Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Άνθρωπος του θεού: Όταν η εκκλησία πάει σινεμά

17/09/2021
σε Ταινίες-σειρές
Άνθρωπος του θεού: Όταν  η εκκλησία πάει σινεμά
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

«Ο Άνθρωπος του Θεού δίνει ελπίδα και πίστη στους Έλληνες», ο εξάστηλος τίτλος της Εστίας του περασμένου Σαββατοκύριακου. Αν δεν κάνουμε λάθος, είναι η πρώτη φορά που μια ταινία γίνεται κεντρικό πρωτοσέλιδο σε αμιγώς πολιτική εφημερίδα. Πρόκειται, λοιπόν, για μια αμιγώς προπαγανδιστική ταινία;

Η ταινία σε λιγότερες από δύο βδομάδες προβολής στις κινηματογραφικές αίθουσες, χάρη και στην ενθάρρυνση-προτροπή της επίσημης εκκλησίας, έκοψε περισσότερα από 170.000 εισιτήρια, κάτι που την καθιστά τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην Ελλάδα από την αρχή της πανδημίας.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Επειδή, κατά τη γνώμη μας, ένα έργο τέχνης κρίνεται πρωτίστως από την μορφή και το περιεχόμενο του και όχι από τις προθέσεις του σκηνοθέτη ή του παραγωγού, θα επιχειρήσουμε κατ’ αρχήν μια κριτική της αισθητικής της ταινίας.

Η πρώτη παρατήρηση είναι πως το σενάριό της κινείται μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, καταλήγοντας τελικά να μην είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Και αυτό γιατί η αφήγηση είναι μεν γραμμική αλλά χωρίς συνέχεια, παρουσιάζει τα γεγονότα αποσπασματικά, χωρίς αλληλουχία μεταξύ τους, με αποτέλεσμα οι σκηνές να μην συνδέονται, να μην βγαίνει η μία από την άλλη.Το κοινωνικό πλαίσιο απουσιάζει «κλείνοντας» το στόρι και αποσυνδέοντας τα δρώμενα –στα οποία εμπλέκεται και το κράτος– από το ιστορικό πλαίσιο.
Ο μανιχαϊσμός κυριαρχεί σε όλους τους ήρωες της ταινίας, ξεκινώντας από την εξιδανίκευση του κεντρικού ήρωα (ποτέ δεν αμφιβάλει, ποτέ δεν βρίσκεται σε δίλλημα), οι ιεράρχες χωρίζονται σε κακούς και καλούς, όπως και όλα τα άλλα πρόσωπα της ταινίας, δημόσια ή μη. Οι κεντρικοί ήρωες δεν είναι χαρακτήρες αλλά φορείς στάσεων και απόψεων, ενώ οι διάλογοι, στην προσπάθειά τους να είναι απλοί και κατανοητοί, γίνονται απλοϊκοί-απλουστευτικοί.

Τα περισσότερα γεγονότα δεν εξηγούνται (πίστευε και μη ερεύνα), με πιο χαρακτηριστικό ότι δεν μας εξηγείται –έστω με έναν εσωτερικό μονόλογο με φωνή Off–πως, ενώ από τη μια μεριά ο Νεκτάριος απαρνείται το χρήμα και την εξουσία, από την άλλη επιδιώκει να γίνει πατριάρχης.

Όσον αφορά τη σκηνοθεσία, η Γελένα Πόποβιτς, από τα πρώτα κιόλας πλάνα, μας δείχνει τις προθέσεις της. Μεσαία, κοντινά και γκρο πλάνα, προφανώς για να αναδειχτεί ο εσωτερικός κόσμος των ηρώων. Στην πορεία όμως, με έκπληξη ανακαλύπτουμε πως αυτό επαναλαμβάνεται σε όλη τη διάρκεια της ταινίας ανεξαρτήτως της δραματουργικότητας της κάθε σκηνής, παραβιάζοντας μια βασική σκηνοθετική αρχή, πως το είδος του πλάνου, όπως και η μετάβαση από ένα πλάνο σε ένα άλλο, πρέπει να εκπέμπει ένα μήνυμα.

Αν δεν κάνουμε λάθος, σε όλη την ταινία υπάρχει μόνο ένα πανοραμίκ με ακίνητη κάμερα (σαν ταμπλό βιβάν) στην Αίγινα, το οποίο έγινε για καθαρά εικαστικούς λόγους και ελάχιστα γενικά πλάνα (στην αγορά της Αλεξάνδρειας και στην Αίγινα), κάνοντας την ταινία μονότονη και κουραστική, αφαιρώντας της κάθε ίχνος ποιητικότητας.

