Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Θεωρία Ανάλυση

Δήμοι και περιφέρειες-επιχειρήσεις: Φιλέτα για την αγορά, οχυρά κατά του λαού

21/07/2023
σε Ανάλυση
Δήμοι και περιφέρειες-επιχειρήσεις: Φιλέτα για την αγορά, οχυρά κατά του λαού
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Κώστας Παπαγεωργίου

Συρρίκνωση ή και διακοπή των κοινωνικών υπηρεσιών, λειτουργία τους με αντίτιμο, ιδιωτικοποίηση τομέων και γενική εμπορευματοποίηση των πάντων είναι το μοντέλο των δήμων και περιφερειών που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ και οι προηγούμενες, ακολουθώντας τις οδηγίες της ΕΕ. Οι νέοι δήμοι-επιχείρηση «χρειάζονται» δήμαρχο-μάνατζερ και ένα προκλητικά αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο, που τους οχυρώνει απέναντι στον λαό.

Ποια Τοπική Αυτοδιοίκηση; Τοπικό κράτος του κεφαλαίου

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

Υπάρχει σήμερα «τοπική αυτοδιοίκηση»; Μπορούν τα παραδείγματα των λαϊκών θεσμών της Ελεύθερης Ελλάδας ή η απλή αναλογική ως τρόπος εκλογής των δημάρχων στην περίοδο πριν τη χούντα να συνδεθούν με το σημερινό μοντέλο οργάνωσης δήμων και περιφερειών; Κι ακόμα, μπορούν δήμοι και περιφέρειες να λειτουργήσουν με αυτοτέλεια από τη συνολική πολιτική και ως πεδίο φιλολαϊκής διαχείρισης επειδή βρίσκονται πιο κοντά στην καθημερινότητα του λαού σε σχέση με το κεντρικό κράτος;

Δήμοι και περιφέρειες αποτελούν τμήμα του κρατικού μηχανισμού και αναπόσπαστο στοιχείο της πολιτικής, ιδεολογικής και οικονομικής λειτουργίας του αστικού κράτους, που εξασφαλίζει την μακροπρόθεσμη αναπαραγωγή των καπιταλιστικών σχέσεων εξουσίας και εκμετάλλευσης. Η μορφή, η δομή και η λειτουργία τους αντανακλούν και αναπαράγουν τις κυρίαρχες πολιτικές. Έτσι μπορούν ανά πάσα στιγμή να προσαρμόζονται στον επιτελικό σχεδιασμό του κεντρικού κράτους και των επιλογών του κεφαλαίου και να οργανώνουν αποτελεσματικά τον συνασπισμό εξουσίας σε τοπικό επίπεδο. Από αυτή τη σκοπιά δε μπορούμε να μιλάμε για «τοπική αυτοδιοίκηση» αλλά για τοπικό κράτος.

Όπως ακριβώς η ψήφιση του Κλεισθένη παλιότερα (και του Καλλικράτη ακόμα πιο παλιά) σηματοδότησαν βασικές αλλαγές στην αντιδραστική θωράκισή του, έτσι και την τελευταία περίοδο, η πανδημία, η πολλαπλή καπιταλιστική κρίση και η ανάγκη για επιτάχυνση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων χωρίς τα εμπόδια που έβαζαν η συμμετοχή του λαϊκού παράγοντα και οι δυνάμεις της αντικαπιταλιστικής αριστεράς μέσα στα συμβούλια, οδήγησαν στις αλλαγές που έφεραν τα αντιδραστικά νομοθετήματα Θεοδωρικάκου-Βορίδη, τα οποία κατήργησαν στην πράξη ακόμα και τη στοιχειώδη αντιπροσωπευτική λειτουργία των τοπικών θεσμών.

