Νικόλας Καβακλής
▸Ένας μεγάλος αγώνας έχει ξεκινήσει εδώ και δύο εβδομάδες στον χώρο των τηλεφωνικών κέντρων, με τους εργαζομένους στις 4+1 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου (Teleperformance, Webhelp, TTEC, Foundever και τη δεύτερη εβδομάδα Cosmote e-Value) να συντονίζονται και οργανώνουν δύο 24ωρες απεργίες.
Απαιτώντας αυξήσεις στους μισθούς, καλύτερες συνθήκες εργασίας, λιγότερη δουλειά, αλλά και κατάργηση της σύγχρονης σκλαβιάς του καθεστώτος visa ειδικού σκοπού, που κρέμεται σαν γκιλοτίνα πάνω από τους εργαζόμενους. Ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι που προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ πληρώνονται με ψίχουλα, απειλούνται με απέλαση αν απολυθούν και δεν έχουν δικαίωμα να ψάξουν άλλη δουλειά.
Από αυτούς τους εργαζόμενους γεννήθηκε ο τρέχων αγώνας, με τη συλλογή υπογραφών 400 εργαζομένων στην Teleperformance, με καταγωγή από την Τυνησία. Έτσι, σε έναν από τους πιο επικερδείς κλάδους για το ελληνικό κεφάλαιο, τα πιο φτωχά στρώματα των εργαζομένων κινητοποιούνται για να απαιτήσουν το αυτονόητο. Και παρότι πολλοί από αυτούς έχουν να χάσουν περισσότερα από απλώς τη δουλειά τους, η συμμετοχή στην απεργία ήταν τεράστια, με ομάδες στην Teleperformance να φτάνουν το 90% συμμετοχής στην απεργία της 8ης Φλεβάρη. Σύμφωνα με το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών-Πληροφορικής (ΣΕΤΗΠ), συνολικά συμμετείχαν περίπου 3.000 εργαζόμενοι/ες, ντόπιοι/ες και μετανάστες/τριες που εργάζονται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χανιά και άλλες πόλεις.
Η τεράστια συμμετοχή στην πρώτη απεργία δεν πέρασε απαρατήρητη από την εργοδοσία, η οποία έστησε ένα γαϊτανάκι τρομοκρατίας απέναντι στους εργαζομένους. Με απειλές για δυσμενείς μεταθέσεις, απολύσεις, επιπτώσεις στις συνθήκες εργασίας τους, αλλά και προσωπικές συναντήσεις με όσους απήργησαν και προσπάθεια εξαγοράς με μπόνους. Ωστόσο, αυτό δεν φάνηκε να κατευνάζει τον αγώνα των εργαζομένων στα τηλεφωνικά κέντρα, με την απεργία τη Δευτέρα 19/2 να πραγματοποιείται με μεγάλη επιτυχία. Όπως ανακοίνωσε το ΣΕΤΗΠ την Πέμπτη η «πίεση των μεγάλων απεργιακών κινητοποιήσεων {…} υποχρέωσε την εργοδοσία της Webhelp “να καθίσει στο τραπέζι”, αποστέλλοντας στο κλαδικό μας συνδικάτο αίτημα για την έναρξη διαπραγματεύσεων για την υπογραφή Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, την Παρασκευή 23/2». Την Κυριακή 25/2 πραγματοποιήθηκε νέα συνάντηση στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά για την οργάνωση των εργαζομένων.
Η διοίκηση της Teleperformance, που έχει ως εταιρεία και τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην απεργία, αλλά και όπου οι εργαζόμενοί της είναι στη διαδικασία ίδρυσης επιχειρησιακού σωματείου, τρομοκρατημένη, αμφισβητεί το δικαίωμα προκήρυξης απεργίας από το ΣΕΤΗΠ και το πηγαίνει στα δικαστήρια. Ωστόσο, απ’ ό,τι φαίνεται, οι εργαζόμενοι στα τηλεφωνικά κέντρα, έχοντας δει την τεράστια συμμετοχή αλλά και δύναμη που διαθέτουν, δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν πίσω.
Ο αγώνας στα τηλεφωνικά κέντρα δεν είναι απλώς κλαδικός, που αφορά ένα συγκεκριμένο κομμάτι ενός κλάδου. Αποτελεί μια πραγματική επίδειξη ταξικής δύναμης των πιο φτωχών εργαζομένων, τους οποίους το κεφάλαιο προσπαθεί να κατακερματίσει ακόμα περισσότερο μεταξύ ντόπιων και μεταναστών. Η ενότητα των αιτημάτων των εργαζομένων για ίσα δικαιώματα, αλλά και για βελτίωση των συνθηκών εργασίας και μισθού, πρέπει να αποτελέσει πυξίδα για τους εργαζομένους και τη νεολαία, όχι μόνο σε ολόκληρο τον κλάδο της πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, αλλά και στην υπόλοιπη κοινωνία.
Μπροστά στην απεργία στις 28/2, να κλιμακωθεί και να περιλάβει συνολικά αιτήματα (λιγότερες ώρες εργασίας, μεγαλύτερους μισθούς, ίσα δικαιώματα, Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας), αλλά συνδεόμενος με τους άλλους εργαζόμενους, τους αγρότες και τους φοιτητές, να βάλει μπροστά και πολιτικά αιτήματα όπως η κατάργηση της visa ειδικού σκοπού, η αντίσταση στις ιδιωτικοποιήσεις και μέτρα κατά της ακρίβειας. Τα πιο φτωχά, αλλά και τα πιο παραγωγικά, κομμάτια της εργατικής τάξης πρέπει να αποτελέσουν τον συνδετικό ιστό της αγωνιζόμενης κοινωνίας μπροστά στους αγώνες που είναι ήδη εδώ!