Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Άνθρωπος του θεού: Όταν η εκκλησία πάει σινεμά

17/09/2021
σε Ταινίες-σειρές
Άνθρωπος του θεού: Όταν  η εκκλησία πάει σινεμά
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

«Ο Άνθρωπος του Θεού δίνει ελπίδα και πίστη στους Έλληνες», ο εξάστηλος τίτλος της Εστίας του περασμένου Σαββατοκύριακου. Αν δεν κάνουμε λάθος, είναι η πρώτη φορά που μια ταινία γίνεται κεντρικό πρωτοσέλιδο σε αμιγώς πολιτική εφημερίδα. Πρόκειται, λοιπόν, για μια αμιγώς προπαγανδιστική ταινία;

Η ταινία σε λιγότερες από δύο βδομάδες προβολής στις κινηματογραφικές αίθουσες, χάρη και στην ενθάρρυνση-προτροπή της επίσημης εκκλησίας, έκοψε περισσότερα από 170.000 εισιτήρια, κάτι που την καθιστά τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην Ελλάδα από την αρχή της πανδημίας.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Επειδή, κατά τη γνώμη μας, ένα έργο τέχνης κρίνεται πρωτίστως από την μορφή και το περιεχόμενο του και όχι από τις προθέσεις του σκηνοθέτη ή του παραγωγού, θα επιχειρήσουμε κατ’ αρχήν μια κριτική της αισθητικής της ταινίας.

Η πρώτη παρατήρηση είναι πως το σενάριό της κινείται μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, καταλήγοντας τελικά να μην είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Και αυτό γιατί η αφήγηση είναι μεν γραμμική αλλά χωρίς συνέχεια, παρουσιάζει τα γεγονότα αποσπασματικά, χωρίς αλληλουχία μεταξύ τους, με αποτέλεσμα οι σκηνές να μην συνδέονται, να μην βγαίνει η μία από την άλλη.Το κοινωνικό πλαίσιο απουσιάζει «κλείνοντας» το στόρι και αποσυνδέοντας τα δρώμενα –στα οποία εμπλέκεται και το κράτος– από το ιστορικό πλαίσιο.
Ο μανιχαϊσμός κυριαρχεί σε όλους τους ήρωες της ταινίας, ξεκινώντας από την εξιδανίκευση του κεντρικού ήρωα (ποτέ δεν αμφιβάλει, ποτέ δεν βρίσκεται σε δίλλημα), οι ιεράρχες χωρίζονται σε κακούς και καλούς, όπως και όλα τα άλλα πρόσωπα της ταινίας, δημόσια ή μη. Οι κεντρικοί ήρωες δεν είναι χαρακτήρες αλλά φορείς στάσεων και απόψεων, ενώ οι διάλογοι, στην προσπάθειά τους να είναι απλοί και κατανοητοί, γίνονται απλοϊκοί-απλουστευτικοί.

Τα περισσότερα γεγονότα δεν εξηγούνται (πίστευε και μη ερεύνα), με πιο χαρακτηριστικό ότι δεν μας εξηγείται –έστω με έναν εσωτερικό μονόλογο με φωνή Off–πως, ενώ από τη μια μεριά ο Νεκτάριος απαρνείται το χρήμα και την εξουσία, από την άλλη επιδιώκει να γίνει πατριάρχης.

Όσον αφορά τη σκηνοθεσία, η Γελένα Πόποβιτς, από τα πρώτα κιόλας πλάνα, μας δείχνει τις προθέσεις της. Μεσαία, κοντινά και γκρο πλάνα, προφανώς για να αναδειχτεί ο εσωτερικός κόσμος των ηρώων. Στην πορεία όμως, με έκπληξη ανακαλύπτουμε πως αυτό επαναλαμβάνεται σε όλη τη διάρκεια της ταινίας ανεξαρτήτως της δραματουργικότητας της κάθε σκηνής, παραβιάζοντας μια βασική σκηνοθετική αρχή, πως το είδος του πλάνου, όπως και η μετάβαση από ένα πλάνο σε ένα άλλο, πρέπει να εκπέμπει ένα μήνυμα.

Αν δεν κάνουμε λάθος, σε όλη την ταινία υπάρχει μόνο ένα πανοραμίκ με ακίνητη κάμερα (σαν ταμπλό βιβάν) στην Αίγινα, το οποίο έγινε για καθαρά εικαστικούς λόγους και ελάχιστα γενικά πλάνα (στην αγορά της Αλεξάνδρειας και στην Αίγινα), κάνοντας την ταινία μονότονη και κουραστική, αφαιρώντας της κάθε ίχνος ποιητικότητας.

