Ματίνα Παπαχριστούδη
Ξαφνικά, οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών βγήκαν… αναφορά στο προαύλιο του Μεγάρου Μαξίμου. Ο εκνευρισμός τους αφορά «χρέος» του φορέα επιδοτήσεων οπτικοακουστικής παραγωγής ΕΚΟΜΕ, σε σειρές και παραγωγές που έχουν ήδη μεταδοθεί στα κανάλια, το οποίο φθάνει τα 150 εκατ. ευρώ! Τι συμβαίνει, λοιπόν, με τη στήριξη της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ελλάδα, του τομέα που διαφημίζεται από τη ΝΔ ως «πόλος έλξης ξένων επενδύσεων» και ευκαιρία τουριστικής προβολής της χώρας;
Οι απαντήσεις που δόθηκαν στη Βουλή (από τον αρμόδιο υφυπουργό Κ. Κυρανάκη σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Καραμέρου), ότι από το 2021 έως και σήμερα δόθηκαν περίπου 93,5 εκατ. ευρώ για 152 παραγωγές – τα 63 εκατ. σε διεθνείς παραγωγές και τα 30 σε ελληνικές – ενώ υπάρχουν αιτήματα πληρωμών ύψους 130 εκατ. ευρώ, πιστοποιούν την αποτυχία του συστήματος.
Επί της ουσίας, η ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής από το 2017, με τη δημιουργία του ΕΚΟΜΕ, αντί να οδηγήσει σε αναγέννηση της βιομηχανίας παραγωγής σε τηλεόραση και κινηματογράφο στη χώρα μας, μετατράπηκε σε αιμοδότη πολλών εκατομμυρίων σε διεθνείς παραγωγές, με μόνη «παροχή» την απασχόληση εργαζομένων ορισμένων μόνο ειδικοτήτων και την «πληρότητα» των ξενοδοχείων στις περιοχές όπου γίνονταν τα γυρίσματα. Έως και το 2021, στο μεταξύ, δόθηκαν σχεδόν 100 εκατ. ευρώ από το ΕΚΟΜΕ, πολλά εξ΄ αυτών στην ιδιωτική τηλεόραση, με ενίσχυση εκτός των σήριαλ και ριάλιτι εκπομπών.
Το 2021 η κυβέρνηση άνοιξε τη στρόφιγγα δανειοδότησης μέσω του Ταμείου Εγγυοδοσίας Δανείων Επιχειρήσεων Παραγωγής Οπτικοακουστικών με αρχικό ποσό 62,5 εκατ. ευρώ και ύψος δανείων από 25 έως 900 χιλιάδες ευρώ. Παράλληλα, τα ιδιωτικά κανάλια προχώρησαν σε παραγγελίες πολλών ελληνικών σειρών μυθοπλασίας, εξ’ ου και τα έτη 2020-’23 στα κανάλια μεταδόθηκαν περισσότερα από 100 σήριαλ. Στα θετικά του συστήματος κρατικών ενισχύσεων θα μπορούσε να καταγραφεί ο εμπλουτισμός της τηλεοπτικής παραγωγής με κινηματογραφικά στάνταρντ (ήχος, μοντάζ, εξωτερικά γυρίσματα, αμοιβές, μεταφορά λογοτεχνικών έργων στη μικρή οθόνη).
Το καθεστώς πλέον αλλάζει και τα ιδιωτικά κανάλια θα μειώσουν τα σήριαλ. Θα διατεθούν μεν 100 εκατ. για παραγωγές αλλά μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ το ΕΚΟΜΕ οδεύει προς κατάργηση, μέσω συγχώνευσής του με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Ο πολυδιαφημισμένος ευρωπαϊκός νόμος για την ελευθερία του Τύπου κινδυνεύει να καταντήσει ένα ακόμη πλέγμα διατάξεων απαγορεύσεων της δημοσιογραφικής έρευνας και αποκάλυψης. Δυο είναι τα σημεία των κυβερνητικών παρεμβάσεων: Το πρώτο αφορά στις καταχρηστικές αγωγές (Slapps) για τις οποίες οι κυβερνήσεις της ΕΕ εγείρουν προσκόμματα προστασίας των δημοσιογράφων. Το δεύτερο αφορά στις παρακολουθήσεις δημοσιογράφων με κατασκοπευτικά λογισμικά.
Στο αρχικό κείμενο (από το 2021) αναφέρεται η «απαγόρευση παρακολούθησης δημοσιογράφων», σήμερα όμως η πλειονότητα των κρατών της ΕΕ (Γερμανία, Ιταλία, Ελλάδα, κ.λ.π) πέτυχε, εκτός από την «εθνική ασφάλεια», την εξαίρεση συνολικά 32 «αδικημάτων» στα οποία θα επιτρέπεται η παρακολούθηση! Στη λίστα αναφέρονται για παράδειγμα: Διαφθορά, απάτη, περιβαλλοντικό έγκλημα, διευκόλυνση της παράνομης εισόδου και διαμονής. Πρακτικά, σε κάθε κοινωνική δημοσιογραφική έρευνα τα κράτη θα έχουν υπό παρακολούθηση τους «δράστες».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα για τα παραπάνω είναι η είδηση πως ο Γρ. Δημητριάδης, πρώην γενικός γραμματέας της κυβέρνησης της ΝΔ και ανηψιός του πρωθυπουργού, που αποπέμφθηκε λόγω του Predator, κατέθεσε και δεύτερη αγωγή κατά δημοσιογράφων της σελίδας reporters united και της Εφημερίδας των Συντακτών, απαιτώντας αποζημίωση για «ηθική βλάβη» ύψους 2,45 εκατ. ευρώ! Η καταστολή στη χώρα μας ενισχύεται και από τις διατάξεις του νέου ποινικού κώδικα, με τις οποίες οι δημοσιογράφος μπορεί και να φυλακίζεται…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (16.12.23)