Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Θεωρία Ανάλυση

Κομμουνισμός, ιστορική εμπειρία και αντιφάσεις

05/08/2023
σε Ανάλυση
Κομμουνισμός, ιστορική  εμπειρία και αντιφάσεις
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Μπάμπης Συριόπουλος

Ο Έντσο Τραβέρσο στο τελευταίο του βιβλίο συγκρίνει, ανατέμνει τις επαναστάσεις όχι σαν προϊόντα αντικειμενικής νομοτέλειας, αλλά σαν δημιουργήματα πραγματικών ανθρώπων στο δρόμο της κοινωνικής απελευθέρωσης. Στο κέντρο είναι ο κομμουνισμός με το ισχυρό επαναστατικό του πυρήνα, τις ιστορικές του εκφράσεις, τις αντιφάσεις του – και, πάνω απ’ όλα, η επανάσταση του Οκτώβρη.

Ψηφίδες και «στιγμιότυπα» επαναστάσεων δύο αιώνων

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

Ο Έντσο Τραβέρσο είναι γνωστός ιστορικός και συγγραφέας πολλών βιβλίων όπως Αριστερή μελαγχολία, Τι απέγιναν οι διανούμενοι;, Τα νέα πρόσωπα του φασισμού κ.α. Το έργο του αναφέρεται στις κορυφαίες στιγμές των βίαιων πολιτικών συγκρούσεων του 20ου αιώνα, στα αίτια και τις εκδηλώσεις της ναζιστικής βίας, καθώς και τις ελπίδες και διαψεύσεις από το επαναστατικό κίνημα. Βλέπει τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις από την έκβαση των ιστορικών συγκρούσεων στο παρόν, είναι πάντα δέσμιος κι ο ίδιος της «αριστερής μελαγχολίας» που ανατρέχει στις επαναστατικές στιγμές και τις «ουτοπίες» οι οποίες συγκλόνισαν τον κόσμο, εκτιμώντας ότι χωρίς αυτές είναι λειψοί και οι αγώνες του σήμερα.

Το τελευταίο του βιβλίο, από τις «Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου», γραμμένο την περίοδο της καραντίνας, έχει τίτλο Επανάσταση, διανοητική και πολιτισμική ιστορία. Σε αυτό θέτει στο κέντρο τις επαναστάσεις ξεκινώντας από το γαλλικό 1789 και διατρέχοντας τους δύο προηγούμενους αιώνες. Αναφέρεται στις επαναστάσεις και τις εξεγέρσεις που ήθελαν να ανατρέψουν την κοινωνία και όχι απλά μια κυβέρνηση ή ένα πολιτικό καθεστώς, στις κοινωνικές επαναστάσεις με ρητό ή υπόρητο σοσιαλιστικό περιεχόμενο.

Ευνόητο είναι ότι το βιβλίο δεν αποτελεί μια εξιστόρηση όλων των επαναστάσεων – εξάλλου κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο για ένα μόνο βιβλίο – αλλά, όπως υπαινίσσεται και ο υπότιτλος, είναι μια «συναρμολόγηση των διανοητικών και υλικών θραυσμάτων ενός διάσπαρτου και συχνά λησμονημένου επαναστατικού παρελθόντος», ένα σύνολο από ψηφίδες όπως ατμομηχανές, σώματα, αγάλματα, στήλες, οδοφράγματα, σημαίες, τοποθεσίες, ζωγραφικούς πίνακες, αφίσες, ημερομηνίες, ξεχωριστές ζωές κτλ. Το αποτέλεσμα είναι ένα εντυπωσιακό πανόραμα των «εφόδων στον ουρανό».

