Τραγικά επίκαιρα παραμένουν τα θέματα του εμβληματικού έργου του Μπερνάρ Μαρί Κολτές Αγώνας Νέγρου και Σκύλων, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης στο Πριν, το έργο ξεγυμνώνει με αριστοτεχνικό τρόπο τον σκελετό του καπιταλιστικού συστήματος και μας φέρνει αντιμέτωπους με τη ρίζα του προβλήματος.
▶ Τι σας ενέπνευσε να ανεβάσετε παράσταση βασισμένη στο έργο του Μπέρναρντ-Μαρί Κολτές ενός εκ των τελευταίων ποιητών του θεάτρου
Τη γνωριμία μου με το έργο του Μπέρναρντ-Μαρί Κολτές την οφείλω ως φοιτητής του Θεάτρου Τέχνης στη δασκάλα μου Μάγια Λυμπεροπούλου. Ο Αγώνας Νέγρου και Σκύλων ήταν ένα έργο που από την πρώτη ανάγνωση με γοήτευσε τρομερά η γλώσσα του αλλά, πάνω από όλα, η κινηματογραφική δομή του, η πυκνότητα της γραφής του και η δύναμη των εικόνων του. Θεωρώ ότι η συγκεκριμένη εποχή που διανύουμε ήταν η κατάλληλη στιγμή για να ξαναπαρουσιαστεί αυτό το έργο στην ελληνική σκηνή, μετά την πρώτη του παρουσίαση από τον, επίσης δάσκαλό μου, Γιώργο Λαζάνη στο Θέατρο Τέχνης το 1995.
▶ Πόσο επίκαιρα είναι τα θέματα που αντιμετωπίζει η παράσταση;
Τα θέματα του Αγώνας Νέγρου και Σκύλων δυστυχώς ακόμα και σήμερα παραμένουν τραγικά επίκαιρα: Η εκμετάλλευση του ανθρώπου από άνθρωπο με σκοπό το κέρδος, ο ρατσισμός, ο φόβος για τον απέναντί μας. Ο Κολτές ξεγυμνώνει με αριστοτεχνικό τρόπο τον σκελετό του καπιταλιστικού συστήματος και μας φέρνει αντιμέτωπους με τη ρίζα του προβλήματος. Το χρώμα του δέρματος, η καταγωγή, η τάξη, στην ουσία είναι προφάσεις για να μας δείξει ότι το χρήμα είναι πάνω από τον άνθρωπο, ότι ο ρατσισμός γεννιέται από συμφέρον, ότι είναι ανάγκη του ίδιου του συστήματος κάποιοι να έχουν περισσότερα και κάποιοι να μην έχουν τίποτα. Όσο δεν σκύβουμε ο ένας πάνω από τον άλλο, το έργο του θα παραμένει πάντα επίκαιρο. Η ποίησή του είναι σκληρή αλλά ταυτόχρονα βαθιά ουμανιστική, θέτοντας πάντα καίρια ερωτήματα.
▶ Υπάρχουν ομοιότητες εκείνων των καταστάσεων στη δυτική Αφρική της αποικιοκρατίας με την ελληνική κοινωνία σήμερα;
Η αποικιοκρατία ζει και φανερώνεται με διαφορετικά προσωπεία στις γωνίες του κόσμου. Η πείνα υπάρχει ακόμα στην Αφρική. Οι φτωχοί λαοί είναι ακόμα δέσμιοι των πολυεθνικών εταιρειών της Δύσης. Ακόμα και δίπλα σας δεν έχετε δει ανθρώπους να πεινάνε; Είμαστε στις αρχές του 21ου αιώνα με την τεχνολογία στο αποκορύφωμά της, με πληθώρα αγαθών και ασταμάτητη παραγωγή και, ωστόσο, η άνιση διανομή πόρων, ακόμα και πρώτης ανάγκης, πλήττει κάθε κοινωνία. Άρα, λοιπόν, η αποικιοκρατία ζει και στην Αφρική και στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον κόσμο.
