Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

«Πεσμένα Φύλλα»: Η ομορφιά της απλότητας

10/12/2023
σε Ταινίες-σειρές
«Πεσμένα Φύλλα»: Η ομορφιά της απλότητας
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

Ο σπουδαίος Φινλανδός δημιουργός Άκι Καουρισμάκι επιστρέφει στον κόσμο του προλεταριάτου, σε μια γλυκόπικρη ιστορία αγάπης και συντροφικότητας.

Ο Χολάπα, εργάτης στις κατασκευές, απολύεται επειδή συλλαμβάνεται να πίνει κατά την διάρκεια της δουλειάς. Η Άνσα, υπάλληλος σε σούπερ μάρκετ, απολύεται επίσης γιατί δίνει τα ληγμένα τρόφιμα της ημέρας σε έναν άστεγο. Οι δυο τους θα συναντηθούν σε ένα συνοικιακό μπαρ, όπου η Άνσα θα προσκαλέσει τον Χολάπα για φαγητό, όμως αυτός δεν θα πάει ποτέ στο γεύμα γιατί θα χάσει το χαρτάκι με το τηλέφωνό της και μηn γνωρίζοντας τη διεύθυνσή της θα προσπαθήσει να την ξανασυναντήσει. Η υπόθεση της ταινίας κάλλιστα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα ανάλαφρο love story, όμως ο Καουρισμάκι με αφορμή την απλή αυτή ερωτική ιστορία περνά με μαεστρία από το μερικό στο γενικό, από το ειδικό στο καθολικό, χαρακτηριστικό στοιχείο όλων των μεγάλων έργων τέχνης.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Η μαεστρία του έγκειται πρώτα απ’ όλα στη «φιλοσοφία» της σκηνοθεσίας του. Στα Πεσμένα φύλλα, (Kuolleet lehdet), τα πράγματα δεν λέγονται, αλλά δείχνονται. Υπηρετώντας με συνέπεια την εκφραστική λιτότητα, ο Καουρισμάκι επιλέγει τους χαμηλούς τόνους, τον αργό σχετικά ρυθμό και τον μινιμαλισμό. Παράλληλα, αποφεύγοντας τα κουραστικά πλάνα σεκάνς και επιλέγοντας αρκετά κοντινά, η σκηνοθεσία ακροβατεί μεταξύ ενός ιδιόμορφου ποιητικού ρεαλισμού και του νατουραλισμού του σύγχρονου αγγλικού σινεμά. Η δράση απλουστευτική, συμβολική και σε αρκετές περιπτώσεις μη αληθοφανής, αποστασιοποιεί τον θεατή τόσο από την πλοκή όσο και από την εμβάθυνση στους χαρακτήρες, δίνοντας το βάρος στην υφολογική προσέγγιση του θέματος. Τα αργά πλάνα, η φειδωλή κίνηση της κάμερας, τα δειλά βλέμματα, οι χαμηλότονες φράσεις, οι αμήχανες σιωπές, οι μηχανικές κινήσεις, οι διακριτικές χειρονομίες, όλα μοιάζουν με ανορθογραφίες της σύγχρονης κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Η ταινία φωτίζει τις συνθήκες εργασίας της σύγχρονης-αόρατης εργατικής τάξης

Όμως ο Καουρισμάκι δεν μένει μόνο εκεί. Συνεχίζοντας την τριλογία του προλεταριάτου (Σκιές στον Παράδεισο, Άριελ, Η γυναίκα με τα σπίρτα), διεισδύει στα υπόγεια του αναπτυγμένου καπιταλισμού, βγάζοντας στο φως τις συνθήκες εργασίας της σύγχρονης-αόρατης εργατικής τάξης. Δείχνοντας μας εικόνες με εργάτες που ζουν σε κοντέινερς, που εργάζονται με εξαντλητικά ωράρια και τον συνεχή φόβο της απόλυσης, μας υπενθυμίζει πως η ταξική πάλη συνεχίζεται, ενώ παράλληλα παίρνει θέση στο σήμερα παρουσιάζοντάς μας τις μονόπλευρες ειδήσεις του φιλανδικού ραδιοφώνου για τον πόλεμο της Ουκρανίας. Να σημειώσουμε εδώ πως ο Καουρισμάκι –που πριν διακριθεί ως σκηνοθέτης είχε εργαστεί και ως οικοδόμος– είχε μποϊκοτάρει τη φιέστα των Όσκαρ σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τον πόλεμο στο Ιράκ.