Αλλά, όπως αναφέραμε και παραπάνω, το βασικό πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν μπορεί από τη μια μεριά το σενάριο να παρουσιάζει τους ήρωες όχι ως χαρακτήρες αλλά ως φορείς θεσμών και απόψεων και, από την άλλη, η σκηνοθεσία να βρίθει κοντινών πλάνων.

 

Η εμπορική επιτυχία της ταινίας βασίζεται περισσότερο στο θρησκευτικό αίσθημα παρά στην όποια κινηματογραφική αξία της

Οι ερμηνείες είναι χαρακτηριστικά άνισες, από την εξαιρετική (σύντομη) συμμετοχή της Καραμπέτη, την ασκητική αλλά επίπεδη παρουσία του Σερβετάλη έως την αδιάφορη παρουσία του Μίκι Ρουρκ και την επιπέδου σχολικής παράστασης ερμηνεία κάποιων ιεραρχών (βλ. χαρακτηριστικά την πρώτη σκηνή).
Η μουσική του καλού Πολωνού συνθέτη Ζμπίγκνιου Πράισνερ, περνά απαρατήρητη, ενώ δεν περνά καθόλου απαρατήρητη η χρηματοδότηση της ταινίας από την Ιερά Μονή Βατοπεδίου (του γνωστού σκανδάλου).
Αν δεχτούμε ότι ένα έργο τέχνης δεν μπορεί να έχει σπουδαίο περιεχόμενο χωρίς να έχει σπουδαία μορφή ή αλλιώς κάθε περιεχόμενο έχει τη μορφή που του αναλογεί, τότε το όλο στήσιμο της ταινίας, η επιλογή της αγγλικής γλώσσας, οι πηγές χρηματοδότησης, η επιλογή των ηθοποιών, όλα δείχνουν μια ταινία που έγινε για εμπορικούς λόγους, αξιοποιώντας το θρησκευτικό συναίσθημα των πιστών, με κεντρικό μήνυμα την υποταγή ακόμα και στη χειρότερη εξουσία με ανταμοιβή τη μετά θάνατον δικαίωση.

*Ο Άγιος Νεκτάριος γυρίστηκε για πρώτη φορά ταινία το 1969 σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Γρηγορίου και παραγωγή Τζέιμς Πάρις.

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Εργασιακό Μεσαίωνα φέρνει η e-food

Επόμενο

EuroMed9: Ευχολόγια για το κλίμα, «τείχος» κατά προσφύγων

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
EuroMed9: Ευχολόγια για το κλίμα, «τείχος» κατά προσφύγων

EuroMed9: Ευχολόγια για το κλίμα, «τείχος» κατά προσφύγων

Οι Αναιρέσεις 2021 ταξιδεύουν στην Κοζάνη στις 18/09

Οι Αναιρέσεις 2021 ταξιδεύουν στην Κοζάνη στις 18/09

Σεπτέμβρης 21: Αντιφασιστική εγρήγορση για ακροδεξιά «ζόμπι»

Σεπτέμβρης 21: Αντιφασιστική εγρήγορση για ακροδεξιά «ζόμπι»

ΝΑΡ-νΚΑ: 18 Σεπτεμβρίου κάνουμε τους δρόμους αντιφασιστικό ποτάμι

ΝΑΡ-νΚΑ: 18 Σεπτεμβρίου κάνουμε τους δρόμους αντιφασιστικό ποτάμι

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»
Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»

από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025

Αφιέρωμα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza
Κίνημα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza

H οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ ανακοινώνουν την ολόψυχη στήριξή τους στην πρωτοβουλία March to Gaza-Πορεία στη Γάζα και ...

06/06/2025
Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει ...

06/06/2025
Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο
Εργαζόμενοι

Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο

Δεν έχουν τέλος οι θάνατοι εργαζομένων την ώρα του μεροκάματου με τελευταίο τραγικό περιστατικό το θανατηφόρο τροχαίο την Παρασκευή το ...

06/06/2025
Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους
Αθλητισμός

Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους

Κυριάκος Νασόπουλος Ξεκαθάρισμα λογαριασμών και επίδειξη ισχύος έκαναν στο παρκέ του μπάσκετ οι ιδιοκτήτες των ΚΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Η ...

06/06/2025
ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ

Σε απεργία πείνας από τις 12 Μαΐου βρίσκεται ο Τούρκος αγωνιστής και δικηγόρος Günay Dağ, διαμαρτυρόμενος για την ανάκληση του ...

06/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.