Δημήτρης Σταμούλης
▸ Στον «πάγο» τα κοινωνικά δικαιώματα για δωρεάν υγεία και παιδεία, προσιτό ρεύμα, θέρμανση για όλους
Η χρεοκοπία του αστικού «επιτελικού κράτους» και της κυβέρνησης είναι πλέον πασιφανής σε όλο της το μεγαλείο, μετά και την τελευταία κακοκαιρία. Ο λαός βλέπει όλο και πιο καθαρά ότι δεν έχει… ελπίδα όσο κάνει κουμάντο η κυρίαρχη τάξη πραγμάτων, που τα δίνει όλα στο κεφάλαιο και το ιδιωτικό «επιχειρείν», βάζοντας στον «πάγο» και τα στοιχειώδη κοινωνικά δικαιώματα για υγεία, παιδεία, προσιτό ρεύμα και θέρμανση, ανεμπόδιστη μετακίνηση.
Η «Ελπίδα» άφησε, λοιπόν, «γυμνό» τον «βασιλιά». Ο «βασιλιάς» δεν είναι όμως ο Μητσοτάκης, αλλά το σάπιο σύστημα που υπηρετεί με πίστη και η δική του κυβέρνηση, όπως και όλες οι προηγούμενες. Για σχεδόν 100 ώρες, χιλιάδες νοικοκυριά δεν είχαν ηλεκτρικό ρεύμα στην Αττική. Το πρωτοφανές φιάσκο της «Αττικής Οδού» αποκαλύπτει πώς μια ανώνυμη εταιρεία ιεραρχεί τα κέρδη της πάνω από τις ανάγκες των πολιτών. Ένας ιδιωτικός δρόμος 70 χλμ αφέθηκε στο έλεος του χιονιά! Ο λαός όμως παγώνει και από τη νέα εκτίναξη των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας. Η Ελλάδα κατέγραψε την Πέμπτη νέο ρεκόρ χονδρεμπορικής τιμής 294 ευρώ/μεγαβατώρα, έξι φορές πάνω από πέρσι τον Σεπτέμβριο. Η κυβέρνηση δρομολόγησε τη μεγάλη εξάρτηση από το φυσικό αέριο, για να «επιδοτήσει» τους ιδιώτες.
Δυόμιση χρόνια διακυβέρνησης ΝΔ και η διάλυση και κοινωνική καταστροφή που έχει επιφέρει στις δημόσιες υποδομές και υπηρεσίες, στα κοινωνικά δικαιώματα και στη ζωή των εργαζόμενων, δείχνει πως έχουμε να κάνουμε με μια κυβέρνηση… α(χ)ρίστων! Είναι άχρηστοι για την κοινωνική πλειοψηφία, μα πολύ χρήσιμοι για το κεφάλαιο και το βάθεμα της λεηλασίας του εργατικού μόχθου σε μια εποχή κρίσης του καπιταλισμού. Ποιες είναι οι δήθεν επιτυχίες που μας «πούλαγε» τόσο καιρό το κυβερνητικό στρατόπεδο και τα «πετσωμένα» ΜΜΕ;
– Η «περισσότερη ασφάλεια», που τελικά δεν ήταν τίποτα άλλο παρά η επιβολή ενός οργουελιανού κράτους επιτήρησης, ελέγχου και ακραίας καταστολής των δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών. Από τις πρώτες της «δράσεις» ήταν το χτύπημα των καταλήψεων στέγης, με πιο εκτρωματική περίπτωση την επιχείρηση στο Κουκάκι και την κακοποίηση της οικογένειας Ινδαρέ μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Δύο χρόνια μετά, ακόμα πιο βάρβαρη επίθεση στην οικογένεια Καττή στα Σεπόλια.
– Η «προστασία των συνόρων» από τους χιλιάδες πρόσφυγες των πολέμων που πυροδοτεί το ΝΑΤΟ και η Δύση, με ανελέητο κυνηγητό από ΜΑΤ και στρατό χιλιάδων ανθρώπων που έτρεξαν να φύγουν από βόμβες και σφαίρες στις πατρίδες τους.
– Οι κάλπικες κυβερνητικές υποσχέσεις ότι η «πρώτη μας φροντίδα ο άνθρωπος και η δημόσια υγεία». Τελικά από το «η Ελλάδα κατάφερε να νικήσει την πανδημία» του Μητσοτάκη με φόντο την καλντέρα της Σαντορίνης, για να κάνει μπίζνες η βιομηχανία του τουρισμού, φτάσαμε στους 23.000 νεκρούς, τη διάλυση των δημόσιων νοσοκομείων, με αβαντάρισμα της βιομηχανίας της ιδιωτικής υγείας.
