Βιολέττα Πατέλη, πρόεδρος ΣΕΠΕ «Κ. Σωτηρίου»
Βαγγελίτσα Δινοπούλου, πρόεδρος ΣΕΠΕ «Ηρώ Κωνσταντοπούλου»
Τα σωματεία τους είναι μεταξύ εκείνων που σηκώνουν το γάντι της αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση και τον υποταγμένο συνδικαλισμό και επαναπροκηρύσσουν την απεργία-αποχή από την αξιολόγηση. Οι δύο πρόεδροι των συλλόγων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας μεταφέρουν το κλίμα αγανάκτησης που επικρατεί στα σχολεία. «Ο αγώνας μας είναι αγώνας όλης της κοινωνίας» τονίζουν και καλούν σε συστράτευση όλα τα εκπαιδευτικά σωματεία και σε πανεργατικό μέτωπο. «Είναι η ώρα που θα κριθεί ο ρόλος κάθε συνδικαλιστικής και πολιτικής δύναμης», υπογραμμίζουν.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Σταμούλη
▶Τι κινεί τελικά τους εκπαιδευτικούς σε μεγάλες κινητοποιήσεις κατά της αξιολόγησης; Ο φόβος πως θα αποκαλυφθεί η ανεπάρκειά σας, όπως σας κατηγορεί η Υπουργός Παιδείας;
Β.Δ.: Η εκπαίδευση βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή επίθεση. Η στρατηγικής σημασίας για τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις τομή της αξιολόγησης χτυπά την καρδιά της εκπαίδευσης και συμπυκνώνει το σύνολο των προβλημάτων που χρόνια τώρα παλεύει το εκπαιδευτικό κίνημα. Δεν πείθει η Κεραμέως πια ότι ο αγώνας αφορά τη δική μας «ανεπάρκεια», δεν προβλέπεται άλλωστε η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, άμεσα, απ’ αυτή τη διαδικασία τώρα! Και αυτό έχει ανοίξει στην κοινωνία! Σκεφτείτε, έρχεται ένας νόμος που καλεί εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, να επωμιστούν το βάρος επειδή το σχολείο στελεχώνεται για πάνω από μια δεκαετία από αναπληρωτ(ρι)ες, απαιτεί να αναλάβουν την ευθύνη για τις εικόνες ντροπής των νηπίων σε κοντέινερ ή τις πλημμυρισμένες αίθουσες που καταρρέουν, τις συγχωνεύσεις τμημάτων ακόμη και τα χιλιάδες κενά! Και παράλληλα, σε ένα αυταρχικό πλαίσιο που έχει καθυποτάξει κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας με απειλές, εκβιασμούς, περιστολή δικαιωμάτων και ελευθεριών, απαιτεί να παραδώσουμε τα παιδιά, τη γνώση και τους εαυτούς μας σε έναν ασφυκτικό μηχανισμό που τα πάντα μετριούνται, κατατάσσονται και τελικά απορρίπτονται, όλα στο βωμό των απαιτήσεων της αγοράς! Απέναντι στο εφιαλτικό τοπίο που διαμορφώνεται, ο κλάδος συσπειρώθηκε. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί βγήκαν στο δρόμο με αποφασιστικό τρόπο. Διαδήλωσαν όχι μόνο την αντίθεσή τους στην αξιολόγηση, αλλά δήλωσαν πως τους αγώνες τους αποφασίζουν οι εργαζόμενοι και όχι οι κυβερνήσεις και τα δικαστήρια.