Αυταρχική θωράκιση περιφερειών και δήμων 

Η αντιδραστικοποίηση του πλαισίου λειτουργίας δήμων και περιφερειών αποτέλεσε μια πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης της ΝΔ την τελευταία τετραετία. Με τον νόμο Θεοδωρικάκου μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες σε επιτροπές, στις οποίες η παράταξη του περιφερειάρχη ή του δημάρχου έχει την απόλυτη πλειοψηφία, νοθεύοντας κατ’ ουσία το εκλογικό αποτέλεσμα. Και ο εκλογικός νόμος-τερατούργημα Βορίδη κατήργησε το κουτσό σύστημα της απλής αναλογικής που υπήρχε, επεκτείνοντας την καλπονοθεία των βουλευτικών εκλογών σε δήμους και περιφέρειες. Συνολικός στόχος είναι η πιο συντηρητική, αυταρχική θωράκιση περιφερειών και δήμων απέναντι στον λαϊκό παράγοντα, το βάθεμα της διασύνδεσης του κεντρικού με το τοπικό κράτος στο όνομα των αναδιαρθρώσεων και των ιδιωτικοποιήσεων, ο αποκλεισμός από τα συμβούλια των ενοχλητικών φωνών και η πλήρης μετατροπή τους σε βραχίονα προώθησης αντιλαϊκών και αντεργατικών πολιτικών.

Στο όνομα της δήθεν «εύρυθμης λειτουργίας» των συμβουλίων και της «κυβερνησιμότητας» καταργείται οποιαδήποτε επίφαση δημοκρατικής λειτουργίας, ενισχύεται ο συγκεντρωτισμός και οι υπερεξουσίες δημάρχων-περιφερειαρχών. Βέβαια, παρά τις σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία των συμβουλίων και στο εκλογικό σύστημα, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν πείραξε στην ουσία τον πυρήνα των αλλαγών, που προωθήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τον «Κλεισθένη I και ΙΙ», και στόχο είχαν την «αποτελεσματικότερη και ταχύτερη» πρόσδεση δήμων και περιφερειών με τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.

Στη σταθεροποίηση του πολιτικού συστήματος και την εμπέδωση της συναίνεσης, πλάι στο μοντέλο του δημάρχου – manager (Μπακογιάννης, Παπαστεργίου κ.α), συμβάλλουν και μια σειρά «ανεξάρτητων», «πολυσυλλεκτικών» δημοτικών παρατάξεων που έχουν τη φανερή ή κρυφή υποστήριξη των αστικών κομμάτων ή και συγκροτούνται με συνεργασία των αστικών πολιτικών δυνάμεων. Υποψήφιοι που μπορεί να παρουσιάζονται ως υπερ-κομματικοί έχοντας τον τίτλο του «αυτοδιοικητικού παράγοντα». Χαρακτηριστική έκφραση αυτής της τάσης είναι οι επιλογές ΣΥΡΙΖΑ για στήριξη σε τέτοιες περιπτώσεις όπως ο Παχατουρίδης (Περιστέρι), ή ο Βοσκόπουλος (Καισαριανή). Έχει σημασία να δούμε πως το μοντέλο αυτό προωθείται σε δήμους με μεγάλο πληθυσμό, σε δήμους κέντρα της καπιταλιστικής ανάπτυξης και των χωρικών αναδιαρθρώσεων (πχ παραλιακό μέτωπο Ελληνικό-Αργυρούπολη-Γλυφάδα, Φιλαδέλφεια-Ριζούπολη) ή σε δήμους με μεγάλη οικονομική σημασία (πχ Πειραιάς, Περιστέρι), κλπ. Ενώ, η εμπλοκή του κεφαλαίου άλλοτε γίνεται με εξώφθαλμο τρόπο (Πειραιάς, Βόλος, Ν. Φιλαδέλφεια), και άλλοτε αναλαμβάνει ρόλο και η εκκλησία με το αζημίωτο (πχ. Πειραιάς).