Η μεγάλη περιπέτεια της απελευθέρωσης

Η διαρκής επαναστατική απειλή, το φάντασμα του Οκτώβρη, διαμόρφωνε την πραγματικότητα, τάραζε τον ύπνο των αρχουσών τάξεων αναγκάζοντάς τες σε συμβιβασμούς και υποχωρήσεις

Οι επαναστάσεις είναι αποκλίσεις, ρήξεις, από τον «ορθολογικοποιημένο και τυποποιημένο χρόνο της συσσώρευσης του κεφαλαίου», προϊόν της ανθρώπινης δράσης και «όχι αποτέλεσμα μιας αναπόφευκτης οικονομικής κίνησης». Παρά την θεώρηση αυτή των Μαρξ και Ένγκελς ο συγγραφέας σημειώνει την ένταση και συχνά την αντίφαση ανάμεσα σε έναν μαρξικό ιστορικό ντετερμινισμό και σε έναν, επίσης μαρξικό, δημιουργικό και βολονταριστικό στρατηγικό λόγο. Οι επαναστάσεις δεν πραγματοποιούνται από κάποιον όχλο, από το πλήθος, αλλά από το «λαό που συγκροτείται σε ενιαίο συλλογικό σώμα και ενεργεί με πλήρη συνείδηση για να αλλάξει την ιστορία» (σελ 107). Εντούτοις, περιέχουν στιγμές άτακτων, αυθόρμητων, λαϊκών βιαιοτήτων, εκρήξεις απελευθερωτικής «θεϊκής βίας» σύμφωνα με τον Βάλτερ Μπένγιαμιν. Ο Έντσο Τραβέρσο συνειδητά δεν αφιερώνει κάποιο ιδιαίτερο κεφάλαιο στο ζήτημα της βίας, καθώς «οι επαναστάσεις δεν θα μπορούσαν, χωρίς να καταρρεύσουν, να αποφύγουν τον εξαναγκασμό» (σελ. 44).

Εκτός από το «ενιαίο συλλογικό σώμα», ιδιαίτερη μνεία γίνεται στους συγκεκριμένους ανθρώπους, άντρες και γυναίκες, στην ένταση ανάμεσα στη σεξουαλική επανάσταση και απελευθέρωση και στον «πουριτανικό ασκητισμό» και «σεξουαλικό Θερμιδόρ» του Στάλιν. Η καταγωγή συμβόλων όπως η κόκκινη σημαία και το νόημά της, η αισθητική παρουσία πασίγνωστων ζωγραφικών πινάκων του Ντιέγκο Ριβέρα, η πραγματική και συμβολική αξία των οδοφραγμάτων στις εξεγέρσεις διατρέχουν ένα κεφάλαιο του βιβλίου.

Ο συγγραφέας διαχωρίζει την ελευθερία σαν κατάσταση με ποικιλώνυμες ερμηνείες (ελευθερία της ιδιοκτησίας, ελευθερία του κράτους, ελευθερία «κάτω από το θεϊκό χέρι», ελευθερία χωρίς ρήξη) από την πραγματική απελευθέρωση, το σπάσιμο των αλυσίδων, τους μαύρους Γιακωβίνους της Αϊτής και την απελπισμένη εξέγερση των επαναστατών Εβραίων στο γκέτο της Βαρσοβίας το 1943 που δεν απέβλεπε παρά σε ένα θάνατο με αξιοπρέπεια στη μάχη. Κάνει διεισδυτική κριτική στον Μισέλ Φουκώ και στη Χάνα Άρεντ από αυτή τη σκοπιά.

Το τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου είναι αφιερωμένο στον κομμουνισμό, όπως εμφανίστηκε σε «4 αδρές μορφές» συνδεδεμένες αλλά και συχνά αντιτιθέμενες μεταξύ τους, τον κομμουνισμό σαν «επανάσταση», σαν «καθεστώς», σαν «αντιαποικιοκρατία» και τέλος σαν «μορφή της σοσιαλδημοκρατίας» με κέντρο πάντα την επανάσταση του Οκτώβρη. Δεν κρύβει τίποτα κάτω από το χαλί όπως την εξέλιξη του σοβιετικού καθεστώτος με τις εκκαθαρίσεις του 1936-1938, υπογραμμίζοντας ότι ενώ στη Σοβιετική Ένωση ο Στάλιν αποφάσιζε να εξοντώσει την παλιά φρουρά των μπολσεβίκων […] οι κομμουνιστές καθοδηγούσαν κινήματα αντίστασης ενάντια στο φασισμό στη Δυτ. Ευρώπη και προετοίμαζαν επαναστάσεις στην Ασία που έμελλε να αλλάξουν την όψη του 20ου αιώνα» (σελ 433).  Ο Τραβέρσο τελειώνει το βιβλίο υποστηρίζοντας τη «διάσωση του επαναστατικού πυρήνα του κομμουνισμού», καθώς «οι επαναστάσεις δεν μπορούν να προγραμματιστούν , έρχονται πάντα απρόσμενες».

