Γιώργος Μουρμούρης
▸Τσιμέντο, αποκλεισμοί και απαγορεύσεις δυσχεραίνουν την πρόσβαση στο «φιλέτο» του Φαληρικού Όρμου, τι απαντά στο Πριν η δημοτική αρχή
Φράκτες, σύρματα, σεκιούριτι και τόνοι μπετόν χωρίζουν την πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή της Ελλάδας, την Καλλιθέα Αττικής, από το παραλιακό της μέτωπο. Πενήντα περίπου χρόνια μετά την επιχωμάτωση της παραλίας Τζιτζιφιών και Μοσχάτου και την κατασκευή της νέας Λεωφόρου Ποσειδώνος κατά τη διάρκεια της Χούντας, που απέκοψε την πόλη από τη θάλασσα και πέντε χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, οι 21.192 κάτοικοι ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο της πόλης είναι αναγκασμένοι να διέρχονται μέσα από το λεπτό «στόμιο» της πεζογέφυρας (Εσπλανάδα) που ως προέκταση του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) καταλήγει στο παραλιακό μέτωπο της περιοχής. Στην πραγματικότητα όμως, μόλις τότε αρχίζουν οι δυσκολίες.
Από την έναρξη του Release Festival στην Πλατεία Νερού, στις αρχές Ιουνίου, η Εσπλανάδα καταλήγει απευθείας και αποκλειστικά μέσα στον χώρο ελέγχου εισιτηρίων του φεστιβάλ. Τις ημέρες και ώρες δηλαδή που βρίσκεται σε εξέλιξη κάποια συναυλία, είναι απλώς αδύνατο σε κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής να φτάσουν στο παραλιακό μέτωπο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Πριν, σε αυτές τις περιπτώσεις «λύση» επιχειρείται να δοθεί με το άνοιγμα μιας στενής πεζογέφυρας που οδηγεί στο γήπεδο του Τάε Κβο Ντο, από όπου κάνοντας έναν κύκλο, έχει κανείς τη δυνατότητα να φτάσει επιτέλους στη θάλασσα. Μια «εναλλακτική» όμως που είναι διαθέσιμη μόνο όταν δεν υπάρχει κάποια παράλληλη εκδήλωση στον χώρο αυτό, ενώ θέτει ένα ακόμη εμπόδιο στην επαφή με το παραλιακό μέτωπο που μετατρέπεται πλέον σε λαβύρινθο. Άλλωστε για τη διεξαγωγή του Release Festival σχεδόν ολόκληρη η έκταση της Πλατείας Νερού έχει περιφραχτεί με λαμαρίνες, αφήνοντας μόνο μια μικρή δίοδο πλάι στη θάλασσα για όσους και όσες θέλουν να προχωρήσουν προς τη ναυταθλητική μαρίνα της Καλλιθέας.
Έχοντας περπατήσει αρκετά χιλιόμετρα και έχοντας υπερπηδήσει μια σειρά εμποδίων, ο κάτοικος της πόλης που ίσως νομίζει ότι επιτέλους έφτασε στην παραλία της Καλλιθέας θα πρέπει να το ξανασκεφτεί — αν πρόκειται για μια βραδινή επίσκεψη μεταξύ 11 το βράδυ και 6 το πρωί. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με απόλυτα ασφαλείς πληροφορίες του Πριν, τους τελευταίους μήνες τις εν λόγω ώρες έχει επιβληθεί απαγόρευση κυκλοφορίας προς χάριν των ιδιοκτητών σκαφών που ελλιμενίζουν τα πλοιάριά τους στη μαρίνα! Στα τέλη Ιουνίου το Πριν βρέθηκε στον χώρο και επιβεβαίωσε ότι μετά τις 11 μ.μ. η είσοδος στην περιοχή της Μαρίνας Καλλιθέας απαγορεύεται από δύναμη σεκιούριτι που περιπολεί στην περιοχή, μισθωμένη από τον Δήμο Καλλιθέας.
Σε ερώτημα που υπέβαλε γραπτώς το Πριν προς τη δημοτική αρχή και το γραφείο του δημάρχου Καλλιθέας, Δημήτρη Κάρναβου, αναφορικά με το νομικό πλαίσιο που επιτρέπει την επιβολή απαγόρευσης κυκλοφορίας σε περιοχή κυριότητάς του, το τμήμα Διαχείρισης Ναυταθλητικής Μαρίνας του Οργανισμού Παιδικής Αγωγής και Άθλησης «Γιάννης Γάλλος» απάντησε στις 29 Ιουνίου: «Η ναυταθλητική μαρίνα διαθέτει ελεγχόμενη είσοδο οχημάτων για τους ιδιοκτήτες που ελλιμενίζουν τα σκάφη τους στη μαρίνα και σύμφωνα με το ΦΕΚ {…} δεν επιτρέπεται η είσοδος και η στάθμευση σε φορτηγά επιβατηγά αυτοκίνητα και λοιπά τροχοφόρα οχήματα χωρίς την έγκριση του φορέα διαχείρισης εντός του λιμένα». Μόνο που η ερώτησή μας αφορούσε την επιβολή απαγόρευσης κυκλοφορίας πεζών σε δημόσιο χώρο, και όχι την πρόσβαση οχημάτων…
Η περιοχή της παραλίας Καλλιθέας και Μοσχάτου αποτελεί το τελευταίο και πιο κρίσιμο, ίσως, κομμάτι του «παζλ» που συνθέτει το παραλιακό μέτωπο της πρωτεύουσας, την «Αθηναϊκή Ριβιέρα» ως είθισται να ονομάζεται τα τελευταία χρόνια.
Η τεράστια και εγκαταλελειμμένη για πολλές δεκαετίες έκταση ενώνει το αναπλασθέν Μικρολίμανο και τον χώρο του ΣΕΦ με τη Μαρίνα Φλοίσβου της Lamda Development και κατ’ επέκταση με την παραλία του Παλαιού Φαλήρου, τη Μαρίνα Αλίμου της Άκτωρ Παραχωρήσεις και ακολούθως το Ελληνικό, ξανά της Lamda. Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πόσα διακυβεύονται από τη χρήση που θα αποκτήσει ο χώρος όταν ολοκληρωθούν τα λιμνάζοντα έργα ανάπλασης της Περιφέρειας Αττικής. Η πρακτική εμπορευματοποίησης, αποκλεισμών και απαγορεύσεων, δεν προμηνύει κάτι θετικό.