Το δεύτερο στοιχείο είναι η ενίσχυση της τάσης ιδιωτικοποίησης λειτουργιών και η εφαρμογή ανταποδοτικών κριτηρίων κυρίως στο πεδίο της κοινωνικής πολιτικής με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το κεντρικό στο τοπικό κράτος. Η λειτουργία και παροχή υπηρεσιών με ιδιωτικο – οικονομικά κριτήρια επιδιώκεται να αγκαλιάσει το σύνολο των δραστηριοτήτων και να αποκτήσει χαρακτηριστικά και μορφή «υγιούς επιχείρησης». Ο δρόμος αυτός επιβάλλεται με τη μνημονιακή ρύθμιση και εφαρμογή της αύξησης των ίδιων πόρων, που μεταφράζεται σε ένταση της φορομπηξίας (αύξηση δημοτικών τελών), πέρασμα ακόμα περισσότερων υπηρεσιών στη σφαίρα της ανταποδοτικότητας (όσες δεν είναι ήδη) ή στην αύξηση του κόστους των υπηρεσιών για όσες είναι ήδη.

Οι κοινωνικές υπηρεσίες εμπορευματοποιούνται, το κόστος μετακυλίεται στους κατοίκους, επεκτείνεται η πολιτική της ανταποδοτικότητας και προωθείται η ιδιωτικοποίηση, όπως στη διαχείριση των απορριμμάτων

Μια τρίτη πλευρά είναι η ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας του τοπικού κράτους μέσα από: α) την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας των δήμων με την παράδοση του χώρου στο κεφάλαιο μέσω της μακροχρόνιας «αξιοποίησης» (99 χρόνια) οποιασδήποτε δημοτικής υπηρεσίας, πόρων και υποδομών τους β) την παραχώρηση ολόκληρων τομέων και δημόσιας γης – ακινήτων απευθείας στο ιδιωτικό κεφάλαιο ή την εμπορευματοποίησή τους από τους ίδιους τους δήμους γ) τη διευρυμένη δυνατότητα συμμετοχής του τοπικού κράτους σε νομικά πρόσωπα αναπτυξιακού χαρακτήρα και την προώθηση των Αναπτυξιακών Οργανισμών ενισχύοντας την επιχειρηματική δράση, τη σύμπραξη ιδιωτικού-δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ), την αυτόνομη διοίκηση, χρηματοδότηση και λειτουργία τους στη βάση ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων δ) την επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στ) τον κατακερματισμό του χωρικού σχεδιασμού σε όλα τα επίπεδα ε) την ενίσχυση – επέκταση των ΣΔΙΤ στη διαχείριση των απορριμμάτων, την πρωτοβάθμια υγεία, την κατασκευή και διαχείριση των σχολικών μονάδων, τα δίκτυα ηλεκτροφωτισμού στ) τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκούς ομίλους εδαφικής συνεργασίας (ΕΟΕΣ) έτσι ώστε δήμοι και περιφέρειες να ασκούν ολοκληρωμένες αναπτυξιακές πολιτικές σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο ζ) τη διεύρυνση αρμοδιοτήτων για την ενίσχυση της τοπικής επιχειρηματικότητας, όπως η παράταση του ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων.

Τέταρτον, οι προϋπολογισμοί δήμων και περιφερειών παραμένουν στο πλαίσιο της «δημοσιονομικής προσαρμογής» των μηδενικών ελλειμμάτων και των ισοσκελισμένων ή/και πλεονασματικών κρατικών προϋπολογισμών. Έτσι, το σύνολο των αντιλαϊκών ρυθμίσεων δεν είναι ευκαιριακό, δεν τελειώνει με τη δήθεν «έξοδο από τα μνημόνια» ούτε υφίσταται κάποια ποσοτική χαλάρωση. Η πιστή εφαρμογή τους θα ελέγχεται από ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ, σε καθεστώς επιτροπείας, μέχρι το 2060.

