Αιμιλία Τσαγκαράτου
▸ Με πεισματική άρνηση να αραιώσουν τα τμήματα, τον «βούρδουλα» της ατομικής ευθύνης και την ελπίδα το υψηλό ποσοστό εμβολιασμού να προστατεύσει καθηγητές και μαθητές, ανοίγουν τη Δευτέρα τα σχολεία.
Το πρώτο κουδούνι το σχολείων χτυπά τη Δευτέρα, με την εκπαιδευτική κοινότητα να είναι ιδιαίτερα ανήσυχη λόγω της πλήρους ανυπαρξίας μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Η φετινή σχολική χρονιά ξεκινά με ακόμα χειρότερους όρους από την περσινή, αφού δεν ικανοποιείται κανένα από το αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος, όπως τμήματα των 15 μαθητών, μαζικά δωρεάν τεστ για όλους/ες, μαζικές προσλήψεις στην καθαριότητα και στο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Ειδικά για το θέμα της μείωσης των μαθητών ανά τμήμα, το Υπουργείο Παιδείας χρησιμοποιεί το «επιχείρημα» των στοιχείων του ΟΟΣΑ ότι η Ελλάδα έχει από τους χαμηλότερους μέσους όρους μαθητών στα τμήματα(!), στοιχεία εντελώς ψευδεπίγραφα, αφού αγνοούν την ελληνική πραγματικότητα των διαφορών που υπάρχουν μεταξύ των αστικών κέντρων και των μικρών απομακρυσμένων σχολείων στην επαρχία — για να μην μιλήσουμε για την πρωτοφανή με νόμο αύξηση του αριθμού των μαθητών στα νηπιαγωγεία και στην Α’ τάξη του δημοτικού εν μέσω πανδημίας και την εμμονή της κυβέρνησης να μην λειτουργήσει τα ολιγομελή τμήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αναγκάζοντας πολλά παιδιά να μετακινούνται για να πάνε στην κατεύθυνση της επιλογής τους.
Η κυβέρνηση δίνει προς τα έξω την εικόνα της πλήρους προετοιμασίας, μην διστάζοντας να μιλά ακόμα για αθρόες προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, τη στιγμή που τα κενά ξεπερνούν τις 15.000. Κραδαίνει για μια ακόμα φορά τη σπάθη της ατομικής ευθύνης, εμμένοντας στη λογική του διαχωρισμού μεταξύ εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων εκπαιδευτικών, απαιτώντας μάλιστα από τους τελευταίους δύο τεστ την εβδομάδα με δικά τους έξοδα και απειλώντας στα πρότυπα των υγειονομικών με αναστολές εργασίας και στέρηση μισθού, σε έναν κλάδο που είναι κατά τα 85% εμβολιασμένος και αρκετούς που έχουν νοσήσει!
Όταν λοιπόν θα ξεκινήσουν τα μαθήματα, και με δεδομένη από ότι φαίνεται η υψηλή μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Δ στα παιδιά, δεν θα φταίει η τραγική κυβερνητική διαχείριση αλλά οι ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί, «βολική» αφήγηση που θα χρησιμοποιηθεί για να καλύψει την πλήρη ανυπαρξία μέτρων σε εκπαιδευτικό και υγειονομικό επίπεδο.
Την ίδια στιγμή όμως που συμβαίνουν αυτά, το Υπουργείο Παιδείας βιάζεται να υλοποιήσει τη λαίλαπα των αντιεκπαιδευτικών μέτρων και του νόμου- τερατουργήματος που ψηφίστηκε το καλοκαίρι. Σε αλλεπάλληλες ενημερώσεις και συσκέψεις του Υπουργείου με τα στελέχη της εκπαίδευσης, απειλεί με πειθαρχικά και περικοπές μισθού στην περίπτωση που δεν υλοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς τα προβλεπόμενα, προσπαθεί να δημιουργήσει κλίμα φόβου και υποταγής με το καλημέρα της σχολικής χρονιάς.
Η μαχόμενη εκπαίδευση ήδη έχει πραγματοποιήσει μαζικές παραστάσεις διαμαρτυρίας, ενώ για τις 15/9 προγραμματίζεται μεγάλο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο.