Η επανάσταση την εποχή του ΤΙΝΑ

Η σημερινή αριστερά, οι μάταιες προσπάθειες και η ανάγκη της κομμουνιστικής ελπίδας

Η διαρκής επαναστατική απειλή, το φάντασμα του Οκτώβρη, διαμόρφωνε την πραγματικότητα, τάραζε τον ύπνο των αρχουσών τάξεων αναγκάζοντάς τες σε συμβιβασμούς και  υποχωρήσεις.

 

Οι επαναστάσεις ποτέ δεν αποτελούσαν τον κανόνα και η επαναστατική τάση στο εργατικό κίνημα συνήθως ήταν μειοψηφική. Αυτό που κυριαρχούσε ήταν η λογική των σταδίων, η επιδίωξη συμμαχίας με το ένα ή το άλλο αστικό κόμμα στο όνομα ειδικών συνθηκών, η κατάκτηση θέσεων στο κοινοβούλιο ή σε δημοτικά συμβούλια, ο εγκλωβισμός στην αστική δημοκρατία και ομαλότητα και συχνά οι κυβερνητικές φιλοδοξίες. Ωστόσο, οι επαναστάσεις που γίνονταν, ακόμα κι αν ηττούνταν, φώτιζαν σαν αστραπές τις δυνατότητες για έναν κόσμο χωρίς κεφάλαιο και εκμετάλλευση. Αν και ο ρεφορμισμός κυριαρχούσε, ρητός ή υπόρρητος, σοσιαλδημοκρατικός ή και εκπορευόμενος από ΚΚ (ιδίως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στη Δυτική Ευρώπη), η διαρκής επαναστατική απειλή, το φάντασμα του Οκτώβρη, διαμόρφωνε την πραγματικότητα, τάραζε τον ύπνο των αρχουσών τάξεων, αναγκάζοντάς τες σε συμβιβασμούς και υποχωρήσεις. Οι επαναστάσεις ήταν οι εξαιρέσεις που διαμόρφωναν τον κανόνα, τα «κοινωνικά συμβόλαια» του μεταπολεμικού κόσμου.

Αντίστοιχα, η υποχώρηση της κομμουνιστικής ελπίδας και της επαναστατικής απειλής, με συμβολικό ορόσημο το 1989, είχε καταστροφικές επιπτώσεις όχι μόνο στην επαναστατικές τάσεις, αλλά και στον ρεφορμισμό ο οποίος κατέρρευσε με πάταγο εξίσου εκκωφαντικό με τα καθεστώτα της Ανατολικής Ευρώπης. Οι κοινωνικές μεταρρυθμίσεις εντός του αστικού θεσμικού πλαισίου  (κοινωνικά αγαθά, δημόσιες δωρεάν υπηρεσίες κτλ.) αποδείχθηκε πως δεν ήταν παρά «σκιές» των επαναστατικών κυμάτων. Η έκλειψη των τελευταίων έφερε όχι μόνο υλικά και πολιτικά μακροσκοπικά αποτελέσματα, αλλά μετέβαλε και την κλίμακα των αξιών και των ιδεών. Υποχώρησαν η ταξική συνείδηση, η εργατική συλλογικότητα, η αλληλεγγύη και κυριάρχησαν ο ατομικισμός, η λατρεία του εαυτού και της εικόνας του. Οι άνθρωποι «μίκρυναν» γιατί μίκρυναν οι σκοποί τους. Αντί για τις «μεγάλες αφηγήσεις» κυριαρχεί το πρόταγμα και η υπεράσπιση της «ταυτότητας» καθενός και καθεμιάς, της εθνότητας, της θρησκείας, της «φυλής», του φύλου, της γενιάς κτλ. Πιο εύκολα προτάσσει σήμερα κανείς αυτό που είναι, παρά αυτό που είναι αναγκαίο να γίνει.