Βασικοί άξονες αυτής της πολιτικής είναι α) η μείωση των επιχορηγήσεων που καταβάλλει το κεντρικό κράτος σε δήμους και περιφέρειες και η οποία επιβάλεται μέσα από προγράμματα «εξυγίανσης». Είναι ενδεικτικό πως τα τελευταία χρόνια, οι λεγόμενοι ίδιοι πόροι (κυρίως προερχόμενοι από δημοτικά τέλη) απογειώθηκαν ξεπερνώντας κατά πολύ τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ). Οι επιχορηγήσεις για επισκευές και συντηρήσεις παραμένουν καθηλωμένες από το 2014, ενώ, περιορίζονται δραματικά οι δημόσιες δαπάνες από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για σημαντικές ανάγκες όπως αντιπλημμυρικά έργα, αντιπυρική προστασία, αντισεισμική θωράκιση. Β) τα έκτακτα προγράμματα ενισχύσεων (Ταμείο Ανάκαμψης, «Φιλόδημος», «Τρίτσης»), που αποτελούν στην ουσία έμμεσο δανεισμό των υπερχρεωμένων δήμων, δεν καλύπτουν κοινωνικές ανάγκες και ιεραρχημένα έργα υποδομής με βάση τις πραγματικές ανάγκες, αλλά αφορούν είτε έργα βιτρίνας είτε έργα προτεραιότητας για την ΕΕ με κριτήριο την «πράσινη μετάβαση». Γ), το ΕΣΠΑ, που αναδεικνύεται σε σχεδόν αποκλειστική πηγή χρηματοδότησης για την υλοποίηση δημόσιων έργων, κυρίως τεχνικών (οδοποιΐα, κτιριακά κ.ά), ψηφιακών, κοινωνικής πολιτικής.

Πέμπτο, σαν αποτέλεσμα αυτής της οικονομικής πολιτικής έχουμε συρρίκνωση ή διακοπή παροχής ή παροχή έναντι αντιτίμου κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών όπως παιδικοί – βρεφονηπιακοί σταθμοί, μεταφορά μαθητών, δημοτικά ιατρεία, ΚΑΠΗ, πρόγραμμα «βοήθεια στο σπίτι», προνοιακές παροχές, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, προγράμματα μαζικού αθλητισμού, δημοτικά ωδεία κ.α. και υποκατάσταση κοινωνικών υπηρεσιών από ευκαιριακές δομές άλλου τύπου και σχετικά ανέξοδης λειτουργίας. Έτσι, στη θέση των προηγούμενων υπηρεσιών εμφανίζονται «ΚΕΠ δανειοληπτών», «ΚΕΠ υγείας» κ.α., ενώ οι όποιες παροχές περιορίζονται προς τις εντελώς αδύναμες οικονομικά κατηγορίες της «ακραίας φτώχειας», μέσω των «προγραμμάτων αλληλεγγύης». Συνολικά, εμπορευματοποιούνται κοινωνικές υπηρεσίες, μετακυλίεται το κόστος στους κατοίκους και επεκτείνεται η πολιτική της ανταποδοτικότητας, προωθείται η ιδιωτικοποίηση, όπως στη διαχείριση των απορριμμάτων.

Έκτο, η χωρική ανάπτυξη ακολουθεί ένα μοντέλο που αποθεώνει την επιχειρηματικότητα χωρίς «γραφειοκρατικά εμπόδια» με φαστ-τρακ επενδύσεις, ενώ μονιμοποιεί την «κατάσταση εξαίρεσης» και την πλήρη διευκόλυνση των επενδυτικών σχεδίων με κάθε κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος. Οι μεγάλες επενδύσεις αφορούν μια επιλεκτική ανάπτυξη βάσει του τρίπτυχου «τουρισμός, εμπόριο, αναψυχή», οδηγώντας σε έναν έντονο διαχωρισμό των «προνομιακών» περιοχών από τις «υποβαθμισμένες».

