Δημήτρης Κουφοβασίλης*
▸ Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (ΣΕΚΑ), μετά από μια επίμονη προσπάθεια περίπου τεσσάρων ετών, υπέγραψε το φθινόπωρο του 2021 Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ), επαναφέροντας μια ομοιοεπαγγελματική σύμβαση η οποία δεν είχε ανανεωθεί από το 2010.
Σε όλη την επικράτεια οι κατασκευαστικές/τεχνικές εταιρείες-μέλη του ΣΑΤΕ (εργοδοτικός σύνδεσμος με τον οποίο ο ΣΕΚΑ υπογράφει τη ΣΣΕ), που αναλαμβάνουν δημόσια έργα και στις οποίες εργάζονται συμβασιούχοι αρχαιολόγοι, αναγνώρισαν και υλοποίησαν τη νέα σύμβαση του ΣΕΚΑ, με μια και μόνη εξαίρεση: η εταιρεία ΑΚΤΩΡ, που διαφημίζει στην επίσημη ηλεκτρονική σελίδα της κύκλο εργασιών μισού δισ. ευρώ και κατασκευές σε 25 διαφορετικές χώρες, αρνείται ωστόσο να αναλάβει τις υποχρεώσεις της προς τους αρχαιολόγους στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ο ΑΚΤΩΡ (ανάδοχος του εν λόγω έργου) σε πρακτική συμπαιγνία με την Αττικό Μετρό ΑΕ (κύριος του έργου), και πάντοτε σε βάρος των αρχαιολόγων αλλά και των αρχαιοτήτων, μεταθέτουν την ευθύνη ο ένας στον άλλο για το ποιος θα αναλάβει να πληρώσει σύμφωνα με τη ΣΣΕ. Ας σημειωθεί ότι η Αττικό Μετρό, εταιρεία «δημοσίου συμφέροντος», με… απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου έχει καταρτίσει από το 2012 για όλες τις ειδικότητες εργαζομένων απολύτως αυθαίρετα πρότυπα μισθοδοσίας, τα οποία ταυτίζει με τον «νόμο» και επιχειρεί να τα επιβάλλει τόσο στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης όσο και στη νέα γραμμή του Μετρό στην Αθήνα.
Διεκδικώντας όχι μόνο την ανεξαίρετη εφαρμογή της ΣΣΕ του ΣΕΚΑ αλλά και την επέκτασή της, και αντιδρώντας στους σχεδιασμούς των μεγαλοκατασκευαστών για δημιουργία αρχαιολόγων πολλών ταχυτήτων, οι συμβασιούχοι αρχαιολόγοι βρεθήκαμε στις 16/3 σε 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση μαζί με συναδέλφους μας συγγενικών ειδικοτήτων (εργατοτεχνίτες, οικοδόμοι, μηχανικοί, εργοταξιακοί εργαζόμενοι). Η οργάνωση και ο συντονισμός των εργαζομένων σε καιρούς χτυπήματος του συνδικαλισμού, είναι το πιο αισιόδοξο μήνυμα απέναντι στους αντεργατικούς σχεδιασμούς κυβέρνησης και εργοδοτών.
*Πρόεδρος Συλλόγου Εκτάκτων Αρχαιολόγων (ΣΕΚΑ)