Η κυβέρνηση είναι… «άριστη» στις ιδιωτικοποιήσεις και στο ξεπούλημα στο κεφάλαιο
Η α(χ)ριστία της κυβέρνησης έχει ταξικό πρόσημο. Δεν είναι «ανικανότητα», αλλά ιεράρχηση στη στήριξη του κεφαλαίου και στη διασφάλιση της κερδοφορίας του. Είναι «αριστεία» στις ιδιωτικοποιήσεις και στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, ώστε όλες τις δουλειές που αποφέρουν κέρδος να τις κάνει το κεφάλαιο. Κι από την άλλη, «δουλειά» του κράτους να είναι η επιδότηση του κεφαλαίου με ΕΣΠΑ, ΣΔΙΤ, ΣΥΝ-εργασίες, προγράμματα ΟΑΕΔ. Ας θυμηθούμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα. Στον διαλυμένο ΟΑΣΑ, παρέδωσαν το δημόσιο συγκοινωνιακό έργο σε ιδιώτες μέσω του leasing και της «απόκτησης» ενός γερασμένου στόλου 300 λεωφορείων δεκαετίας, ενώ έβαλαν στο παιχνίδι και τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ. Στα τρένα που «πάγωσαν» κι αυτά στην πρόσφατη κακοκαιρία, είχε προηγηθεί το ξεπούλημα (με τις «ευλογίες» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική ιδιωτική FSI, το 2017, έναντι μόλις 45 εκατ. ευρώ (και η ΕΕΣΣΤΥ δύο χρόνια αργότερα για 22 εκατ. ευρώ). Αντί για επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ σε 9 χρόνια, στην πρώτη διετία «ξόδεψε» μόλις 66,1 εκατ. ευρώ! «Χτυπήστε σε κανένα σπίτι για νερό!» έλεγαν οι άνθρωποι της ιδιωτικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους απελπισμένους επιβάτες, που είχαν αποκλειστεί στην Οινόη! Τα ίδια και σε ΑΔΜΗΕ-ΔΕΔΔΗΕ που αμφότεροι ξεπουλήθηκαν, με τον ΔΕΔΔΗΕ να διαχειρίζεται το δίκτυο κυρίως με «εργολάβους» και outsourcing. Έτσι φτάσαμε ξανά στο γνωστό (μόνιμο) πρόβλημα να μην έχει εναερίτες και να μην αποκαθιστά έγκαιρα τις βλάβες μετά από φωτιές ή κακοκαιρίες.
Όσο όμως «ξαλαφρώνει» το κράτος από τη δημόσια περιουσία του, τόσο «βαραίνει» σε εξοπλισμούς, πολεμικούς ή εσωτερικής καταστολής. Ο προϋπολογισμός του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αυξήθηκε κατά 90% από το 2020 στο 2022, φτάνοντας τα 6,4 δισ. ευρώ! Αλλά και για περιπολικά «λεφτά υπάρχουν» με ένα πρόγραμμα ύψους 31 εκατ. ευρώ για αγορά 1.450 οχημάτων. Όμως τα ασθενοφόρα ή τα μέσα πυρόσβεσης δεν επαρκούν, ούτε οι εργαζόμενοι, αφού π.χ. απολύθηκαν 5.000 εποχικοί δασοπυροσβέστες πέρσι, λίγο πριν τις μεγάλες πυρκαγιές που κατέκαψαν 1,3 εκατ. στρέμματα δάσους.
Μήπως είναι μια ελληνική ιδιαιτερότητα η κυβέρνηση Μητσοτάκη; Πρόκειται για μια διεθνή τάση για τον ολοκληρωτικό καπιταλισμό της εποχής μας. Στο Τέξας των ΗΠΑ, σε μια περσινή κακοκαιρία, το ηλεκτρικό δίκτυο δεν άντεξε. Ήταν απόρροια της πλήρους απελευθέρωσης και απορρύθμισης της αγοράς ενέργειας που αποφασίστηκε ομόφωνα το 1999 μοιράζοντας τη «λεία» σε ιδιωτικές εταιρείες που δεν έδωσαν δεκάρα για επενδύσεις στην προστασία από τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Στη Βρετανία, η προ 25ετίας ιδιωτικοποίηση των τρένων τα μόνα που απέφερε ήταν η αύξηση των δυστυχημάτων και η ανατίμηση κατά 20% στα εισιτήρια. Στη Γερμανία,του «πολύ οργανωμένου κράτους», οι καλοκαιρινές πλημμύρες που άφησαν δεκάδες νεκρούς πίσω τους…