Δημήτρης Τζιαντζής
Χρειάστηκαν να περάσουν πέντε μέρες και να πραγματοποιηθούν πέντε πολύ μαζικές και μαχητικές κινητοποιήσεις στην Αθήνα και δεκάδες σε όλη τη χώρα για να αναγκαστεί η κυβέρνηση να μετατοπιστεί από την αρχική γραμμή άμυνας πως «για όλα φταίει ο ανεύθυνος σταθμάρχης» και να αναγκαστεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτησή του -και όχι με τηλεοπτικό μήνυμα- να ζητήσει μια «μεγάλη» συγγνώμη από όλους και πάνω από όλα από τους συγγενείς των θυμάτων για το έγκλημα στα Τέμπη. Βέβαια όταν ένας πολιτικός ζητάει απλά συγγνώμη χωρίς να τη συνοδεύει με την παραίτησή του, δεν πείθει καθόλου για την ειλικρίνεια του, ειδικά καθώς πριν λίγο καιρό είχε ζητήσει και πάλι συγγνώμη για την υπόθεση των υποκλοπών.
Η ανάρτηση είναι γραμμένη με επιτηδευμένα συναισθηματικό ύφος ώστε να δίνει την εντύπωση μιας πιο «προσωπικής, ανθρώπινης» και λιγότερο πολιτικής παρέμβασης. Όπως αναγκάζεται να παραδεχθεί ο Κ. Μητσοτάκης: «πράγματι, στην Ελλάδα του 2023, δεν γίνεται δυο τρένα να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς. Αν το έργο της τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί, αυτό το δυστύχημα θα ήταν πρακτικά αδύνατο να είχε συμβεί». Επίσης τονίζει ότι «δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα». Το δεν μπορούμε είναι σωστό καθώς στην αρχή αυτό ακριβώς επιχείρησαν να κάνουν, τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και οι προσκείμενοι σε αυτόν δημοσιογράφοι.
Σε πολιτικό επίπεδο ο Κ. Μητσοτάκης κινείται στην ίδια γραμμή damage control με αυτή του Κ. Αχ. Καραμανλή ότι αναλαμβάνει τις ευθύνες για τις διαχρονικές ελλείψεις του ελληνικού κράτους, κάτι που φαίνεται και από την πρότασή του για σύσταση ειδικής διακομματικής επιτροπής που θα διερευνήσει «την πονεμένη ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων όλη την τελευταία εικοσαετία»! Με αυτό το σχήμα επιχειρεί να υποβαθμίσει το τι έφταιξε και αυτά τα τέσσερα σχεδόν χρόνια που κυβερνά δεν φρόντισε για την κάλυψη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με υποδομές σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης συρμών.
Είναι προκλητικό ο πρωθυπουργός να χαιρετίζει τα νέα παιδιά που «διαδήλωσαν βουβά και ειρηνικά κρατώντας ένα κερί» ενώ η κυβέρνησή του έστειλε τα ΜΑΤ να σαπίσουν αυτά τα παιδιά «που δεν τρώνε τη φόλα» στο ξύλο και να τα ραντίσουν με χημικά, όπως έγινε και σήμερα.
Στη συνέχεια ο αρχηγός της ΝΔ αρπάζεται από το σύνθημα ότι «φταίει η κακιά η χώρα» λέγοντας ότι θα το κάνει πράξη προσπερνώντας όλα τα άλλα συνθήματα των διαδηλωτών που δεν ενσωματώνονται τόσο εύκολα στο κυρίαρχο αφήγημα όπως «τα κέρδη τους, οι ζωές μας», «δεν ήταν δυστύχημα ήταν δολοφονία» και «οι ιδιωτικοποιήσεις δολοφονούν».
