Δημήτρης Σταμούλης
▸ Εμπαιγμός και επικοινωνιακό σόου για την ακρίβεια
Μόνο ο Άδωνις Γεωργιάδης βρήκε ότι «οι αλυσίδες (σούπερ μάρκετ) έχουν προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε κρίσιμα είδη», κατά την πρώτη ημέρα εφαρμογής του περιβόητου καλαθιού του νοικοκυριού, που σκαρφίστηκαν στην κυβέρνηση για να πείσουν τον λαό ότι κάνουν κάτι για να περιορίσουν την πρωτοφανή ακρίβεια. Ποζάροντας στις κάμερες ως… πλασιέ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, ο υπουργός Ανάπτυξης έδωσε μία ακόμα «παράσταση» αλλά μάλλον δεν έπεισε ούτε τα συστημικά ΜΜΕ. Για «επιφυλακτικότητα» και «μούδιασμα» των καταναλωτών έκανε λόγο το συγκρότημα Αλαφούζου, ενώ τα ΜΜΕ του Μαρινάκη έγραψαν για «επικοινωνιακό σόου» και πως «τα σούπερ μάρκετ “έχωσαν” στην κυριολεξία μέσα όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, και πήραν και πανελλαδική, τζάμπα προβολή»!
Κανένας πραγματικά δεν πιστεύει το αφήγημα της κυβέρνησης ότι οι τιμές θα πέσουν από… μόνες τους, εάν «δουλέψει ο ανταγωνισμός»! Μα αυτός ο ανταγωνισμός δουλεύει όλη αυτή την περίοδο της ξέφρενης ακρίβειας στο ρεύμα, το φυσικό αέριο, τη στέγη, τα τρόφιμα και άλλα βασικά αγαθά και υπηρεσίες λεηλατώντας κατά 40% την αγοραστική δύναμη των χαμηλόμισθων (ΙΝΕ ΓΣΕΕ).
Τα νοικοκυριά πλήρωσαν 320 εκατ. περισσότερα στο πρώτο εννιάμηνο του 2022, για να αγοράσουν όμως λιγότερα προϊόντα
Τόσο ο εν λόγω «σεσημασμένος» υπουργός-ντίλερ των ιδιωτικών συμφερόντων, όσο και η κυβέρνηση συνολικότερα έχουν προμετωπίδα τους την «αγορά», την «ελεύθερη οικονομία», τον «ανταγωνισμό». «Η κάθε αλυσίδα μπορεί να ακολουθήσει την πολιτική που θέλει. Εμείς θα διαφημίζουμε κάθε μέρα τα καλάθια του νοικοκυριού στην κάθε αλυσίδα (…) Θα αφήνουμε το ανταγωνισμό μεταξύ τους να δουλέψει». Πιο ξεκάθαρο μήνυμα δεν έχει από τα λεγόμενα Γεωργιάδη: Δεν μπαίνει καμιά διατίμηση, δεν βάζουμε φρένο σε κανέναν, τους αφήνουμε να ξεσαλώνουν και για «ξεκάρφωμα» τους βάζουμε να προμοτάρουν 50 προϊόντα τους (ιδιωτικής ετικέτας κυρίως) και εμείς θα τους διαφημίζουμε κι από πάνω. Ήδη στην ιστοσελίδα e-katanalotis φιγουράρουν τα λογότυπα 13 μεγάλων αλυσίδων.
Ακόμα και η ΓΣΕΒΕΕ, που εκπροσωπεί μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επισημαίνει ότι το μέτρο δεν προβλέπει απαγόρευση αυξήσεων, αλλά απλώς παρακολούθηση των τιμών, ενώ μετατοπίζει την αγοραστική κίνηση προς τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση αγνόησε ακόμα και τους «μικρούς» παίκτες της αγοράς, για να αβαντάρει το μεγάλο εμπορικό κεφάλαιο στο λιανεμπόριο και να συσσωρεύσει ακόμα περισσότερο πλούτο στις μεγάλες αλυσίδες.
Και μάλιστα μέσα σε όλα αυτά, είχε το θράσος να περάσει άλλη μια τροπολογία-δώρο για τους μεγάλους ομίλους του λιανεμπορίου για την εργάσιμη Κυριακή στις 6 Νοεμβρίου, με θύματα πάλι τους εργαζόμενους. Tα λαϊκά νοικοκυριά δεν έχουν να ελπίζουν σε τίποτα από το κυβερνητικό… καλάθι. Η ακρίβεια και η «νόμιμη» αισχροκέρδεια του κεφαλαίου δεν χτυπιέται με επικοινωνιακές απάτες. Τα τελευταία στοιχεία Οκτωβρίου της Eurostat έδειξαν νέα άνοδο των τιμών στην ενέργεια κατά 41,9%, σε τρόφιμα, αλκοόλ και καπνό κατά 13,1%, στα μη ενεργειακά βιομηχανικά προϊόντα 6% και στις υπηρεσίες 4,4%, ενώ ο αποκαλούμενος δομικός πληθωρισμός αυξήθηκα κατά 5% σε ετήσια και 0,6% σε μηνιαία βάση. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι τα νοικοκυριά στην Ελλάδα έχουν πληρώσει περισσότερα 320 εκατ. (+4,6%) από Ιανουάριο-Σεπτέμβριο φέτος, για να αγοράσουν όμως λιγότερα προϊόντα κατά 1,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021! Οι εργαζόμενοι βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψουν βασικές ανάγκες, όπως αυτές για τρόφιμα και βασικά είδη.