Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Μπέλφαστ: Εκεί που η νοσταλγία συναντά τον εφιάλτη

02/03/2022
σε Ταινίες-σειρές
Μπέλφαστ: Εκεί που η νοσταλγία συναντά τον εφιάλτη
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

Τα δραματικά γεγονότα του 1969 στη Βόρεια Ιρλανδία μέσα από τα μάτια ενός νεαρού αγοριού μιας εργατικής οικογένειας. Η αυτοβιογραφική ταινία του Κένεθ Μπράνα είναι τρυφερή και μελαγχολική χωρίς να εμβαθύνει.

Το Μπέλφαστ, ιρλανδικά Béal Feirste, που σημαίνει στόμα της αμμουδιάς, ήταν βιομηχανικό και ναυπηγικό κέντρο (εκεί κατασκευάστηκε ο Τιτανικός) ως το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, οπότε και άρχισε η παρακμή του, οδηγώντας το πληττόμενο κομμάτι της εργατικής τάξης σε απεργίες και διαδηλώσεις. Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, η βία θα ενταθεί και τον Αύγουστο του 1969 τα βρετανικά στρατεύματα θα επιβάλουν την τάξη. Εκείνη ακριβώς τη χρονιά διαδραματίζεται η ιστορία της ταινίας, σε μια γειτονιά όπου ζουν από κοινού καθολικοί και προτεστάντες. Το σενάριο της ταινίας έχει ως αφηγηματικό άξονα τη βία που αναπτύσσεται στο πλαίσιο αυτής της διαμάχης, μέσα από τα μάτια ενός νεαρού αγοριού μιας εργατικής οικογένειας.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Ο πατέρας εργάζεται ως μετανάστης στην Αγγλία και έρχεται στο Μπέλφαστ για να δει την οικογένεια του κάθε 15 μέρες, βρισκόμενος σε διαρκή διαμάχη με τη σύζυγο του για τα οικονομικά. Ενώ ο παππούς, πρώην εργάτης στα ορυχεία της Αγγλίας, καλύπτει την έλλειψη του πατέρα, όντας πολύ κοντά στον εγγονό του.
Αν η αντιπαλότητα ήταν αποκλειστικά θρησκευτική, τότε θα λέγαμε πως το σενάριο, με τη σφιχτοδεμένη δομή του και τους αριστοτεχνικούς διαλόγους, πετυχαίνει απόλυτα τον σκοπό του. Ειδικά με το εξόχως πετυχημένο σεναριακό εύρημα να μην τοποθετήσει την εργατική οικογένεια από την πλευρά των καθολικών αλλά από την πλευρά των προστατευόμενων από την Αγγλία προτεσταντών, ενώ ταυτόχρονα ο «κακός» της υπόθεσης είναι ένα φανατικός προτεστάντης που εκβιάζει τον πατέρα να ενταχθεί στις ομάδες κρούσης τους.
Με αυτό τον τρόπο το σενάριο υπερβαίνει τη μανιχαϊστική αντίληψη «οι καλοί καθολικοί και οι κακοί προτεστάντες», αναδεικνύοντας πως η ταξική καταπίεση και εκμετάλλευση είναι πέρα από θρησκείες και έθνη. «Οι θρησκείες φταίνε για όλα», «τι σημασία έχει ποιος είναι καθολικός και ποιος προτεστάντης;», είναι μερικές από τις χαρακτηριστικές ατάκες του σεναρίου.

Όμως αυτή η απόπειρα προσέγγισης υπονομεύεται από την παντελή έλλειψη του ιστορικού πλαισίου και των πολιτικών εξελίξεων της εποχής. Έτσι, απουσιάζει πλήρως οποιαδήποτε αναφορά στον αγώνα για την ανεξαρτησία της Ιρλανδίας, τη Ματωμένη Κυριακή, τη δράση του ΙRA και τη στάση της Αγγλίας. Και η δικαιολογία ότι τα γεγονότα δίνονται μέσα από τα μάτια ενός παιδιού ελέγχεται, εφόσον δεν πρόκειται για μια παιδική ταινία αλλά για μια ταινία που απευθύνεται σε ενήλικες.

