▸ Ο πίνακας επέστρεψε, τα ερωτήματα μένουν
Εντοπίστηκε, έπειτα από εννέα χρόνια, ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο το «Γυναικείο κεφάλι» και ο «Ανεμόμυλος Στάμερ» του Πιετ Μοντριάν, που είχαν κλαπεί τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη, επί θητείας της Λίνας Μενδώνη ως Γενικής Γραμματέως του υπουργείου Πολιτισμού. Ο Πικάσο πρόσφερε το 1949 το συγκεκριμένο έργο στον ελληνικό λαό για τη συμβολή του στην αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής. Τελικά, το έργο δεν είχε κλαπεί από διεθνή σπείρα «φαντομάδων» α λα Αρσέν Λουπέν, όπως έλεγε η αστυνομία αλλά –σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή– από Έλληνα 49χρονο φιλότεχνο ελαιοχρωματιστή, που μάλιστα εκδήλωσε ιδιαίτερη ανησυχία μην υποστεί φθορά το έργο του μεγάλου ζωγράφου και ζήτησε να το ξετυλίξει ο ίδιος.
Όπως γρήγορα φάνηκε, είχε κάθε δίκιο να ανησυχεί, καθώς η κυβέρνηση είχε τη φαεινή ιδέα να χρησιμοποιήσει το εμβληματικό έργο ανεκτίμητης αξίας ως πρόχειρο ντεκόρ στην επικοινωνιακή φιέστα Χρυσοχοΐδη και Μενδώνη για την ανάκτηση των δύο έργων τέχνης. Χωρίς την παραμικρή ευαισθησία, οι σύμβουλοι επικοινωνίας του Χρυσοχοΐδη κατάφεραν και έριξαν στο πάτωμα το έργο τέχνης και μετά το σήκωσαν χωρίς γάντια, πιάνοντας το από τη μπροστινή πλευρά λες και είναι κάποιο ευτελές αντικείμενο. Οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ κάρφωσαν για το περιστατικό τον σύμβουλο επικοινωνίας του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Γιάννη Αναστασάκο, που συνέχισε να πιάνει τον Πικάσο καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίασης με γυμνά χέρια.
Η είδηση για την προκλητική ασέβεια απέναντι σε ένα τόσο εμβληματικό έργο έκανε τον γύρο του κόσμου. Ποιος έχασε όμως την ντροπή για να τη βρουν οι κυβερνώντες;
Περίεργες συμπτώσεις
Η υπόθεση έχει έντονο παρασκήνιο και σίγουρα δεν είναι όλα όπως εμφανίζονται. Πριν λίγους μήνες υπήρχε πλήθος δημοσιευμάτων για επανεμφάνιση του πίνακα του ΠΙκάσο καθώς η Λίνα Μενδώνη έβαλε άρθρο σε Ν/Σ για «χορήγηση χρηματικής αμοιβής σε όποιον συμβάλλει στην ανάκτηση μνημείων με μια διαδικασία που ορίζεται ως απόρρητη και εξαιρείται από κάθε υποχρέωση δημοσιότητας».
Πρόκειται για θρησκευτικό σχέδιο σε χαρτί που τιτλοφορείται «Ο Άγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους» και φιλοτέχνησε ο Γουλιέλμο Κάτσια (γνωστός με το ψευδώνυμο Moncalvo) στις αρχές του 17ου αιώνα.
Σύμφωνα, λοιπόν, με tην απολογία του ελαιοχρωματιστή την ώρα που προσπαθούσε να διαφύγει από την Πινακοθήκη μ κόπηκε σε κάτι γυαλιά και σκούπισε το χέρι του στο συγκεκριμένο σκίτσο θρησκευτικής απεικόνισης, με αποτέλεσμα αυτό να καταστραφεί. Έτσι, όταν γύρισε σπίτι του, πέταξε το ματωμένο σχέδιο στη λεκάνη της τουαλέτας. Η εκδοχή αυτή ωστόσο ελέχιστα γίνεται πιστευτή ειδικά αφού το 2019 το συγκεκριμένο έργο εμφανίστηκε (και εξαφανίστηκε) σε ηλεκτρονικό κατάλογο γνωστού οίκου δημοπρασιών με έδρα τη Φλωρεντία.