Σταύρος Μανίκας*
▸Η απεργία στα μέσα μεταφοράς είχε επιτυχία 100% αλλά δεν προκηρύχτηκε από τα σωματεία του κλάδου που ελέγχει το εργοδοτικό μπλοκ ΠΑΣΚΕ-ΔΑΚΕ
Με τις ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας ψηφίστηκε το νομοσχέδιο που αφορά τις πρώην ΔΕΚΟ και τις ΑΕ του Δημοσίου. Ένα νομοσχέδιο που καταρτίστηκε κατ’ εντολή του ΟΟΣΑ και που έχει τους εξής στόχους:
Να παρακάμψει αποφάσεις του ΣτΕ και του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έχουν κρίνει παράνομες διάφορες τροπολογίες και σχεδιασμούς. Να ανοίξει ο δρόμος για την λεηλασία όλων των οικονομικών των εταιρειών με αναθέσεις προμηθειών σε «αρεστούς», χωρίς έλεγχο και διαφάνεια. Να επιβληθούν εργασιακές σχέσεις «γαλέρας» με κατάργηση ΣΣΕ, καθιέρωση πρόσληψης εποχιακών εργαζομένων, ενοικίαση εργαζομένων, ώστε να τα βρουν έτοιμα οι «επενδυτές» της λαϊκής περιουσίας. Να θεσμοθετηθούν θέσεις για αργόσχολα golden boys/girls που θα αποφασίζουν μόνοι τους αμοιβές και μπόνους που θα τσεπώνουν. Να δοθεί η απόλυτη δικαιοδοσία στον υπουργό Οικονομικών να παραδίδει περιουσιακά στοιχεία των εταιρειών σε όποιον επιθυμεί. Και φυσικά να ιδιωτικοποιηθούν πλήρως δημόσιες συγκοινωνίες, εταιρείες ύδρευσης κ.α.
Επιγραμματικά ο νέος νόμος περιέχει τα εξής:
α) Η όποια ιδιωτικοποίηση για να γίνει δεν χρειάζεται παρά μόνο απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.
β) Καταργούνται οι διατάξεις πρόσληψης με βάση τον ΑΣΕΠ και τον νόμο για τις πρώην ΔΕΚΟ.
γ) Επιτρέπεται η πρόσληψη εποχιακών οχτάμηνης σύμβασης.
δ) Επιβάλλεται η χρήση ενοικιαζόμενων εργαζομένων για όλες τις θέσεις (οδηγοί, τεχνίτες, διοικητικοί, φύλακες).
ε) Καταργείται η μονιμότητα όλων των εργαζομένων.
στ) Καταργείται ο κρατικός έλεγχος στις προμήθειες και αγορές και για ποσά μέχρι 3.380.000 ευρώ, η απόφαση θα λαμβάνεται από τις διοικήσεις. Θα πάει δηλαδή η μίζα και η υπερτιμολόγηση «σύννεφο».
ζ) Όποιος εργαζόμενος καταγγείλει δημόσια απάτες, ελλείψεις, άθλιες συνθήκες υγιεινής, επικίνδυνα και σαράβαλα λεωφορεία θα απολύεται αμέσως.
η) Απαγορεύεται η υπογραφή ΣΣΕ που θα περιέχει αύξηση στις τακτικές αποδοχές.
θ) Επιτρέπεται η κινητικότητα μόνο μεταξύ των υπό ιδιωτικοποίηση εταιρειών και όχι προς το σύνολο του δημοσίου.
ι) Οι διοικήσεις (Διευθύνοντες, Γενικοί Διευθυντές, Διευθυντές) θα διορίζονται από την κυβέρνηση και θα αποφασίσουν οι ίδιοι για το τι μισθό θα παίρνουν. Όσα γουστάρουν δηλαδή.
κ) Δίνεται επιπλέον συγκοινωνιακό έργο στα ΚΤΕΛ αλλά και εκατομμύρια ευρώ για χρηματοδότηση.
Οι εργαζόμενοι στις πρώην ΔΕΚΟ και στις Δημόσιες Αστικές Μεταφορές απάντησαν με 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση την Τετάρτη (21/9), η οποία είχε 100% συμμετοχή παρά τις απειλές, τον εκφοβισμό ότι θα κηρυχθεί παράνομη η απεργία και θα διωχθούν. Ειδικά στις αστικές μεταφορές, όπου η πλειονότητα των σωματείων ελέγχονται κατά πλειοψηφία από ΔΑΚΕ-ΠΑΣΚΕ και παρότι το νομοσχέδιο ήταν γνωστό, δεν έγιναν ούτε Γενικές Συνελεύσεις ούτε λήφθηκε η παραμικρή απόφαση για αντίσταση. Στην ΟΣΥ μάλιστα «βαλτοί» των ΔΑΚΕ-ΠΑΣΚΕ έλεγαν ψέματα στους εργαζόμενους ότι θα εξαιρεθούν από το νομοσχέδιο.
Η απεργία προκηρύχθηκε όχι από τα σωματεία που ελέγχει το κυβερνητικό μπλοκ ΔΑΚΕ-ΠΑΣΚΕ αλλά προέκυψε από σύσκεψη που προκάλεσε το ΕΚΑ μετά από πίεση του σωματείου ΗΣΑΠ και εργατικών σχημάτων! Εκεί αναγκάστηκαν να πάρουν απόφαση για απεργία μετά από μεγάλη πίεση και προσπάθεια αποφυγής ευθυνών από την συνδικαλιστική γραφειοκρατία.
Η κυβέρνηση, κάνοντας χρήση των καλοπληρωμένων αστικών ΜΜΕ, προσπάθησε να εμφανίσει την απεργία σαν συντεχνιακή των μεταφορών για υπογραφή της ΣΣΕ με αποτέλεσμα ο υπουργός Μεταφορών Κ. Καραμανλής να δηλώνει ψευδώς στον ΑΝΤ1 ότι «κακώς έκαναν απεργία γιατί πριν δέκα μέρες όλοι υπέγραψαν ΣΣΕ», αναγκάζοντας ακόμα και τους συνοδοιπόρους ΔΑΚΕ-ΠΑΣΚΕ να τον διαψεύσουν. Τα δε ψέματα του υπουργείου Οικονομικών και του Χρ. Σταϊκούρα αποδομήθηκαν ένα-ένα πανηγυρικά από τον εκπρόσωπο της ΑΤΕ-ΕΚΑ και της ΕΑΣ.
*μέλος ΔΣ συνδικάτου ΟΑΣΑ-ΕΘΕΛ