Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Εικαστικά

Κυριάκος Κατζουράκης, έξοχα δημιουργικός

19/11/2022
σε Εικαστικά
Κυριάκος Κατζουράκης, έξοχα δημιουργικός
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Κατερίνα Φραγκουλοπούλου

Μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση έργων τέχνης του μαχόμενου δημιουργού Κυριάκου Κατζουράκη, που έφυγε από κοντά μας το 2021, φιλοξενείται στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου. Τίτλος της έκθεσης «Αριστερά της Λύπης».

Ο Κυριάκος Κατζουράκης μπήκε με θόρυβο στα εικαστικά πράγματα της χώρας μας, όταν συμμετείχε στην έκθεση των Νέων Ελλήνων Ρεαλιστών, που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Γκαίτε το 1972. Στην έκθεση συμμετείχαν άλλοι τέσσερις ζωγράφοι της γενιάς του (Γιάννης Βαλαβανίδης, Κλεοπάτρα Δίγκα, Χρόνης Μπότσογλου και Γιάννης Ψυχοπαίδης), όλοι μαθητές του Μόραλη. Η έκθεση συνοδεύτηκε από ένα μανιφέστο για τον κριτικό ρεαλισμό, που υπέγραφαν οι ζωγράφοι και δημιούργησε σάλο στα εικαστικά πράγματα της εποχής, καθώς ακολούθησε μια περίοδο σχετικής σιωπής του εικαστικού κόσμου ως αντίδραση στη στυγνή δικτατορία που είχε επιβληθεί στον τόπο μας.

Ο Κατζουράκης υπήρξε σε όλη την πορεία του έξοχα δημιουργικός. Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, τη σκηνογραφία (έχει κάνει τα σκηνικά στις Μέρες του 36,
το Προξενιό της Άννας και σε πολλές παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης), τη σκηνοθεσία και την υποκριτική. Στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του πορείας μετήλθε όλων των μέσων που είχε στη διάθεσή του για να αρθρώσει τον λόγο του. Στην έκθεση θα δούμε έργα στα οποία ακολουθεί την τεχνική του κολάζ, το σχόλιο σε φωτογραφία, ρεαλιστικές απεικονίσεις αλλά και τελείως αφαιρετικές. Συνδιαλέγεται με όλα τα μεγάλα ρεύματα της τέχνης του 20ου αιώνα, τον ρεαλισμό, τον εξπρεσιονισμό, τον κυβισμό αλλά και τον μοντερνισμό, που κυριάρχησε στην ελληνική ζωγραφική.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ατομική εικαστική έκθεση του Βασίλη Παπαγεωργίου στη Γκαλερί Έρση

‘Εκθεση: «H Mεταπολίτευση των Γελοιογράφων» στο Μετρό Συντάγματος (14-19/10)

Το νήμα που συνδέει τις περιπλανήσεις του είναι η ιδεολογική του συνέπεια. Αυτό που αναδεικνύεται σε όλες τις φάσεις της καλλιτεχνικής του δημιουργίας είναι η πρόθεσή του με την τέχνη του να αποκαλύψει, να σοκάρει και να προτρέψει σε ανατροπή. Άλλωστε, πάντα πίστευε στον κοινωνικό ρόλο της τέχνης και στη στράτευσή της στο πλευρό του λαού. Υπάρχουν πολλά στοιχεία που εντυπωσιάζουν στο έργο του.

 

Στο έργο του, όπως όταν συνομιλεί με την Γκουέρνικα, θέλει να αποκαλύψει, να σοκάρει, να προτρέψει σε ανατροπή

Για παράδειγμα, ο τρόπος που χρησιμοποιεί γνώριμες μορφές και στησίματα για να ανοίξει διάλογο με τον θεατή του έργου του. Στα τελευταία έργα που παρουσιάζονται υπάρχουν σαφείς αναφορές στην Γκουέρνικα του Πικάσο, έργο που ο ίδιος είχε ομολογήσει πως τον συγκλόνισε, όταν το πρωτοείδε στη δεκαετία του ‘60. Μας φέρνει σε επαφή με γνώριμα στοιχεία από το διάσημο έργο για να καταγγείλει την ωμή βία της εποχής μας και τα χρησιμοποιεί ως σχόλια για μια εποχή που την θεωρεί σκοτεινή και οδυνηρή. Στα ίδια έργα υπάρχουν μορφές που κινούνται στο σκοτάδι, που είναι διαμελισμένες καθώς και μια συνεχής παρουσία της εξουσίας, συνήθως με τη μορφή αστυνομικών. Μία άλλη ιδιαίτερη πλευρά είναι ότι δανείζεται μύθους από την αρχαία Ελλάδα ή από τη θρησκευτική παράδοση για να παρουσιάσει τις εικόνες του. Είναι χαρακτηριστικός ο Μινώταυρος (που συνδέεται και με τον ταύρο της Γκουέρνικα), ο Οδυσσέας που απομακρύνεται δεμένος στο κατάρτι, ο Άγιος Γεώργιος που επιτίθεται στον δράκο καβάλα σε ένα ξύλινο αλογάκι.