Αλλά, όπως αναφέραμε και παραπάνω, το βασικό πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν μπορεί από τη μια μεριά το σενάριο να παρουσιάζει τους ήρωες όχι ως χαρακτήρες αλλά ως φορείς θεσμών και απόψεων και, από την άλλη, η σκηνοθεσία να βρίθει κοντινών πλάνων.

 

Η εμπορική επιτυχία της ταινίας βασίζεται περισσότερο στο θρησκευτικό αίσθημα παρά στην όποια κινηματογραφική αξία της

Οι ερμηνείες είναι χαρακτηριστικά άνισες, από την εξαιρετική (σύντομη) συμμετοχή της Καραμπέτη, την ασκητική αλλά επίπεδη παρουσία του Σερβετάλη έως την αδιάφορη παρουσία του Μίκι Ρουρκ και την επιπέδου σχολικής παράστασης ερμηνεία κάποιων ιεραρχών (βλ. χαρακτηριστικά την πρώτη σκηνή).
Η μουσική του καλού Πολωνού συνθέτη Ζμπίγκνιου Πράισνερ, περνά απαρατήρητη, ενώ δεν περνά καθόλου απαρατήρητη η χρηματοδότηση της ταινίας από την Ιερά Μονή Βατοπεδίου (του γνωστού σκανδάλου).
Αν δεχτούμε ότι ένα έργο τέχνης δεν μπορεί να έχει σπουδαίο περιεχόμενο χωρίς να έχει σπουδαία μορφή ή αλλιώς κάθε περιεχόμενο έχει τη μορφή που του αναλογεί, τότε το όλο στήσιμο της ταινίας, η επιλογή της αγγλικής γλώσσας, οι πηγές χρηματοδότησης, η επιλογή των ηθοποιών, όλα δείχνουν μια ταινία που έγινε για εμπορικούς λόγους, αξιοποιώντας το θρησκευτικό συναίσθημα των πιστών, με κεντρικό μήνυμα την υποταγή ακόμα και στη χειρότερη εξουσία με ανταμοιβή τη μετά θάνατον δικαίωση.

*Ο Άγιος Νεκτάριος γυρίστηκε για πρώτη φορά ταινία το 1969 σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Γρηγορίου και παραγωγή Τζέιμς Πάρις.

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Εργασιακό Μεσαίωνα φέρνει η e-food

Επόμενο

EuroMed9: Ευχολόγια για το κλίμα, «τείχος» κατά προσφύγων

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
EuroMed9: Ευχολόγια για το κλίμα, «τείχος» κατά προσφύγων

EuroMed9: Ευχολόγια για το κλίμα, «τείχος» κατά προσφύγων

Οι Αναιρέσεις 2021 ταξιδεύουν στην Κοζάνη στις 18/09

Οι Αναιρέσεις 2021 ταξιδεύουν στην Κοζάνη στις 18/09

Σεπτέμβρης 21: Αντιφασιστική εγρήγορση για ακροδεξιά «ζόμπι»

Σεπτέμβρης 21: Αντιφασιστική εγρήγορση για ακροδεξιά «ζόμπι»

ΝΑΡ-νΚΑ: 18 Σεπτεμβρίου κάνουμε τους δρόμους αντιφασιστικό ποτάμι

ΝΑΡ-νΚΑ: 18 Σεπτεμβρίου κάνουμε τους δρόμους αντιφασιστικό ποτάμι

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Κλιμάκωση αγώνα για ΣΣΕ στα ΜΜΕ
Ζητώ τον λόγο

Κλιμάκωση αγώνα για ΣΣΕ στα ΜΜΕ

Λένα Βερδέ

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στη Νέα Μανωλάδα Ηλείας!
Μετανάστες - Πρόσφυγες

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στη Νέα Μανωλάδα Ηλείας!

Ανακοίνωση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης Δυτικής Ελλάδας Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στην Νέα Μανωλάδα Ηλείας! ...

15/05/2025
Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά
Στρατευμένοι

Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά

Δίκτυο Ελεύθερων Φαντάρων «Σπάρτακος» ▸Καταγγελίες φαντάρων από Κάρπαθο, Λέσβο και Έβρο για συνεχείς καταπατήσεις δικαιωμάτων Δέκτες τριών ακόμη επιστολών καταγγελίας ...

15/05/2025
Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη
Μνήμη

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη

Ένας χρόνος συμπληρώνεται σήμερα από την ημέρα που έφυγε από κοντά μας ο σύντροφος Σπύρος Χαϊκάλης. Ο Σπύρος γεννήθηκε και ...

15/05/2025
Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
Παρεμβάσεις

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.