Βέβαια, η ταξική πάλη συνεχίζεται, οι εργατικοί και οι κοινωνικοί αγώνες ποτέ δεν σταμάτησαν, αντλούν δυνάμεις από τις σύγχρονες δυνατότητες για ζωή με λιγότερη δουλειά και αξιοπρέπεια για όλους, χρωματίζουν το γκρίζο τοπίο της καπιταλιστικής κανονικότητας, συγκροτούνται κινήματα, γίνονται κοινωνικές εκρήξεις και εξεγέρσεις. Ωστόσο, η κοινωνική δυσαρέσκεια δύσκολα μετασχηματίζεται σε κινήματα ανατροπής, σε συνειδητή επίθεση στην ατομική ιδιοκτησία και το κέρδος και δύσκολα συνδέεται με τις επαναστατικές απόπειρες του παρελθόντος. Το να ξεκινάς από το μηδέν σε ξαλαφρώνει από το βάρος της ήττας, αλλά στερείσαι την αίσθηση της συνέχειας, την πείρα από τις νίκες και τις ήττες, την ένταξη σε ένα κίνημα που έρχεται από πολύ μακριά και πηγαίνει πολύ πιο μακριά.

Στην εποχή της κυριαρχίας του «δεν υπάρχει εναλλακτική» (ΤΙΝΑ) και του καπιταλιστικού μονόδρομου, όταν η επανάσταση δεν είναι στην ημερήσια διάταξη, όταν ο κόσμος του κεφαλαίου – αλαζονικός και σίγουρος για τον εαυτό του – επιτίθεται και συνήθως νικάει, ποιο είναι το νόημα και η αξία για μια πολιτική δύναμη να είναι – ή να επιδιώκει να είναι – επαναστατική; Η απάντηση που κυριαρχεί στην Αριστερά είναι ότι δεν έχει νόημα η επαναστατική πολιτική σε μη επαναστατικούς καιρούς. Μάλιστα, θεωρείται ανεπίκαιρη και αναχρονιστική η διάκριση ανάμεσα σε επαναστατική και ρεφορμιστική Αριστερά. Η κατάργηση του περίφημου «αριστερόμετρου» αργά ή γρήγορα φτάνει μέχρι την κατάργηση ή το θόλωμα της διάκρισης Αριστεράς και Κέντρου και ούτω καθεξής.

Η αριστερή πολιτική συνήθως είναι μια λάιτ εκδοχή νεοφιλελευθερισμού, αλλιώς φιλοδοξεί στην καλύτερη περίπτωση να αναστήσει την σκιά του κομμουνισμού χωρίς τον ίδιο τον κομμουνισμό. Περιλαμβάνει ρεφορμιστικές διεκδικήσεις χωρίς κανένα επαναστατικό δρόμο ούτε καν διακηρυκτικά, θέλει να αναστήσει το «κράτος πρόνοιας» χωρίς τις συνθήκες που το δημιούργησαν, να κερδίσει την ανοχή ή και την ευμένεια της αστικής τάξης χωρίς πολιτικό εκβιασμό, να πάρει ψίχουλα χωρίς να ζητήσει το καρβέλι, να πολεμήσει την Ακροδεξιά και τον φασισμό χωρίς ταξική συνείδηση και πάλη. Ως γνωστόν, αυτές οι προσπάθειες αποτυγχάνουν και το «μικρότερο κακό» οδηγεί στο μεγαλύτερο.