Συντρίμμια στις ράγες και το κυβερνητικό αφήγημα
Πριν από ένα μήνα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης βρισκόταν μαζί με τον Έλληνα πρωθυπουργό στην Ιαπωνία και ισχυριζόταν, ευλογώντας τα γένια του, πως οι Ιάπωνες του bullet train των 320 χλμ/ώρα τάχα θέλουν… να αντλήσουν μαθήματα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας! Ένα μήνα μετά, επιβεβαιώθηκε με τον πιο πικρό τρόπο αυτό που υποψιαζόμασταν όλοι, ότι ο υπουργός μάς πούλαγε φύκια για μεταξωτές κορδέλες και πως το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα, όπως και άλλες υποδομές, βρίσκεται 100 χρόνια πίσω. Ενώ σε μεγάλο τμήμα των γραμμών δεν λειτουργεί κανένα σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου. Βλέπετε, προτεραιότητα για την κυβέρνηση –και το τραπεζικό σύστημα που υπηρετεί– είναι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και οι κατασχέσεις σπιτιών και όχι η ασφάλεια και οι ζωές των πολιτών.
Μόλις δέκα μέρες πριν, ο παραιτηθείς υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής έλεγε από το βήμα της Βουλής ότι είναι ντροπή να του κάνουν ερωτήσεις για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου και ισχυριζόταν ξεδιάντροπα ότι «μία υπεύθυνη πολιτεία δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών», σημειώνοντας πως «ελέγχεται η ιδιωτική εταιρεία (Hellenic Train) ότι θα εφαρμόζει τα συμφωνηθέντα και εξασφαλίζονται οι μέγιστες δυνατές προδιαγραφές ασφαλείας»!
Την περασμένη Τετάρτη λίγες ώρες μετά την τραγωδία, ο υπουργός μαζί με τον Κυριάκο Μητσοτάκη επέστρεψαν στον τόπο του εγκλήματος για να δώσουν το δικό τους σόου, επιχειρώντας να συσκοτίσουν την απόδοση ευθυνών. Ο υπουργός «έσπασε» και δάκρυσε, μόνο όταν αναφέρθηκε στην απόδοση ευθυνών, Αμέσως μετά, καθώς δεν είχε άλλη επιλογή και σε συνεννόηση με την κυβέρνηση, ανακοίνωσε την παραίτησή του, καταλογίζοντας τις ευθύνες στους «προηγούμενους» που παρέδωσαν έναν σιδηρόδρομο «που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και τα συστημικά ΜΜΕ έσπευσαν να χαιρετίσουν την αναγκαστική και αυτονόητη παραίτηση ως «κίνηση ευθύνης», προχωρώντας πάλι στον συμψηφισμό και τη σύγκριση με τη στάση της προηγούμενης κυβέρνησης στην τραγωδία στο Μάτι.
Βέβαια όλοι αντιλαμβάνονται ότι διόλου γενναία δεν είναι η αυτονόητη παραίτηση ενός υπουργού που ευθύνεται για τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της χώρας. Ειδικά μάλιστα εφόσον αυτή η παραίτηση γίνεται λίγο πριν τη διάλυση της παρούσας κυβέρνησης και τον ορισμό υπηρεσιακής και με την προοπτική ο πρώην υπουργός να είναι εκ νέου υποψήφιος αν το επιτρέψουν οι εξελίξεις και το πολιτικό κλίμα.
Συστημικοί δημοσιογράφοι είχαν το θράσος, μάλιστα, να κάνουν σπέκουλα πάνω στις στάχτες των νεκρών και να μιλήσουν για… «ηθικό πλεονέκτημα» από την παραίτηση, που πρέπει να αξιοποιήσει στην εκλογική αναμέτρηση η κυβέρνηση.
Στο πρώτο διάγγελμα του Κ. Μητσοτάκη την Τετάρτη, ο πρωθυπουργός έβγαλε ήδη πόρισμα ότι το ατύχημα οφείλεται κυρίως σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος», προαναγγέλλοντας ουσιαστικά το πόρισμα-κουκούλωμα της «υπερκομματικής επιτροπής διερεύνησης των αιτιών του ατυχήματος».
Η κυβέρνηση σχεδιάζει τις επόμενες μέρες στα πρότυπα και προηγούμενων κυβερνήσεων, την αναγγελία αποζημιώσεων «επιδόματος πένθους» στους συγγενείς των θυμάτων, με στόχο να εξευμενίσει την οργή και πιστεύοντας ότι μπορεί με αυτόν τον τρόπο να εξαγοράσει τη σιωπή τους. Ωστόσο, καμιά συγγνώμη δεν τους ξεπλένει, το ποτάμι της οργής πίσω δεν γυρνά.