Αντιδραστική αρχιτεκτονική διακυβέρνησης

Η σχέση τοπικού κράτους, κεντρικού «επιτελικού» κράτους και θεσμών της ΕΕ

Σήμερα ωριμάζουν, παγιώνονται και ενισχύονται πολιτικές και τάσεις που είχαν διαμορφωθεί την προηγούμενη περίοδο με περιστολή του δημόσιου τομέα ή και κατάργηση στους τομείς των κοινωνικών παροχών, ενίσχυση του κεφαλαίου, ντόπιου και ξένου, ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων τομέων, εκποίηση δημόσιας περιουσίας και φυσικού πλούτου, αντιδραστικοποίηση του πολιτικού συστήματος. Όσον αφορά την οικονομική λειτουργία και τις βασικές πολιτικές, η διασύνδεση με την ΕΕ και τις κατευθύνσεις του κεφαλαίου γίνεται ολοένα στενότερη, καθιστώντας τις πολιτικές σε τοπικό επίπεδο περισσότερο ελεγχόμενες και την οικονομική επιβίωση των δήμων ολοένα και περισσότερο εξαρτημένη από τις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ και τον ιδιωτικό τομέα.

Διαμορφώνεται έτσι μια συνολική αρχιτεκτονική διακυβέρνησης, συγκροτημένη σε τρία επίπεδα (τοπικό κράτος, κεντρικό επιτελικό κράτος, υπερεθνικοί οργανισμοί και ιδιώτες) τα οποία βρίσκονται ταυτόχρονα σε σύνδεση αλλά και σχετική αυτοτέλεια στους ρόλους τους. Ενώ, ταυτόχρονα, προωθείται μια διαρκής διαδικασία μεταφοράς αρμοδιοτήτων από το κεντρικό κράτος: προς τα κάτω (τοπική και περιφερειακή διοίκηση), προς τα πάνω (Ε.Ε.) και προς τα έξω (ιδιώτες και τη λεγόμενη «κοινωνία των πολιτών»). Αυτό άλλωστε επιβάλλει η αρχή της «πολυεπίπεδης διακυβέρνησης» που συντονισμένα προωθεί η ΕΕ.

Συνολικά, διαμορφώνεται ένα πλαίσιο που συγκροτείται γύρω από την ενίσχυση του τοπικού κράτους με περισσότερες αρμοδιότητες. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο Κ. Μητσοτάκης στην παρουσίαση του προγράμματος «Α. Τρίτσης»: «Σήμανε η ώρα του Δήμου – πολεοδόμου, του Δήμου – τεχνολόγου, του Δήμου – μάνατζερ. Και του πετυχημένου επιχειρηματία». Με μεγαλύτερη ικανότητα πιο άμεσης ανταπόκρισης στις προτεραιότητες του κεφαλαίου, τις πολιτικές της ΕΕ και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων (βλ. κατανομή κονδυλίων ΕΣΠΑ). Αυτό οδηγεί και στις αλλαγές στο πολιτικό σύστημα με παγίωση και ενίσχυση του μοντέλου του δήμαρχου-περιφερειάρχη manager.

 

Καταρρέουν οι αυταπάτες της «λαϊκής συμμετοχής»

Ο ενισχυμένος ρόλος του τοπικού κράτους ως εργαλείο για την προώθηση των αντιλαϊκών πολιτικών, των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, των αναπτυξιακών κατευθύνσεων του κεφαλαίου και των μνημονιακών δεσμεύσεων, η ισχυρότερη εξάρτηση κρίσιμων λειτουργιών και υπηρεσιών από τις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ (ΕΣΠΑ, χρηματοδοτικά εργαλεία κλπ), τα αντιδημοκρατικά εμπόδια και η συνολική αντιδραστική αναμόρφωση του πολιτικού συστήματος αποδυναμώνουν ακόμη περισσότερο αντιλήψεις που βλέπουν στους δήμους τη δυνατότητα άσκησης φιλολαϊκής πολιτικής, απλά μέσω αλλαγής συσχετισμών και εκλογής φιλολαϊκών δημοτικών αρχών. Τα ιδεολογήματα περί «αποκέντρωσης σε θεσμούς πιο κοντά στον λαό», «λαϊκής συμμετοχής» και «ελέγχου από την κοινωνία των πολιτών» έχουν κύριο στόχο αφ’ ενός να χρυσώσουν το χάπι της αντιλαϊκής πολιτικής, που θα ενταθεί και σε επίπεδο τοπικού κράτους και αφ’ ετέρου να ενσωματώσουν τις κοινωνικές αντιστάσεις, φιλοδοξώντας να καταστήσουν την εργαζόμενη πλειοψηφία παθητικό συνεταίρο στην εφαρμογή πολιτικών που πλήττουν τα δικά της συμφέροντα και προωθούν αυτά του κεφαλαίου.