Οι ηθοποιοί της ταινίας «είναι», δεν «παίζουν». Είναι περισσότερο σύμβολα παρά χαρακτήρες, ενώ τα σκηνικά ρεαλιστικά, προσεγμένα και στην παραμικρή λεπτομέρεια, σε συνδυασμό με την ατμοσφαιρική φωτογραφία, έχουν τον δικό τους λόγο δίνοντας μας έντονα πολύχρωμα πλάνα όπου κυριαρχούν τα βασικά χρώματα.

 Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με τα πολλά όμορφα ρετρό τραγούδια, δίνουν ένα αποτέλεσμα λιτό, αλλά ουσιαστικό, γλυκόπικρο αλλά συνοδευόμενο από ζεστό χιούμορ που δεν εκβιάζει το γέλιο, προκαλώντας μας συναισθήματα χωρίς μελοδραματισμούς και ταυτίσεις. Έχει ειπωθεί πως ο υπαινιγμός και η ειρωνεία είναι βασικά εργαλεία της τέχνης και στα Πεσμένα φύλλα ο Καουρισμάκι μας παρουσιάζει ένα γυμνό από φτιασιδώματα και φιοριτούρες κινηματογράφο, κλείνοντας αυτή τη φορά ειρωνικά το μάτι και στους παραγωγούς της σύγχρονης κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (9.12.23)

 

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Σαλαμίνα: Μία προαναγγελθείσα δολοφονία

Επόμενο

Φορολογικό: «Τσεκούρωμα» στους μικρούς, κανένα μέτρο για τους μεγάλους

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Φορολογικό: «Τσεκούρωμα» στους μικρούς, κανένα μέτρο για τους μεγάλους

Φορολογικό: «Τσεκούρωμα» στους μικρούς, κανένα μέτρο για τους μεγάλους

Τα αποτελέσματα των εκλογών στην Ένωση Λογιστών Ελεγκτών Αττικής

Τα αποτελέσματα των εκλογών στην Ένωση Λογιστών Ελεγκτών Αττικής

«November»: Μια πολιτική σάτιρα του Ντέιβιντ Μάμετ στο θέατρο «Τζένη Καρέζη»

«November»: Μια πολιτική σάτιρα του Ντέιβιντ Μάμετ στο θέατρο «Τζένη Καρέζη»

Κ. Χατζηδάκης: Ο Ρομπέν των μισθωτών

Κ. Χατζηδάκης: Ο Ρομπέν των μισθωτών

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα
Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα

από Κυριάκος Νασόπουλος
29/05/2025

Αφιέρωμα

Με την Παλαιστίνη ως τη λευτεριά: Μαχητικό συλλαλητήριο αλληλεγγύης στο Σύνταγμα! (βίντεο)
Κίνημα

Με την Παλαιστίνη ως τη λευτεριά: Μαχητικό συλλαλητήριο αλληλεγγύης στο Σύνταγμα! (βίντεο)

Πολλές εκατοντάδες διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν και πάλι στο κέντρο της Αθήνας σε μια μαχητική διαδήλωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη και καταδίκης της ...

04/06/2025
Από την πράσινη στη χακί «ανάπτυξη»
Αφιερώματα

Από την πράσινη στη χακί «ανάπτυξη»

  Φάκελος: Περιβάλλον κερδών Γιάννης Ελαφρός Ο πλανήτης φλέγεται από πυρετό, άρρωστος από καπιταλιστική υπερμεγέθυνση Τα προηγούμενα χρόνια η παγκόσμια ...

04/06/2025
Διαβεβαιώσεις για ασφαλή διέλευση ζητάει ο στολίσκος της ελευθερίας
Κίνημα

Διαβεβαιώσεις για ασφαλή διέλευση ζητάει ο στολίσκος της ελευθερίας

Επείγουσα έκκληση του Freedom Flotilla Coalition (Στολίσκου της Ελευθερίας) για άσκηση πίεσης στις κυβερνήσεις ώστε να δεσμευτούν για την ασφαλή ...

04/06/2025
Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα
Κίνημα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα

Αγωνιστικά καλέσματα από την Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό Εργατικών Σωματείων και Συλλογικοτήτων, την ΑΝΤΑΡΣΥΑ και την οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση Καθώς ...

04/06/2025
Νίκη Εκδοτική: Τρεις μήνες απλήρωτοι οι εργαζόμενοι
ΠΡΙΝ

Νίκη Εκδοτική: Τρεις μήνες απλήρωτοι οι εργαζόμενοι

Άτυπη παύση πληρωμών φαίνεται να έχει κηρύξει ο όμιλος Νίκη εκδοτική. Η εργοδοσία καθυστερεί συστηματικά τις πληρωμές των εργαζομένων σε ...

04/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.