▶Πώς τοποθετούνται οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία για το ξεπούλημα του αγώνα από τις ηγεσίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ;
Β.Π.: Είναι αποκαλυπτικές οι τοποθετήσεις των συναδέλφων! Μιλούν για προδοσία και άδειασμα από τις Ομοσπονδίες. Το κύμα οργής και αγανάκτησης το συναντάς διάχυτο στα σχολεία! Από τη μια καταγγέλλουν την πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ, που δεν δίστασε να «ενημερώσει» τους καθηγητές, αντιγράφοντας πιστά την Κεραμέως, επιχειρώντας να πείσουν τους εκπαιδευτικούς ότι πρέπει να υποταχθούν στις δικαστικές αποφάσεις, καλλιεργούσαν κλίμα τρομοκρατίας για την συμμετοχή σε παράνομη απεργία! Από την άλλη, στην πρωτοβάθμια συνάδελφοι δήλωναν αηδιασμένοι από το πούλημα και ζητούσαν να παραβρεθούν σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΟΕ ώστε να καταγραφεί η βούληση τους για επαναπροκήρυξη απεργίας-αποχής. Στο σύνολο τους οι εκπαιδευτικοί αυτό που εξέφρασαν με τη στάση τους στις γενικές συνελεύσεις ήταν η απαίτηση από τα συνδικάτα να μην τους αφήσουν στο έλεος της κυβέρνησης. Μετά το 95% συμμετοχή στην απεργία-αποχή και την απεργιακή κινητοποίηση στις 10/11 ένιωσαν να τους μαντρώνουν στα σχολεία με σκυμμένο κεφάλι χωρίς κανέναν επόμενο αγωνιστικό σχεδιασμό.
Απέναντι στο αδιέξοδο προχωρήσαμε σε στάσεις εργασίας μέχρι να ανασυγκροτηθούμε
▶Γιατί δεν υιοθετείτε την απόφαση της ΔΟΕ για συμμετοχή στην αξιολόγηση με την κατάθεση ενιαίου κειμένου από όλους τους συλλόγους;
Β.Π.: Μετά τη «λήξη αγώνα» που κήρυξε η ΔΟΕ, κλείνοντας την απεργία-αποχή πραξικοπηματικά εν μέσω συνελεύσεων που αποφάσιζαν τη συνέχιση της μάχης, ανακοίνωσε την απόφαση για κατάθεση από τους συλλόγους διδασκόντων ενός «ενιαίου κειμένου» για την αποτροπή υποτίθεται της κατηγοριοποίησης των σχολείων. Ωστόσο, η πρόταση αυτή αδυνατεί να ακυρώσει την αξιολόγηση, εφόσον εμπλέκεται τελικά σε αυτήν, αφήνοντας ανοιχτό το δρόμο για την εξωτερική και ατομική αξιολόγηση. Δεν μπορεί να θεωρείς ότι συγκρούεσαι και ότι ανατρέπεις από τα μέσα μια διαδικασία με επιφανειακή κριτική και χωρίς να επισημαίνεται η πολιτική που πρέπει να ανατραπεί. Πολύ περισσότερο όταν η διαδικασία που προτείνεται να ακολουθηθεί στην ουσία υπηρετεί βήμα-βήμα τους όρους που έχει θέσει ο αντίπαλος! Απέναντι στο αδιέξοδο που οδήγησε η ομοσπονδία τον κλάδο προχωρήσαμε σε στάσεις εργασίας μέχρι να ανασυγκροτηθούμε, να συντονιστούμε με τα άλλα σωματεία και να κερδίσουμε χρόνο για να διερευνήσουμε επόμενες κινήσεις αγώνα.
▶Τα σωματεία σας είναι μεταξύ όσων πήραν πρωτοβουλία για κήρυξη απεργίας-αποχής από την αξιολόγηση. Πώς μπορεί να δοθεί συνέχεια στον αγώνα των εκπαιδευτικών, κόντρα στο νόμο Χατζηδάκη και παρά τη στάση των ομοσπονδιών;
Β.Δ.: Τα σωματεία που προχωράμε στην κήρυξη απεργίας αποχής δηλώνουμε πως είναι χρέος του συνδικαλιστικού κινήματος και ιδιαίτερα των ταξικών δυνάμεων να εκφράσουν και να δώσουν διέξοδο στο ρεύμα ανυπακοής που εκφράστηκε μαζικά το προηγούμενο διάστημα. Προχωράμε λοιπόν στην υλοποίηση των αποφάσεων των Γενικών μας Συνελεύσεων, που απαίτησαν την συνέχιση του αγώνα με απεργία αποχή. Είναι μια μάχη δύσκολη που επιχειρούν να κόψουν από τη δυναμική της, από διαφορετικές αφετηρίες αλλά με το ίδιο δια ταύτα, τόσο ο υποταγμένος εργοδοτικός συνδικαλισμός των ΔΑΚΕ-ΔΗΣΥ/ΠΕΚ-ΕΡΑ/ΑΕΕΚΕ/ΣΥΝΕΚ αλλά και το ΠΑΜΕ. Είναι η ώρα που θα κριθεί ο ρόλος κάθε συνδικαλιστικής και πολιτικής δύναμης για το τι ρόλο δίνει στο εργατικό κίνημα και τους αγώνες. Την ίδια στιγμή όμως είναι κι ένας αγώνας που απαιτείται να βγει και πέρα από τα όρια της εκπαίδευσης. Η αμφισβήτηση του νόμου Χατζηδάκη στην πράξη από τα πρωτοβάθμια σωματεία είναι ανάγκη και υποχρέωση να βρει έμπρακτα τη στήριξη και την αλληλεγγύη όλων των σωματείων σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Ταυτόχρονα, παλεύουμε να συγκροτηθεί πανεργατικό μέτωπο που θα αμφισβητεί, θα συγκρούεται και θα παλεύει να ανατρέψει την κυβερνητική πολιτική.