Το πραγματικά εντυπωσιακό, όμως, είναι η καθαρότητα της ματιάς του, η αιχμηρότητα της σκέψης του και η οδύνη που νιώθει για το κοινωνικό γίγνεσθαι. Όλα αυτά δηλώνονται μέσα από γυναικείες παρουσίες στα έργα του. Ο ίδιος σηματοδοτεί αυτή τη σπουδαιότητα, όταν στον γνωστό κύκλο του βιτρουβιανού ανθρώπου τοποθετεί μια γυναίκα και στο κέντρο του τη μήτρα της. Θα δούμε οδυνηρές εικόνες γυναικών που είναι αυτοκτονικές, φέρουν τα στίγματα του Ιησού, είναι περιθωριοποιημένες. Θα δούμε γυναίκες που κρύβουν τη μήτρα τους, ίσως αρνούμενες να γεννήσουν (;), αλλά και γυναίκες που λάμπουν μέσα σε σκοτεινά, ζοφερά τοπία, που έχουν δύναμη (η Πηνελόπη του δεν υφαίνει, κρατάει μαχαίρι), που μπορούν να αγαπήσουν και να αγκαλιάσουν τρυφερά. Πιστεύω ότι κάθε μεγάλος καλλιτέχνης είναι ένας καλός φίλος. Καταθέτει την ψυχή του, λέει αλήθεια, μας φέρνει αντιμέτωπους με τον εαυτό μας, μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους. Προτείνω, λοιπόν, να επισκεφθείτε έναν καλό φίλο.

Πληροφορίες:
Έκθεση Κυριάκος Κατζουράκης, «Αριστερά της Λύπης», Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου, Αριστοτέλους 53, μέχρι 31/12/2022.
Ετικέτες: Κατερίνα Φραγκουλοπούλου
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Ατζέντα 19.11

Επόμενο

Δουλειά μέχρι τελικής πτώσεως το «νέο» μοντέλο

Σχετίζεται με Άρθρα

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»
από Δημήτρης Τζιαντζής
26/04/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Ήταν ο Οιδίποδας πατροκτόνος και ο Λάιος ο πατέρας του; Λένε ψέματα οι αλήθειες τους και μπορούμε να πούμε αλήθειες μέσα από...

ΣυνεχίστεDetails

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/01/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Η μουσική παράσταση Ματαρόα στον ορίζοντα στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής συνδέει τον επαναστατικό αγώνα της Αντίστασης και του Δεκέμβρη του ΄44...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Δουλειά μέχρι τελικής πτώσεως το «νέο» μοντέλο

Δουλειά μέχρι τελικής πτώσεως το «νέο» μοντέλο

Αριστερές-αντικαπιταλιστικές κινήσεις πόλης για συνέδριο ΚΕ∆Ε: Μακριά από τα προβλήματα του κόσμου

Αριστερές-αντικαπιταλιστικές κινήσεις πόλης για συνέδριο ΚΕ∆Ε: Μακριά από τα προβλήματα του κόσμου

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 19-20 Νοεμβρίου

Φονικές αεροπορικές επιδρομές της Τουρκίας κατά Κούρδων στη Β.Α Συρία και το Β. Ιράκ

Φονικές αεροπορικές επιδρομές της Τουρκίας κατά Κούρδων στη Β.Α Συρία και το Β. Ιράκ

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση
Εργαζόμενοι

ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση

Δημήτρης Σταμούλης ▸Μαύρη επέτειος 10 ετών από το εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου Από 1η Απρίλη και έως 30 Ιούνη, ...

15/05/2025
Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς

Κομμουνιστική Απελευθέρωση Ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις Ο σύγχρονος καπιταλισμός βρίσκεται σε μια οριακή καμπή, η οποία ήδη πυροδοτεί σειρά ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.