Όλα τα πρόσωπα στα υπουργεία αλλάξανε ρόλους και θέσεις, όμως η Λίνα Μενδώνη μένει αμετακίνητη στο υπουργείο Πολιτισμού.
Η παραμονή της Λίνας Μενδώνη δεν αποτελεί απλώς επιβράβευση του μέχρι τώρα αντι-πολιτιστικού και αντιλαϊκού έργου της, αλλά φανερώνει την πρόθεση του νεοφιλελευθερισμού να μην αφήσει το «φιλέτο» του πολιτισμού να πέσει σε ταλαντευόμενα και ευάλωτα στις δημοκρατικές αντιδράσεις χέρια. Είναι η υπουργός της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών και η υπουργός που υποστήριξε πως οι προθέσεις της ήταν καλές αλλά «εξαπατήθηκε» από έναν επικίνδυνο άνθρωπο. Στην πραγματικότητα, η ίδια αποδεικνύεται μετρ της εξαπάτησης.
Οι πρώτες δηλώσεις της Λ. Μενδώνη κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής του υπουργείου ήταν ενδεικτικές των προθέσεών της και του ρόλου που της ανατίθεται να παίξει. Αντί για «καλλιέργεια» και «καλλιτεχνική παιδεία», αντί για πρόσβαση του λαού στα πολιτιστικά αγαθά, «ανάπτυξη». Κι εδώ η ανάπτυξη ταυτίζεται με την κερδοσκοπία και με τις ιδιωτικές επενδύσεις, με τις περιβόητες συμπράξεις ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Δεν είναι τυχαίο που ο νέος υφυπουργός Πολιτισμού Χρίστος Δήμας, απευθυνόμενος στην Λ. Μενδώνη, είπε χαρακτηριστικά: «Τη λέξη ανάπτυξη, αγαπητή κ. υπουργέ, την είπατε περισσότερες φορές από ό,τι την λέγαμε και στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων»! (Συγκεκριμένα η Λίνα Μενδώνη στην πρώτη της μετεκλογική της ομιλία χρησιμοποίησε 5 φορές τη λέξη «μεταρρυθμίσεις», και 7 φορές τη λέξη «ανάπτυξη» ή το επίθετο «αναπτυξιακός).
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ανήμερα της προκήρυξης των εθνικών εκλογών, η Μενδώνη έσπευσε να ανανεώσει γι’ άλλη μια τριετία τη θητεία των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου τα οποία η ίδια είχε διορίσει κι ενώ η θητεία τους δεν είχε ακόμα λήξει. Επίσης δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι λίγες μέρες πριν από την προκήρυξη των εθνικών εκλογών, η υπουργός φρόντισε να διορίσει διοικητικά συμβούλια ημετέρων στα μουσεία που η ίδια και η κυβέρνησή της είχαν μετατρέψει σε ΝΠΔΔ παρά τις αντιδράσεις του επιστημονικού κόσμου και των εργαζομένων στα μουσεία γι’ αυτό το αυταρχικό και χωρίς καμία δημοκρατική νομιμοποίηση μέτρο.
Η «αναπτυξιακή πολιτική», ο «εκσυγχρονισμός» και τα «μεγάλα έργα» που ευαγγελίζονται η Λ. Μενδώνη και η κυβέρνησή της δεν είναι παρά η τουριστικοποίηση, η συσκευασία του πολιτισμού σε επενδυτικό και τουριστικό πακέτο, σε «οικόπεδο και αποικία». Ας μην ξεχνάμε ότι είναι γνήσιο τέκνο του εκσυγχρονιστικού και βενιζελικού ΠΑΣΟΚ όπως και η ίδια, καθώς είχε θητεύσει ως γενική γραμματέας Πολιτισμού επί κυβερνήσεων Σημίτη και αργότερα επί κυβερνήσεων Παπανδρέου και Σαμαρά-Βενιζέλου.
Αμετακίνητη πρέπει να είναι η αντίσταση στα σχέδια ολοκληρωτικής μετατροπής του πολιτισμού σε αναπτυξιακή ευκαιρία
Ο πολιτιστικός οδοστρωτήρας, στο τιμόνι του οποίου βρίσκεται η «αμετακίνητη», έχει ήδη συναντήσει και θα συναντήσει αντιδράσεις, όπως έχει συμβεί με την τσιμεντοποίηση της Ακρόπολης και τη λεηλασία του άλσους της Ακαδημίας Πλάτωνος, όπως έχει συμβεί με τη σκανδαλωδώς αντιδημοκρατική επέκταση του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας. Στις δύσκολες έως εφιαλτικές μέρες που έρχονται, η διεκδίκηση ενός πολιτισμού για όλους, ιδίως για τους νέους και τους κοινωνικά αποκλεισμένους, είναι μια επιτακτική αναγκαιότητα.
Δημήτρης Τζιαντζής