▶ Το έργο έχει πολλές διαστάσεις και παραμέτρους Τι θέλετε να αναδείξετε στην παράσταση;
Το δικαίωμά όλων των ανθρώπων στην ελευθερία να ζουν όπως θέλουν και όχι όπως τους επιβάλλεται από μια αρχή, είτε αυτή εκπροσωπείται από έναν άνθρωπο είτε από μια εταιρεία είτε από τα μίντια ή ακόμα και από ένα κράτος.
Το χρώμα του δέρματος, η καταγωγή, η τάξη, είναι προφάσεις — η ουσία είναι ότι μπαίνει το χρήμα πάνω από τον άνθρωπο
▶ Πόσο δύσκολο είναι το ανέβασμα μιας παράστασης σε συνθήκες πανδημίας; Έχει σήμερα ανάγκη ο κόσμος το θέατρο;
Πιστέψτε με, είναι πραγματικά πάρα πολύ δύσκολο και θέλει τρομερή τόλμη και από τους παραγωγούς αλλά και από τους καλλιτέχνες για να συνεχίσουν να κάνουν το έργο τους όπως ακριβώς οραματίζονται, χωρίς εκπτώσεις. Θεωρώ ότι σε αυτήν την περίοδο που διανύουμε, το θέατρο και οι τέχνες γενικότερα είναι άμεση ανάγκη. Η τέχνη είναι ασπίδα της πνευματικής μας υγείας και είναι αυτή που μας ισορροπεί και μας βγάζει πάντα από τα αδιέξοδα.
▶ Πώς κρίνετε τη στάση της κυβέρνησης απέναντι στους ανθρώπους του πολιτισμού τους τελευταίους μήνες;
Για να μην είμαστε ισοπεδωτικοί, υπάρχει μία προσπάθεια αλλά δεν αρκεί και συχνά είναι άστοχη. Θεωρώ ότι υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα στα έργα της πολιτείας για
τις τέχνες.
Λίγα λόγια για το έργο:
Σε μία χώρα της Δυτικής Αφρικής, ο Άλμπουρυ, ένας μαύρος άνδρας, εισβάλει σε ένα περίκλειστο και καλά φρουρούμενο Γαλλικό εργοτάξιο για να παραλάβει το νεκρό σώμα του αδελφού του, που σκοτώθηκε σε εργατικό ατύχημα. Εκεί θα συναντηθεί με τρεις λευκούς που κατοικούν εντός του εργοταξίου.
Η παράσταση Αγώνας Νέγρου και Σκύλων θα παρουσιάζεται από τις 15 Οκτωβρίου και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», Ακαδημίας 3, Αθήνα. Το Πριν είναι χορηγός επικοινωνίας
Μετάφραση: Σύλβια Κιούση.
Τους ρόλους υποδύονται οι ηθοποιοί Δημήτρης Ραφαήλος, Σαμουήλ
Ακίνολα, Ντόρα Μακρυγιάννη και Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης.
Η βραβευμένη θεατρική παράσταση της Ομάδας Σημείο Μηδέν ο Γλάρος του Άντον Τσέχωφ σε σκηνοθεσία και διασκευή του Σάββα Στρούμπου, επιστρέφει στο «Θέατρο Άττις...
Σύλβια Κοιλάκου, μέλος της ΚΣΕ της ΑΝΤΑΡΣΥΑ Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ θα κινηθεί αποφασιστικά σε ένα διπλό καθήκον: Να συμβάλλει στη συγκρότηση κοινωνικής και πολιτικής αντιπολίτευσης ανατροπής...
Δημήτρης Καλτσώνης Αφιέρωμα: Ουκρανία δύο χρόνια μετά Σε συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής κρίσης εντείνονται αναπόφευκτα οι ανταγωνισμοί για την κυριαρχία, διανομή ...
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου. Αποδοχή