Η ανασύσταση της κομμουνιστικής ελπίδας και της επαναστατικής απειλής είναι μονόδρομος όχι μόνο για την πραγμάτωση των «τελικών σκοπών» αλλά και για την ύπαρξη νικών και κατακτήσεων σήμερα. Σε καιρούς υποχώρησης η εκκίνηση δεν μπορεί παρά να είναι η άρση των αιτίων που την προκάλεσαν. Το κομμουνιστικό πρόγραμμα των «τελικών σκοπών» είναι αναγκαίο όχι σαν μακρινή επαγγελία και συμβολική υπόσχεση, αλλά σαν οδηγός για δράση απέναντι στην καπιταλιστική πραγματικότητα, σαν ρυθμιστική αρχή αποτίμησης οποιουδήποτε κινήματος και αιτήματος. Στη λαϊκά κατανοητή πτυχή του, σαν αντικαπιταλιστικό πρόγραμμα πάλης, γεφυρώνει την απόσταση ανάμεσα στους σημερινούς δυσμενείς συσχετισμούς και την επανάσταση.

Εξίσου αναγκαία είναι η επαναθεμελίωση της επαναστατικής Αριστεράς, η συγκρότηση κομμουνιστικής οργάνωσης, όχι ως αυτοσκοπός αλλά ως το αναγκαίο μέσο. Η σχέση με το παρελθόν του «ιστορικού κομμουνισμού» δεν μπορεί παρά «να διασώζει τον επαναστατικό του πυρήνα», τον απελευθερωτικό του χαρακτήρα, να διδάσκεται από τις εμπειρίες εργατικής εξουσίας και δημοκρατίας καθώς και από τις εκτροπές και μεταλλάξεις που ακύρωσαν την ουσία του οδηγώντας στην ατιμωτική του κατάρρευση.

Ο επαναστατικός δρόμος υπόθεση του σήμερα

Οι επαναστάσεις τιμώνται, οι βιογραφίες των πρωταγωνιστών τους μνημονεύονται σε επετείους και αφιερώματα. Ωστόσο, ανάγονται κυρίως στην ιστορική και συμβολική τους σημασία, θεωρούνται κατάλληλες για να συζητιούνται σε ακαδημαϊκούς κύκλους και συνέδρια.

Αντίθετα, ο επαναστατικός δρόμος δεν συζητιέται συνήθως σαν αναγκαία πλευρά της σημερινής πάλης απέναντι στην επίθεση του κεφαλαίου. Η αλήθεια είναι ότι οι επαναστάσεις δεν γίνονται κατά παραγγελία, δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα μιας αυθαίρετης υποκειμενικής βούλησης και απόφασης. Παρ’ όλα αυτά, δεν προκύπτουν μόνο από την ωρίμανση των αντικειμενικών συνθηκών, ούτε τις γεννάει κάποια απρόσωπη «ιστορία χωρίς υποκείμενο». Γίνονται συνειδητά από την εργατική τάξη και τους συμμάχους της και προετοιμάζονται συνειδητά από τις επαναστατικές πρωτοπορίες και μάλιστα στους καιρούς της υποχώρησης και της ήττας.

Δεν αρκούν ούτε η επίκληση του κομμουνισμού και της ιστορίας του, ούτε η απόρριψη του κοινοβουλευτικού δρόμου και του κυβερνητισμού, ούτε οι αντικαπιταλιστικοί στόχοι για τα κομματικά προγράμματα και το κίνημα. Η πολιτική έχει κέντρο την κρατική εξουσία και η επαναστατική πολιτική υπονομεύει το αστικό κράτος από τώρα. Το αντικαπιταλιστικό πρόγραμμα πάλης δεν είναι κυβερνητικό πρόγραμμα ούτε οι αντικαπιταλιστικοί στόχοι κατατίθενται ως νομοσχέδια στη Βουλή. Διεκδικούνται από ένα ανατρεπτικό εργατικό κίνημα και κατακτούνται με μαζικό πολιτικό εκβιασμό. Απέναντι στο αστικό κράτος ορθώνονται όργανα εργατικής πολιτικής, φύτρα εργατικής εξουσίας που θα το ανατρέψουν.

