Γεράσιμος Λιβιτσάνος
▸ Διατηρείται η συμφωνία που είχαν υπογράψει Σαμαράς και ΣΥΡΙΖΑ
Οταν πρόκειται για τα προνόμια των εφοπλιστών υπάρχει συνέχεια του κράτους. Αυτό αποδείχθηκε για μία ακόμη φορά με το προκλητικό «πακέτο» φοροαπαλλαγών στο εφοπλιστικό κεφάλαιο που «περνά» από τη Βουλή. Πιο συγκεκριμένα, κυρώνεται για πολλοστή φορά το συνυποσχετικό ανάμεσα σε κυβέρνηση και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με το οποίο προσυμφωνείται ο φόρος που θα καταβάλουν, ανεξαρτήτως κερδών. Αυτό που ξεκίνησε από την κυβέρνηση Σαμαρά- Βενιζέλου, συνεχίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ (με την υπογραφή του Ε. Τσακαλώτου) και παραμένει σε ισχύ από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Μάλιστα, στη συγκεκριμένη κυβέρνηση, οι εφοπλιστές αποφάσισαν να δώσουν και… πουρμπουάρ για την καλή διαγωγή της. Έτσι, λοιπόν, καταγράφεται εθελοντική εισφορά 60 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, ενώ στα προηγούμενα συμφωνητικά το ποσό αυτό ήταν 40 εκατομμύρια ευρώ. Μια κίνηση που προφανώς σχετίζεται με τις συνεχείς νομοθετήσεις υπέρ τους από την κυβέρνηση, όπως για παράδειγμα την αναστολή των χρεών των πλοιοκτητριών επιχειρήσεων έως το 2025, την απελευθέρωση της σύνθεσης των πληρωμάτων όπως και τη διατήρηση των 50 περίπου φοροαπαλλαγών που διαθέτουν διαχρονικά. Παράλληλα, στο ίδιο «πακέτο» προβλέπεται η μείωση της φορολογίας μερισμάτων στο 5% από το 10% που ίσχυε. Δηλαδή και εδώ έχουμε τάση παραπέρα μείωσης από το 15%, το οποίο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ μειώθηκε στο 10%. Αυτά, ενώ τα κέρδη των εφοπλιστών είναι πολλαπλάσια και βέβαια απροσδιόριστα. Όπως αναφέρθηκε στη Βουλή, η αξία του ελληνόκτητου στόλου εκτιμάται στα 160 δισ., ενώ η μεταφορά ενός φορτίου LNG για μία μόνο ημέρα κοστίζει 400.000 δολάρια.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκουρας περιέγραψε με σαφήνεια την ουσία των διατάξεων. Λέγοντας πως σήμερα «τροποποιείται ο συντελεστής οικειοθελούς παροχής για τα εισοδήματα εκ μερισμάτων πλοιοκτητριών εταιρειών που εισάγονται στην Ελλάδα από 10% στο 5%». Επίσης, σημείωσε ότι αλλάζει «ο ορισμός για τα δεσμευόμενα και δικαιούμενα μέλη προς καταβολή της νέας οικειοθελούς παροχής, αυξάνεται η νέα οικειοθελής παροχή από τα 40 στα 60 εκατομμύρια ετησίως», ενώ «συμπληρώνονται διατάξεις του νόμου του 1975 «περί φορολογίας πλοίων» με την υπαγωγή στον φόρο χωρητικότητας των φορέων εμπορικής εκμετάλλευσης πλοίων», δηλαδή παρέχονται νέες φοροαπαλλαγές στα φορτία. Τονίζοντας πως «επιδιώκουμε, και επιτυγχάνουμε να αντιμετωπίσουμε ολιστικά ένα θέμα που εκκρεμούσε επί χρόνια, διαφυλάσσοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας».
Στην ακρόαση φορέων για το νομοσχέδιο που ακολούθησε, την ευαρέσκειά της για την εξέλιξη εξέφρασε η Διευθύντρια της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Αικατερίνη Πέππα, τονίζοντας πως «η τροποποίηση που έρχεται τώρα διασφαλίζει το ναυτιλιακό θεσμικό πλαίσιο σε σχέση με το ενωσιακό δίκαιο και αυτό σημαίνει στην πράξη ότι διασφαλίζει και την ανταγωνιστικότητα της ελληνόκτητης ναυτιλίας». Επίσης, ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, νομικός σύμβουλος της Ένωσης Εφοπλιστών, αναφέρθηκε στο… διαχρονικό πλαίσιο στήριξης των εφοπλιστών, λέγοντας πως «το συνυποσχετικό είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ο οποίος πρέπει και να επικαιροποιείται και να φροντίζει να μεταλλάσσεται σε σχέση με τις περιστάσεις». Να σημειωθεί ότι για τις συγκεκριμένες διατάξεις δεν υπήρξε αντίρρηση από ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ.