Γιώργος Μιχαηλίδης
Στις 15 Σεπτεμβρίου 2023, περίπου 13.000 από τους συνολικά 145.000 εργαζόμενους/ες στις αυτοκινητοβιομηχανίες General Motors, Ford και Stellantis ξεκινούσαν μια απεργία διαρκείας σε τρία εργοστάσια-κλειδιά. Το τόλμημά τους ήταν μεγάλο, καθώς απέναντί τους είχαν κολοσσούς που παρήγαγαν το 50% των αυτοκινήτων των ΗΠΑ, συνεισφέροντας κατά 1,5% στο ΑΕΠ της πλουσιότερης χώρας του πλανήτη. Μάλιστα, αν και το 2019 το σωματείο των United Auto Workers (UAW) είχε οργανώσει και πάλι μια 40ήμερη απεργία στην General Motors, μια ταυτόχρονη απεργία στους τρεις κολοσσούς δοκιμάστηκε για πρώτη φορά. Και ορθώς. Καθώς οι μέρες περνούσαν, περισσότερα εργοστάσια των τριών εταιρειών έπαιρναν μέρος στον απεργιακό αγώνα με συμμετοχή χιλιάδων εργαζομένων. Η απεργία ήταν τόσο ηχηρή που ανάγκασε τους Μπάιντεν και Τραμπ να τοποθετηθούν υπέρ των αιτημάτων των εργαζομένων.
Ενάμιση μήνα μετά, η ηγεσία του συνδικάτου έκλεισε συμφωνίες με τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη. Σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα, τα νέα συμβόλαια θα περιλαμβάνουν 11% αύξηση τον πρώτο χρόνο και 25% αύξηση σε ορίζοντα 4ετίας-5ετίας. Για να αντιληφθούμε καλύτερα την κατάσταση, οι συνολικές αυξήσεις που είχαν λάβει οι εργαζόμενοι σ’ αυτό τον τομέα κατά την τελευταία εικοσαετία δεν ξεπερνούσαν το 23%. Ακόμα πιο σημαντική νίκη ήταν η κατάργηση των εσωτερικών διακρίσεων μεταξύ παλιών/μόνιμων και νέων/συμβασιούχων εργαζομένων. που επιτεύχθηκε με γενναία αύξηση στους μισθούς των τελευταίων και εφαρμογή της λογικής «ίση αμοιβή για ίση εργασία». Τέλος, το συνδικάτο πέτυχε τη δέσμευση των αυτοκινητοβιομηχανιών να συνεχίσουν την παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, διασφαλίζοντας έτσι χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Αν και οι συμφωνίες αμφισβητήθηκαν από το πιο ριζοσπαστικό κομμάτι των απεργών ως ανεπαρκείς με βάση το κόστος ζωής και κάποιοι καταψήφισαν την τελική τους μορφή στα κατά τόπους σωματεία, η επιτυχία είναι ηχηρή. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγο μετά την επίτευξη των συμφωνιών, ο πρόεδρος του συνδικάτου ανακοίνωσε ότι ένα ακόμη σωματείο βρίσκεται υπό σύσταση, αυτή τη φορά στην Tesla: «Στόχος μας να οργανωθούμε όπως ποτέ ξανά. Όταν επιστρέψουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το 2028 δεν θα είναι απλά για τους Μεγάλους Τρεις αλλά για τους Μεγάλους Πέντε ή Έξι», ανήγγειλε επευφημούμενος, ενώ ταυτόχρονα η Toyota έσπευδε να ανακοινώσει ότι προχωράει σε μισθολογικές αυξήσεις στους υπαλλήλους της.
Σημειώνεται πως το 2023, ο αριθμός των απεργών στις ΗΠΑ υπερδεκαπλασιάστηκε σε σχέση με δύο χρόνια πριν κι αυτό μάλλον δεν περνάει απαρατήρητο από την εργοδοσία…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (4.11.23)