Η λογική και τα μέσα της εξωκοινοβουλευτικής επαναστατικής πάλης ξεκινάνε από σήμερα, ο επαναστατικός δρόμος κατεβαίνει από τα ιστορικά βιβλία στη ζωή γιατί είναι ο μοναδικός δρόμος όχι για το μικρότερο κακό αλλά για πραγματικές νίκες.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (29.7.23)

 

Ετικέτες: Έντσο Τραβέρσοεπανάστασηκομμουνιστικό πρόγραμμαΜπάμπης ΣυριόπουλοςΤο Θέμα
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

ΝΑΡ: Κήρυξη πολέμου στους εργαζόμενους με 16ωρο και μαθητεία από την κυβέρνηση

Επόμενο

Η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική θα συμμετέχει στις περιφερειακές εκλογές

Σχετίζεται με Άρθρα

ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!

ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!
από Δημήτρης Σταμούλης
13/05/2025
0

Ως «κατάπτυστη» χαρακτήρισε η ΠΕΝΕΝ τη δικαστική απόφαση που εκδώθηκε σήμερα Τρίτη, δεύτερη ημέρα της 48ωρης απεργίας της Ένωσης, μετά από προσφυγή των εφοπλιστών....

ΣυνεχίστεDetails

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής
από Χρίστος Κρανάκης
13/05/2025
0

Στις 14 Μαΐου η σπουδάζουσα νεολαία καλείται να πάρει αποφάσεις σε δύο επίπεδα. Αρχικά, έχει τη δυνατότητα να «αξιολογήσει» το κυβερνητικό έργο. Ένα έργο...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική θα συμμετέχει στις περιφερειακές εκλογές

Η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική θα συμμετέχει στις περιφερειακές εκλογές

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Λαγός ο υπ. Εργασίας Α. Γεωργιάδης για 16ωρη δουλειά όπως απαιτούν οι εργοδότες

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Λαγός ο υπ. Εργασίας Α. Γεωργιάδης για 16ωρη δουλειά όπως απαιτούν οι εργοδότες

Κάλεσμα συμπόρευσης από την Ανταρσία στο Αιγαίο ενάντια στα εκφυλιστικά φαινόμενα στο χώρο της αριστεράς

Κάλεσμα συμπόρευσης από την Ανταρσία στο Αιγαίο ενάντια στα εκφυλιστικά φαινόμενα στο χώρο της αριστεράς

Επέτειος θανάτου του Φρίντριχ Ένγκελς

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!

Ως «κατάπτυστη» χαρακτήρισε η ΠΕΝΕΝ τη δικαστική απόφαση που εκδώθηκε σήμερα Τρίτη, δεύτερη ημέρα της 48ωρης απεργίας της Ένωσης, μετά ...

13/05/2025
Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας
Πολιτική

Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας

Μια σημαντική πολιτική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα από την Πρωτοβουλία αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό σωματείων και συλλογικοτήτων και την Ένωση ...

13/05/2025
ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Οι φοιτητές ψηφίζουν μαχητικά, ανατρεπτικά, αντικαπιταλιστικά.
Νεολαία

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Οι φοιτητές ψηφίζουν μαχητικά, ανατρεπτικά, αντικαπιταλιστικά.

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για τις φετινές φοιτητικές εκλογές.  Στις 14 Μαΐου διεξάγονται οι φοιτητικές εκλογές σε όλους τους συλλόγους πανελλαδικά. ...

13/05/2025
ΚΕΔΔΑ: Για τη σύλληψη και τη δίκη του υποψήφιου διδάκτορα και της κοπέλας που τον φιλοξενούσε
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Για τη σύλληψη και τη δίκη του υποψήφιου διδάκτορα και της κοπέλας που τον φιλοξενούσε

H ΚΕΔΔΑ- Κίνηση για τις Ελευθερίες, τα Δημοκρατικά Δικαιώματα, την Αλληλεγγύη καταγγέλλει την πολιτικά υποκινούμενη δίωξη υποψήφιου διδάκτορα και μέλους ...

13/05/2025
Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής
Η Άλλη Όψη

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής

Στις 14 Μαΐου η σπουδάζουσα νεολαία καλείται να πάρει αποφάσεις σε δύο επίπεδα. Αρχικά, έχει τη δυνατότητα να «αξιολογήσει» το ...

13/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.