Όλα τα παραπάνω εξηγούν το ότι η σκηνοθεσία εκπέμπει μια νοσταλγία με μελαγχολικές πινελιές, εξιδανικεύοντας το παρελθόν με ισχυρές δόσεις τρυφερότητας, συνοδευόμενες από χορό, μουσική και γέλιο, κόντρα στην τραγικότητα των γεγονότων.

 

Η σκηνοθεσία εκπέμπει μια ιδιαίτερη νοσταλγία, εξιδανικεύοντας το παρελθόν με ισχυρές δόσεις ευαισθησίας και στοργής

Η φωτογραφία ασπρόμαυρη για να παραπέμπει στην εποχή, με εξαίρεση τις σκηνές του κινηματογράφου, στην οθόνη του οποίου βλέπουμε έγχρωμα τη Ράκελ Γουέλς, αλλά και του θεάτρου, στη σκηνή του οποίου βλέπουμε έγχρωμα την Χριστουγεννιάτικη Ιστορία του Ντίκενς.

Χαρακτηριστικό της σκηνοθεσίας η ανάδειξη και της ελαφράς πλευράς των γεγονότων (ίσως ως αντίβαρο στην έλλειψη ιστορικού πλαισίου), η οποία όμως πολλές φορές γίνεται καρικατούρα (όπως η σκηνή της σύλληψης του εθνικιστή προτεστάντη), ή ελάχιστα πειστική (όπως ο τρόπος που παρασύρεται ο μικρός στο πλιάτσικο). Τέλος, να σημειώσουμε τη γλυκόπικρη μουσική του γεννημένου στο Μπέλφαστ τραγουδοποιού Βαν Μόρισον.

 

https://www.youtube.com/watch?v=iBpqhNaBfas

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Αγωνιστικός χαιρετισμός ναύτη με στολή στην αντιπολεμική διαδήλωση

Επόμενο

Αφρική: Συγκρούσεις και ανταγωνισμοί σε βάρος των λαών

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Αφρική: Συγκρούσεις και ανταγωνισμοί σε βάρος των λαών

Αφρική: Συγκρούσεις και ανταγωνισμοί σε βάρος των λαών

Μετρώντας τα υπερκέρδη της ολιγαρχίας στα μίντια

Μετρώντας τα υπερκέρδη της ολιγαρχίας στα μίντια

8η Μαρτίου: Κάλεσμα ΑΤΕ-ΕΚΑ και ΣΜΤ για προκήρυξη απεργίας

8η Μαρτίου: Κάλεσμα ΑΤΕ-ΕΚΑ και ΣΜΤ για προκήρυξη απεργίας

Η διπλή μάχη των υγειονομικών κόντρα στην κυβερνητική πολιτική

Η διπλή μάχη των υγειονομικών κόντρα στην κυβερνητική πολιτική

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας
Μνήμη

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας

Στις 15 Μαϊου συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που ο Σπύρος Χαϊκάλης έφυγε από κοντά μας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα ...

13/05/2025
Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής
Η Άλλη Όψη

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής

Στις 14 Μαΐου η σπουδάζουσα νεολαία καλείται να πάρει αποφάσεις σε δύο επίπεδα. Αρχικά, έχει τη δυνατότητα να «αξιολογήσει» το ...

13/05/2025
ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!

Ως «κατάπτυστη» χαρακτήρισε η ΠΕΝΕΝ τη δικαστική απόφαση που εκδώθηκε σήμερα Τρίτη, δεύτερη ημέρα της 48ωρης απεργίας της Ένωσης, μετά ...

13/05/2025
Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας
Πολιτική

Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας

Μια σημαντική πολιτική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα από την Πρωτοβουλία αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό σωματείων και συλλογικοτήτων και την Ένωση ...

13/05/2025
ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Οι φοιτητές ψηφίζουν μαχητικά, ανατρεπτικά, αντικαπιταλιστικά.
Νεολαία

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Οι φοιτητές ψηφίζουν μαχητικά, ανατρεπτικά, αντικαπιταλιστικά.

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για τις φετινές φοιτητικές εκλογές.  Στις 14 Μαΐου διεξάγονται οι φοιτητικές εκλογές σε όλους τους συλλόγους πανελλαδικά. ...

13/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.