Γνωρίζει βέβαια η κυβέρνηση ότι και στην κοινωνία και στην εκπαίδευση υπάρχει μεγάλη οργή και ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης αυτού του κλίματος είναι ο αυταρχισμός και η καταστολή. Οι διαδικτυακές συναντήσεις με τα κλειστά μικρόφωνα και με τη μη δυνατότητα διατύπωσης ακόμα και ερωτήματος, πόσο μάλλον γνώμης, με μονολόγους ανακοινωθέντων του τύπου «αποφασίζουμε και διατάζουμε» είναι πια κανόνας. Ωστόσο, ακόμα και έτσι, ήδη έχει εκφραστεί αγανάκτηση στην προσπάθεια του υπουργείου να φτιάξει μηχανισμό μάνατζερ και «αφεντικών» της βάσης των εκπαιδευτικών.
Η μαχόμενη εκπαίδευση ήδη έχει πραγματοποιήσει μαζικές παραστάσεις διαμαρτυρίας στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, και στο Υπουργείο Παιδείας απαιτώντας μέτρα ασφαλούς λειτουργίας των σχολείων, κάλυψης των κενών, καμιάς περικοπής τμημάτων, εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, αλλά και το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο 3/9 ενάντια στην ελάχιστη βάση εισαγωγής και την κάλυψη όλων των κενών θέσεων στα ΑΕΙ.
Ήδη στα σχολεία και στις διαδικασίες των Έκτακτων Γενικών Συνελεύσεων που πραγματοποιούνται αυτές τις μέρες, το μάχιμο κομμάτι της εκπαίδευσης δηλώνει ότι δεν θα συμμορφωθεί στις υποδείξεις. Την Τετάρτη 15/9 έχει αποφασιστεί από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ) απογευματινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο. Στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ που πραγματοποιήθηκε στις 8/9, αποφασίστηκε να πραγματοποιηθούν Γενικές Συνελεύσεις των ΕΛΜΕ στο διάστημα 20-24/9 και Γενική Συνέλευση Προέδρων στις 25/9, επικαιροποιήθηκε η απόφαση για την απεργία-αποχή από τις διαδικασίες της αξιολόγησης και έκτακτη μονοθεματική συνέλευση προέδρων στην περίπτωση που προκύψει πρόβλημα (δικαστικές προσφυγές κλπ) από το κράτος με την απεργία-αποχή.
Οι Παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση μπροστά στις Γ.Σ έχουν καταθέσει αγωνιστικό σχέδιο συγκρότησης πανεκπαιδευτικού μετώπου και συνολικής σύγκρουσης με την κυβέρνηση με στόχο την ανατροπή των αντιδραστικών καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.
Νήπια σε κοντέινερ εν μέσω πανδημίας
Ενώ αυτά συμβαίνουν σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χιλιάδες νήπια που υπόκεινται στην υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή θα βρεθούν στοιβαγμένα σε κοντέινερς και λυόμενα, σε αυλές σχολείων, ακάλυπτους και αλάνες, ακόμη και σε κατεστραμμένα πάρκα, όπως στην περίπτωση του δήμου Αθηναίων. Πρόκειται φυσικά για εγκαταστάσεις άκρως ακατάλληλες για να φιλοξενήσουν μικρά παιδιά και τους εκπαιδευτικούς-νηπιαγωγούς, σε οποιαδήποτε περίπτωση αλλά πόσο μάλλον εν μέσω πανδημίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στου Ζωγράφου 74 μαθητές νηπιαγωγείου θα στεγαστούν σε κοντέινερ, που στήθηκαν σε ακάλυπτο πολυκατοικίας!
Στο ζήτημα των κοντέινερς για νήπια, τη «βρώμικη δουλειά» ξεκίνησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επί Γαβρόγλου, που επέτρεψε τη χρήση κοντέινερς για τη στέγαση μικρών παιδιών, ώστε να μην επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός από τη δίχρονη προσχολική αγωγή. Κάτι που συνεχίζει, προωθεί και εφαρμόζει η Νέα Δημοκρατία.