▸Ανακοίνωση της Ανταρσία στην Δυτική Μακεδονία για την παραδοχή της κυβέρνησης ότι θα υπάρχουν πρόσθετες καθυστερήσεις στην έναρξη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα έπρεπε να έχει τελειώσει εδώ και τουλάχιστον 8 χρόνια.
Θησαυρίζουν οι εργολάβοι, ενώ ο λαός περιμένει πληρώνοντας για το Μετρό. Καμιά σκέψη για ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας του!
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σταϊκούρας στην πρόσφατη επίσκεψή του, αφού ήρθε προεκλογικά στη Θεσσαλονίκη για να στηρίξει τον Τζιτζικώστα και τους δημάρχους της ΝΔ, έταξε ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει το 2024 τελικά. Αναμενόμενο φυσικά, αφού πέρασε το καταληκτικό όριο του Απρίλιου του 2023, για τον οποίο είχε «δεσμευτεί» ο Μητσοτάκης το 2019. Και βλέπουμε… Έτσι και αλλιώς το βασικό ενδιαφέρον της κυβέρνηση της ΝΔ ήταν να μην βγει ζημιωμένη η εργολαβία.
Αυτό στο οποίο όμως δεν αναφέρονται στην κωμικοτραγική συζήτηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα έπρεπε κανονικά να έχει τελειώσει εδώ και τουλάχιστον 8 χρόνια, είναι το γεγονός ότι ο λαός πληρώνει όλο αυτό το διάστημα τα σπασμένα. Παράλληλα δεν απολογήθηκε κανείς τους για τη βάρβαρη επέμβαση στα αρχαία της Βενιζέλου, δήθεν για να ολοκληρωθεί στην ώρα του το έργο, παρά τις αντιδράσεις σύσσωμης της επιστημονικής κοινότητας και των αρχαιολόγων.
Παραπέρα ο Φορέας Λειτουργίας, όπως είναι γνωστό από το περασμένο φθινόπωρο προορίζεται για ιδιωτικοποίηση με την μορφή ΣΔΙΤ. Αυτό σημαίνει ότι και το Μετρό επιχειρείται να παραδοθεί στην κερδοσκοπία του ιδιωτικού τομέα, στήνεται μια ακόμη Hellinic Train, που βάζει το κέρδος πάνω από τις ανθρώπινες ζωές, ένας νέος ΟΑΣΘ με τα γνωστά αδιέξοδα. Μάλιστα, όλα αυτά σημαίνουν ότι ακόμα και αν τελειώσει το έργο στις αρχές του 2024, ο διαγωνισμός που επιβάλλει το πλαίσιο της ΕΕ για τον Φορέα Λειτουργίας είναι αντικειμενικά χρονοβόρος, ενώ η απευθείας ανάθεση που επιθυμεί η κυβέρνηση και τα συμφέροντα που καραδοκούν μπορεί να κολλήσει στα δικαστήρια.
Το γεγονός ότι ο Χ. Σταϊκούρας στις δηλώσεις του έκανε σύνδεση του Μετρό με τον ΟΑΣΘ θύμισε ότι αυτός παραμένει σε «εκκαθάριση» μέχρι η αγανάκτηση που προκαλεί στα λαϊκά στρώματα η άθλια κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες να επιτρέψει την εκ νέου ιδιωτικοποίησή του. Η κατάρρευσή του όμως το 2017 ήρθε σαν αποτέλεσμα της χρεοκοπίας του μοντέλου της παράδοσης σε ιδιώτες των κοινωνικών υπηρεσιών. Δεν θα αλλάξει κάτι αν τους μικρομετόχους τους αντικαταστήσει ένα μονοπώλιο που μαζί με το Μετρό, θα πάρει σαν προίκα τον ΟΑΣΘ. Εξάλλου το βασικό χαρακτηριστικό θα είναι πάλι η κερδοσκοπία και η κρατική επιχορήγηση. Οι αστικές συγκοινωνίες είναι κοινωνικό αγαθό και πρέπει να περάσουν ολοκληρωτικά στο δημόσιο, με εργατικό και κοινωνικό έλεγχο.
Η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου, που η ίδια η κυβέρνηση προκάλεσε, συνεχίζοντας στο ίδιο μονοπάτι από το ξεκίνημα του έργου που ακολούθησαν όλες τις κυβερνήσεις των ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ, κόστισε στους πολίτες τουλάχιστον 90 εκατομμύρια ευρώ ως τώρα που δόθηκαν σαν αποζημιώσεις στους εργολάβους για τη καθυστέρηση του έργου. Η κυβέρνηση ΝΔ κωλυσιεργεί, οι εργολάβοι πλουτίζουν και οι Θεσσαλονικείς πληρώνουν και περιμένουν.
Είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί το μετρό με ευθύνη και σε όφελος του δημοσίου, έξω από τις απαιτήσεις και την χρόνια υποταγή στις απαιτήσεις του εργολάβου, που άλλωστε οδήγησε στο έγκλημα της καταστροφής της αρχαίας Εγνατίας. Όχι στην ιδιωτικοποίηση του μετρό της Θεσσαλονίκης μέσα από την παραχώρηση της λειτουργίας του σε εργολάβο. Αποκλειστικά δημόσια η ιδιοκτησία σε Μετρό και ΟΑΣΘ. Η λειτουργία να γίνεται με μέτρα ασφαλείας και δικαιώματα για τους εργαζόμενους. Για δωρεάν και ασφαλή μετακίνηση, φιλική στο περιβάλλο