Β.Π. Προκηρύσσουμε απεργία αποχή, με επιδίωξη να καλύψουμε για το επόμενο διάστημα μέχρι τις 12 /11 και να ακυρώσουμε και τη νέα προθεσμία που έβαλε το υπουργείο. Ακόμα επιδιώκουμε να δείξουμε στην πράξη το δρόμο που ακόμα και τώρα πρέπει να πάρουν ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και ΑΔΕΔΥ. Δεσμευτήκαμε ως σύλλογος να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να καλύψουμε όλους τους συναδέλφους και το κάνουμε πράξη. Με την απεργία αποχή καλύπτονται όλοι οι συνάδελφοι και οι συνάδελφοι διευθυντές, που θέλουν να σταθούν με τη συλλογικότητα του κλάδου και να μην υλοποιήσουν την αξιολόγηση. Οι εκπαιδευτικοί της βάσης με τον αγώνα μας υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο ξεπερνώντας το κλίμα φόβου που επιχείρησε να περάσει η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας με απειλές, τρομοκρατία και δικαστικές παρεμβάσεις.
Σκόπιμα η κυβέρνηση κρύβει ότι τα σχολεία θα μετατραπούν σε κυνηγότοπους χορηγών για να λειτουργήσουν, θα κατηγοριοποιηθουν σε «καλά» και «κακά» και θα προκύψουν μεγάλες κοινωνικές ανισότητες μεταξύ των παιδιών
▶Τι θα λέγατε σε έναν γονιό, στο ερώτημα αν τον αφορά ο αγώνας σας;
Β.Π.: Ο αγώνας των εκπαιδευτικών είναι αγώνας όλης της κοινωνίας! Από την πρώτη στιγμή καλέσαμε τους γονείς να αγωνιστούν μαζί μας. Σκόπιμα η κυβέρνηση κρύβει ότι τα σχολεία θα μετατραπούν σε κυνηγότοπους χορηγών για να λειτουργήσουν, θα κατηγοριοποιηθουν σε «καλά» και «κακά» και θα προκύψουν μεγάλες κοινωνικές ανισότητες μεταξύ των παιδιών. Τεράστιες συνέπειες σε αυτό θα έχουν και οι πανελλαδικές εξετάσεις τύπου Pisa από την ΣΤ΄ τάξη του δημοτικού ήδη, επιδιώκοντας να κατεβάσουν τον κόφτη ακόμη πιο νωρίς. Δεν λένε πως τα «καλά» σχολεία θα στελεχωθούν με το απαιτούμενο εκπαιδευτικό προσωπικό και θα εξασφαλίσουν από τις επιχορηγήσεις τον κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, ενώ τα «κακά» σχολεία της γειτονιάς θα κινδυνεύουν με λουκέτο και θα χρειαστεί είτε να ψάξουν ένα «καλό» πιο μακριά ή να συμβιβαστούν με το ότι το παιδί τους θα παραμένει αναγκαστικά στο «κακό». Αποκλειστικό στόχο έχουν να σκύψουμε όλοι το κεφάλι και να υποταχτούμε σε ένα σχολείο που μοιάζει με επιχείρηση, που δεν αντιστοιχεί στις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες, στις ανάγκες των μαθητών μας.