Ομότιμος καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ
Όσοι μπορούν θα πληρώνουν για να έχουν πρόσβαση στην απόκτηση πτυχίου και στη συνέχεια, μέσω πολλαπλών διασυνδέσεων ή/και προνομίων, πρόσβαση σε εργασία με επιστημονικό και κοινωνικό στάτους, λέει στο Πριν ο Γιώργος Γρόλλιος, ομότιμος καθηγητής στο Παιδαγωγικό του ΑΠΘ, τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων θα βρεθούν εκτός. Έχοντας πραγματοποιήσει πολύχρονη έρευνα για τον χαρακτήρα της ιδιωτικής εκπαίδευσης διεθνών, ο Γ. Γρόλλιος τονίζει πως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια υποβαθμίζουν συνειδητά την επιστημονική έρευνα και τις γνώσεις που συμβάλλουν στην άρτια και σφαιρική επιστημονική συγκρότηση. Όσον αφορά την υποτιθέμενη υποστήριξη των δημόσιων ΑΕΙ, ο Γ. Γρόλλιος τονίζει πως η κυβέρνηση ψεύδεται, καθώς υπήρξε διαρκής υποχρηματοδότηση και υπονόμευσή τους.
Συνέντευξη στον Γιώργο Κρεασίδη
▶ Τι σημαίνει για τα μορφωτικά δικαιώματα και την εργασιακή προοπτική των παιδιών από τα λαϊκά στρώματα η προσπάθεια της ΝΔ να νομοθετήσει ιδιωτικά πανεπιστήμια;
Σημαίνει την κατακρεούργησή τους, αφού τα ιδιωτικά πανεπιστήμια αποσκοπούν στο κέρδος των ιδιοκτητών τους και στην εξασφάλιση των δικών τους αποφοίτων σε βάρος των μορφωτικών και εργασιακών δικαιωμάτων των παιδιών των λαϊκών κοινωνικών τάξεων και στρωμάτων που δεν δύνανται να πληρώνουν δίδακτρα. Όσοι μπορούν θα πληρώνουν για να έχουν πρόσβαση στην απόκτηση πτυχίου και στη συνέχεια, μέσω πολλαπλών διασυνδέσεων ή/και προνομίων, πρόσβαση σε εργασία με επιστημονικό και κοινωνικό στάτους.
▶ Ποιες θα είναι οι συνέπειες της ίδρυσης ιδιωτικών σχολών για τα δημόσια πανεπιστήμια;
Για την κυβέρνηση, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια των διδάκτρων, της εμπορευματοποίησης της γνώσης, της αυταρχικής διοίκησης, των ελαστικών σχέσεων εργασίας και της εξαφάνισης κάθε φωνής κριτικής αμφισβήτησης αποτελούν τα πρότυπα για τη λειτουργία και των δημόσιων πανεπιστημίων.
▶ Παρ’ όλα αυτά η κυβέρνηση επιμένει να τονίζει πως με τις επιλογές της θα υποστηρίξει τα δημόσια πανεπιστήμια. Ποια είναι η εμπειρία από την Ελλάδα και διεθνώς;
Η κυβέρνηση ψεύδεται. Πρόσφατες έρευνες, αλλά και αποφάσεις διοικητικών οργάνων των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων δείχνουν τη συστηματική υποχρηματοδότηση, καθώς και τη μείωση του διδακτικού και διοικητικού προσωπικού τους. Η υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης αποτελεί βασική κατεύθυνση των κυρίαρχων αστικών τάξεων διεθνώς, με στόχο τη λειτουργία της εκπαίδευσης με βάση ιδιωτικοοικονομικούς όρους.
Ποια θα είναι η θέση της γνώσης και της επιστημονικής έρευνας σε μια πανεπιστημιακή εκπαίδευση με ιδιώτες; Τι μας λέει η διεθνής εμπειρία;
Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια λειτουργούν πρωταρχικά ως διδακτήρια μετάδοσης δεξιοτήτων που χρειάζονται οι επιχειρήσεις. Συνεπώς, υποβαθμίζουν συνειδητά την επιστημονική έρευνα, καθώς και τις γνώσεις που συμβάλλουν στην άρτια και σφαιρική επιστημονική συγκρότηση.
▶ Σε ποιο συνολικό πλαίσιο πολιτικής εντάσσεται η επιλογή της ΝΔ για τα ιδιωτικά ΑΕΙ;
Η επιλογή για ιδιωτικά πανεπιστήμια συνδέεται, πρώτον, με δεσμεύσεις της νεοφιλελεύθερης Δεξιάς του Μητσοτάκη προς τμήματα του ελληνικού και ξένου κεφαλαίου που επιθυμούν να επενδύσουν στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Δεύτερον, με τη θέλησή της να πάρει ρεβάνς για την πολιτική ήττα της Δεξιάς στη μάχη για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος στη δεκαετία του 2000. Τρίτον, με την επιτάχυνση της επιχειρηματικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας και τέταρτον με την εκκαθάριση των εστιών αμφισβήτησης της κυρίαρχης αστικής πολιτικής και ιδεολογίας στο εσωτερικό των δημόσιων πανεπιστημίων.
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το «σιδερένιο κλουβί» εντός του οποίου βλέπει και τοποθετεί τον εαυτό της η ελληνική αστική τάξη και τα πολιτικά κόμματα που την υποστηρίζουν
▶ Πώς η στρατηγική της ΕΕ υπαγορεύει τη συναίνεση του πολιτικού συστήματος;
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το «σιδερένιο κλουβί» εντός του οποίου βλέπει και τοποθετεί τον εαυτό της η ελληνική αστική τάξη και τα πολιτικά κόμματα που την υποστηρίζουν. Δεν είναι τυχαίο ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος παραβιάζεται με την επίκληση του γεγονότος ότι ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν σχεδόν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
▶ Τι μηνύματα στέλνει ο αγώνας του φοιτητικού κινήματος;
Ο αγώνας του φοιτητικού κινήματος είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρος, κυρίως επειδή στέλνει το μήνυμα ότι η ιδεολογικοπολιτική κυριαρχία της αστικής τάξης γίνεται εύθραυστη όταν αναπτύσσεται κίνημα στην εκπαίδευση, όπως έχει συμβεί πολλές φορές ιστορικά στη χώρα μας.
▶ Με ποιες προϋποθέσεις μπορούν να νικήσουν οι φοιτητικοί αγώνες;
Μερικές βασικές προϋποθέσεις για τη νίκη του φοιτητικού αγώνα είναι πρώτο να είναι μαχητικός και ανυποχώρητος, δεύτερο να εμβαθύνει πολιτικά ξεκαθαρίζοντας τους εχθρούς και τους φίλους του, τρίτο να αγκαλιάζει βήμα προς βήμα όλους τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, τέταρτο να οργανώνεται σε συνεργασία με τις αντίστοιχες κινητοποιήσεις των μαθητών και μαθητριών, καθώς και των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, συγκροτώντας ένα πλατύ και στέρεο μέτωπο παιδείας και πέμπτο να αφουγκράζεται και να αξιοποιεί κάθε είδος λαϊκής κινητοποίησης και συμπαράστασης.