάθμισης των ταμειακών μηχανών» θα δοθούν από αυτό 3,88 εκατ. ευρώ. Τα ελεγχόμενα μίντια, πριν καν πάρουν τα λεφτά αυτά, «διαφήμισαν» την κυβερνητική απόφαση για τη «διασύνδεση ταμειακών μηχανών» με τα έτοιμα γραμμένα ρεπορτάζ στα non-paper του υπουργείου Οικονομίας.
Μέχρι την Κυριακή του Πάσχα, όπως διαβάσαμε, οι τηλεοπτικοί σταθμοί αλλά και οι εταιρείες παραγωγής θα πρέπει να καταθέσουν τις αιτήσεις για τις νέες παραγωγές της επόμενης σεζόν στο ΕΚΟΜΕ. Το Κέντρο καταργείται και έως τον Σεπτέμβριο του 2024 δεν θα γίνεται αποδεκτή καμία αίτηση ενίσχυσης. Η ενοποίηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με το ΕΚΟΜΕ και η ίδρυση του νέου φορέα “Δημιουργική Ελλάδα” αλλάζει τα δεδομένα.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (3.5.24)