Θεοπίστη Καπέτα
▸Σε πειραματόζωα μετατρέπονται οι κάτοικοι
Θύελλα αντιδράσεων έχει ξεσπάσει στην πόλη του Βόλου όπου και εκεί, όπως και στην Θεσσαλονίκη (υπήρχε σχετικό ρεπορτάζ στο προηγούμενο φύλλο), σχεδιάζεται η εγκατάσταση πλωτού τερματικού σταθμού αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Σε αυτή την περίπτωση, το έργο έχει αναλάβει η εταιρεία Mediterranean Gas η οποία θέλει να υλοποιήσει το έργο FSRU «ΑΡΓΩ» εντός του Παγασητικού Κόλπου. Όπως και στην περίπτωση του Θερμαϊκού Κόλπου, πρόκειται για ένα έργο που εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τους κατοίκους των γύρω περιοχών.
Να σημειωθεί ότι αρχικά το έργο ήταν να υλοποιηθεί σε πλωτή εξέδρα, στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου και δυτικά, κοντά στην περιοχή «Πευκάκια». Ωστόσο, σύμφωνα με το τελευταίο αίτημα της εταιρείας που απέστειλε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), υπάρχει πρόθεση να εγκατασταθεί η πλατφόρμα στην περιοχή «Κριθαριά», κοντά στην ακτή. Το νέο σημείο είναι δυτικά, έξω από το λιμάνι του Βόλου, και βρίσκεται και αυτό εντός του Παγασητικού Κόλπου. Η υλοποίηση ενός έργου σαν αυτό σε ένα κλειστό κόλπο μπορεί να επιφέρει πολλά προβλήματα σε όλο το θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής. Επίσης, ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι στην περιοχή υπάρχει ενεργό ρήγμα, κάτι που αυξάνει ακόμη περισσότερο τις πιθανότητες να γίνει ατύχημα.
Όλα αυτά διαδραματίζονται σε μια πόλη που είναι ήδη ιδιαίτερα επιβαρυμένη από τη λειτουργία του Βιολογικού Καθαρισμού και της ΑΓΕΤ, με τεράστιες επιπτώσεις τόσο στο κλίμα όσο και στη ζωή των κατοίκων. Τώρα, στα ήδη σημαντικά προβλήματα (Βιολογικός, ΑΓΕΤ) που παρουσιάζονται στην περιοχή, η κυβέρνηση με τη στήριξη του δημάρχου Αχιλλέα Μπέου προσπαθεί να μετατρέψει τους κατοίκους της πόλης σε πειραματόζωα, διακινδυνεύοντας ακόμη περισσότερο την υγεία και την ασφάλεια τους.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και η Κοσμητεία της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, «η ύπαρξη ενός σταθμού LNG ενέχει σοβαρούς κινδύνους ασφάλειας όπως η ταχεία/ανεξέλεγκτη μεταβολή φάσης, η κρυγονονική έκρηξη και η πυρκαγιά. Σε περίπτωση τέτοιου ατυχήματος και επακόλουθης έκρηξης, το ωστικό κύμα, η θερμική ακτινοβολία και η εκτόξευση θραυσμάτων σε μεγάλη ακτίνα θα είναι ιδιαίτερα καταστροφικές για τη γύρω κατοικημένη περιοχή. Η διεθνής πρακτική, άλλωστε, αποκλείει την εγκατάσταση τέτοιων πλωτών σταθμών πλησίον οικισμών, εντός κόλπων ή σε σεισμογενείς περιοχές». Επίσης, αξίζει να σημειωθεί, ότι οι κάτοικοι της περιοχής, δεκάδες σύλλογοι και συλλογικότητες αλλά και το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο έχουν εκφράσει επανειλημμένα την αντίθεση τους σε αυτό το πρότζεκτ και δίνουν έναν μεγάλο αγώνα για να σταματήσουν τη διαδικασία.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, καθόλη τη θητεία της, έκανε ότι περνούσε από το χέρι της για να εξυπηρετήσει τα ιμπεριαλιστικά συμφέροντα του ΝΑΤΟ και μεγάλων ξένων και ντόπιων επιχειρηματικών «κολοσσών» όσον αφορά την ενεργειακή κρίση που εντάθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Από τη δική του πλευρά ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Α. Τσίπρας, έχει επιστρατεύσει προεκλογικά στν συζήτηση και το συγκεκριμένο ζήτημα. Το ίδιο έχει πράξει σε μεγάλο βαθμό και ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας. Και οι δύο πολιτικοί αρχηγοί μίλησαν προ ολίγων ημερών με τους κατοίκους της Θεσσαλίας, δηλώνοντας την αντίθεση τους στη κατασκευή σταθμών LNG.
Ωστόσο, καθώς οι ευρωπαϊκές υποδείξεις μιλάνε για την κατασκευή τουλάχιστον 14 τέτοιων σταθμών εντός της Ευρώπης, η ματαίωση τέτοιων σχεδίων απαιτεί πλήρη ρήξη με τις πολιτικές και τους σχεδιασμούς των Βρυξελλών. Οπότε, κάθε γενικόλογη αναφορά περί εναντίωσης στην κατασκευή σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου, ακούγεται μονάχα ως κενή υπόσχεση.
Άλλωστε, όπως έχει τονίσει σε παλαιότερη ανακοίνωσή της η Αριστερή Παρέμβαση στη Θεσσαλία, θα ήταν τουλάχιστον αφελές να πιστεύει κανείς ότι από το συγκεκριμένο έργο θα ωφεληθούν οι πολίτες της Θεσσαλίας.
«Όσο η παραγόμενη ενέργεια ελέγχεται από εταιρείες δεν είναι δυνατόν να πραγματωθεί ο βασικός στόχος που είναι η ενεργειακή αυτονομία των πολιτών. Γνωρίζουμε πολύ καλά πως η ενεργειακή πολιτική γίνεται πεδίο κερδοφορίας. Γνωρίζουμε πολύ καλά πως η λογική του κέρδους είναι ασύμβατη με την πολιτική σεβασμού της φύσης, αφενός, και της εργατικής τάξης, αφετέρου, καθώς αποτελεί το βασικό όχημα για εκσυγχρονισμό της καπιταλιστικής οικονομίας», σημείωνε η αντικαπιταλιστική περιφερειακή κίνηση. Και γι’ αυτό άλλωστε απαιτείται και συνεχής αγωνιστική επαγρύπνηση ενάντια στα σχέδια κεφαλαίου, κυβέρνησης και τοπικού κράτους.