Ταυτόχρονα, αναδεικνύουν ακόμη πιο έντονα την επιτακτικότητα της λαϊκής συλλογικής οργάνωσης τόσο για τη διεκδίκηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και δικαιωμάτων όσο και για να σπάσει η προσπάθεια να προστατευτεί από τον λαϊκό παράγοντα η θεσμική λειτουργία δήμων και περιφερειών. Και συνολικά, προβάλει πιο επιτακτικά η ανάγκη σύνδεσης της πάλης σε τοπικό επίπεδο με τη συνολική πάλη του εργατικού και λαϊκού κινήματος. Η σύνδεση των στόχων πάλης σε ένα δήμο ή περιφέρεια με την πάλη απέναντι στην εκάστοτε κυβέρνηση και το επιτελικό κράτος για την ανατροπή των αντιλαϊκών πολιτικών.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (08.07.23)

Ετικέτες: δήμοιΚώστας ΠαπαγεωργίουπεριφέρειεςΤο ΘέμαΤοπικό Κράτος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Υπεράσπιση των δασών, κάτω η πολιτική που «καίει» τη ζωή μας

Επόμενο

Πυρόσβεση: Θεατές στο ίδιο χιλιοπαιγμένο έργο

Σχετίζεται με Άρθρα

Οι φοιτητές/τριες «μαύρισαν» τη ΔΑΠ, δυνατότητες αντεπίθεσης από την Attack – Σχόλιο της νΚΑ για τις φοιτητικές εκλογές

Οι φοιτητές/τριες «μαύρισαν» τη ΔΑΠ, δυνατότητες αντεπίθεσης από την Attack – Σχόλιο της νΚΑ για τις φοιτητικές εκλογές
από Δημήτρης Τζιαντζής
15/05/2025
0

Όπως σημειώνει η νΚΑ για το αποτέλεσμα των φοιτητικών εκλογών της 14ης Μάη η σπουδάζουσα νεολαία «μαύρισε» για μια ακόμη χρονιά την κυβερνητική παράταξη...

ΣυνεχίστεDetails

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους
από Κυριάκος Νασόπουλος
14/05/2025
0

Γιώργος Μουρμούρης ▸Η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη της βίας των ανηλίκων απαντά σε ένα πρόβλημα που πλάθει στα μέτρα της, παρουσιάζοντας κάθε έφηβο...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Πυρόσβεση: Θεατές στο ίδιο χιλιοπαιγμένο έργο

Πυρόσβεση: Θεατές στο ίδιο χιλιοπαιγμένο έργο

Γιατί το Μοντεβιδέο ξεμένει από πόσιμο νερό

Γιατί το Μοντεβιδέο ξεμένει από πόσιμο νερό

Ε΄ΕΛΜΕ Ανατ. Αττικής: Οι παρατάξεις ΝΔ-ΚΙΝΑΛ προσφεύγουν στα δικαστήρια για… αυτοδιορισμό τους στο ΔΣ

Παρεμβάσεις ΠΕ: Η διάλυση του δημόσιου σχολείου και η υποταγή των εκπαιδευτικών δε θα περάσουν

Το καυτό (και θανάσιμο) μεροκάματο του τρόμου

Το καυτό (και θανάσιμο) μεροκάματο του τρόμου

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση
Εργαζόμενοι

ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση

Δημήτρης Σταμούλης ▸Μαύρη επέτειος 10 ετών από το εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου Από 1η Απρίλη και έως 30 Ιούνη, ...

15/05/2025
Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς

Κομμουνιστική Απελευθέρωση Ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις Ο σύγχρονος καπιταλισμός βρίσκεται σε μια οριακή καμπή, η οποία ήδη πυροδοτεί σειρά ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.